Inhoud
- Mediapark Jaarcongres: Video of de gladiolen
- Dag van de Digitale Radio: Let's get digital
- Radio-ontwikkelingen: gemak en niches
- Graphics in beeld
- Budget graphics en FX-suites voor video
- Ericsson op Pinkpop: "Zo mag het altijd wel gaan"
- The Sound of Music: Moderne klassieker
- Audio-netwerken
- Gehoorproblematiek: I love my ears in volle vaart
- Geluidsprojecten
- Meyer Sound CAL in Koninklijk Concertgebouw
- Pinkpop 2015: Elk jaar weer trots
- "Stroomplan vaak opeenstapeling van veiligheidsmarges"
- Living The Legacy
- TV & Radio Nieuws
- Mediapark Jaarcongres: Video of de gladiolen
- Dag van de Digitale Radio: Let’s get digital
- Radio-ontwikkelingen: gemak en niches
- Graphics in beeld
- Budget graphics en FX-suites voor video
- Ericsson op Pinkpop: “Zo mag het altijd wel gaanâ€
- Theater & Podia Nieuws
- The Sound of Music: Moderne klassieker
- Audio-netwerken
- Gehoorproblematiek: I love my ears in volle vaart
- Geluidsprojecten
- Meyer Sound CAL in Koninklijk Concertgebouw
- Show & Events Nieuws
- Pinkpop 2015: Elk jaar weer trots
- “Stroomplan vaak opeenstapeling veiligheidsmargesâ€
show&events productie
av-entertainment.nl
God is a DJ! Vanuit de gedachte dat Sensation met haar publiek de dance muziek heeft verheven tot een eigen religie, met de Amsterdam ArenA als tempel, was de ArenA afgelopen zaterdag omgebouwd tot kathedraal.
Over de lengte van de vloer, aan weerszijden van het 'altaar', vormen twee lange rijen van aaneengesloten prieeltjes de gewelven. De ondergelegen catwalk verlicht met 70 Philips Color Kinetics' ColorBlaze armaturen leiden naar het centrum van het decor; de DJ booth.
Boven de draaitafels van o.a. Fedde le Grand, Laidback Luke en Sander van Doorn hangt the Source of Light. Het enorme lichtbolwerk komt uit de gelijknamige show van 2013 en wordt aangestuurd door de zestig hubs die Livingprojects voor de show heeft ontwikkeld. The Source of Light werd eerder al aangepast voor de eerste outdoor editie in Dubai, om het zand, de wind en de hoge temperaturen te kunnen weerstaan. Terug van Dubai kon de gigantische lichtbron direct terug worden geplaatst in het middelpunt van de show.
Vanuit het plafond dalen honderd van de oorspronkelijk 170 opblaasbare LED Spheres uit de Innerspace show neer. Via de bijbehorende lierinstallatie, beweegt iedere Sphere individueel op en neer.
Op de tonen van Tiësto's 'Adagio for strings' verschijnen meisjes, zwevend op zes verschillende licht omrande kruizen. Het licht rond de kruizen is afkomstig van een nieuwe pixel gestuurde LED strip, de LuxLineair iPix. De speciaal ontwikkelde art-net node die de iPix aanstuurt, kan iedere outline van de kruizen, met een totale lengte van 8,5 meter zonder tussenkomst van andere hardware aansturen.
In het opbouwen van de avond waarbij de muziek, het publiek en alle showelementen uiteindelijk samenkomen in het absolute hoogtepunt, stijgt ook het gevoel van trots. "Livingprojects werkt al jaren mee aan grote shows. Dit was met recht een legendarische show", vertelt Michael Sebregts van Living Projects. "The Legacy is voor ons een bevestiging dat we niet alleen mooie dingen maken, maar dat we ook echt kwaliteit leveren. Sensation shows touren soms wel langs 21 landen. Als je dan twee oude showelementen in perfecte staat ziet terugkomen in de jubileumshow, ben ik ontzettend trots op wat wij bereikt hebben."
show&events Actueel
Watt-Now constateert:De start-up Watt-Now ontwikkelt een real-time monitoringsysteem van het energieverbruik tijdens festivals. Duurzamer werken en kostenbesparing zijn het resultaat. Sjoerd Schouten, een van de oprichters van Watt-Now, vertelt over de alarmerende bevindingen en de producten en diensten die ze op dit moment ontwikkelen voor het volgende festivalseizoen.
Tekst: Maud Mentink
Ze vonden elkaar op het dak, waar ze vijf jaar lang samen zonnepanelen installeerden. Sjoerd Schouten, Jim van Oosten en Cor Kroon zijn alle drie 27 jaar oud en hebben hun studies in Milieutechnologie, Energiewetenschappen en Natuurkunde ook alle drie nog nét niet helemaal afgerond. De zonnepanelen wekten een hechte vriendschap op en de jongens besloten in januari samen aan de slag te gaan. In eerste instantie om een systeem te ontwerpen waarmee cateraars op festivals hun eigen energie kunnen opwekken.
Om een goed idee te krijgen van het vermogen dat ze zouden moeten genereren, wilden de jongens van Watt-Now inzichtelijk krijgen wat het gemiddelde stroomverbruik is van een foodtruck. Daarvoor konden ze terecht bij Lab Vlieland. "Zij wezen ons op de inefficiëntie van stroomverbruik in de festivalwereld. Toen zijn we dieper gaan graven en dat leverde bizarre resultaten op."
Schouten refereert aan een onderzoek door Julie's Bicycle en de publicatie van Powerful Thinking 'The power behind festivals, a guide to sustainable power at outdoor events'. Het zijn organisaties en publicaties uit Engeland. Schouten vertelt: "Daaruit bleek dat 60% van de festivals twee keer meer stroom verbruikt dan ze werkelijk nodig hebben. Dat zette ons aan het denken. Als je kunt meten wat je precies nodig hebt aan vermogen ga je niet alleen kosten besparen, je gaat ook duurzamer produceren. Dat eerste idee hebben we dus laten varen om op een veel grotere schaal van betekenis te kunnen zijn."
Watt-Now ontwikkelde een monitoringsysteem waarbij met behulp van spoelen het energieverbruik wordt gemeten. Deze zijn verwerkt in waterdichte kastjes waar de meetgegevens met behulp van sensoren worden opgeslagen op een USB-stick. Na afloop analyseert het team de gegevens. Dit systeem, met de wens het verder te ontwikkelen tot een systeem dat de gegevens real-time kan verwerken, pitchten zij in januari op Eurosonic-Noorderslag voor de European Production Innovation Conference. Watt-Now kreeg direct een aanbod om deel te nemen aan het start-ups programma van Open House, een Innovation & Business Accelerator for the Event, Dance & Music Industry, wat onder andere is opgericht door ID&T. "We krijgen nu de kans om data te verzamelen en software te ontwikkelen voor het real-time monitoringsysteem." Deze zomer gaan ze verder met proefdraaien en staan ze onder andere op de Parade in Den Haag. In de winter gaat Watt-Now dan verder met programmeren, zodat festivals er de volgende zomer mee aan de slag kunnen.
Waar ze er in Engeland al de nodige onderzoeken tegenaan hebben gegooid, zijn de bevindingen van Watt-Now ook niet mis. Sinds januari zijn ze volop bezig geweest om data te verzamelen. Het team heeft veel gesprekken gehad en natuurlijk ook veel gemeten. Ze voerden pilots uit bij evenementen zoals bijvoorbeeld Stekker in de Tunnel, DGTL Festival en het Bevrijdingsfestival in Utrecht. "Wat wij zien is dat er een opeenstapeling van veiligheidsmarges plaatsvindt bij het bepalen van het benodigde vermogen. Gemiddeld genomen kloppen onze bevingen met het onderzoek van Julie's Bicycle uit Engeland. Het meest extreme dat we tegen kwamen was een festival dat vijf keer meer stroom verbruikte dan het nodig had."
Spraken ze ook over hun bevindingen met diegene die verantwoordelijk zijn voor het opstellen van de stroomplannen? Schouten fronst, "Natuurlijk! En dat was interessant, want we kregen bijvoorbeeld ook de kans om met iemand te spreken die zowel een commercieel festival als een duurzamer festival voorziet van een stroomplan. Bij het ene festival wordt, vanwege zijn duurzame karakter, de grens opgezocht van wat men minimaal aan stroom nodig heeft. Bij de ander niet, ook omdat men niet goed weet hoe ver ze de grens naar beneden bij kunnen stellen." Daarnaast spreken de jongens van Watt-Now voortdurend over hun bevindingen met de technisch producenten van Lab Vlieland en de duurzaamheidsmanager van ID&T. "Met onze manier van werken willen we niet alleen zorgen voor inzicht en kostenbesparing. We willen ook inspireren tot duurzamer produceren en, zoals we ook hebben gezien in onze gesprekken, is daar nog veel te winnen."
Watt-Now werkt aan een real-time versie van het monitoringsysteem, waarbij de geplaatste spoelen de informatie doorsturen naar een overzichtelijke interface op de computer. Het programma moet inzicht geven in het gebruik en berichten gaan sturen wanneer een aggregaat voor niets staat te draaien. "Dat zorgt voor extra aandacht van het hele productieteam om duurzamer te gaan werken", legt Schouten uit. "Vergeet ook zeker niet de opbouwperiode voorafgaand aan een festival. Soms wordt er wel twee weken gebouwd en ieder uur dat een aggregaat voor niets draait verspil je weer 10 tot 12 liter diesel. Ook daar valt veel te winnen!"
Maar zoals het de ondernemer betaamt, gaan de plannen en ideeën snel en blijven deze niet beperkt tot alleen het aanleggen van een monitoringsysteem. "Duurzaam werken wordt steeds gemakkelijker en biedt heel veel mogelijkheden", vertelt Schouten. Zo wil Watt-Now producenten de mogelijkheid bieden om cateraars hun verbruik per kWh in rekening te brengen in plaats van vaste aansluitkosten te rekenen. "We ontwikkelen nu ook paddenstoelen waar cateraars op in kunnen prikken en waar we gegevens verzamelen per aansluiting. Door ze alleen de gebruikte kWh's te factureren stimuleren we hen na te denken over hun stroomgebruik. Dat levert de cateraar en het festival kostenbesparing op en daarnaast draagt het bij aan een duurzamer gedachtegoed."
Achter de schermen ontwikkelt Watt-Now een database met de gegevens van deze cateraars en festivals om in de toekomst zo slim en snel mogelijk een stroomplan te kunnen maken. Er komt nog meer bij kijken legt Schouten uit: "Er zijn allerlei verschillende manieren om een aggregaat zo efficiënt mogelijk stroom te laten genereren. Het liefste laat je hem volop draaien, omdat deze dan meer elektriciteit haalt uit die ene liter diesel." Ook onderzoekt Watt-Now of ze met de nieuwe opkomende batterijtechnologie de pieken in de belasting op kunnen vangen met batterijen, zodat het aggregaat op eenzelfde level kan blijven draaien, ook wel 'peak shaving' genoemd. "Door tot in detail je energieverbruik te plannen kun je heel veel winnen. Er blijft natuurlijk altijd een marge en niet alles kun je plannen, maar we kunnen op deze manier veel bewuster omgaan met ons stroomverbruik. De database die we nu ontwikkelen gaat daar aan bijdragen."
De manier waarop de benodigde stroom wordt gegenereerd staat wat betreft Watt-Now ook nog open. "Je kunt denken aan het gebruik van batterijen en accu's. Metabolic is bijvoorbeeld actief op festivals met hun accutrailer met zonnepanelen. Zonne- en windenergie is minder geschikt voor festivals vanwege het onvoorspelbare karakter. Het is niet zeker wanneer en hoeveel stroom zij op kunnen wekken en daarom is opslag, de aanwezigheid van batterijen dus, weer belangrijk.'
Het meest indrukwekkend zijn volgens Schouten de activiteiten van Watt-Now omtrent 'energy forecasting'. "Dat we een database aanleggen en op die manier steeds beter kunnen inschatten waar en hoeveel stroom we nodig hebben en er dus voor kunnen zorgen dat we de aggregaten in kwestie zo zuinig mogelijk laten draaien; dat is wel echt gaaf! De universiteiten waaraan we studeren zijn allemaal geïnteresseerd in dit onderwerp. Bovendien is het genereren van duurzame energie volop in ontwikkeling. Het festival Into The Great Wide Open wil dit jaar bijvoorbeeld al met een 'smart grid' gaan werken. Ach, en over een flink aantal jaren dan kunnen bezoekers korting krijgen op hun toegangskaart door ons een deel van de stroom van hun elektrische auto's af te laten tappen."
Zonne- en windenergie is minder geschikt voor festivals vanwege het onvoorspelbare karakter.
Ontvang nu ruim 35% korting op het reguliere abonneetarief: u betaalt slechts e 25,- ipv e 39,-
U ontvangt naast vakinformatie vele voordelen. Abonneer u nu op het vakblad AV&Entertainment Magazine.
- 6 maal per jaar uw eigen vakblad op de deurmat
- Actueel nieuws op www.av-entertainment.nl
- 10 maal per jaar uw eigen digitale AV&Entertainment Magazine nieuwsbrief
- Extra korting op lezersaanbiedingen in uw vakblad
- Gratis bedrijfsgegevens vermelding in bedrijvengids op www.av-entertainment.nl
- Een korting van e 100 op een uitgebreide vermelding in de bedrijvengids; abonnees betalen e 125 voor een heel jaar ipv e 225
- AV&Entertainment Magazine abonnees ontvangen ook 15% abonneekorting op andere tijdschriften van de uitgeverij van Van Munster Media Groep (www.vanmunstermedia.nl): Porsche Scene Live, Great British Cars, Bodylife Benelux, Meeting Magazine, Office Magazine, Rivierenland Business, Vallei Business, Oost-Gelderland Business, Noord Limburg Business
Indien u geïnteresseerd bent in een van deze uitgaven, kunt u bellen met onze klantenservice op: 024-373 8505 (elke werkdag bereikbaar tussen 9.00 uur en
12.00 uur).
U kunt u ook abonneren op AV&Entertainment Magazine via de website: www.av-entertainment.nl
Jaargang 11 | nummer 3 | juli 2015
www.av-entertainment.nl
Een uitgave van
MVM Producties bv
Postbus 6684 | 6503 GD Nijmegen,
Kerkenbos 12-26c | 6546 BE Nijmegen
T: 024 - 3 738 505 | F: 024 - 3 730 933
Uitgever
Michael van Munster
Hoofdredactie
Teun van Thiel
teun@av-entertainment.nl
Redactiemedewerkers
Arnout van der Hoek, Lucas Vroemen,
Maud Mentink, Ulco Schuurmans
Email: info@av-entertainment.nl
Vormgeving
Jan-Willem Bouwman
Coverfoto
Media-Advies Van Munster Media B.V.
René Janssen T: 024-373 8055
E: rene@av-entertainment.nl
Voor advertentietarieven, neem contact op met onze media-adviseurs of ga naar www.av-entertainment.nl
Abonnementen
Een jaarabonnement bedraagt e 39,- (excl. B.T.W.)
Abonnementen hebben een looptijd van een jaar (tot 31 december) en worden automatisch verlengd. Opzeggen kan schriftelijk en dient ieder jaar vóór 31 oktober te gebeuren.
Vragen over abonnementen en bestellingen kunt u richten aan de afdeling Abonnementenbeheer. Dagelijks telefonisch bereikbaar van 09.00 uur tot 12.00 uur,
T: 024-373 8505,
E: abonnementenbeheer@vanmunstermedia.nl
Nabestellingen: Oude nummers (5 euro per exemplaar)
telefonisch bestellen via 024-373 4467
Copyrights
Het auteursrecht op de in dit tijdschrift verschenen artikelen wordt door de uitgever voorbehouden.
Abonnees ontvangen
? 6 keer per jaar het vakblad
? Toegang tot het volledige archief op
www.av-entertainment.nl
? Korting op lezersaanbiedingen AV&Entertainment Magazine
? Gratis opname bedrijvengids