Stand van zaken: Stagedesign

Hoe zit het met de scheidslijn tussen creativiteit en technische haalbaarheid en hoe moeilijk (of juist niet) is het om ook de veiligheid daarbij in het oog te houden? Kan het nog altijd veel gekker, mooier en spectaculairder dan wat het publiek nu al gezien heeft? Zijn er grenzen, of is het budget eigenlijk de enige grens? Allemaal vragen die kop opsteken als je het hebt over stagedesign. Welke kant het opgaat? We vroegen het vijf kenners pur sang...
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Stand van zaken: Stagedesign

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2015

show&events actueel

av-entertainment.nl

Stand van zaken: Stagedesign

Hoe zit het met de scheidslijn tussen creativiteit en technische haalbaarheid en hoe moeilijk (of juist niet) is het om ook de veiligheid daarbij in het oog te houden? Kan het nog altijd veel gekker, mooier en spectaculairder dan wat het publiek nu al gezien heeft? Zijn er grenzen, of is het budget eigenlijk de enige grens? Allemaal vragen die kop opsteken als je het hebt over stagedesign. Welke kant het opgaat? We vroegen het vijf kenners pur sang?

Stv-Visuals, Ivo Slaats

Stv-Visuals is een visueel productie bedrijf en richt zich op alle visuele aspecten binnen de eventindustrie, zowel zakelijk als publiek. Dat gaat van het bedenken van concepten, tot het uitbouwen van een heel stagedesign. "Het wordt steeds belangrijker in te spelen op de beleving van de bezoeker. Storytelling en beleving zijn twee essentiële factoren in de markt. Het verrassingseffect en het niet weten waar je moet kijken omdat er zo veel gebeurt is wat een visuele productie succesvol maakt. Middels storytelling kan een bezoeker zich identificeren met het verhaal met behulp van de beelden. Je begeven in een waanwereld, waar je even niet jezelf bent. Maar het kan ook heel klein, soms wil je gewoon dat beelden of video's professioneel getoond worden."

"Techniek wordt steeds lichter qua gewicht en makkelijker inzetbaar, waardoor we technisch meer mogelijkheden krijgen om groter en gekker te denken. Daarnaast maakt men tegenwoordig reizende concepten, waarbij de kosten voor ontwerp kunnen worden verdeeld over meerdere evenementen. Door projecties en 3D is het soms niet noodzakelijk om een hele stage te bouwen. Dan is de productie weliswaar kostbaar, maar bespaar je op logistiek en opbouw."

"Het draait allemaal om balans. Stv-Visuals is sterk in het werken vanuit budgettair perspectief, niet vanuit het concept met daaraan een prijskaartje. Wat ons ook onderscheidt is dat we een werktuigbouwkundige achtergrond hebben. Dat helpt ons al in een vroeg stadium van ontwerp in te schatten en te berekenen of een ontwerp realiseerbaar is. Ook kunnen we zo op de techniek inspelen door gebruik te maken van vergelijkbare materialen voor een lagere prijs, zonder dat het aan kwaliteit inboet."

"Creatief gezien zijn er geen grenzen, maar technisch gezien zijn die er natuurlijk wel. Zo heb je te maken met invloeden van buitenaf, waar je niet altijd grip op hebt. Denk aan weersomstandigheden of een lastige omgeving om in te werken, zoals een strand of vliegveld. Daarnaast kan ook wet- en regelgeving het werk nog wel eens beperken, maar dat zijn juist ook de uitdagingen die het vak zo leuk maken."

"In de nabije toekomst zal motion betaalbaarder worden, maar LED- en videotechniek gaan steeds meer de conventionele decors vervangen. Toch zullen de traditionele decors voorlopig nog in beeld blijven. Dat is ook prima, want je kan dit heel goed combineren en kan ook heel gave en tastbare effecten geven."

SQuare, Misha de Bok

SQuare is een creative boutique agency die zich richt op een 360-graden beleving voor brands, events, artiesten en bands. SQuare verzorgt concept en design, alsmede de creatieve directie voor festivalomgevingen, stage designs, touring concepts en brand activations. "Stagedesign wordt meer dan ooit een samensmelting van decor en visuele middelen, zoals showlighting en LED, waarbij deze een deel van het decor gaan invullen. De artiest vormt het centrale actieve middelpunt, met zijn setdesign als canvas waarop sfeer en decor gevisualiseerd worden. Met name bij tourende concepten zal decor meer en meer virtueel aanwezig zijn in de toekomst. De tak van special effects zal de komende jaren uitgebreid moeten worden met nieuwe technieken, iedereen heeft namelijk de Co2, pyro, confetti en kleurstoffen wel een keer gezien."

"Het kan altijd gekker en spectaculairder, aangezien we iedere keer weer geïnspireerd worden door nieuwe bewegingen op het gebied van techniek. Qua stagedesign zien we letterlijk een vlucht in het gebruik van motion controlled stages waarbij schermen, decor en artiesten meer dan ooit interactief inzetbaar worden. De combinatie tussen decor en visuals is een tak die we verder zien opkomen waarbij visualisers een actieve rol gaan spelen bij de doorvertaling van decor naar animaties en achtergronden die te zien zijn op LED, waarbij deze als een versterkend canvas van een stage dient."

"Nederland heeft zich de afgelopen tien jaar ontwikkeld als key player in de entertainmentwereld, waarbij we met zijn allen toch echt pionieren op het gebied van stages en festivals, maar denk hierbij ook aan de gebruikte technieken en facilitaire zaken en dergelijke."

"We merken dat de verandering in klimaat van de afgelopen jaren steeds meer een beperkende factor wordt. De weersinvloeden zijn heftiger en minder voorspelbaar geworden dan gedacht.  Met name bij festivals moet je qua opbouw, event en demontage rekening houden met complexiteit, volume en hoogte versus bouwtijd. Verder zijn budgetten altijd een factor, maar dit mag nooit ten koste gaan van de veiligheid."

"Mensen gaan meer dan ooit de lat hoger leggen als het gaat om value for money. Men wil de ultieme avond uit ervaren. Wat ons betreft blijft het voor een event niet alleen bij het stagedesign, maar wordt de gehele venue experience en hospitality meer en meer onderdeel van de totaalbeleving. Goed voorbeeld is servicedesign, waar we ons de laatste jaren op hebben toegespitst; hoe kom je binnen, hoe haal je munten, wat beleef je bij de bar etc.? Al deze factoren maken het geheel tot een unieke ontdekking en zo creëert ieder zijn eigen verhaal en ervaring tijdens het event."

Stagekings, Niels van Vijfeijken

Stagekings is één van de grootste partijen als het gaat om decorontwerp en ? bouw in de dance-eventsector. "Er komt steeds meer een goede mix tussen techniek en decor. Ook worden zaken als FOH, VIP decks en entree e.d. steeds vaker meegenomen in de totale eventbeleving."

"Het kan altijd gekker, extremer en verrassender. Creativiteit en budget zijn hierin uiteraard de twee belangrijkste pijlers. Creatief gezien willen mensen altijd veel, maar het moet wel haalbaar zijn. Het moet parallel lopen. We lopen er regelmatig tegenaan dat mensen een Ferrari willen, maar het budget voor een Fiat hebben. Eerlijkheid en in een vroeg stadium aangeven wat zaken ongeveer kosten is al heel nuttig. Soms is ook dat niet voldoende en moet je er met de botte bijl in. Dat zijn minder leuke gesprekken, maar die zijn wel essentieel voor het proces. Creatief gezien zijn er alleen in de praktijk grenzen. Die bestaan dan uit de wetten van de natuur, budget en ? last but not least ? tijd."

"Gezien de vele festivals die overdag plaatsvinden zal decor altijd een belangrijke factor blijven spelen, maar ook bij indoor-events zal er altijd een mix van decor en techniek blijven bestaan. Wij denken en hopen dat juist de beleving en dus onder andere decor steeds belangrijker wordt, omdat veel organisaties liever afhankelijk zijn van de beleving die ze zelf kunnen creëren dan van artiesten die vanwege de internationale groei van de dance onbetaalbaar zijn geworden."

Grooveadelic Productions / GP Stagedesign, Jeroen Jansen

Grooveadelic Productions bestaat tien jaar en is het meest bekend van het vj-werk onder de naam GP Visuals. De laatste drie jaar is Jeroen Jansen zich meer bezig gaan houden met stagedesign, conceptontwikkeling waarbij video en licht meer een samenhang hebben. Dat gebeurt onder de naam GP Stagedesign. "Vooral het proces van tekening (idee) naar realisatie (podium) is erg leuk en vooral creatief."

"Op dit moment zie je dat video een steeds belangrijker positie inneemt. Dat is deels te danken aan de marktwerking, LED wordt steeds beter en goedkoper aangeboden, maar ook deels vanwege de mogelijkheden die het biedt. Daarin zien we dat transparantie, dus het zichtbaar maken van bijvoorbeeld de lasers, trussen e.d. een trend is. Uiteraard zijn er nog heel veel promotors die met decoratie werken, dat zal ook nooit verdwijnen. Door de vele mogelijkheden die LED tegenwoordig biedt, ben je ook minder beperkt in je opstelling en kun je te gekke elementen aan elkaar koppelen."

"Steeds meer wordt er conceptmatig gedacht. Het kan altijd gekker, mooier, groter. Aan de andere kant merken we ook dat veel partijen teruggaan naar de basis; simpel en eenvoud. Het is uiteindelijk de muziek die de emotie en de ontsnapping van ons dagelijkse sleur maakt, en bepaalt dat bezoekers ergens naar toe gaan. Het showelement wordt steeds ingewikkelder, maar dat is vooral iets wat aan de achterkant van een productie speelt. De meeste bezoekers hebben vaak geen idee van wat er allemaal bij komt kijken."

Door veelvuldig met elkaar te praten en te blijven communiceren krijg je een goede balans. Wanneer de creatieve klik er is om samen zo dicht mogelijk bij het originele idee te komen, dan komt het vaak wel goed. Het is een zoektocht, het uitproberen van toeleveranciers die wel de kennis maar bovenal de wil hebben om mee te denken en te werken om een mooi mogelijk product te maken. Momenteel hebben wij dat gelukkig gerealiseerd en zijn we blij met de partners met wie we de totale producties mogen gaan doen."

"Veiligheid voor de bezoekers en de mensen die betrokken zijn bij een event is het allerbelangrijkst. Natuurlijk speelt budget een rol. Altijd. Maar dat is goed, het voedt de creativiteit natuurlijk ook. Het hoeft niet altijd méér te zijn om het beter te maken."

"Er zijn verschillende ontwikkelingen die je in de gaten moet houden. LED gaat een steeds grotere rol spelen op evenementen. Dat was er al een paar jaar in de dance, maar ook bij andere evenementen zien wij het gebruik van LED toenemen. Verder merken we ook dat een samenspel tussen licht, video en special effects een steeds grotere rol gaat spelen. Gezamenlijk een show neerzetten. Verder merk ik dat de zaal meer betrokken wordt in het decor. Waar vroeger alles vanuit de stage kwam, zie ik dat veranderen. Hierdoor worden de bezoekers die halverwege in de locatie staan ook betrokken bij het podium. Dat is ook iets waar GP Stagedesign veel mee bezig is. Misschien is het wel beetje ons handelsmerk qua stageontwerp."

BigVis, Bart van Rooy

Bart van Rooy werkt onder de naam BigVis en is een zelfstandige stage- en setdesigner. Hij ontwerpt en visualiseert tijdelijke ruimtelijke opstellingen. Het betreft niet altijd een stage. Soms is ook een TV-decor, stand of een ding dat gewoon mooi moet zijn. "Het lijkt wel alsof groter tegenwoordig ook beter is. Daarnaast wordt er op een steeds creatievere manier gebruik gemaakt van video. Dit komt doordat het steeds betaalbaarder wordt en het aanbod ook steeds groter en creatiever wordt. Ook zie je dat er steeds meer aandacht gaat naar het goed laten samenkomen van verschillende elementen. Een stagedesign wordt als een hele show benaderd."

"Met de beschikbare middelen zijn er oneindig veel mogelijkheden en ik denk zeker dat die nog niet allemaal zijn uitgevoerd. Daarnaast blijven er middelen bijkomen. Ik denk dat gekte, spektakel en verrassing ook niet alleen zit in de middelen, maar juist ook in de manier waarop deze worden gebruikt. Bij een goede show komen alle elementen 100% tot hun recht. Dat is soms lastig om voor elkaar te krijgen, met name wanneer de beschikbare tijd beperkt is."

"Uiteraard zijn er technische grenzen, creatief denk ik niet perse. Soms kunnen dingen niet, maar dat staat los van of een set heel mooi gaat worden. Een mooie set is niet per definitie een hele dure en extreem technische set. Soms kan juist iets heel simpels heel veel indruk maken! Zeker als het op het juiste moment op de juiste plek staat en goed wordt gebruikt."

"Ik denk zeker niet dat het in de nabije toekomst soberder wordt. Ten eerste trekt in mijn ogen de markt weer wat aan en daarnaast hebben mensen in deze tijden volgens mij alleen maar meer behoefte aan vermaak en plezier. Waar het verder naar toe gaat is denk ik niet te zeggen! Techniek zal zeker een grote rol blijven spelen, maar dat is nooit anders geweest. Techniek blijft zich ontwikkelen, net als in de hele wereld om ons heen. Er blijven nieuwe creatieve mensen geboren worden, die op hun beurt weer mooie nieuwe ideeën kunnen uitwerken. Dit zal altijd in beweging blijven."

"Techniek wordt steeds lichter qua gewicht en makkelijker inzetbaar, waardoor we technisch meer mogelijkheden krijgen om groter en gekker te denken."

Grooveadelic Productions, Fields of Joy

- Wat: Voor het festival Fields of Joy heeft Grooveadelic haar concept 'The Mancave' naar een nieuw formaat en level gebracht.

- Bijzonder: De transparantie. Het bestond volledig uit 70% transparantie LED (Flexgrid P110MM), met een aangepast lichtplan en opstelling. De transparantie maakt het mogelijk de artiest te kunnen zien performen, maar geeft ook heel veel diepte in de stage. Door met speciaal ontwikkelde visuals te werken, kwam het helemaal tot leven.

- Uitdaging: De grote uitdaging was toch wel de maatvoering. Op locatie, zeker in tenten, kom je altijd voor verrassingen te staan. Dat vereiste aanpassingen, met de daarbij behorende frustratie(s). Door goed samen te werken met andere toeleveranciers, zowel qua LED als licht, werd het originele idee heel dicht benaderd.

SQuare: Paaspop 2015

- Wat: Thunderbolt/Thunder Alley op Paaspop 2015

- Bijzonder: De gehele set huisvest o.a. een entreebrugconstructie waarover al het publiek binnenkwam, de Thunderbolt area (bikers cafe) en de Thunder Alley met hierin gevestigd Shorem Kapper/Barbier, Madam de Pompadour (dames kapper), Vinyl Mania (recordstore) en een activatie van Philips waarin men een bluetooth speaker kon customizen. Uit de torens werd op gezette tijden pyro de lucht ingeschoten en was er een afvoersysteem geïntegreerd in de constructie voor de lege bierflessen. Qua techniek is er gebruik gemaakt van het uitlichten van de structuur, zodat de grootsheid van het bouwwerk zichtbaar wordt. Het centrepiece bestaat volledig uit geprint hout en de variantloods wordt volledig vrij overspannen en geïntegreerd in de constructie.

- Uitdaging: De grote uitdaging zat hem dit jaar in het gevecht met de elementen. Tijdens de opbouw is het terrein meerdere malen ontruimd i.v.m. de weersomstandigheden en zijn extra maatregelen genomen om het gehele festival op tijd gereed te kunnen krijgen. De factor wind speelde hierbij grote parten. Andere uitdagingen waren de beperkte ruimte en de vele invullingen die verwerkt dienden te worden in het decor, zoals aggregaten, koelcontainers, toiletgebieden en dergelijke.

"Steeds meer wordt er conceptmatig gedacht. Het kan altijd gekker, mooier, groter."

Stagekings, Dominator 2015

- Wat: De mainstage van Dominator 2015

- Bijzonder: Een heel goede mix van decor en techniek in een gaaf ontwerp. Er werd zelfs met crossmotors over het podium gereden.

- Uitdaging: Het was een grote stage zoals Stagekings ze wel vaker bouwt, dus daar zat niet een heel specifieke extra uitdaging in. Het belangrijkste onderdeel was de samenwerking met de leveranciers van licht en LED, aangezien er maar zes dagen de tijd was om alles te bouwen.

"Ik denk dat gekte, spektakel en verrassing ook niet alleen zit in de middelen, maar juist ook in de manier waarop deze worden gebruikt."

Stv-Visuals: Groove

Garden Festival 2015

- Wat: mainstage, van ontwerp tot realisatie en productie, met thema 'Beyond the Rainbow'.

- Bijzonder: de eenvoud van kleurgebruik en het minimalistische en open ontwerp, waarbij veel diepte werd verworven door typerende grafische elementen, die tijdens de hele show terugkwamen in de visuele content.

- Uitdaging: Voor de klant was de hoogte belangrijk, maar er waren op locatie gelimiteerde uitbouwmogelijkheden naar achteren. Qua gewicht kon er dus beperkt worden ingehangen, terwijl ook de vraag bestond om veel video in de stage te verwerken. Door goed samen te werken met licht- en videoleveranciers werd de juiste combinatie gevonden van techniek en gewicht, dat werd beperkt tot een minimum.

BigVis, SAIL Music Marina 2015

- Wat: De stage van SAIL Music Marina 2015, in samenwerking met en in opdracht van Backbone International.

- Bijzonder: Het was anders dan anders en een mooie samenwerking tussen de betrokken partij. De grens van wat technisch en creatief haalbaar was, werd opgezocht. Het zag er eenvoudig uit, maar was dat allerminst. Daarnaast moest het transparant zijn en een nautisch tintje hebben, dat is gelukt.

- Uitdaging: Verschillende dingen. Het moest een set zijn welke multifunctioneel was. De ene dag stond het Concertgebouw Orkest erin, een andere dag had het de functie van een bioscoop en hier tussendoor hebben er nog een aantal bands in gespeeld. Ook de locatie was uitdagend. Het dreef op het water, waar het extreem bloot staat aan de elementen. Dat maakt een hoop dingen lastiger, de constructie moest hier uiteraard wel geschikt voor zijn.

Algemene voorwaarden | privacy statement