Column John Huijbregts: Sociaal verslaafd


tv&radio column

av-entertainment.nl

Sociaal verslaafd
Met zijn allen zitten we in een geweldig vak. Een communicatief vak. Want dat is onze specialiteit, communiceren met het grote publiek. Of je nu regisseur bent, cameraman, geluidsman of een andere job hebt, dat maakt niet uit. Samen willen we verhalen vertellen.
Het is allemaal nóg leuker geworden met de komst van social media, want dan kunnen we alvast dingen vooruit vertellen, en hoe leuk we het allemaal hebben. Ook ik doe daar aan mee. 'Vandaag nemen we hier op', 'vandaag zijn we aan het monteren', zulke meldingen vliegen ons om de oren en strooien we zelf rond. We vinden het maar wat leuk om iets over ons eigen vak te kunnen vertellen. Ik doe dat bovendien dus niet alleen via social media, maar ook via deze column.
Maar het brengt niet altijd een prettige sfeer op de werkvloer. Onlangs stond ik op een multi cameraklus tijdens een event. Ik had vanaf mijn positie uitzicht op al mijn collega's. We hoefden niet alle nummers mee te nemen en hadden eigenlijk best wel een relaxte job. Ik weet: doordat we dit vaak doen, zien we eigenlijk niet meer hoe mooi het allemaal is wat we doen. Bij dergelijke klussen gingen we in het verleden tijdens de pauzes met elkaar wat praten of keken we of we nog een en ander konden verbeteren. Maar nu is eigenlijk de hele crew met social media bezig. Geen ouderwets geklets meer, geen grapjes, wat lol trappen of samen bekijken wat beter kan. Nagenoeg geen contact. Dan nog iets, als je bezig bent met je Facebook, Twitter of Instagram, dan heb je ook geen aandacht voor hetgeen er voor je camera gebeurt of voor je opdrachtgever. Die betaalt je om er iets moois van te maken, om als team iets neer te zetten en om je aandacht voor hetgeen je moet doen.
Het valt me de laatste tijd echt op dat iedereen in dit vak, dus ook de geluidsman, met het scherm van de smartphone op de tafel bezig is. Iedereen loopt te typen, te lezen en ingekeerd te lachen om reacties die ze waarschijnlijk binnen krijgen. Welk contact is op dat moment belangrijker? Diegene waar je mee of voor werkt, of diegene die jouw berichtjes lezen? En als we kunnen, kijken we elke minuut of er iemand gebeld heeft, een sms heeft gestuurd, WhatsApp, reactie op Facebook, Instagram, LinkedIn of Twitter. Oh ja, het ergste zijn de Snapchatters, gelukkig doe ik daar niet aan mee?
In de meeste andere beroepen die ik ken moeten mensen tijdens hun werk hun smartphone uitzetten. Zelfs tijdens pauzes, omdat het in een kantine niet collegiaal is. Dat is in de meeste sectors vrij normaal, behalve in de onze blijkbaar. Ik ben niet verslaafd aan social media, ik kan ermee stoppen wanneer ik maar wil, ik kan mijn smartphone gewoon opzij leggen, ik hoef niet elke minuut te kijken of er iemand gebeld heeft? maar ja? dat zegt elke verslaafde.
John Huijbregts
cameraman ? editor - regisseur
john@camerateam.nl

"Geen ouderwets geklets meer, geen grapjes, wat lol trappen of samen bekijken wat beter kan. Nagenoeg geen contact."

<
Lees verder: Intercomsystemen: cruciaal

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment