Inhoud
- Spektakelstuk: 14-18
- Adamson E15 systeem in 013: 'Wereld van verschil'
- Adrian Vandenberg is terug
- AVM Broadcasting Exhibition
- Marc Verweij (Meducare): "Hulpverlening naar ambulanceniveau"
- Mediaservers: van playoutstation tot media production hub
- Opera in de woestijn
- Raymond Lamphen (Ericsson):
- Rent-All goed Multi-Format
- Riedel Communications in Sochi
- Het nieuwe RLT Nieuws: 'Welkom in de toekomst'
- Tafeldiscussie OTT: 'De keten gaat op de schop'
- Darten, maar dan anders
- Film & TV Nieuws
- Column Ferry van Beek
- AVM Broadcasting Exhibition
- Het nieuwe RTL Nieuws: welkom in de toekomst
- Tafeldiscussie OTT: “De keten gaat op de schopâ€
- Mediaservers: van playout station tot MPH
- Broadcast & Audio Techniek Nieuws
- Riedel Communications in Sochi: megaproject
- Raymond Lamphen: “Focus op managed servicesâ€
- Theater & Podia Nieuws
- Adamson E15 Systeem in 013: wereld van verschil
- Opera in de woestijn: Royal Opera of Muscat
- Spektakelstuk: 14-18
- Show & Events Nieuws
- “Hulpverlening naar ambulanceniveauâ€
- Vandenberg’s Moonkings
- Rent-All goes Multi-Format
Na zestien jaar was het oude geluidssysteem in de Jupiler Zaal van poppodium 013 (Tilburg) aan vervanging toe. Na de nodige gesprekken en demo's van verschillende merken viel de keuze van Hoofd Productie Herbert van Sloun op het Adamson E15 systeem, geleverd door Sound & Light Import. AV & Entertainment sprak met Van Sloun en Ed de Bree (Sound & Light Import) over deze weloverwogen keuze.
Zestien jaar geleden, bij de bouw van 013, werd een Turbosound geluidsinstallatie aangeschaft. Destijds helemaal prima en state of the art, vertelt Herbert van Sloun. "Officieel schrijf je zo'n systeem in een jaar of vijf af, maar we hebben er uiteindelijk zestien jaar mee gedaan, zonder grote problemen. De laatste jaren merkten we echter wel dat de eisen vanuit artiesten veranderden en ook de geluiden van onze geluidstechnici en freelancers gaven aan dat het tijd was voor vernieuwing. De vervanging van het systeem was zo eigenlijk een combinatie van noodzaak en wens."
Het traject werd een jaar of twee geleden ingezet, toen Van Sloun en consorten gingen nadenken over iets nieuws. "En op het moment dat je dat hardop uitspreekt in het gebouw, dan weet opeens de hele wereld dat op een of andere manier", vertelt hij. "Ik heb met geen enkel merk contact op hoeven nemen, ze hebben zich allemaal zelf gemeld." Zo ook Ed de Bree dus, van Sound & Light Import, dat als importeur onder andere het Canadese merk Adamson Systems vertegenwoordigt. "We hebben een goede band met Adamson", vertelt De Bree desgevraagd. "Het is een mooi merk, dat als kleine fabriek weet op te boksen tegen de grote jongens. Dat doen ze met kwalitatief goede producten, waar ook nog eens een filosofie achter zit die ons aanstaat. Ze willen namelijk gewoon een goed product, ook als de componenten dan iets duurder blijken te zijn. Ze willen kwaliteit leveren, zonder compromissen en dat spreekt ons erg aan."
Alle merken meldden zich dus en met veel van hen werd gesproken, ook over de ideeën voor de toekomst. 013 gaat namelijk verbouwen, waarbij de grote zaal nog een stuk groter wordt dan 'ie nu al is. Van 2000 man, gaat de capaciteit van de zaal naar ruim 3000. De zaal wordt uitgebouwd, waardoor hij uiteindelijk vijftien meter langer wordt. Ook in die nieuwe setting moet het geluidssysteem straks natuurlijk uitstekend functioneren. Van Sloun: "We stelden een aantal criteria op en aan de hand daarvan hebben we elke aanbieder langs de meetlat gelegd. Op basis van onder andere de geluidskwaliteit, de rider-vriendelijkheid en de operationele kosten hebben we uiteindelijk keuzes gemaakt. Ook de ondersteuning vanuit de organisatie achter het systeem was voor ons belangrijk, aangezien je met de aanschaf toch een relatie voor langere tijd met elkaar aangaat. We wilden die mensen hier zien binnenkomen bij hun demo's, met ze praten, ze hier aan het werk zien. Daarnaast moet het systeem er ook goed uit zien en is het belangrijk of het eenvoudig is in te hangen en uit te halen. Uiteindelijk bleek de set van Adamson voor ons echt het meest geschikt."
De eerste vrijblijvende gesprekken vonden dus al twee jaar geleden plaats. De demo's werden eind 2013 gedaan, waarbij ook een selecte groep bezoekers al eerder kon kennismaken met het systeem van Adamson. Het systeem werd namelijk uitgebreid getest tijdens shows van Beth Hart, The Opposites en Venice. "Het was eigenlijk meteen goed", aldus Van Sloun. "Het publiek, onze medewerkers en de geluidsmensen van de artiesten waren allemaal onder de indruk van het geluid van de Adamson E15 systeem. We konden vervolgens dan ook niet wachten tot we het systeem hier binnen hadden."
Het systeem dat 013 sinds mei in huis heeft, bestaat uit achttien Energia E15-kasten (twee arrays van negen), links en rechts van het podium opgehangen met drie Spektrix-kasten aan weerszijden om als downfill te fungeren. Vier Spektrix-kasten aan weerszijde worden als in-fill gebruikt. De front-fill wordt verzorgd door vier Adamson Point Concentric 8 luidsprekers. Twee Point 12-luidsprekers worden gebruikt voor out-fill en twaalf nieuwe Adamson Energia E218-subwoofers dragen zorg voor het laag. Van Sloun: "Er zitten ook geen delaylijnen in, geen delaykastjes?..gewoon?dit is het. Ook onder het balkon zijn geen kastjes nodig en de dekking wordt alleen nog maar beter als de PA straks vijftien meter naar achteren gaat bij de verbouwing."
Op 17 mei werd het systeem voor het eerst écht gebruikt, tijdens het bass-evenement SubQuake. "In de dagen daarvoor hebben we het systeem ontvangen en voor zover mogelijk al geïnstalleerd en gefinetuned", vertelt Van Sloun. Sound & Light Import krijgt voor dat soort zaken heel goede back-up vanuit Adamson in Duitsland. De Bree: "Wij maken daarbij gebruik van de kennis en ervaring van Jochen Sommer, directeur Adamson Europa. Hij doet niets anders dan deze systemen inregelen, in Europa maar ook daarbuiten. Hij kan interpreteren wat de software zegt, maar ook heel goed luisteren naar de mensen waar hij over de vloer komt. Wat wil je? Wat is jouw beleving? Dat kan hij vertalen naar een werkzaam systeem. Hij kan bovendien ook uitleggen waarom bepaalde dingen misschien juist niet zo handig zijn. Hij is perfectionistisch en werkt met liefde voor een mooi resultaat. Dat heeft hij met ons, maar zeker ook met het bedrijf Adamson gemeen."
Inmiddels hebben in 013 al meerdere shows gedraaid op het nieuwe systeem. Van Sloun: "De reacties zijn echt heel goed. Zowel van de bands als van het publiek en onze medewerkers. Ik heb zelf ook overal staan luisteren en dan ben je toch wel even trots op het moment dat je beseft dat je de goede keuze gemaakt hebt. Dat is natuurlijk toch even spannend. Je weet zelf dat het goed is, maar het moet wel ook nog even zo overkomen op die tweeduizend man in de zaal. Zelfs op het hoekje van het balkon is die basdruk nog aanwezig. De hoge tonen zijn mooi, alles komt heel helder over. Dat was in de oude situatie wel anders, het is echt een wereld van verschil."
Ook Ed de Bree is blij met wat bij 013 is bewerkstelligd. "Voor ons is dit tevens een mooie showcase. We wisten al dat Adamson goede spullen had, maar nu is de wereld het ook steeds meer aan het ontdekken. EML gebruikt het, Ampco heeft het gekocht voor de verhuur en ook bedrijven als Stagelight en Hoevenaars hebben Adamson inmiddels in het assortiment. Het helpt allemaal mee aan de verspreiding. Ook bij de poppodia moet dat zo gaan en daarom zijn we ook zo trots dat we hier hebben mogen leveren." De blijdschap wordt gedeeld door Van Sloun: "Ik ben heel tevreden met hoe het allemaal gelopen is. Het systeem is prachtig, de samenwerking was perfect. De reacties en ervaringen zijn stuk voor stuk positief, dus wij zijn echt heel blij."