Show & Events Nieuws


Ziggo Dome vertrouwt op camerabewakingssystemen van Panasonic

De Ziggo Dome maakt sinds kort gebruik van ongeveer 180 digitale bewakingscamera's van Panasonic, die non-stop registreren wat er zich afspeelt op de concertlocatie. "Een gebouw als de Ziggo Dome bewaken is niet niks. De camera's ondersteunen ons bewakingsteam van 150 medewerkers, dat steeds in rechtstreeks contact staat met de controlekamer", vertelt Ronald Fiolet, directeur Operationele Zaken van de Ziggo Dome.  Een 42" touchscreen display van Panasonic geeft de centralist in de controlekamer via een plattegrond van de concerthal een overzicht van alle bewakingscamera's. "Dankzij het touchscreen kan hij snel tussen verschillende camera's switchen. Bij een incident hebben we zo binnen enkele seconden camerabeelden." Via de plattegrond kan de centralist bovendien de bewakingsmedewerkers of hulpverleners naar de juiste plaats leiden, terwijl hij meekijkt via de live camerabeelden. Fiolet: "Het systeem is snel en gebruiksvriendelijk. De Ziggo Dome kan een echt doolhof zijn, maar met het systeem van Panasonic zijn we binnen een minuut ter plaatse." Zelfs in een verduisterde concerthal moet de controlekamer over de veiligheid kunnen waken. Dat kan met de camera's van Panasonic, die zelfs bij een minimum aan licht een uitstekende beeldkwaliteit leveren. "Verder maken de camera's van Panasonic gebruik van embedded systemen voor een snelle opstart zoals na een stroomuitval. Onmisbaar bij de live concerten en andere evenementen die hier plaatsvinden. Daarnaast zijn de harddisks met elkaar verbonden, dus als er één crasht, neemt een andere het automatisch over", aldus Fiolet. De Ziggo Dome is ook erg tevreden met de zoomfunctie en haarscherpe beelden van de Panasonic camera's. "Als iemand zich in een verboden gebied of een risicozone bevindt, kunnen we met de camera's meteen inzoomen op zijn locatie. Dankzij de uiterst scherpe beelden van de camera's zijn we bovendien in staat die persoon te identificeren", verduidelijkt Fiolet. Maar ook als er geen evenement gaande is, draaien de bewakingscamera's. "Op die momenten is er geen securitypersoneel aanwezig", legt Fiolet uit. "Maar met de camera's van Panasonic zijn we toch continu op de hoogte van alles wat er zich afspeelt in de Ziggo Dome."

De Supertool: steek die maar in je zak

Bij Stagefreaks hebben ze één nieuwe oplossing bedacht die ter vervanging kan dienen van vele andere gereedschappen: de Supertool. Het handige stukje gereedschap heeft 16 functies en past ook nog eens in je broekzak, zonder dat je hele broek door het gewicht naar beneden zakt. Je herkent het wel, soms zie je door de tools de gereedschapskist niet meer. Maar deze tool onderscheidt zich van de andere doordat het klein en licht is, waardoor veel plaats en gewicht worden bespaard. Het is een uitkomst in de AV branche voor het opbouwen van evenementen. Denk aan het aandraaien of opendraaien van bouten en moeren van 8, 10, 12, 13, 17, 19 en 22 mm. Of gebruik het om vleugelmoeren aan en los te draaien, of als een barndoor tool. Met het oogje in de Supertool is het mogelijk om je valbeveiliging eraan vast te maken zodat je veilig kunt werken.

Meer informatie vind je op

www.stagefreaks.nl

Show&Events Ziggo Dome genomineerd voor International Venue Of The Year

De Ziggo Dome is door vakblad Pollstar genomineerd voor International Venue Of The Year! Categorieën van deze 25e, jaarlijks terugkerende Pollstar Awards zijn onder meer: 'Major Tour of the Year, 'Best New Touring Artist' en 'Most Creative Stage Production'. De genomineerden zijn geselecteerd door een anonieme groep van promotors, agenten, managers en anderen werkzaam in de muziekbranche. Op 21 februari worden de winnaars bekend gemaakt, in het Ryman Auditorium in Nashville, Tennessee. 

De overige genomineerden in de categorie Venue of The Year zijn:

- The O2 London (Londen, Engeland)

- 02 World Berlin (Berlijn, Duitsland)

- Phones 4u Arena Manchester (Manchester, Engeland)

- Rod Laver Arena (Melbourne, Australie)

- Royal Albert Hall (Londen, Engeland)

Manager commerciële zaken Danny Damman: "We zijn bijzonder verrast en vereerd met het feit dat ook wij genomineerd zijn voor een prestigieuze prijs. Vereerd met name omdat de vakmensen uit de muziekindustrie ons hebben

genomineerd; de mensen uit het 'backstage gedeelte' van de Ziggo Dome. Vereerd ook vanwege het feit dat wij kort na de oprichting al onderdeel mogen zijn van een rijtje locaties die al jaren hun sporen hebben verdiend zoals de Royal Albert Hall en The O2 London. Wij kijken uit naar de verkiezing, maar zijn met de nominatie alleen al enorm blij!"

Holografische kerstboom in Rijksmuseum

Enkele maanden geleden werden de Beambrothers benaderd door het gerenommeerde Amsterdamse ontwerpbureau Droog. Zij hadden van het Rijksmuseum de opdracht gekregen om middels holografische projectie een unieke kerstboom te ontwerpen voor het atrium van het museum. In overleg met Anne-Mari Ahola van Ahola Production Design werd besloten dat zij een canvas van maar liefst 33 holografische platen zou ontwerpen. Ahola moest in haar ontwerp rekening houden met de architectuur van het museum, zodat het canvas naadloos aansloot op het vernieuwde atrium. Elf stroken van elk drie platen zijn op verschillende diepten opgehangen, waardoor alleen bij een aanzicht van voren een volledig canvas wordt waargenomen. Dat effect zorgt ervoor dat bezoekers automatisch een ideale positie innemen om de kerstboom te bewonderen, wat het 3D effect van de content versterkt. Maurits Engelen van Eyris.nl was verantwoordelijk voor de content creation. Hij is er in geslaagd een kerstboom te creëren die ingetogen is, maar door te werken met contrasten en kleuren toch een driedimensionaal effect heeft. De totale loop heeft een tijdsduur van ca 2,5 minuut waarin de kerstboom van 'bevroren' ijsblauw langzaam groen wordt en lichtjes krijgt. Het begint te waaien, de kerstboom schudt zijn lichtjes uit en verandert weer langzaam in zijn bevroren, blauwe toestand. Tijdens deze loop maakt de kerstboom één volledige rotatie, dit ook weer om het 3D effect te versterken en het gevoel te versterken dat de kerstboom 'leeft'. De constructie hangt boven de hoofden van de vele duizenden bezoekers en veiligheid was daardoor van essentieel belang. Maarten ten Holt en Michel Taanman van Van Dik Hout decors hebben speciaal voor dit canvas de verbindingsbeugels ontworpen en waren verantwoordelijk voor het inhangen van de constructie. Ook hebben zij het schaalmodel vervaardigd waar de vele licht- en contentproeven mee zijn gedaan om tot dit bijzondere resultaat te komen. Het is de eerste keer ter wereld dat een projectie op dit materiaal, op deze schaal en in deze lichtomstandigheden is gedaan. De Beambrothers hebben vier Digital Projection Titan Super Quads van elk 20.000 ansilumen en een krachtige 7th Sense Media Player ingezet om dit project te realiseren. Alles is geprogrammeerd op tijdlijn, zodat

's ochtends om 8 uur automatisch de content begint te spelen en middernacht alles weer wordt uitgeschakeld. De Beambrothers zijn trots dat zij dit project voor Droog en het Rijksmuseum hebben mogen realiseren en danken alle partijen voor hun toewijding en inbreng van hun expertise. De kerstboom is te zien van 6 december tot 6 januari vanuit de fietstunnel onder het museum of het Atrium.

Paylogic wordt onderdeel van SFX Entertainment

SFX Entertainment, 's werelds grootste producent van live-evenementen en entertainment met een primaire focus op Electronic Music Culture (EMC) heeft 75% van Paylogic, het meest toonaangevende nieuwe generatie ticketingbedrijf in Europa overgenomen. "Paylogic heeft structureel bewezen dat haar oplossingen een groot succes zijn als er ongekende vraag naar tickets bestaat", zegt Robert F.X. Sillerman, Chairman en CEO van SFX Entertainment. "Dit niveau van technische kwaliteit is onmisbaar voor ons bij het verbinden van vele miljoenen EMC-fans met hun favoriete content en evenementen, en tevens bij het onderling verbinden van fans door integraties met social media." "Het is geweldig onderdeel uit te maken van dit groeiende, wereldwijde EMC-bedrijf, SFX," zegt Jan Willem van der Meer, CCO van Paylogic. "We zullen hierdoor naar een nog hoger niveau stijgen op het vlak van technologische en internationale ticketing en data-oplossingen voor evenementen; denk hierbij aan web, mobiel en social. SFX heeft een heldere en overtuigende visie hoe de markt zich gaat ontwikkelen, hoe belangrijk het ondersteunen van de juiste datastrategie voor onze klanten is, en hoe belangrijk het leveren van hoogstaand productdesign en integraties met social media zal worden. SFX heeft de digitale partners, merken en strategie die hierbij het verschil zullen maken. Wij zijn enthousiast dat we een sleutelrol mogen spelen in dit ongelofelijke, wereldwijde avontuur."

Lees verder: Nationaal Evenementen Symposium 2013

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment