Adamson in poptempel: ‘Geluid dat past bij Paradiso’


Adamson in poptempel:

'Geluid dat past bij Paradiso'

Met zo'n 1400 programma's per jaar is het bij Paradiso moeilijk zoeken naar een rustig moment om het complete geluidssysteem 'even' te vervangen. Toch is dat wat er de afgelopen tijd gebeurd is in de Amsterdamse poptempel. Van het resultaat worden gebruikers én bezoekers gelukkiger dan ooit. We spraken erover met Marian Emmen (Hoofd Techniek en Productie bij Paradiso) en Ed de Bree (met Sound & Light Import leverancier van het Adamson geluidssysteem). Ben Houdijk ? 3FM

Oké, de 1400 programma's die Paradiso jaarlijks biedt vinden niet allemáál plaats aan de Amsterdamse Weteringschans, maar rustige momenten kennen ze er toch echt niet. De wens voor een nieuw en 'top of the bill' geluidsysteem bestond al langer, geeft Hoofd Techniek en Productie Marian Emmen aan: "Drie jaar geleden hebben we met aanpassingen aan ons oude geluidssysteem een stap vooruit gezet. We wilden een hogere kwaliteit en wilden het geluid meer binnen de muren houden en daarvoor voerden we veranderingen door in dat systeem. Toen heb ik wel al aangegeven dat het een tijdelijke oplossing zou zijn en dat we rond deze tijd wederom met elkaar om de tafel moesten gaan. Kwalitatief gezien waren we nu toe aan een nieuwe stap."

Breed

Paradiso is een poppodium met een enorme historie. Een karakteristiek gebouw met een grote naam in binnen- en buitenland. Emmen: "Het is geen gebouw dat een jaar of tien geleden specifiek is opgeleverd om popmuziek in te gaan doen, maar een bestaande kerk waarin je de concerten doet. Daarnaast zijn er ook veel lezingen, voordrachten, klassieke muziek?het is heel breed en divers. Die ene stem moet goed klinken, maar dat geldt ook alle koren die hier één keer per jaar neerstrijken." Daarnaast is ook de dance programmering van Paradiso sterk. "Ook met zoiets als het Amsterdam Dance Event moet je als zaal sterk uit de voeten kunnen", legt Emmen uit. "Dus op het moment dat werd gesproken over een nieuwe installatie, is meteen het hele scala voorbijgekomen van alles wat we er mee zouden moeten kunnen."

Zoektocht

Toen werd besloten om inderdaad voor een nieuw systeem te gaan, begon een zoektocht naar het meest geschikte systeem. "Natuurlijk wilde ik meerdere aanbieders vragen, daar zit ook een financiële component bij", vertelt Emmen. "Ook wilde ik proberen om in onze overvolle programmering toch een moment te vinden waarop we de systemen daadwerkelijk zouden kunnen testen in Paradiso. Ik dacht eerst vijf of zes systemen te willen testen, maar daar hebben we echt de tijd niet voor. Je hebt nu eenmaal niet even twee weken Paradiso vrij. Op basis van ons geluidsteam en de ervaring die we hebben met de riders van bands, hebben we uiteindelijk drie partijen gevraagd. d&b Audiotechnik omdat we met hen een mooie set hebben neergezet in de Tolhuistuin, L-Acoustics op basis van de riders en Adamson omdat mijn collega Dick Versteegh dolenthousiast terugkwam van de demo van Adamson die hij had bijgewoond in 013 in Tilburg."

Wauwfactor

Elke partij kwam net voor de zomer van 2014 twee weken bij Paradiso in huis om zich van de beste kant te laten zien. Emmen: "Het systeem van Adamson was het enige systeem waarbij je blanco kwam binnenwandelen en direct de 'wauwfactor' had. Al bij de testperiode was het indrukwekkend. Dat zit 'm echt in de samenstelling van de kasten, hoe het doorloopt van het laag naar het hoog toe. Alles zit daar op een heel mooie manier in. Het 'wauwgevoel' dat mensen hebben als ze voor het eerst het gebouw van Paradiso binnenlopen, dat wilde ik ook qua geluid."

Envelopje

Emmen en consorten hadden sowieso specifieke wensen wat het geluid betreft, benadrukt Ed de Bree, die ook is aangeschoven: "Iedereen binnen Paradiso had een heel duidelijk en zeer specifiek idee van hoe het geluid in Paradiso moet zijn. Dat is voor ons van begin af aan ook de rode draad geweest. Het is niet zo zeer dat wij daar op hebben ingespeeld, maar we hebben wel het geluk dat het geluid dat Adamson kan produceren, zeer goed past bij de wensen van Paradiso." Wat dat specifieke geluid dan is, valt volgens Emmen moeilijk onder woorden te brengen. "Een extra ingeving die we hadden was in ieder geval dat we in de nachten ook qua geluid meer een clubnachtgevoel wilden creëren. Het geluid moet de mensen op de dansvloer als een envelopje inpakken. Een intiemere hotspotbeleving. Bijkomend voordeel is dan ook dat je minder emissie naar buiten zou krijgen, want daar heb je hier wel mee te maken. Vandaar dat we ook de rear fills hebben. Je houdt het wat kleiner, maar creëert toch een grotere beleving."

Unaniem

Van begin af aan heeft Paradiso ook promotors en programmeurs betrokken bij de plannen. Wat zou het moeten worden? Waar mis je nog iets? "Ik had er een kleine groep van programmeurs bij. Drie daarvan zijn daadwerkelijk gaan luisteren op andere plekken", vertelt Emmen. "Daarnaast is iedereen binnen de geluidsploeg gedurende de testweken o.a. naar veel concerten gegaan. Het is daarbij wel belangrijk om erop te letten dat mensen elkaar op een gegeven moment niet gaan napraten, daar moet je een beetje doorheen zien te prikken. Vindt iemand het echt zo, of is dat ook zo omdat 'ie links en rechts die geluiden van anderen hoort?" Uiteindelijk was de keuze voor Adamson unaniem: "Iedereen was enthousiast over dit systeem. Bij de programmeurs koos zo'n 90% hiervoor, maar bij de geluidstechnici was het 100%. Iedereen wilde dit systeem."

Prettig werken

Voor Adamson is 2014 zo een prachtig jaar geworden. Na 013 en Doornroosje werkt nu ook Paradiso dus met spullen van Adamson en daarnaast heeft Ampco Flashlight het merk ook in haar verhuurpakket opgenomen. Het stemt Ed de Bree uiteraard meer dan tevreden. "Toch heb ik geen moment ervaren dat jullie het zo druk hadden", benadrukt Marian Emmen. "Onze systeembeheerder vond dat al net zo. Die gaat dieper in op vragen als 'wat zijn het voor speakers, wat zijn het voor processoren?'. Hij gaf aan dat het door Sound & Light Import allemaal heel prettig en zorgvuldig was voorbereid. Hetzelfde geldt voor de mensen van ons productieteam, die stuk voor stuk hebben aangegeven dat het prettig werken was."

Hectisch

Eind januari is het systeem uiteindelijk geplaatst. In één dag tijd, direct na een show van Kraftwerk. "De laatste containers van Boels moesten 's ochtends nog vertrekken toen Sound & Light al met het Adamson PA voor de deur stond. Om 18.00 's avonds stond de volgende lichtproductie al weer klaar om te beginnen voor een uitverkocht Winter Wooferland", vertelt Emmen. Ed de Bree: "Dat was wel even hectisch ja, ook in de voorbereiding. Vooraf was gekeken wanneer we de klus zouden kunnen klaren en uiteindelijk besloten we het direct na Kraftwerk te doen, omdat de zaal dan toch al helemaal leeg zou zijn. Dan stap je feitelijk binnen in een leeg hok. Het voorwerk was toen uiteraard al allemaal gebeurd. De bekabeling was voorbereid en bij ons op de zaak konden we al de custom made racks volbouwen. Zo konden we uiteindelijk bijvoorbeeld een kant-en-klaar versterkerrack naar binnen rijden." Het klinkt bijna als plug and play en daar kwam het eigenlijk uiteindelijk ook wel op neer, vertelt De Bree: "We zijn hier niet meer tegen serieuze problemen aangelopen."

Strak veld

Eén van de grotere aanpassingen die gedaan moesten worden in Paradiso, vond onder het podium plaats, vertelt Marian Emmen: "Bij de grote verbouwing in 2004 was een groot deel van de luchtbehandeling asymmetrisch onder het podium geplaatst en daar werd altijd een beetje omheen gewerkt. Dat kon écht niet anders volgens de mensen van Unica, maar uiteindelijk zijn ze er gelukkig toch nog een keer naar gaan kijken. Toen zagen ze toch ineens een andere oplossing en hadden we opeens een podium waar we van links naar rechts symmetrisch een sublaag konden creëren. Omdat we nog een buitenste rij erbij hebben, die we rechtdoor naar boven stacken, kunnen we ons laag ook veel beter richten, zonder dat het allemaal gaat rondzwabberen. Met de baskasten van Adamson kunnen we heel mooi een strak veld aanbieden, dat kun je gewoon één à twee meter van de muren afhouden. Met de verticale kolommen die nu staan opgesteld, de E12's lopen nu in feite door tot aan de grond, kunnen we het geluid nog meer brengen waar we het willen. Het klinkt misschien gek, maar meer speakers is gewoon meer richting. Fysiek gezien hadden we daar eerst de ruimte niet voor, maar door die aanpassingen nu dus wel."

Ferrari

Die aanpassingen vonden dus eerst plaats, vervolgens kwam Kraftwerk binnen en in een dag tijd moest de hele installatie geplaatst worden. "In de basis pakken we zoiets aan als een verhuurklus", legt Ed de Bree uit. "Natuurlijk moet er wel wat meer gebeuren, maar de basis is hetzelfde. De materialen zijn er, op de zaak was het al geconfigureerd. Het was eigenlijk een kwestie van alles naar binnen rijden, aansluiten en dan draait het. We zitten nu in de fase van inregelen en fine tunen, daar hebben we bij de oplevering relatief weinig tijd aan kunnen besteden, maar dat was een bewuste keuze." Verder is het nu aan de geluidsploeg van Paradiso om zich het systeem eigen te maken, vult Marian Emmen aan: "Het kan een verleiding zijn om met zo'n nieuw systeem lekker te willen knallen. Een programmeur die als DJ draaide, zei al dat het was alsof hij instapte in een Ferrari. Je moet je leren beheersen en moet de controle over het systeem krijgen. Het is in ieder geval wel een systeem waar iedereen hier heel happy van wordt. En het kan alleen nog maar beter worden!"

"Iedereen binnen Paradiso had

een heel duidelijk en zeer specifiek idee van hoe het geluid in Paradiso moet zijn."

Lees verder: Show & Events Nieuws

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment