Inhoud
- Spektakelstuk: 14-18
- Adamson E15 systeem in 013: 'Wereld van verschil'
- Adrian Vandenberg is terug
- AVM Broadcasting Exhibition
- Marc Verweij (Meducare): "Hulpverlening naar ambulanceniveau"
- Mediaservers: van playoutstation tot media production hub
- Opera in de woestijn
- Raymond Lamphen (Ericsson):
- Rent-All goed Multi-Format
- Riedel Communications in Sochi
- Het nieuwe RLT Nieuws: 'Welkom in de toekomst'
- Tafeldiscussie OTT: 'De keten gaat op de schop'
- Darten, maar dan anders
- Film & TV Nieuws
- Column Ferry van Beek
- AVM Broadcasting Exhibition
- Het nieuwe RTL Nieuws: welkom in de toekomst
- Tafeldiscussie OTT: “De keten gaat op de schopâ€
- Mediaservers: van playout station tot MPH
- Broadcast & Audio Techniek Nieuws
- Riedel Communications in Sochi: megaproject
- Raymond Lamphen: “Focus op managed servicesâ€
- Theater & Podia Nieuws
- Adamson E15 Systeem in 013: wereld van verschil
- Opera in de woestijn: Royal Opera of Muscat
- Spektakelstuk: 14-18
- Show & Events Nieuws
- “Hulpverlening naar ambulanceniveauâ€
- Vandenberg’s Moonkings
- Rent-All goes Multi-Format
TabLock: tabletbehuizingen met Lock & Key systeem
Tablets zijn steeds vaker te vinden in openbare gelegenheden zoals luchthavens, showrooms, horecagelegenheden en hotels. Om een tablet in het openbaar te kunnen gebruiken, is een veilige behuizing nodig die gebruikers toegang geeft, maar die tegelijkertijd bescherming biedt tegen diefstal of onbevoegd gebruik. De TabLock® van Vogel's Professional is de perfecte oplossing. De professionele tabletbehuizing is gemaakt van hoogwaardig aluminium en staal. Dankzij het unieke, geïntegreerde Lock & Key systeem van de TabLock wordt diefstal tegengegaan terwijl de tablet, indien gewenst, toch eenvoudig uit te nemen is. Alle sloten zijn gelijksluitend, waardoor de installateur of gebruiker gemakkelijk met één sleutel meerdere TabLocks kan openen.
Er is een TabLock verkrijgbaar voor diverse iPad- en Galaxy Tab 10.1-modellen, waaronder de populaire iPad mini, iPad Air en Galaxy Tab 4. Er zijn bovendien twee versies beschikbaar. De ene versie beschikt over een toegankelijke home-knop, zodat gebruikers toepassingen kunnen stopzetten en andere kunnen starten. Bij de andere versie is de home-knop verborgen. De wifi-, 3/4G- en bluetooth-functie van de tablet worden niet belemmerd. De TabLock kan direct aan de muur of op een tafel- of vloerstandaard van Vogel's worden bevestigd.
It's Now Or NeverHeb jij dat ook wel eens? Dat je zo overtuigd bent van je eigen gelijk dat je er je rechterpink om zou verwedden? Doe dat maar niet als je bij een muziekuitgeverij werkt. Voor je het weet heb je minder vingers dan het hoofd zaagtafel bij de Praxis.
Copyright vraagstukken zijn vaak ingewikkeld. En uitzonderingen bevestigen de regel. Enige weken geleden kwam er een discussie op gang over het werk O Sole Mio (Capurro/Di Capua). Een zeer bekend Italiaans werk dat onder meer door Elvis Presley onder de titel 'It's Now Or Never' op vinyl is gezet. Je kent het misschien ook van de reclames van Ola ijs voor de Cornetto.
Regel is dat 70 jaar na de dood van de langstlevende componist/auteur een werk public domain wordt. Je mag het werk dan gebruiken zonder een redelijke vergoeding te hoeven te betalen aan de componisten en auteurs. Aangezien Capurro en Di Capua in respectievelijk 1929 en 1917 zijn overleden zou het nummer dus sinds 1999 public domain moeten zijn. Vanaf die datum hebben veel uitgevers van library muziek dit nummer laten bewerken en als library muziek uitgebracht. Gebruikers van library muziek konden nu het wereldbekende nummer tegen lage library tarieven gebruiken in hun commercials en corporate video's.
Zo was deze titel ook te vinden op onze website www.allmusic.nl en eenvoudig te gebruiken door onze klanten. In een emailwisseling die ik met een medewerker van Buma/Stemra over deze titel had werd ik gewezen op het feit dat het werk nog gewoon beschermd was en dus niet als library uitgebracht kon worden.
Ik reageerde kort en bondig met de mededeling dat de jaren waarin de componisten/auteurs waren overleden al ruim 70 jaar achter ons lagen en dat voor mij daarmee het werk public domain was. En daar ging mijn rechterpink. Wat bleek? In 2002 hadden erfgenamen van een zekere Mazzucchi een zaak voor de rechter gebracht waarin ze claimden dat Mazzucchi als derde componist aangemerkt moest worden. De Italiaanse rechter kon zich daarin vinden en liet Mazzucchi als derde componist toevoegen aan het werk. Nu was Mazzucchi veel later, namelijk in 1972, overleden en dat zorgde ervoor dat O Sole Mio nu tot 2042(!!) is beschermd. Tenzij er erfgenamen zijn van een vierde componist die nóg later is overleden en die ook naar de rechter stappen....... Only in Italy.
Was weer een mooi lesje in bescheidenheid. In deze branche weet je het maar nooit. En als je denkt het allemaal te weten komt er wel een Italiaanse rechter die de boel overhoop gooit. Gelukkig was het mijn pink. Heb ik in ieder geval nog mijn middelvinger voor als ik straks naar Italië op vakantie ga en langs een plaatselijke rechtbank kom.
Film&Tv ColumnFerry van Beek All Music Publishing