Inhoud
- Spektakelstuk: 14-18
- Adamson E15 systeem in 013: 'Wereld van verschil'
- Adrian Vandenberg is terug
- AVM Broadcasting Exhibition
- Marc Verweij (Meducare): "Hulpverlening naar ambulanceniveau"
- Mediaservers: van playoutstation tot media production hub
- Opera in de woestijn
- Raymond Lamphen (Ericsson):
- Rent-All goed Multi-Format
- Riedel Communications in Sochi
- Het nieuwe RLT Nieuws: 'Welkom in de toekomst'
- Tafeldiscussie OTT: 'De keten gaat op de schop'
- Darten, maar dan anders
- Film & TV Nieuws
- Column Ferry van Beek
- AVM Broadcasting Exhibition
- Het nieuwe RTL Nieuws: welkom in de toekomst
- Tafeldiscussie OTT: “De keten gaat op de schopâ€
- Mediaservers: van playout station tot MPH
- Broadcast & Audio Techniek Nieuws
- Riedel Communications in Sochi: megaproject
- Raymond Lamphen: “Focus op managed servicesâ€
- Theater & Podia Nieuws
- Adamson E15 Systeem in 013: wereld van verschil
- Opera in de woestijn: Royal Opera of Muscat
- Spektakelstuk: 14-18
- Show & Events Nieuws
- “Hulpverlening naar ambulanceniveauâ€
- Vandenberg’s Moonkings
- Rent-All goes Multi-Format
De dartsport is de laatste jaren flink veranderd en veel aantrekkelijker geworden voor een jonger en gevarieerder publiek. De Nederlanders Robbert van Loon en Paul Oberink zijn inmiddels al ruim tien jaar betrokken bij het op televisie brengen ervan.
Hun verbondenheid met de sport begon toen ze als cameraman werkzaam waren voor SBS6. Op het moment dat de zender in 2009 stopte met het uitzenden van de belangrijkste darttoernooien, startten Paul en Robbert met Darts in Motion, een low budget productiebedrijf voor het in beeld brengen van de kleinere darttoernooien.
Naast Darts in Motion was Robbert ook als freelance cameraman werkzaam voor RTL bij het uitzenden van toernooien van de Professional Darts Corporation (PDC). De betrokkenheid binnen de PDC nam toe en de relatie die hij hiermee opbouwde opende de deuren naar het produceren van online livestreams van PDC's Europese Tour toernooien. De broadcast infrastructuur van Blackmagic Design is een integraal deel van het meercamerasysteem tijdens de live productie. De cameraketen wordt gevormd door 7 HD-PTZ camera's die middels SDI aan Blackmagic's Compact Videohub 40x40 router en een ATEM 2 M/E Production Switcher gekoppeld zijn.
"Voor maximale flexibiliteit en mobiliteit hebben we ons regiesysteem opgebouwd in twee 19"-rack flightcases op wielen", legt Robbert uit. "Live productie is nooit hetzelfde en elke opdracht voor de PDC kan andere eisen hebben. Dat betekent dat we de ene keer 6, de andere keer tot wel 16 inputs gebruiken. We hebben dan ook een apart SDI aansluitpaneel gemaakt dat als brug fungeert tussen onze camera's (en graphics) en de 40x40 router van Blackmagic. Naast de camera inputs hebben we ook onze eigen software ontwikkeld voor het toevoegen van graphics", legt Robbert uit.
"Door gebruik te maken van de ingebouwde multiviewer kunnen we het programmasignaal live schakelen op Blackmagic's ATEM 1 M/E schakelpaneel en we leggen de graphics eroverheen door gebruik te maken van ATEM's upstream keyer (USK). Elke camera operator en spotter (voor de graphics) is voorzien van een eigen monitor met referentie input uit de Compact Videohub via een Mini Converter SDI naar HDMI van Blackmagic." Het productieteam kopieert het programmasignaal vervolgens met een SDI Distributor van Blackmagic Design voor verschillende doeleinden, waaronder een online streaming apparaat. "Dit komt in feite neer op een UltraStudio Mini Recorder die middels Thunderbolt is aangesloten op een MacMini met Wirecast software", zegt Robbert. "Ook moeten er kopieën van datzelfde programmasignaal naar de commentaarposities, naar de grootbeeldschermen in de zalen en naar televisieschermen in de ruimtes voor spelers en officials."
Nog een programmasignaal wordt gebruikt
voor opname in Quicktime ProRes HQ op een Blackmagic Design HyperDeck Studio SSD recorder ten behoeve van archivering terwijl een tweede Hyperdeck Studio wordt gebruikt voor een back-up opname in ProRes LT. Darts in Motion neemt ook, indien nodig, de beelden op van losse camera's op een HyperDeck Shuttle SSD recorder ten behoeve van montage doeleinden. "Iets wat we echt geweldig vinden van de ATEM 2 M/E Production Switcher is de SuperSource. Dat is in ons geval echt perfect voor het bekende 'split shot'. Links in beeld zie je de close-up van de '20' op het dartbord en aan de rechterkant zie je de speler die aan de beurt is", legt Robbert uit. "Vroeger moest een cameraman elke keer voor de split zijn shot aanpassen. Nu passen we de shots aan met de in de ATEM ingebouwde DVE-speler. Dit is echt een enorme verbetering."