Beyoncé en Jay-Z on the run


Toeren met Sennheiser Digital 9000 Beyoncé en Jay-Z On the Run

In navolging van de twee succesvolle solotours die internationale supersterren Beyoncé en Jay-Z individueel hebben afgrond, combineert het stel nu ook hun talenten in een hoogstandje op zowel muzikaal als choreografisch vlak. Voor stadiontour 'On the Run' heeft vertrouwt het koppel op Sennheiser Digital 9000 draadloze microfoonsystemen.

De tour heeft onlangs het twintig data tellende deel door Noord-Amerika afgerond en is inmiddels aan het Europese deel begonnen. De wervelende show beslaat een repertoire waarin de twee kunnen laten zien wat ze waard zijn, maar biedt ook synergie, feilloze onderlinge aanvulling en hun unieke 'on stage chemie'. Gedurende de tour vertrouwen Beyoncé en Jay-Z op de Sennheiser Digital 9000 draadloze microfoon systemen. Deze zijn speciaal voor de tour aangekocht door Eight Day Sound Systems, Inc op aanbeveling van Stephen Curtin en monitor engineer James Berry ? beiden doorgewinterde professionals die hun sporen al lang hebben verdiend.

Uitdaging

De tour is een versmelting van de band- en tourleden van zowel Beyoncé als Jay-Z en bestaat uit twee podia, een enorme videowand en uitgebreide lichtshow. Hierdoor is het radiofrequentie-technisch een uitdagende operatie geworden. Geluidstechnisch zorgen Beyoncé's vocale kracht en Jay-Z's unieke rapgeluid voor een even zo grote uitdaging voor de audio engineers. Na uitgebreid testen en evalueren door Curtin, Berry en Eight Day Sound, is voor de Sennheiser Digital 9000 gekozen. En terecht: de microfoon levert dag in, dag uit een top prestatie.

Betrouwbaarheid

"We zijn met twee van de aller grootste artiesten van de wereld op tournee", merkt James Berry op. "Elke avond weer verzetten zij de creatieve bakens voor andere artiesten. Maar ook voor ons als geluidstechnici is dit uitdagend, dus we moeten constant op het uiterste randje van de technologie balanceren. Sennheiser Digital 9000 was daarom de perfecte oplossing, zowel qua geluidstechniek als betrouwbaarheid." Het draait natuurlijk allemaal om de geluidskwaliteit, benadrukt Berry: "Nog voordat er ook maar een artiest aan te pas kwam, hebben we A/B tests gedaan tussen Digital 9000 en ons oude systeem. Toen de artiest eenmaal voor repetitie binnenkwam, kreeg deze de Digital 9000 in handen. Dat hebben we nooit meer veranderd."

Feilloos

"Mijn eerste indruk van Digital 9000 was tijdens de repetities met Beyoncé. Zodra ze zong, wisten we dat het goed zou komen", legt Stephen Curtin uit. "Normaal gesproken moeten we echt nog heel wat uitbalanceren en equalizing werk doen, maar met Digital 9000 kwam het pure, natuurgetrouwe geluid direct goed door. Geen verlies in transmissie en ik hoefde nauwelijks te corrigeren." Op de monitors had James Berry een vergelijkbare ervaring met het geluid van Jay-Z. "Het uitblijven van compressie maakt dat alles feilloos klinkt. Ik zal nooit meer een andere microfoon gebruiken voor een rapper of een hiphop gig", vertelt hij.

Bovenstaande bevindingen waren bewijs genoeg voor Jason Kirschnick, Chief Technology Officer van Day Eight Sound. "Als we het onze engineers gemakkelijker kunnen maken om hun werk te doen én als we gelijktijdig de geluidskwaliteit kunnen verbeteren, dan is het voor iedereen een goede beslissing", zegt hij. "Digital 9000 klinkt geweldig en is heel ergonomisch. Als je nog even terugkijkt naar de SKM 5200 handheld microfoon en de EM 3732-II draadloze systemen, dan weet je eigenlijk al dat het goed zit. We hebben geweldige ervaringen met Sennheiser, dus dat maakte de beslissing extra gemakkelijk".

Uitzonderlijk

Jimmy Corbin, monitor engineer van de band, zegt dat het uitzonderlijk is dat een enkel stuk techniek zo'n grote impact kan hebben op de algehele geluidskwaliteit van de enorme tourapparatuur. Maar dat was wél precies het geval met Digital 9000: "We merkten direct een significant verschil in wat je er mee kunt doen", legt hij uit. "Met heel veel andere microfoons moet je eerst reactief te werk gaan: puur reageren op de problemen die je doorgaans tegenkomt. Maar met Digital 9000 en de MD 3235 dynamische cardiod capsule ? die echt een weergaloze weergave heeft ? konden we direct al creatiever en pro-actiever aan de slag gaan. Toen ik de microfoon voor de eerste keer hoorde, wist ik al dat deze microfoon mijn dag een stuk beter zou maken."

Radiofrequentie

Voor Curtin, zit 't 'm voornamelijk in de manier waarop de radiofrequentie wordt overgebracht. Omdat de handheld en bodyback digitaal zijn, zijn de handelingen voor de typische analoge systemen overbodig. Ik krijg direct een voller en dynamischer geluid. Voor zangeressen als Beyoncé is dat een enorme steun: ik hoef niet langer te zoeken naar verloren frequenties: ze zijn er gewoon allemaal." Als RF technicus van de 'On The Run' tour, staat Clinton Reynolds voor verschillende problemen. Immers: het frequentielandschap verandert bij elke stad en bij elke locatie. "We werken constant om digitale televisie en andere problemen heen. Het coördineren van de frequenties wordt steeds lastiger." De ingebouwde scanner van de Digital 9000 helpt bij dit proces. "Het pikt op elk willekeurig moment op wat mijn antennes ook weergeven en geeft aan wat de laagste noise floor in die specifieke bandbreedte is", vertelt Reynolds. "Ik kan altijd nog uitwijken naar andere scanners voor het vinden van beschikbare frequenties, maar geen enkele daarvan laat zien wat de scanners van de Digital 9000 oppikken. Dit luistert vaak enorm nauw, want als een antenne in de buurt van een lichtmast staat, kan dit voor storing zorgen. Een traditionele scanner laat dit niet zien."

Goed gezelschap

In aanvulling op de Digital 9000 systemen voor de vocals van de 'On the Run' tour, is de volledige set van Sennheiser wireless ook gebruikt voor de monitoring, de backline en de instrumenten, inclusief zes kanalen voor Sennheiser EM 3732 ontvangers (blaasinstrumenten en gastmicrofoons), zes kanalen voor EM 2050 ontvangers (gitaar, bass en keytar) en twaalf kanalen van 2000 wireless series monitoring. Dus in totaal 24 extra kanalen van Sennheiser wireless. "Het is een hele geruststelling dat Sennheiser bij elke stap van zo'n high profile tour aanwezig was met zowel producten als support: Sennheiser was er gewoon altijd om ons bij te staan en heeft geweldig meegedacht in al onze behoeften: van product tot en met toepassing", aldus Jason Kirschnick.

Beyoncé on stage met de Sennheiser SKM 9000 hand-held transmitter (Photo credit: Parkwood Entertainment)

Monitor engineer James Berry (l.) en front-of-house
engineer Stephen Curtin (Photo credit: Mark Saunders)

Abonnee Aanbieding 2014

Ontvang nu ruim 35% korting op het reguliere

abonneetarief: u betaalt slechts e25,- ipv e39,-

U ontvangt naast vakinformatie vele voordelen. Abonneer u nu op

het vakblad AV&Entertainment Magazine.

Abonnee voordelen:

- 6 maal per jaar uw eigen vakblad op de deurmat

- Actueel nieuws op www.av-entertainment.nl

- 10 maal per jaar uw eigen digitale AV&Entertainment Magazine nieuwsbrief

- Extra korting op lezersaanbiedingen in uw vakblad

- Gratis bedrijfsgegevens vermelding in bedrijvengids op www.av-entertainment.nl

- Een korting van e100 op een uitgebreide vermelding in de bedrijvengids; abonnees betalen e125 voor een heel jaar ipv e225

- AV&Entertainment Magazine abonnees ontvangen ook 15% abonneekorting op andere tijdschriften van de uitgeverij van Van Munster Media Groep (www.vanmunstermedia.nl): Porsche Scene Live, Great British Cars, Bodylife Benelux, Meeting Magazine, Office Magazine, Rivierenland Business, Vallei Business, Oost-Gelderland Business, Noord Limburg Business

Indien u geïnteresseerd bent in een van deze uitgaven, kunt u dit vermelden op

bijgevoegde antwoordkaart of bel direct onze klantenservice: 024-373 8505

(elke werkdag bereikbaar tussen 9.00 uur en 12.00 uur).

U kunt u ook abonneren op AV&Entertainment Magazine via de website: www.av-entertainment.nl

Jaargang 10 | nummer 5 | november 2014

www.av-entertainment.nl

Een uitgave van

MVM Producties bv

Postbus 6684 | 6503 GD Nijmegen,

Kerkenbos 12-26c | 6546 BE Nijmegen

T: 024 - 3 738 505 | F: 024 - 3 730 933

Uitgever

Michael van Munster

Hoofdredactie

Teun van Thiel

teun@av-entertainment.nl

Redactiemedewerkers

Arnout van der Hoek, Lucas Vroemen,

Loet van Bergen, Ulco Schuurmans

Email: info@av-entertainment.nl

Vormgeving

Jan-Willem Bouwman

Media-Advies Van Munster Media B.V.

René Janssen T: 024-373 8055

E: rene@av-entertainment.nl

Voor advertentietarieven, neem contact op met onze media-adviseurs of ga naar www.av-entertainment.nl

Abonnementen

Een jaarabonnement bedraagt e 39,- (excl. B.T.W.)

Abonnementen hebben een looptijd van een jaar (tot 31 december) en worden automatisch verlengd. Opzeggen kan schriftelijk en dient ieder jaar vóór 31 oktober te gebeuren.

Vragen over abonnementen en bestellingen kunt u richten aan de afdeling Abonnementenbeheer. Dagelijks telefonisch bereikbaar van 09.00 uur tot 12.00 uur,

T: 024-373 8505,

E: abonnementenbeheer@vanmunstermedia.nl

Nabestellingen: Oude nummers (5 euro per exemplaar)

telefonisch bestellen via 024-373 4467

Copyrights

Het auteursrecht op de in dit tijdschrift verschenen artikelen wordt door de uitgever voorbehouden.

Abonnees ontvangen

? 6 keer per jaar het vakblad

? Toegang tot het volledige archief op

www.av-entertainment.nl

? Korting op lezersaanbiedingen AV&Entertainment Magazine

? Gratis opname bedrijvengids

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment