OTT-lancering van EMG Content Services: Farm&Food-TV


>

tv&radio actueel

av-entertainment.nl

OTT-lancering van EMG Content Services

Farm&Food-TV is vanaf oktober te zien via EMG Content Services uit Hilversum. "Het idee leefde al lang, de daadwerkelijke uitwerking is heel snel gegaan", aldus Marcel van Rooijen van ASTC Media en initiatiefnemer van Farm&Food TV Channel. Hij is samen met mede directeur Aleid Smid al maanden aan het werk om hun droom, een eigen TV kanaal speciaal voor boeren, burgers en buitenlui, te lanceren.

Vanaf oktober is in heel Nederland de nieuwe zender Farm&Food TV-Channel te zien via het internet. Op het kanaal wordt de agrarische sector op talloze wijzen belicht. "Door middel van actualiteitenprogramma's en achtergrondreportages, maar ook door bijvoorbeeld een reallife programma volgen we het boerenleven van dichtbij. We zijn al begonnen met de opnames van diverse programma's en op korte termijn zullen we het aantal uren televisie per dag flink gaan opschroeven", vertelt Van Rooijen.

We spraken met Marcel van Rooijen en Gerben Ras, Manager Business Development bij EMG Content Services uit Hilversum over de achtergronden van het nieuwe kanaal. Een traject waar innovatie een belangrijke rol speelt. Opmerkelijk is dat de zender kiest voor een duidelijke Over The Top uitzendstrategie, in plaats van alleen de traditionele wijze van uitzenden.

Communiceren met kijker

Op de vraag waarom voor een OTT-platform gekozen is, antwoordt Van Rooijen: "Bij het maken van onze plannen zijn we in contact gekomen met EMG Content Services, een spin-off van United uit Hilversum. Zij hebben samen met ons de strategie rond het bereik van ons publiek en de commerciële uitbating uitgewerkt. Een geheel nieuwe wereld voor ons, maar met hulp van de specialisten van EMG Content Services hebben we in korte tijd onze zender in de lucht." Gerben Ras vult aan, "Farm&Food TV start haar uitzendingen via een dedicated OTT Platform waarmee vanaf de start gecommuniceerd kan worden met de kijker. De eerste maanden verzamelen we de feedback van de kijkers en passen we waar nodig de programmering aan. Op die manier ontwikkelen we het kanaal op basis van de vraag van de klant. Met die programmering streven we ernaar dat begin 2016 het kanaal ook via kabelexploitanten wordt aangeboden. We kunnen met ons platform naast het lineaire TV kanaal ook direct catch-up TV en social media connectiviteit bieden. Een complete, moderne TV zender die niet onderdoet voor omgevingen die consumenten al gewend zijn."

EMG Content Services is sinds dit jaar actief op de VOD Markt. EMG ontwikkelt vanaf de start voor klanten een doordachte en effectieve strategie om online te gaan met Video. Vanuit die strategie levert men ook de gehele technische realisatie zoals content services, Playout, CDN en OTT/VOD portals. Ras: "Inmiddels hebben we in vijf landen kantoren geopend en zijn we actief over de hele wereld."

Buitenland

Die internationale reikwijdte is voor Farm&Food zeker relevant, legt Van Rooijen uit: "Wij hebben voor ons initiatief al veel aanvragen gekregen vanuit het buitenland. De behoefte om gerichte informatie te krijgen over innovatie, economische ontwikkelingen en wetgeving is ook groot in het buitenland. We zijn van plan om ons straks ook te richten op de landen om ons heen. Een OTT Platform vormt daarbij een cruciale sleutelrol. We kunnen via het internet straks natuurlijk de hele wereld bereiken. En daar draait het om, wij willen graag een zo breed mogelijk publiek voor onze uitzendingen."

Verdienmodel

Premier Rutte noemde het initiatief al 'een waanzinnige kans'. Maar dat wil niet zeggen dat het gesubsidieerd wordt door de overheid. Van Rooijen: "Dat is niet het geval nee. De overheid juicht dit initiatief toe omdat de agrarische sector een van de belangrijkste en grootste exportsectoren is van ons land, maar ze betalen niet mee. Wij kunnen de Tv-zender bekostigen door advertentie-inkomsten uit het bedrijfsleven en de sector zelf", aldus van Rooijen. Het platform zal ruimte bieden aan adverteerders die zowel consumenten als agrarische ondernemers wil gaan bereiken. "Op dit moment richten we de omgeving in die zowel voor de kijker als de adverteerder aantrekkelijk is. Onze speciale monitize afdeling zorgt straks voor de gehele afhandeling van het commerciële traject. We doen dus veel meer dan alleen het leveren van een OTT Platform. We zorgen ook voor de benodigde inkomstenstromen om een dergelijk initiatief te laten slagen", zo vult Ras aan.

Mipcom

De lancering van de zender vindt begin oktober op de Mipcom in Cannes plaats. Midden in het centrum van de internationale contentindustrie. "Het delen van ons initiatief met onze vakbroeders in Cannes is natuurlijk ontzettend leuk. EMG bood ons de gelegenheid om in hun stand een Farm&Food TV Launch te organiseren om onze zender en content te promoten. Geweldig natuurlijk als je samen op die manier in de wedstrijd zit", vindt van Rooijen.

Spannend moment

Direct na de Mipcom wordt het kanaal gelanceerd voor de Nederlandse kijker. Van Rooijen: "Absoluut een spannend moment, waar we erg naar uitkijken. Ons eerste persbericht leverde al een stroom aan positieve en leuke reacties op. Dat wordt dus nog wat als we echt live te zien zijn!" EMG is op alles voorbereid. Ras: "Onze mensen hebben de afgelopen tijd hard gewerkt om straks op alle soorten schermen te zien te zijn. Wij zijn er in ieder geval klaar voor om Nederland kennis te laten maken met Farm&Food TV." Van Rooijen sluit met een brede glimlach af; "Prachtig toch als je droom zo verwezenlijkt wordt?"

Tijdens IBC2015 is EMG Content Services aanwezig op het outdoor terrein.

"Farm&Food TV start haar uitzendingen via een dedicated OTT Platform waarmee vanaf de start gecommuniceerd kan worden met de kijker."

"Het platform zal ruimte bieden aan adverteerders die zowel consumenten als agrarische ondernemers wil gaan bereiken."

<
Lees verder: Voorbeschouwing IBC 2015

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment