Inhoud
- Mediapark Jaarcongres: Video of de gladiolen
- Dag van de Digitale Radio: Let's get digital
- Radio-ontwikkelingen: gemak en niches
- Graphics in beeld
- Budget graphics en FX-suites voor video
- Ericsson op Pinkpop: "Zo mag het altijd wel gaan"
- The Sound of Music: Moderne klassieker
- Audio-netwerken
- Gehoorproblematiek: I love my ears in volle vaart
- Geluidsprojecten
- Meyer Sound CAL in Koninklijk Concertgebouw
- Pinkpop 2015: Elk jaar weer trots
- "Stroomplan vaak opeenstapeling van veiligheidsmarges"
- Living The Legacy
- TV & Radio Nieuws
- Mediapark Jaarcongres: Video of de gladiolen
- Dag van de Digitale Radio: Let’s get digital
- Radio-ontwikkelingen: gemak en niches
- Graphics in beeld
- Budget graphics en FX-suites voor video
- Ericsson op Pinkpop: “Zo mag het altijd wel gaanâ€
- Theater & Podia Nieuws
- The Sound of Music: Moderne klassieker
- Audio-netwerken
- Gehoorproblematiek: I love my ears in volle vaart
- Geluidsprojecten
- Meyer Sound CAL in Koninklijk Concertgebouw
- Show & Events Nieuws
- Pinkpop 2015: Elk jaar weer trots
- “Stroomplan vaak opeenstapeling veiligheidsmargesâ€
Verschenen in AV & Entertainment Juli 2015
tv&radio nieuws
av-entertainment.nl
Zoomin.TV lanceert MediaHub voor raw video content
Infostrada verder als Southfields
Via een management buy-out zijn alle aandelen van Infostrada Productions overgenomen van CMI Holding. Het Nederlandse tv-productiebedrijf gaat onder de nieuwe naam Southfields zelfstandig verder. Het directieteam van Southfields bestaat uit de directeuren Arthur Zuijderwijk en Ernst Veldkamp. Rik Sentrop en Emiel Gobes completeren als mede-aandeelhouders het managementteam. Ronald van Wechem en Robert van den Bogaard (mede oprichters van televisieproducentEyeworks) zijn met hun nieuwe bedrijf Fullbright in progress 30% aandeelhouder van Southfields geworden. Mark Ramakers (voormalig CFO Talpa) heeft namens het management de transactie begeleid. Mark is ook als aandeelhouder toegetreden tot Southfields. Ernst Veldkamp & Arthur Zuijderwijk, directie Southfields: "We zijn blij en trots dat we het bedrijf, dat in de kern al ruim 13 jaar als onafhankelijke producent opereert, over kunnen nemen. Met de huidige mensen hebben we een schat aan ervaring, creativiteit en daarmee kwaliteit in huis. We zijn CMI, de OR, Mark, Ronald en Robert dankbaar dat we deze stap nu kunnen maken. We kijken er naar uit om nog vele mooie producties te maken." Peter Rademaker, CEO CMI: "Na de verkoop van het sportdatabedrijf past de verkoop van Infostrada Productions binnen de koers van CMI om verder te focussen op het verstevigen en internationaal uitbreiden van technische en facilitaire activiteiten op het gebied van registratie, management en distributie van video content. Door de management buy-out blijft Southfields in vertrouwde handen. Ik heb er alle vertrouwen in dat met de huidige directie de ingeslagen weg succesvol wordt voortgezet en dat Southfields hun positie als onafhankelijke televisieproducent de komende jaren verder zal verstevigen en uitbouwen. Ik wens het management en de medewerkers van Southfields heel veel succes om hun ambities vorm te geven."
Met de lancering van MediaHub maakt Zoomin.TV haar omvangrijke video library toegankelijk voor televisiestations en online uitgevers. Zoomin.TV publiceert dagelijks meer dan 400 korte videoclips in 18 talen. Hiervan zijn de onbewerkte beelden nu in TV-kwaliteit verkrijgbaar op http://mediahub.zoomin.tv. Zoomin.TV's Executive Producer Natasja van Spijk voegt hier aan toe: "Onze content kan verrassend, hilarisch of verbazingwekkend zijn, maar het is altijd trending. De ruwe beelden worden gemaakt door de 2.000 video journalisten die over de hele wereld verspreid voor ons werken. Niet alleen in de westerse wereld, maar ook in bijvoorbeeld Kenia, India en Mexico. Met de bewerkte content daarvan genereert Zoomin.TV zelf elke maand meer dan 3 miljard views wereldwijd. In de MediaHub zijn de ruwe beelden nu gemakkelijk toegankelijk voor iedereen die het gebruiken wil." Van elke raw clip zijn een preview, een korte beschrijving, een shotlist en een Engelse vertaling van de quotes in de MediaHub beschikbaar. De video library is bovendien doorzoekbaar met keywords en filters op categorie en/of land. Vanzelfsprekend zijn alle copyrights 'owned & cleared' door Zoomin.TV. De prijzen zijn in overeenstemming met de markt, bij meervoudige aankopen wordt een staffel toegepast en een abonnement is ook mogelijk.
Succesvolle start digitale radio DAB+
In vergelijking tot andere Europese landen kent Nederland de snelste start van digitale radio DAB+. Gerekend vanaf het moment van lancering betreft 6,2 procent van de verkochte radioproducten digitale radio DAB+. In vergelijking met de lancering de eerste twee jaar in Duitsland (5,2 procent) en Engeland (4,8 procent) is Nederland koploper. Dit bleek uit retailcijfers van GfK tijdens het symposium Dag van de Digitale Radio in Den Haag (zie pagina 18 en verder voor een verslag van deze middag). Ook waren er cijfers vanuit de automobielindustrie. In de eerste vijf maanden van 2015 werden ruim 16.000 auto's verkocht met DAB+ aan boord. Dat is tien procent van alle verkochte auto's. Volgens JATO Dynamics* een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Sinds de start van radio-uitzendingen op DAB+ in september 2013 wordt door Digital Radio Nederland voorlichting gegeven over DAB+ digitale radio aan consumenten met onder meer de reclamecampagne 'Let's get Digital'. Digitale radio DAB+ biedt luisteraars meer keuze aan zenders dan FM, digitale geluidskwaliteit, en eenvoudige zenderkeuze op alfabet, overal in Nederland. Jan Westerhof, voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: "De samenwerking tussen publieke en commerciële omroepen, overheid, fabrikanten, retailers en auto-industrie en een breed scala aan belanghebbenden blijkt goed te werken. De introductie van DAB+ digitale radio kost tijd. We hechten enorm aan commitment van alle partijen om de ingeslagen weg voort te zetten en ook in Nederland, net als in andere landen binnen Europa, met elkaar toe te werken aan de afschakeling van de FM."
>
VCR teleurgesteld over veiling frequenties
De Vereniging Commerciële Radio (VCR) is teleurgesteld over het voorstel van Minister Kamp van Economische Zaken om de FM-licenties na 2017 te veilen. VCR verwacht dat de maatregel zorgt voor een stagnatie van DAB+. Menno Koningsberger, voorzitter VCR: "We zullen dit voorstel de komende dagen verder bestuderen. De modernisering die minister Kamp beoogt, kan net zo goed of zelfs beter gerealiseerd worden bij verlenging, daar is helemaal geen veiling voor nodig. DAB+ is de digitale opvolger van FM en biedt luisteraars veel meer radiostations en digitale geluidskwaliteit, maar is nog relatief onbekend. Er is een voortvarende start gemaakt met DAB+, er ligt inmiddels een landelijk netwerk, maar er moet nog flink promotie gemaakt worden om de vraag op gang te brengen." Het kabinet heeft de radiostations in 2011 een verlenging gegeven van de frequenties tegen een lagere prijs en met de afspraak dat ze investeren in digitale radio. De verlenging liep door tot 2017. Door een veiling te starten kunnen ook nieuwe partijen een FM-frequentie bemachtigen. Hierdoor lopen de huidige zenders dus gevaar hun frequentie te verliezen. Bron: Radiofreak.nl.
NPO wil televisie in vol HD via de ether
De Nederlands Publieke Omroep (NPO) wil zijn televisiezenders vanaf 2017 in hoge kwaliteit aanbieden via de ether. "Door ethertelevisie niet alleen 'in de lucht' te houden, maar ook te innoveren, krijgen kijkers meer mogelijkheden om te kiezen tussen verschillende aanbieders van televisie", maakte NPO-bestuurder Henk Hagoort bekend. Kijken via de ether kan nu al met Digitenne. Als
het aan de NPO ligt, kunnen kijkers vanaf 2017 nog steeds via de ether kijken, maar dan in vol HD-kwaliteit. Ook dan zullen NPO 1, NPO 2 en NPO 3 gratis te ontvangen zijn. De consument is de winnaar met meer keuze tussen aanbieders en meer kwaliteit op het beeldscherm. Door gebruik van nieuwe digitale technologie kunnen kijkers lineair en interactief in HD kijken. De NPO onderzoekt daarnaast de mogelijkheden van NPO Gemist terugkijken via de ether. Voorwaarde voor de overstap naar HD TV via de ether is het verkrijgen van nieuwe zendvergunningen en nieuwe frequenties. Het ministerie van Economische Zaken beslist hier binnenkort over. De NPO ziet graag dat er naast kabel en IPTV, ook een volwaardig derde infrastructuur en dus keuzemogelijkheid voor
de consument blijft bestaan.
Vogel's
introduceert
Connect-it
wandoplossing
Naast de inmiddels welbekende plafondsteunen en vloeroplossingen uit de Connect-it serie, introduceert Vogel's Professional dit jaar Connect-it wand. Met het modulaire Connect-it wandsysteem kan eenvoudig een video wall-oplossing worden gecreëerd in vrijwel elke opstelling. De nieuwe serie is speciaal ontworpen voor professionele displays. De modulaire video wall-oplossing bestaat uit een of meerdere PFB-interfaceplaten en een set 3D instelbare strips per display. De nieuwe display strips zijn volledig instelbaar: de kantelhoek, de diepte en de horizontale positie zijn nauwkeurig te bepalen. Dankzij deze fijnafstelling wordt een perfecte video wall gecreëerd die naadloos aansluit. De 3D display strips zijn voorzien van een vergrendelfunctie ter voorkoming van horizontale verschuiving. Dankzij de servicepositie die in de strips zit ingebouwd, zijn de displays makkelijk toegankelijk aan de achterzijde en kunnen deze eenvoudig vervangen worden. Door plaatsing van het optionele hangslot door de uitsparing in de strips wordt verwijdering door onbevoegden tegengegaan. De wandplaten zijn in verschillende lengtematen leverbaar in de kleuren zwart en zilver. De 3D strips zijn leverbaar met verticale montagemaat (VESA) 400 en 800 mm. Hiermee kunnen displays vanaf 40 inch in landscape of portrait positie bevestigd worden. Speciaal voor displays die boven ooghoogte worden opgehangen, is een Z-profiel verkrijgbaar. Door het Z-profiel tussen het display en de 3D strips te bevestigen, ontstaat een vaste kantelhoek van 8°. Dit is ideaal voor de bevestiging van bijvoorbeeld digitale menuborden op één rij.
Sennheiser introduceert nieuwe lichtgewicht hoofdmicrofoon
Sennheiser introduceert de lichtgewicht SL Headmic 1 hoofdmicrofoon. Met de SL Headmic 1 worden spraak en vocalen in hun volledige frequentie en bereik verzonden, terwijl het slanke, elegante ontwerp ervoor zorgt dat het onopvallend kan worden gedragen. Het metalen frame is zeer robuust en weegt slechts 7 gram, wat de hoofdmicrofoon ideaal maakt voor besprekingen, presentaties, live shows en televisieoptredens. De hoogwaardige condensatormicrofoon van de SL Headmic 1 maakt gebruik van de capsule van een Sennheiser MKE 1 microfoon en biedt hierdoor uitstekende spraakkwaliteit en spraakverstaanbaarheid. De set bevat daarnaast een windkap met een frequentiebereikdop voor het versterken van hoge tonen. De hoofdmicrofoon wordt geleverd met een 3,5 mm jack plug kabel die aangesloten wordt op een bodypack zender, zoals die van de Sennheiser Evolution-serie. Het metalen frame van de SL Headmic 1 kan worden aangepast aan de vorm van het hoofd en gezicht. Bovendien kan de microfoonarm zowel links als rechts worden gedragen. Door het modulaire ontwerp zijn alle onderdelen van de SL Headmic 1 gemakkelijk te vervangen. De SL Headmic 1 is vanaf vandaag verkrijgbaar in zwart of beige voor ? 499,- excl. btw.
All Music
Rechtenvrij:
niet vrij van
rechten en gratis
Het woord rechtenvrij is de laatste tijd sterk aan inflatie onderhevig. Het wordt te pas en te onpas gebruikt door opdrachtgevers en producenten. Jammer, want het schept valse verwachtingen en is vaak compleet misleidend.
Zoeken op vandale.nl naar het woord rechtenvrij leverde als antwoord op: 'Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek'. Ik heb het maar niet geprobeerd in de betaalde versie. Zou ook ietwat wrang zijn als rechtenvrij daar wél te vinden zou zijn. Dan maar kijken op woorden.org, dat leverde het volgende op: 'heeft geen uitgebreide woordinformatie. Het is echter wel goed gespeld en is goedgekeurd door de Taalunie. Ook op encyclo.nl zijn geen resultaten gevonden voor `rechtenvrij`.' Kennelijk is rechtenvrij dus niet echt een Nederlands woord.
Het wordt vaak als vertaling gezien van de Amerikaanse term 'Royalty Free'. Wikipedia geeft daar de volgende definitie van: 'Royalty-free, or RF, refers to the right to use copyrighted material or intellectual property without the need to pay royalties or license fees for each use or per volume sold, or some time period of use or sales.'
Het staat er echt: 'the right to use copyrighted material'. Royalty free betekent dus niet dat het materiaal vrij van rechten is. Op alle muziek die is gemaakt zit namelijk auteursrecht of copyright. Er is altijd iemand die de compositie of opname heeft vervaardigd, en die heeft het auteursrecht. Muziek ontstaat (nog) niet vanzelf en is, voor zover bekend, ook nooit eerder onbevlekt ontvangen. Niks rechtenvrij dus.
Nu kan de auteur ervoor kiezen om voor bepaald gebruik geen vergoeding te willen ontvangen. Of om na een eenmalige vergoeding voor een (on)bepaalde periode geen extra vergoeding te claimen. Hij kan doen wat ie wil, het is immers zijn auteursrecht. De mogelijkheden zijn eindeloos. Gebruik is echter altijd wel aan voorwaarden gebonden en in verreweg de meeste gevallen staat er een financiële vergoeding tegenover. Niks gratis dus.
Rechtenvrije muziek is dus niet gratis en niet vrij van rechten. Als iemand claimt dat ie je 'rechtenvrije muziek' levert, doe me dan een plezier. Vraag hem of 'ie het goed vindt dat je de muziek die je bij hem hebt aangeschaft onbeperkt mag doorverkopen, de opbrengst in je zak mag steken en hem niet extra hoeft te betalen. Eens kijken hoe rechtenvrij zijn muziek dan is.
Persoonlijk moet ik bij rechtenvrij altijd denken aan de kleren van de keizer. Een mooi verhaal, maar uiteindelijk weten we allemaal dat ie met z'n blote snikkel door het dorp loopt.
Ferry van Beek
All Music Publishing
<