Inhoud
- Integrated Systems Europe - Record-editie
- Nieuwe strategieën en structuren nodig - Content Everywhere
- New Media Centre TU Delft - Hoezo postproductie?
- Yamaha Nuage in Merayah Studio - "Werken als een muzikant"
- Roland M-5000 OHRCA workshop bij AEM - Mengtafel met mogelijkheden
- Billy Elliot - Ultieme versie
- Project van de grote aantallen - Nationaal Militair Museum
- Prolight + Sound 2015
- Adamson in poptempel: 'Geluid dat past bij Paradiso'
- Tafeldiscussie technisch producenten: "Allemaal hetzelfde steekje los"
- Faber Audiovisuals - 'Nu ook Amerikaanse markt veroveren'
- Cross Media Café - Innovatieve media oplossingen verrijken Live Events
- Indrukwekkend: Clouseau Centraal
- Film & TV Nieuws
- Column Ferry van Beek
- ISE: Record-editie
- Content everywhere
- New Media Centre TU Delft: Hoezo postproductie?
- Broadcast & Audio Techniek Nieuws
- Yamaha Nuage in Merayah Studio
- Roland M-5000 OHRCA workshop bij AEM
- Theater & Podia Nieuws
- Billy Elliot: Ultieme versie
- NMM: project van de grote aantallen
- Prolight + Sound 2015
- Adamson in poptempel: ‘Geluid dat past bij Paradiso’
- Show & Events Nieuws
- forum: ‘Allemaal hetzelfde steekje los’
- Faber AV: ‘Nu ook Amerikaanse markt veroveren’
- Cross Media Café: Live events verrijken
- Indrukwekkend: Clouseau Centraal
Roland M-5000 OHRCA workshop bij AEM
Mengtafel met mogelijkhedenAudio Electronics Mattijsen organiseerde een goedbezochte workshop over de veelbelovende nieuwe Roland M-5000 OHRCA mengtafel. Aansluitend op de tweede beursdag van ISE 2015 ontmoetten ontwerpers en potentiële gebruikers elkaar tijdens een informele avond in het sfeervolle hoofdkwartier van AEM, een gerenoveerde boerderij in Duivendrecht. Tijdens de workshop demonstreerde ontwerper Nico Suárez de mogelijkheden van de nieuwe mengtafel en kregen geïnteresseerden de gelegenheid om vragen te stellen en feedback te geven. Ook werd de filosofie achter het ontwerp toegelicht. AV&Entertainment bezocht de workshop en sprak met organisator Roland Mattijsen. Leonor Jonker
Een mijlpaal voor Roland, noemt Peter Heath, hoofd van RSG (Roland Systems Group) Europe de M-5000 OHRCA. De afkorting staat voor 'Open High Resolution Configurable Architecture'. Flexibiliteit, uitbreidbaarheid en gebruiksvriendelijkheid zijn speerpunten van het ontwerp. De M-5000 console heeft 128 volledig vrij definieerbare DSP-kanalen in een 24-bit/96kHz resolutie, die toegepast kunnen worden als mixkanalen, aux-matrix, mix-minus, subgroepbussen of andere i/o behoefte al naar gelang de behoefte van de individuele gebruiker of de specifieke toepassing daarom vraagt. De ontwerpers hebben bovendien rekening gehouden met toekomstige gebruikerswensen door de console naast REAC- aansluitingen te voorzien van twee optie-slots die met uitbreidingskaarten voorzien in connectiviteit met Dante, MADI, Waves Soundgrid en toekomstige protocollen. Roland Mattijsen: "Je ziet nu een trend dat er behoefte is aan een algemene mengtafel die heel breed inzetbaar is. Theaters en verhuurbedrijven willen een standaard stuk gereedschap waarmee elke dag gewerkt kan worden. De M-5000 beantwoordt die vraag. Je kan er eenvoudige, dagelijkse dingen mee doen, maar ook een serieuzere musical. Roland heeft goed geïnventariseerd wat er al op de markt is en daar een uitstekende samenvatting van gemaakt voor een heel keurige prijs. Omdat de mengtafel goed gepositioneerd is, wordt hij beschikbaar voor een bredere doelgroep. Er gaan nu mensen, theaters, bedrijven en organisaties kennismaken met mogelijkheden die tot dusver waren voorbehouden aan de moeilijkste, grootste producties. Alles bij elkaar een aantrekkelijk concept."
De M-5000 biedt niet alleen een keur aan mogelijkheden binnen een bepaalde prijsklasse, maar is ook een van de eerste producten van een nieuwe generatie digitale mengtafels die niet langer geënt zijn op analoge tafels. Mattijsen: "We hebben een punt bereikt dat de omslag van analoge naar digitale mengtafels voltooid is en zijn nu in een volgende fase beland. Tot nu toe vertaalden digitale mengtafels de manier van werken van analoge mengtafels naar digitale technieken, maar waarom zou je je beperken tot een analoge denkwijze? Grappig genoeg is niet alleen Roland, maar ook bijvoorbeeld een Solid State Logic met die gedachte aan de gang gegaan. SSL zit in een veel hogere ambitiesfeer, maar kiest er net als Roland voor niet de vroegere analoge mengtafel als uitgangspunt te nemen, maar hoe je de veel grotere hoeveelheden input, bussen en mogelijkheden zo instinctief mogelijk bereikbaar maakt. De oude werkwijze wordt overboord gezet en de tafel wordt helemaal opnieuw ingericht, met flexibiliteit als uitgangspunt."
De grootste uitdaging is daarbij om de eenvoud van een analoge mengtafel te evenaren. "Iedereen kan gelijk met een analoge mengtafel werken als je even zegt op welk kanaal de bassdrum en de reverb zit. Met een digitale tafel werkt dat niet zo. Je hebt in deze tafels volledige vrijheid in faderindeling en zelfs gehele functionaliteit van de tafel voor je ermee gaat werken. Toch gaat dat steeds makkelijker omdat de interface beter wordt. Op Noorderslag hadden we een SSL mengtafel staan, waar in drie dagen tijd veertig technici op hebben gewerkt, waarvan er maar twee of drie ooit al ervaring hadden met de tafel. Dat ging uitstekend. De Roland M-5000 is relatief ook heel eenvoudig. Het ontwerp is organisch, het werkt zoals je verwacht. Dat is een heel ander verhaal dan vijf of tien jaar geleden. Technisch gezien kon toen ook al alles op digitale tafels, maar je moest eerst heel goed weten waarmee je aan het werk was. Daar hebben de ontwerpers van geleerd."
Nico Suárez legt uit dat de M-5000 inderdaad bijna helemaal 'from scratch' is ontwikkeld. Vast stond dat de console uitbreidbaar moest zijn en over een hoge resolutie moest beschikken - verder werd er vooral heel goed geluisterd naar de wensen van gebruikers. Zo is er de 'anchor-point' functie waarmee een markering gemaakt kan worden zodat je snel een grote sprong kan maken in de kanaallijst en is er de mogelijkheid om de belangrijkste drie kanalen te bedienen met aparte knoppen en faders aan de rechterkant van de console. Ook is het mogelijk de kanalen te herschikken als je later nog een kanaal wil toevoegen: de pre-amps blijven gekoppeld aan de kanalen zodat je deze probleemloos kan verschuiven. Praktisch is ook dat de drie banks met acht faders onafhankelijk van elkaar verwijderd kunnen worden: handig als er één gerepareerd moet worden. Suárez demonstreert bovendien dat de mengtafel in slechts vijftien seconden helemaal startklaar is.
Audio Electronics Mattijsen is een van de bedrijven die door Roland wereldwijd werden benaderd met de vraag input te leveren voor de nieuwe mengtafel. Mattijsen: "Omdat wij in Nederland veel ervaring hebben met ingewikkelde producties als 'Soldaat van Oranje' en 'Anne' werd ons gevraagd wat volgens ons essentieel zou zijn bij een nieuwe mengtafel, maar ook aan welke protocollen de tafel zou moeten voldoen en met welke andere apparatuur de tafel zou moeten kunnen integreren. Met een nieuw ontwerp kan je alle kanten op, maar je moet eerst weten wat je wil en wat je denkt dat er in de toekomst nodig zal zijn, want je bent zo drie jaar verder. Als je nu komt met een mengtafel die je drie jaar geleden helemaal hebt uitgedacht heb je een probleem. De afgelopen jaren hebben we een aantal sessies gehad waarbij we input gaven en ontwerpvoorstellen hebben beoordeeld. Het is leuk om te zien hoe sommige suggesties dan uiteindelijk terugkomen in het product."
Ook deze workshop is een gelegenheid voor de ontwerpers om feedback van gebruikers te gebruiken om hun product aan te scherpen. De console die vanavond wordt gepresenteerd is versie 0.8, nog niet de definitieve 1.0 versie die dit voorjaar op de markt komt. Als een van de aanwezigen oppert dat het handig zou zijn om de anchor-points te kunnen bedienen met de knoppen aan de rechterkant van de console wordt daar dan ook enthousiast op gereageerd door Suárez, die het idee meeneemt naar de volgende versie. Mattijsen: "Het is ontzettend leuk om de ontwerpers en de techneuten zelf met elkaar in contact te brengen. Gebruikers krijgen niet zo vaak de gelegenheid om ontwerpers van apparatuur te ontmoeten omdat professionele audiobedrijven verspreid zijn over de hele wereld en op de beurs zelf is er ook geen gelegenheid om uitgebreid vragen te stellen. Daarom nodigen wij ontwerpers uit aansluitend op de beurs, zodat ze hier in alle rust hun verhaal kunnen doen."
AEM organiseert al jaren workshops na afloop van de IBC beurs. De informele uitwisseling tussen gebruikers en fabrikanten met een tuinfeestje erbij is inmiddels traditie geworden. "Het begon met een workshop over tijdcode, omdat we daar op dat moment in de filmwereld heel veel vragen over kregen. Het bedrijf dat daar volledig toonaangevend in is, Ambient, was hier tijdens de IBC en dat leek ons een mooie gelegenheid om hen te vragen daar 's avonds een workshop over te geven. Dat concept was gelijk populair. Daarna hebben we workshops over onder meer draadloze microfoons en mixers georganiseerd. Vanaf beide kanten, door de gebruiker en de fabrikant, wordt het zeer gewaardeerd. Het is natuurlijk ook gewoon gezellig, een stelletje vakidioten bij elkaar. We hebben nu voor het eerst een avond na afloop van de ISE georganiseerd omdat Roland toevallig met die mengtafel komt."
De workshops zijn slechts een onderdeel van de informatie-uitwisseling die AEM faciliteert. Mattijsen: "Wij zijn nadrukkelijk geen dozen-schuifbedrijf of handelsfirma, maar een groep van vijftien vakspecialisten die het heel leuk vinden om uitgedaagd te worden en mee te denken met klanten, maar ook om kennis uit te wisselen. Op het wat ambitieuzere niveau waarin wij werken gaan wij samen op zoek naar een oplossing. Dat zie je op een avond als dit. Mensen met wie we het hele jaar door werken komen kijken omdat ze willen weten waarom wij dit interessant vinden. Andersom krijgen wij weer tips van onze hen om bepaalde producten te bekijken. Educatie hoort ook bij die kennisuitwisseling. Zo organiseren we al meer dan tien jaar de Meyer Sound Seminars waarmee we inmiddels honderden technici hebben kunnen helpen elke dag het maximale uit hun luidsprekersystemen te halen."
Ook deze workshop lijkt daarin geslaagd. Freelance audiotechnicus Eric Martha kwam speciaal deze dag naar de ISE beurs om de workshop te kunnen bijwonen: "Ik ben wel onder de indruk van de mengtafel. Ik werk zelf met het oudere type, de Roland M-400, en de
mogelijkheden die ik daarbij mis komen terug in deze tafel: je kan extra kaarten aansluiten als je meer protocollen dan alleen het REAC protocol wil gebruiken en kanalen indelen zoals je zelf wilt. Die mogelijkheden maken het bijzonder. Ik denk alleen dat het nog wel een flinke prijs zal zijn." Een andere bezoeker, tourend geluidstechnicus van beroep, is ook enthousiast: "De workshop zet je aan het denken omdat de tafel heel veel mogelijkheden biedt. Ik zou er zelf ook wel mee willen werken als ik de kans krijg. Je kan helemaal zelf bedenken hoe je iets wilt doen en vervolgens hoe je dat wil inrichten, zonder dat dit voor jou bepaald wordt."