Inhoud
- Vernieuwing bij RTV NH en AT5: Online first
- Monster Jam XXL: Soepel spektakel
- Theater de Stoep op toekomst voorbereid
- Het nieuwe Doornroosje: super-de-luxe
- De keuzes van een bioscoopbezoeker
- Het belang van verzekeren: bewustzijn als toverwoord
- Het nieuwe audiosysteem van Carré: wat wil je nog meer?
- Playoutpakketten
- Online content op professioneel niveau
- Beyonce en Jay-Z on the run
- Nuage in de Temple of Tune
- Fisherman's Friend StrongmanRun: breed gedragen
- IBC 2014: licht in de crisistunnel
- Film & TV Nieuws
- Column Ferry van Beek
- Vernieuwing RTV NH en AT5: ‘Online first’
- Playout pakketten
- Online content op professioneel niveau
- De keuzes van een bioscoopbezoeker
- Broadcast & Audio Techniek Nieuws
- Roland O.H.R.C.A.: Compacte reus
- IBC 2014: licht in de crisistunnel
- Theater & Podia Nieuws
- Theater de Stoep op de toekomst voorbereid
- Het nieuwe Doornroosje: super-de-luxe
- Show & Events Nieuws
- Soepel spektakel: Monster Jam XXL
- Wings AV VIOSO 1.8 en Platinum 5
- Fisherman’s Friend StrongmanRun
- Het belang van verzekeren
- Beyoncé en Jay-Z on the run
Sneak Preview - Roland O.H.R.C.A.
Compacte reusEnige tijd geleden ontvingen we van Roland Systems Group de uitnodiging om een exclusieve sneak preview bij te wonen van Roland's nieuwste concept op het gebied van digitale audiomixers. Vrijdag 24 oktober was het eindelijk zover en zijn we afgereisd naar Roland Central Europe in België, van waaruit de divisie Roland Systems Group haar pro- AV-klanten in de Benelux en Frankrijk bedient. Lars van Bergen
Doordat de officiële aankondiging van Roland gelijktijdig was met de drukgang van deze editie van AV & Entertainment Magazine, hebben we nu al een gedetailleerd overzicht van de belangrijkste eigenschappen en specificaties in dit artikel kunnen opnemen.
Eenmaal aangekomen in België worden we, na een warme ontvangst met koffie en een korte rondleiding, begeleid naar het auditorium. Daar mogen we een eerste blik werpen op iets wat volgens de heren van Roland bij eerdere previewsessies al een diepe indruk zou hebben achtergelaten op de diverse gerespecteerde geluidstechnici die waren uitgenodigd voor de Europese sneak preview tour die Roland organiseerde. "Wij zijn zeer vereerd met de complimenten die we hebben ontvangen tijdens de ongeveer zeventig één-op-één previewsessies die we in Europa hebben gedaan", aldus Peter Schreurs, RSG Division Manager. "Met de vele positieve reacties van tal van hoogstaande geluidstechnici en systeemontwerpers uit landen als Engeland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Zweden, Denemarken, België en natuurlijk Nederland lijkt ons nieuwe O.H.R.C.A.-concept (Open High Resolution Configurable Architecture, red.) uitstekend aan te sluiten op de wensen en eisen voor de meest uiteenlopende producties in het hogere segment. Zoals menig bezoeker heeft ontdekt tijdens de previewsessies, is de M-5000 voor Roland niet alleen een nieuwe start in een hoger marktsegment en dus bovenal een mixing console die enorm verschilt met onze voorgaande mixers. Door de uitgebreide aandacht die onze R&D voorafgaand en tijdens het meerjarige ontwikkelprogramma heeft besteed aan de uitgebreide feedback die vanuit de wereldwijde markt werd ontvangen, is de M-5000 met nadruk een 'market driven product' geworden, dat menig bezoeker tijdens de previewsessies dan ook direct een vertrouwd gevoel gaf. We kregen dan ook met regelmaat de opmerking te horen dat men elke bekende workflow uit dit gamma van mixers kan terugvinden, terwijl de user interface logisch blijft, en daardoor snel en transparant is."
Na een korte introductie gaat Nico Suarèz, een van de ontwikkelaars van de M-5000 console, dieper met ons in op Roland's nieuwe O.H.R.C.A.-concept en legt uit dat dit staat voor 'Open High Resolution Configurable Architecture'. Dit laat zich direct vertalen naar de basis van de M-5000 console: 128 volledig vrij definieerbare DSP-kanalen, die toegepast kunnen worden als mixkanalen, aux- matrix, -mix-minus, subgroepbussen of andere i/o-behoefte al naar gelang de toepassing daar om vraagt. Naast deze in zekere zin vernieuwende opbouw die ons in de oren klinkt alsof hiermee een nieuwe dimensie aan het woord 'flexibiliteit' wordt toegevoegd, voorziet de M-5000 in een breed scala aan functies zoals spill DCA's, solo-in-place, scene-import, eenvoudige verplaatsing en tussenvoeging van kanalen en bussen, uitgebreide channel-linking en multi-screen remote control software. De nieuwe 'Anchor Points'-functie mag tevens met recht innovatief genoemd worden. Deze functie biedt een manier om op basis van vrij te plaatsen markeringen snel bepaalde secties in de kanaallijst op de faders te laten verschijnen. Verder is de M-5000 uitgerust met een zeer uitgebreid scene management inclusief 'scene fading' en een scene-update-functie waarmee men wijzigingen in een scene direct kan doorvoeren in andere scenes. 5.1 surround sound, 24 DCA's, 8 stereo effect processors, dynamic EQ's, multi-band compressors, 32 grafische equalizers en een 16x16 USB audio-interface maken het geheel af.
De nieuwe M-5000 is uitgerust met de voor velen vertrouwde REAC-aansluitingen, wat in feite wil zeggen dat de M-5000 direct te koppelen is aan andere REAC-producten zoals de vele soorten Digital Snakes, de R-1000 48-kanaals player/recorder en het M-48 personal mixing systeem. Met de capaciteit om 40 inputs plus 40 outputs in 24-bit 96kHz met een zeer lage latency over een enkele Cat-kabel te transporteren met daarbij de handige mogelijkheid om een onbeperkt aantal splits te creëren heeft Roland met haar 'Plug 'n Play REAC-protocol' nog steeds een ijzersterk concept in handen. Naast de genoemde REAC-poorten, een tweetal AES/EBU in- en uitgangen plus zestien lokale XLR in- en uitgangen, is de console voorzien van twee optie-slots die middels uitbreidingskaarten voorzien in connectiviteit met Dante, MADI, Waves Soundgrid en eventuele toekomstige protocollen. Het O.H.R.C.A.-systeem biedt hiermee de mogelijkheid om tot 300/460 (48/96kHz) inputs en tot 296/456 (48/96kHz) outputs te patchen. Voor extra zekerheid heeft de M-5000 een aansluiting voor de S-240P externe voedingsoptie. Het system biedt dus, naast redundancy op gebied van protocol, dit ook nog op gebied van voeding, zoals het hoort.
Geluidskwaliteit en met name de warme natuurlijke klank van de voorgaande series digitale mixers hebben Roland op dit gebied een goede naam bezorgd. Roland zet hierin met de M-5000 opnieuw een grote stap door volledige 96kHz processing toe te passen. "Ook met betrekking tot de keuze van de te gebruiken componenten is er door onze R&D zorgvuldig geselecteerd. Zo zijn bijvoorbeeld de equalizers voorzien van 'variable state filters' die ervoor zorgen dat er geen ruis meer optreedt, zelfs niet bij het veranderen van parameters", legt Peter Schreurs uit. Het is een feit is dat de Roland mixers uit het verleden over het algemeen bekend staan als zeer bedrijfszeker en bovendien in een mum van tijd 'startklaar' zijn. De opstarttijd van een digitale mixer wordt met name bepaald door het toegepaste besturingssysteem. "Dit is voor ons altijd een belangrijk punt geweest", verklaart Schreurs. "Ook bij de M-5000 is dit een absoluut speerpunt en wat dat betreft lijkt hij dan weer heel veel op de oudere series. We zien desondanks heel wat verbaasde gezichten wanneer we de tafel inschakelen en deze binnen vijftien seconden volledig operationeel is." Het gebruik van een krachtige FPGA en maar liefst zeven dedicated maatwerk-DSP's maken het O.H.R.C.A.-systeem zeer stabiel. Daarnaast wordt de bedrijfszekerheid gemaximaliseerd door een geavanceerd detectiesysteem, dat volledig automatisch individuele delen van het OS kan herstarten, zonder dat de gebruiker hier ook maar iets van merkt. De klank gaat gewoon door.
Na de zeer uitgebreide demonstratie van de nieuwe O.R.C.H.A.-gigant die wij bij Roland tijdens deze sneak preview mochten bijwonen, kunnen we ons voorstellen dat het totaalconcept van de Roland M-5000 de bezoekers heeft doen verbazen. Kijkende naar deze nieuwe krachtpatser in zijn geheel, kunnen we niet anders dan concluderen dat Roland haar huiswerk goed heeft gedaan, en daarbij vooral aandachtig naar de potentiële gebruiker heeft geluisterd. Samen met de voor Roland zo kenmerkende innovativiteit, die ditmaal heeft geleid tot het O.R.C.H.A.-concept met liefst 128 vrij definieerbare DSP-kanalen in een heerlijke 24-bit/96kHz hoge resolutie, verwachten we dat Roland met deze 42 kilo wegende compacte reus een oplossing in handen heeft die wel eens voor een zeer verfrissende wind kan gaan zorgen.