Faber AV: ‘Nu ook Amerikaanse markt veroveren’


Faber Audiovisuals 'Nu ook Amerikaanse markt veroveren'

Faber Audiovisuals, met een hoofdkantoor in het Friese Sint Annaparochie, had al een uitgebreid netwerk om uit te putten. Tijdens evenementen, concerten, congressen en televisieshows over de hele wereld werd de expertise van Faber al ingezet. Nu de Amerikaanse NEP Group Inc. het Friese bedrijf sinds kort heeft overgenomen, ziet Faber de internationale markt nog verder verbreden. Elly Molenaar

Het hoofdkantoor van Faber AV ligt 'verstopt' in een klein dorpje, ver weg in het uiterste noorden van ons land. Middenin het uitgestrekte Friese landschap en vlakbij de oevers van de Waddenzee. Daar verwacht je waarschijnlijk niet direct een multinational of een belangrijke speler in de wereld van entertainment. Toch is Faber AV er 77 jaar geleden gevestigd. "Sinds die tijd is het rap gegaan", geeft salesmanager Jasper Reijgers toe. "In de kern is Faber AV nog steeds een familiebedrijf, met korte lijnen en een persoonlijke touch. Onze directeur werkt nog steeds keihard voor de zaak. Maar inmiddels zetten zestig mensen uit het hele land en daar buiten zich ook in voor de onderneming. Zij reizen de wereld over voor alle verschillende projecten waar we aan meewerken." Dan is een ritje van en naar het Friese Sint Annaparochie nog slechts een peulenschil.

Portfolio

Faber AV heeft een indrukwekkend portfolio. Het bedrijf kan complete audiovisuele producties realiseren, maar is gespecialiseerd in het verhuren van hoogwaardige led-schermen. Reijgers slaat een boekje open. Foto's van spraakmakende evenementen, concerten en televisieshows komen voorbij. "We zorgen bijvoorbeeld voor het aanleveren, installeren en bedienen van led-schermen bij de concerten van Guus Meeuwis in Eindhoven, tijdens de televisieshows van The Voice of Holland, evenementen van Radio538, Bløf in Ziggo Dome, maar ook tijdens het WK voetbal in Brazilië op de supporterspleinen, tijdens de Formule 1 en nu ook bij het WK skiën in Colorado." Een mooie referentielijst, vindt Reijgers en daar zal niemand het mee oneens zijn. "Maar het zijn echt niet alleen maar grootse evenementen waar we aan meewerken. Ook voor veel kleinschaligere bedrijfscongressen zetten we ons onverminderd in. Ieder project, groot of klein, is voor ons even belangrijk."

Specialisatie

Faber AV is al heel wat jaren een grote speler binnen de entertainmentwereld, maar heeft niet de illusie dat het alles alleen kan bewerkstelligen. "Zeker niet", reageert Reijgers. "We hebben wel degelijk concurrentie. Dat is ook niet meer dan gezond. We kunnen klanten in principe een totaalpakket aanbieden op het gebied van audio, licht en projectieschermen. Maar waar we ons voornamelijk op richten zijn video- en led-schermen. Dat is ons vakgebied. We hebben er bewust voor gekozen te specialiseren." Juist door die specialisatie vormt Faber AV geen bedreiging voor andere grote spelers in de entertainmentwereld, waarmee het Friese bedrijf vaak samenwerkt. "Tijdens een productie ben je niet meer alleen het gezicht van Faber AV, maar onderdeel van het hele team. Je werkt samen naar iets moois toe en dat dat allemaal goed verloopt is het hoogste doel. Onze mensen voelen zich daarom ook echt niet te beroerd om mee te denken en te helpen met andere onderdelen van een productie als dat nodig is." Die behulpzame en open mentaliteit wordt door klanten zeer gewaardeerd. "Het werk moet af en het moet goed gebeuren, zo staan we erin. Om dat te bereiken moet je nauw samenwerken en het gezamenlijk doel voor ogen houden. We hebben veel ervaren mensen in dienst. Ze zijn gewoon erg goed in hun werk. Eindeloos vergaderen is niet wat zij doen. Ze presteren, iedere keer weer, en anticiperen continu. Ad hoc kunnen reageren is noodzakelijk. Je kunt iets tenslotte maar één keer goed doen. Naast deze ervaren, vakbekwame en gepassioneerde mensen hebben we bovendien heel veel materiaal dat ook nog van zeer goede kwaliteit is."

Holle led-schermen

Faber AV moet zorgen, wil het vooraan in de markt blijven opereren, dat het op de hoogte is van de allernieuwste ontwikkelingen. "Er verandert namelijk van alles, continu. Ons vakgebied neemt de laatste jaren een ontzettende vlucht", legt Reijgers uit. "Led-schermen komen er in steeds gekkere vormen en maten; bol, hol of zelfs helemaal schuin. Geen probleem, we kunnen overal voor zorgen." De medewerkers van Faber AV houden wel van een uitdaging. Ze zien er niet alleen op toe dat de nieuwste materialen op tijd op de plaats van bestemming komen. De complete installatie en bediening van de apparaten nemen ze ook voor hun rekening. "We komen graag met een goed doordacht plan over de brug", zegt Reijgers. "We kijken verder dan onze neus lang is. Niet alleen de schermen moeten naar behoren werken, ook logistiek hoort alles te kloppen. Dingen als de kabelloop zijn bijvoorbeeld ook van belang en als dat allemaal goed is, draagt dat bij aan een perfecte uitvoering." Troubleshooting is niet voor niets een belangrijk onderdeel van het werk. "Als er iets misgaat, moeten wij het direct kunnen oplossen. Gelukkig lukt dat in de meeste gevallen. Het publiek van een evenement, concert of televisieshow heeft in elk geval nooit in de gaten dat er op het laatste moment nog wel eens wat hectiek is achter de schermen."

Koningsvaart

Faber AV noemt zichzelf graag 'Creator of Live Experiences'. "Waar het ons uiteindelijk om gaat, is dat de mensen die een productie bezoeken waar we aan meewerken het ontzettend naar hun zin hebben. Met de beste middelen en de beste mensen gaan we voor dat ene doel." Reijgers noemt als sprekend voorbeeld de Koningsvaart in 2013 over het IJ in Amsterdam, een enorm evenement met een groot publiek. "Om al die tevreden gezichten te zien, is fantastisch." Het creatieve aspect van het vak spreekt Reijgers het meest aan. "Je ziet alles gebeuren op entertainmentgebied en je mag als medewerker van Faber AV hele toffe dingen verzinnen in een enorm dynamische wereld. Geweldig om daar deel van uit te maken. Je hebt altijd met gepassioneerde mensen te maken. Saai is het daarom nooit."

Horizon

Als onderdeel van de NEP Group Inc. verbreedt Faber AV haar horizon aanzienlijk. "Ons netwerk wordt een stuk groter", zegt Reijgers. "Nog veel groter dan het al is. Vooral in Amerika. We zullen daar aan meer projecten gaan meewerken." Buiten de netwerkuitbreiding om biedt de overname nog meer voordelen. Reijgers: "We kunnen veel van elkaar leren. NEP is wereldwijd één van de grootste leveranciers op het gebied van outside broadcasting, studio productie, video display en host broadcasting. Elk jaar ondersteunt het bedrijf duizenden shows en evenementen. Je kunt zelf wel bedenken hoe ontzettend veel ervaring, kennis en expertise daar zit. Er zal een kruisbestuiving gaan plaatsvinden waar iedereen beter van wordt."

Vertrouwen

Het Friese familiebedrijf behoudt ondanks de overname de eigen identiteit. Klanten zullen wat dat betreft weinig van de uitbreidingen merken. "We blijven op dezelfde manier doorwerken, onder dezelfde naam en met dezelfde uitingen." Faber AV merkt als geen ander dat de economie weer aantrekt. Langzaam maar zeker krijgen klanten het vertrouwen terug en durven ze te investeren in mogelijkheden. Daar springt Faber AV graag op in. "We hebben de materialen en de kennis in huis en kunnen daarom onze slag slaan." Het Friese bedrijf heeft inmiddels een indrukwekkende geschiedenis achter zich. Daar kan het volgens Reijgers vast en zeker een imposante toekomst aan vastplakken. "We blijven het beste uit onszelf en onze materialen halen. Daar profiteert iedereen van."

Lees verder: Cross Media Café: Live events verrijken

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment