IBC 2013: groot, groter, grootst

En w��r heeft de IBC haar bezoekersrecord verbroken. Op de kop af 52.974 bezoekers stapten over de drempel van de RAI in Amsterdam voor een bezoek aan de immer groeiende broadcastbeurs. En daar was uiteraard wederom veel te zien.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

IBC 2013: groot, groter, grootst

Magazines | AV-Entertainment Nr5 2013

IBC 2013

Groot, groter, grootst

En wéér heeft de IBC haar bezoekersrecord verbroken. Op de kop af 52.974 bezoekers stapten over de drempel van de RAI in Amsterdam voor een bezoek aan de immer groeiende broadcastbeurs. En daar was uiteraard wederom veel te zien.

Michael Crimp (CEO van IBC) was na afloop van de beurs trots als een pauw. Trots op het feit dat het publiek én de exposanten van 'zijn' beurs zo gevarieerd zijn. Van CEO's van de allergrootste bedrijven ter wereld, tot lieden die hun eerste stappen zetten in de broadcastwereld. Crimp is blij dat het allemaal bij elkaar komt op de Amsterdamse beursvloer, die dit jaar veertien hallen van de RAI besloeg. De diversiteit bleek ook al uit het feit dat maar liefst 431 sprekers het conferentieprogramma vulden, maar ook uit het 'hoge' bezoek dat Amsterdam aandeed. Zijne Koninklijke hoogheid Prins Fahad al Saud bijvoorbeeld, maar ook Morten Hesseldahl (maker van 'Borgen' en 'The Killing') en de Indiase superster Amitabh Bachchan, die 185 (!) films op zijn naam heeft staan.

Thema's

De veertien hallen ? en de outdoor area die ook gebruikt werd ? werden bevolkt door 1400 exposerende bedrijven. De diversiteit was zoals gezegd enorm, maar natuurlijk waren er wel de nodige terugkerende thema's te ontwaren. Niet alleen was er veel interesse in clouddiensten, maar ook in de mogelijkheden van 'big data', om gedetailleerde informatie over het publiek te vergaren en daar middels op maat gemaakte diensten op in te springen om zo extra inkomsten te genereren. Ook onderwerp van vele gesprekken: 4K en verder. Waar het op dat gebied heen gaat was op veel stands te zien, met demonstraties om je vingers bij af te likken. Ook te zien op de beursvloer: de nieuwste LED-scherm technologieën en een glimp van waar het in de toekomst heen zou kunnen gaan in de zogenaamde 'Future Zone'. De IBC Big Screen was wederom het toneel van fraaie filmvertoningen. Van 'The Wolverine' bijvoorbeeld (met dank aan 20th Century Fox) en 'Top Gun 3D' (met dank aan Paramount Pictures). Daarnaast was de nieuwste apparatuur op het gebied van post-productie en projectie te zien.

Panasonic

Eén van de partijen die flink vertegenwoordigd waren op de beurs is Panasonic, dat veel nieuws toonde in Amsterdam. Zo kwam het bedrijf met nieuwe informatie over de 4K-productiemonitor, de BT-4LH310. Het is een 31 inch LCD-monitor met een resolutie van 4096 x 2160, waarmee in de studio of op de set 4K/2K-beelden van zeer hoge kwaliteit bekeken kunnen worden. Uitermate geschikt voor de realtime opvolging van 4K-beelden in een video village of voor het bekijken van onbewerkte beelden. De monitor kent verschillende professionele inputs (3G/HD-SDI, HDMI, DisplayPort), een handige 3D look-up tabel (LUT) voor intensieve kleurbewerking, opties voor ondertiteling in HD en een milieuvriendelijke en kwikvrije LED-backlight.

Ander nieuws van Pansonic was dat de ontwikkeling van haar 4K VariCam-camera versneld wordt. Deze VariCam is een veelzijdige videocamera die zowel voor 4K-cinema als voor HDTV-producties gebruikt kan worden. Met de camera kunnen 4K-beelden van 24p tot 100/120p worden opgenomen. Om superieure 4K-producties mogelijk te maken is de 4K VariCam uitgerust met een Super35mm hooggevoelige beeldsensor die speciaal voor dit toestel is ontwikkeld. Bovendien heeft Panasonic informatie gegeven over de Ultra P2-kaart. Deze kaart is volop in ontwikkeling en krijgt dezelfde afmetingen als de traditionele P2-kaarten, maar kan hogere snelheden voor datatransfer halen dankzij een speciale PCIe-interface.

Cloud-based

productieworkflow

Via een mobiel netwerk kunnen de AJ-PX5000 en de AJ-PX270 draadloos proxy video naar een cloud server sturen, ongeacht de locatie van de filmploeg. De P2 HD-camera en handheld zijn de eerste Panasonic camera's met geïntegreerde opnamemogelijkheden voor AVC-ULTRA en ingebouwde microP2-kaartslots. Een geplande update zal het ook mogelijk maken om tijdens opnames meteen beelden in de cloud te verzenden. De AJ-PX5000 en de AJ-PX270 ondersteunen een 3G/4G/LTE-dongel om zo opgenomen beeldmateriaal rechtstreeks via een mobiel netwerk te delen. Deze functie maakt de traditionele video uplink-toestellen overbodig en past de ENG-workflow grondig aan. Afgelopen zomer nam Panasonic Cameramanager.com over om haar cloud-based diensten in Europa verder uit te breiden. De activiteiten werden ondergebracht in de nieuwe onderneming Panasonic Cloud Management Services Europe B.V. Tijdens IBC werd bovendien het partnership tussen Panasonic en VidiGo officieel onthuld. Die samenwerking combineert de remote camera's van Panasonic met VidiGo Visual Radio. VidiGo gebruikt een combinatie van automatische camerawissels, dynamische digital video effects (DVE), audio control en updates die op het scherm van kijkers verschijnen. Dankzij dit partnership kunnen radiozenders eenvoudig Visual Radio implementeren of volledig automatiseren. Een voorbeeld van dat concept was te zien op de stand van Panasonic.

Datavideo

Ook Datavideo was uiteraard weer aanwezig op IBC. Het bedrijf toonde dit jaar onder andere een nieuwe standalone Chroma keyer (DVK-300HD) en een eenvoudige titelgenerator, die is te gebruiken vanaf de laptop in plaats van je desktop. "Daarnaast hebben we nog verscheidene integraties laten zien, zoals met de MS-3000 en de rack OBV-2800", aldus Rob op de Beek van Datavideo.

Sony

Sony onthulde op de beurs o.a. haar nieuwe set HD-oplossingen voor live-producties. De oplossingen bestaan uit vijf producten waarvan vier nieuwe studiocamera's, de HSC-300R, de HSC-300RF, de HSC-100R en de HSC-100RF plus één multi-format switcher - de MVS-3000A. Vooral geschikt voor kleine tot middelgrote televisiestudio's, productiebedrijven en regiewagens. Het moet de beperkingen waar gebruikers vaak mee kampen, zoals ruimtegebrek of een infrastructuur die per locatie verschilt, wegnemen. Door de opties voor overdracht via digitale triax of glasvezel kunnen gebruikers van deze nieuwe camera's voor elke specifieke productie de beste oplossing kiezen, van grote systeemconfiguraties tot een enkele camera. De nieuwe aanvullingen bouwen voort op de sterke punten van de bestaande systeemcamera's van Sony, de HSC-300 en HXC-100. Daarnaast beschikken ze over de nieuwste generatie Power HAD FX CCD's van 2/3-inch om beeldmateriaal te creëren van topkwaliteit met minimale ruis.

Live-uitzendingen uit

regiewagen

De HSC-300R/RF-modellen zijn compatibel met de HDLA-serie adapters voor grote lenzen. Ook beschikken de camera's over dubbele optische filterwielen met motor voor Neutral Density (ND) en Colour Correction (CC). Hierdoor zijn ze ideaal voor partijen die live-uitzendingen verzorgen vanuit regiewagens. De HSC-100R/RF-modellen zijn compatibel met een draagbare lens en ideaal voor gebruik in de studio. De nieuwe systeemcamera's zijn uitgerust voor overdracht via digitale triax (HSC-300R en HSC-100R) of glasvezel (HSC-300RF en HSC-100RF) om beter te kunnen voldoen aan de operationele vereisten op verschillende locaties. De MVS-3000A-switcher ondersteunt standaard Digital Multi Effects (DME) en een brede keus aan bedieningspaneelconfiguraties en prestatiefuncties.

Systeemcamera's

Door de Digital Signal Processing (DSP)-technologie toe te passen samen met 16-bits A/D-converters heeft Sony een uitstekende signaal-ruisverhouding van 60 dB weten te bereiken voor deze nieuwe set camera's. Daarnaast zijn de camerabesturingseenheden (CCU's) van 1,5 RU-formaat zeer compact en passen ze in een standaardrack van 19 inch, waardoor ruimte bespaard wordt. De CCU heeft flexibele interfaces met selecteerbare HD-SDI- en/of SD-SDI-invoer/uitvoer, een bedieningspaneel aan de voorzijde, een pc-bedieningspaneel en is via een softwareoptie compatibel met multi-camerasystemen. Zoals bij alle nieuwe systeemcamera's van Sony, zijn de Digital Triax-modellen HSC-100R, HSC-300R en HSCU-300R volledig compatibel met eerdere modellen. Bovendien is alle randapparatuur voor systeemcamera's compatibel met de hele studiocamera-serie van Sony, waardoor de gebruiker soepel kan upgraden. Tijdens IBC bekrachtigden RTL Nederland en Sony Professional overigens een samenwerking rondom de automatisering van twee nieuwsstudio's in Hilversum. Sony gaat de apparatuur leveren, waardoor binnenkort het RTL Nieuws in HD mogelijk wordt gemaakt. Bovendien ondersteunt Sony's systeem ook 'virtual reality' en 'augmented reality'.

Canon

Canon is als decennialang te zien op IBC en dit jaar kwam het merk met haar grootste stand ooit. Op de oppervlakte van 432m2 toonde het bedrijf onder andere meer dan 75 objectieven en een reeks Full HD en 4K-cameraoplossingen. Naast het Cinema EOS System waren de XF- en XA-camera's op de stand beschikbaar om uit te proberen. Tijdens technische presentaties lieten de mensen van Canon de unieke mogelijkheden van de Canon line-up zien, waaronder de indrukwekkende prestaties van Cinema EOS-camera's in omgevingen met weinig licht. "Vorig jaar bood IBC ons de gelegenheid Canon's uitbreiding naar 4K op de Europese markt aan te kondigen. Dit jaar zijn we nog meer gericht op het laten zien van niet alleen de mogelijkheden van de nieuwe 4K-technologie, maar ook de omvang van het Canon-assortiment. Een assortiment dat de registratie van hoogwaardige content op alle niveaus mogelijk maakt", zo vertelde Ken Koyama, hoofd van de Professional Imaging Group bij Canon Europe. "We hebben heel goed geluisterd naar een groot aantal mensen uit de sector. Zij vertelden ons dat content creators op zoek zijn naar tools die hen in staat stellen hun creatieve visies werkelijk tot uiting te brengen. Daarom zijn we doorgegaan onze producten uit te breiden met functies en mogelijkheden die hen in staat stellen nog beeldender te kunnen werken." Tijdens IBC liet Canon daarom het complete assortiment aan Canon-producten zien en werden bezoekers met de nieuwste innovaties in omroeptechnologie geholpen bij het in kaart brengen en het zetten van hun volgende creatieve stappen.

PRISMAHUB

Het Nederlandse mediaplatform PRISMAHUB was tevens op IBC aanwezig. Het is een all-channel, cloud-based asset managementsysteem, gebaseerd op de Vidispine media backbone. Met behulp van de PRISMAHUB kan via de standaard webbrowser, media worden ge-ingest, opgeslagen in de mediacatalogus en metadata worden toegevoegd, gemonteerd in de video editor en ge-exporteerd naar de bekende NLE's. De media kan vervolgens gedistribueerd worden naar alle mogelijk kanalen als TV-playout, websites, tablets, smartphones en screen netwerken met behulp van het ingebouwde digital signage systeem. Directeur van PRISMAHUB is Lucas Vroemen, die overigens ook in elke editie van AV & Entertainment Magazine zijn licht laat schijnen op actuele ontwikkelingen in het medialandschap. Hij vertelt: "Onze focus ligt vooral op het faciliteren van de story-based workflow en hoe we verhalen in de juiste context kunnen plaatsen door verhalen en publiek te matchen op basis van metadata en doelprofielen. Door het aanbieden van een Software-as-a-Service-oplossing in een hybride model, het combineren van de cloud met lokale Hi-Res opslag, kunnen we niet enkel grote internationale medianetwerken ondersteunen in deze, maar maken we Media Asset Management ook betaalbaar voor kleine mediabedrijven, zoals lokale televisiestations. Met onze internationale partners ToolsOnAir, Burli newsroom en Vidispine kunnen we daarom een workflow van A tot Z ondersteunen in televisiestations, zowel in de high-end als in de low-end markt."

Yamaha

Yamaha Music Europe liet met Nuage haar nieuwste postproductie toepassing zien. Het is een echte geïntegreerde oplossing voor audioprofessionals die werkzaam zijn in televisie, reclame, film of de game-industrie. De nieuwe Nuage controller/interface hardware is volledig geïntegreerd met de laatste verse van Steinberg's Nuendo-6 DAW-software. De verschillende Nuage onderdelen communiceren optimaal met elkaar via het Dante netwerk. De Dante PCI-Express audio interfacekaart (Mac of PC) levert maximaal 128 gelijktijdige, bi-directionele kanalen op 192 kHz, of 256 bi-directionele kanalen op 96 kHz. De Nuage hardware is modulair en biedt maximale flexibiliteit voor iedere applicatie en configuratie. Nuage onderdelen zijn de Nuage Fader module (sluit aan op het LCD-scherm en geeft een zeer mooie visuele overgang met de Nuendo-6 software), de Nuage Master module met alles wat nodig is voor Nuendo bewerkingen en het beheer van een sessie), de Nuage Workspace units (deze blindplaten kunnen gebruikt worden om hardware van derden en/of specifieke aangepaste opties te integreren en de PCI-e Dante Accelerator in/out kaart (multi-channel audio data overdracht met extra lage latency en redundantie). Er zijn drie verschillende Nuage in/out units: 16 x analoog in/put, of 16 x AES/EBU in/out, of 8 x analoog in/out met nog 8 x AES/EBU in/out.

Roland Systems Group

Bij Roland Systems Group stond de nieuwe hagelnieuwe VR-50HD Multi-Format AV Mixer in de spotlights. De VR-50HD biedt een naadloze integratie van audio mixer, video switcher en tot 1080p USB Video/Audio Streaming in een stand alone apparaat. Hij is bovendien voorzien van een indrukwekkende reeks aansluitmogelijkheden. Zo is de vier-kanaals videomixer voorzien van SD/HD/3G-SDI, HDMI, RGB/component en composiet. De 12-kanaals digitale audio mixer is uitgerust met XLR, TRS en RCA jacks naast audio afkomstig van SDI en HDMI inputs. De gunstig geprijsde portable live 3G-HD productie oplossing trok nogal wat publiek naar zich toe. Roland Systems Group maakte bovendien van de gelegenheid gebruik om de VC-1 SeriesLossless Mini SDI/HDMI Converters uitgebreid te demonstreren en te laten zien wat dat 'Lossless' nou exact betekent. Hierbij werd ook de nieuwe VC-1 Up/Down/Cross Scan Converter voor het eerst in Europa getoond. Net zoals de VC-1 FS Delay is ook de Scan Converter een multi-functionele 3G converter die zich door zijn robuuste (en koelende) behuizing met vastgeschroefde connectoren en een controle LED op iedere aansluiting uitstekend leent voor zwaar gebruik.

Inmiddels is de organisatie van IBC alweer begonnen met het aannemen van boekingen voor IBC 2014, die volgend jaar van 11 t/m 16 september zal plaatsvinden, uiteraard weer in de RAI in Amsterdam.

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment