AVM Broadcasting Exhibition

Zo'n 2.700 unieke bezoekers mocht AVM Broadcasting Exhibition (voorheen AVManifestatie) op 14 en 15 mei verwelkomen. Mede dankzij het nieuwe randprogramma, met seminars en workshops, mag deze twaalfde editie van de Nederlandse broadcastbeurs geslaagd genoemd worden.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

AVM Broadcasting Exhibition

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2014

Eén van de trekpleisters op AVM Broadcasting Exhibition 2014 bleek wederom het facilitaire plein, dat buiten was ingericht door de drie grootste facilitaire bedrijven Facility House, United en DutchView. Bezoekers van het plein werden bijgepraat over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van televisieproductie. Techniek werd er niet gepresenteerd, veel meer was het plein een ontmoetingsplek voor klanten, relaties en andere geïnteresseerden. Uiteraard werd ook weer de inmiddels traditionele barbecue georganiseerd door de participerende bedrijven.

Goed bevallen

Even verderop stond, ook op het buitenplein, de zes camera HD wagen van Allus Broadcast Facilities uit Hengelo. Het bedrijf  levert full service oplossingen op facilitair, technisch en creatief gebied en beschikt over eigen regiewagens en diverse ENG teams. De deelname aan de beurs is goed bevallen, zo zegt algemeen directeur Michael Pelupessy: "Het was een leuke beurs met een goed en kwalitatief bezoekersniveau. We hebben geen directe leads opgedaan, maar hebben zeker goede gesprekken gehad en wellicht een stuk naamsbekendheid opgebouwd. We kregen veel positieve reacties van de bezoekers. Over de nieuwe opzet van de beurs waren we zeer te spreken, maar we deden zelf dit jaar pas voor de eerste keer mee."

Veranderen

JVCKenwood is een vaste deelnemer aan de AVM. "Omdat ik persoonlijk van menig ben dat je als fabrikant je gezicht moet laten zien in de markt die je vertegenwoordigt", zegt Paul Pasveer daarover.  "Helaas is een trend waarneembaar dat steeds meer (camera)fabrikanten het wat dat betreft laten afweten, waardoor de AVM qua samenstelling aan het veranderen is naar een meer dealergeoriënteerde beurs. Ik betreur die trend omdat ik denk dat het juist interessant is voor de bezoekers om ook eens in alle rust met een fabrikant te kunnen spreken. Ondanks deze trend hebben wij de beurs overigens als zeer positief ervaren en hebben we alle tijd kunnen besteden aan onze bezoekers."

Cloud functionaliteit

Die bezoekers kregen overigens nogal wat te zien op de stand van JVCKenwood. Zo heeft het merk eind maart een viertal nieuwe camera's op de markt gebracht, de GY-HM890E, GY-HM850E, GY-HM890CHE en GY-HM850CHE. Pasveer: "De focus lag dit jaar dan ook op deze camera's en dan met name de cloud functionaliteit ervan. Net als onze GY-HM650E beschikt de nieuwe range over de capaciteit om video live te kunnen streamen middels 4G, Wifi of een bedrade internetaansluiting. De belangrijkste functionaliteit die we aan onze bezoekers toonden is de mogelijkheid om het opgenomen videomateriaal te kunnen uploaden middels de ingebouwde FTP functionaliteit. Ook toonden we de wireless Camera Control om de camera's op afstand te kunnen besturen middels Android, iPhone, en iPad. Functies als start, stop, rec en zoom zijn mogelijk, maar ook meer geavanceerde functionaliteiten als gain, white balance en het editen van de metadata."

Zuinig zijn

De reacties op wat er te zien was waren positief, vertelt Pasveer: "We hebben zeer veel positieve reacties mogen ontvangen en dan met name over de cloud functionaliteiten die we momenteel kunnen bieden middels onze 600 en 800 serie. Zoals ieder jaar krijgen wij veel positieve feedback over onze producten en ontstaat er een positieve dialoog tussen gebruiker en fabrikant. We kijken al met al positief terug op de beurs. Als we kijken naar de nieuwe opzet, dan kunnen we alleen maar zeggen dat de organisatie heel erg zijn best heeft gedaan om meer bezoekers te trekken. Het marketingschilletje om de AVM is vernieuwd en ook de deelnemers aan de beurs zijn aan het veranderen. Ik hoop dan ook oprecht dat de Nederlandse (video)industrie de AVM blijft ondersteunen, omdat we in mijn optiek zuinig moeten zijn op onze branche. Zeker als je kijkt naar alle internationale ontwikkelingen."

Tevreden

Ook bij Yamaha Commercial Audio kijkt men tevreden terug: "Op onze stand was veel interesse voor de nieuwe kleine mixers, de QL1 en de QL5", vertelt Jan Prins. De nieuwe QL-mixers zijn voorzien van de Dugan automixers, veel plug-ins waaronder Rupert Neve, een Dante netwerkaansluiting, Gain compensation, Nueno Live Multitrack opname/weergave en veel meer. Verder was onder andere te zien: Nuage, het uitgebreide post-productie Audio systeem, gemaakt door Steinberg en Yamaha, de nieuwe witte HS-series, studio speakers, nieuwe MG-mixers en de Waves Soundgridserver. Ook waren de gebruiksvriendelijke en uiterst succesvolle CL-mixers, volledig operationeel te zien op de stand van Yamaha. Ruben van der Goor verzorgde op beide beursdagen een praktische presentatie over het gebruik van het Dante netwerk.

Virtuele studio

Ook veel interesse op de stand van Datavideo. "De bezoekers hadden veel belangstelling voor onze mobiele studio's en de nieuwe TVS-1000 virtuele studio", vertelt Valentijn Diemel. "Deze virtuele studio plaatsen we in de markt als 'entry level product', maar kon ook rekenen op interesse van veel grotere spelers." De TVS-1000 virtuele studio vormde het hart van de stand. Diemel: "Met een compacte (10m2) chromakey opstelling wilden we laten zien dat je niet veel apparatuur nodig hebt om een professioneel resultaat neer te zetten. Als groene wand gebruikten we een simpele en uiterst betaalbare oplossing van Rosco, die bestond uit een stuk vinyl, opgehangen aan twee statieven. Ook presenteerden we twee mobiele studio's, de zeer uitgebreide en complete MS-3000, en onze zeer compacte maar toch volledige HS-2800. Waar de MS-3000 een grote flightcase op wielen is, die elke ruimte tot een studio transformeert, is de HS-2800 een handig draagbaar 'laptop' model."

Compleet

"De reacties op de TVS-1000 virtuele studio waren erg goed", gaat Diemel verder. "Vooral de flexibiliteit van het systeem valt erg in de smaak. De handige gebruiker kan namelijk zélf zijn 3D omgeving samenstellen, of een pasklare oplossing kopen uit onze online shop. Ook kan de creatieveling zijn eigen creaties in de shop zetten en verkopen. De reacties op onze mobiele studio's waren ook erg goed. Vaak verbazen geïnteresseerden zich erover dat de systemen zo compleet zijn en flexibel zijn in te zetten." Ook over de beurs zelf toonde Datavideo zich tevreden: "Het is een belangrijke beurs voor het Nederlandse publiek. Ook in de nieuwe opzet was het verdeeld over twee dagen druk genoeg. Gelukkig bleef er ook veel tijd over om te netwerken met onze Nederlandse collega's binnen de branche, iets wat ook altijd een belangrijk pluspunt van deze beurs is."

AVM Broad- casting Exhibition

Zo'n 2.700 unieke bezoekers mocht AVM Broadcasting Exhibition (voorheen AVManifestatie) op 14 en 15 mei verwelkomen. Mede dankzij het nieuwe randprogramma, met seminars en workshops, mag deze twaalfde editie van de Nederlandse broadcastbeurs geslaagd genoemd worden.

Stan Storimans Prijs

Op de beurs werd dit jaar tevens de Stan Storimans Prijs uitgereikt. Winnaar werd TV West verslaggever en cameraman Erik Kooyman. Hij maakte dit jaar de documentaire 'Als iedereen verdacht is, macht en onmacht van politie in de Schilderswijk'. De prijs wordt ieder jaar uitgereikt aan de cameraman of -vrouw die uitblonk met een zelf gefilmde nieuws- of actualiteitenreportage. De landelijke prijs is ter nagedachtenis aan cameraman Stan Storimans, die tijdens zijn werk in 2008 in Georgië om het leven kwam. Samen met collega Brian van der Bol, liep Erik Kooyman enkele weken rond in de Haagse Schilderswijk. Een wijk met honderden culturen, veel criminaliteit en een politiemacht die onder de bewoners niet positief te boek staat. De bewoners van de Schilderswijk voelen zich geïntimideerd door agenten en vaak agressief behandeld. De documentaire 'Als iedereen verdacht is, macht en onmacht van de politie in de Schilderswijk' werd op 29 maart uitgezonden op TV West. De montage was in handen van Marco de Vries. 

Een vier man tellende vakjury, met ondermeer oud-NOS verslaggever Marga van Praag, koos eerst vijf genomineerden, waaruit vervolgens weer twee finalisten werden bepaald. Naast Kooyman haalde ook cameraman Han Pannevis de finale, met de door hem gedraaide reportage voor RTL Nieuws over het conflict op de Krim. Uiteindelijk werd op woensdag 14 mei Kooyman als winnaar aangewezen vanwege zijn "prachtige beelden, gecombineerd met het geluid en ook zijn commentaren". Volgens de organisatie achter de Storimansprijs, "zet Kooyman een treffend beeld neer van een van de moeilijkste wijken in Nederland". De prijs werd uitgereikt door burgemeester Pieter Izak Broertjes van Hilversum. De prijs bestaat uit een zogeheten 'staande tekening' van Stan Storimans met camera, gemaakt door kunstenaar Jeroen Henneman. Het is een tekening die, doordat hij is gestanst uit staal, drie dimensies heeft.

Explosieve situatie

In de documentaire voor TV West schetst Erik een beeld van een wijk waar de situatie explosief is: nog meer criminaliteit en nog meer boude politieacties zouden de vlam wel eens in de pan kunnen laten slaan. Kooyman en Van der Bol maakten de documentaire, nadat er bij Omroep West steeds meer klachten binnenkwamen over het politieoptreden in de Schilderswijk. Sinds december onderzocht Omroep West de relatie tussen de politie en bewoners van de Schilderswijk, waar veel klachten vandaan komen. De documentairemakers spraken veel mensen uit de wijk en gingen met de politie mee op pad. Agenten gaven daarbij een uniek kijkje achter de schermen.

Erik Kooyman

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment