Inhoud
- Cruciaal: Intercomsystemen
- DAMD: verenigingen voor een gezonde branche
- Ondertitelen anno 2016
- Primeur: remote IP-broadcastproductie
- DutchMulticam: kennismaken met nieuwe regiewagen
- Terugblik: Integrated Systems Europe
- CUE2016: echte netwerkbeurs
- Roland VR-50HD: All-in-one productiestudio
- Voorbeschouwing: Prolight + Sound 2016
- Tafeldiscussie: "ICT is geen luxe meer"
- The Unit Showcontrol + LiveLAB = Live Legends
- De passie van Maykel Piron (Armada Music)
- Uitermate soepel: Ladies of Soul
- TV & Radio Nieuws
- Column John Huijbregts: Sociaal verslaafd
- Intercomsystemen: cruciaal
- DAMD: ‘verenigen voor een gezonde sector’
- Ondertitelen anno 2016
- Wereldprimeur: Remote IP-broadcastproductie
- DutchMulticam: kennismaken met nieuwe regiewagen
- Terugblik Integrated Systems Europe 2016
- Theater & Podia Nieuws
- CUE2016: echte netwerkbeurs
- Roland VR-50HD: all-in-one productiestudio
- Voorbeschouwing Prolight + Sound 2016
- Show & Events Nieuws
- Tafeldiscussie: “ICT is geen luxe meerâ€
- The Unit Showcontrol + LiveLAB = Live Legends
- De passie van Maykel Piron (Armada Music)
- Uitermate soepel: Ladies of Soul 2016
show&events productie
av-entertainment.nl
Uitermate soepel:Op 12, 13 en 14 februari was de Ziggo Dome het terrein van alweer de derde editie van de Ladies of Soul: Berget Lewis, Glennis Grace, Edsilia Rombley, Trijntje Oosterhuis en Candy Dulfer, die ook nog eens bijval kregen van o.a. special guest Billy Ocean. De technische productie was in handen van Sightline Productions. "Zoals deze productie mogen er wel meer verlopen", aldus technisch producent Jos van der Hoeven.
Fotografie Jorrit Lousberg
We spreken Jos van der Hoeven in de week na de optredens in Ziggo Dome, maar vóór de show in het Antwerpse Sportpaleis, waar de Ladies of Soul één avond te zien zullen zijn. "De drukte is nog niet helemáál achter de rug dus", geeft hij aan. "Maar eigenlijk viel het met die drukte best mee." Dat zat 'm volgens Van der Hoeven voor een groot deel in het feit dat qua set in de basis werd uitgegaan van de set van vorig jaar, toen de Ladies of Soul ook al in de Ziggo Dome stonden. "Die basis is feitelijk één op één doorgezet", legt hij uit. "Het lichtplan is opnieuw gemaakt en aangepast en datzelfde geldt voor het videoverhaal, aangezien er ook een heel ander scherm hing. De basiskleur van het decor is ook veranderd en mede daardoor leek het een compleet andere set."
De eerste creatieve meetings vonden afgelopen oktober plaats. "Maar toen was al bekend welke kant het met de set op zou gaan", verduidelijkt Van der Hoeven. "In september hebben we het plaatje met het andere videoscherm al gemaakt, de eerste impressie zeg maar. Vanaf daar begon het vervolgens allemaal te lopen." Het scheelt qua voorproductie uiteraard wat stappen als de basis vooraf al zo is bepaald. "Dat maakt het allemaal minder complex, aangezien je de set nu eenmaal al een keer gemaakt hebt. Maar op de vloer liepen de verschillende processen wel behoorlijk door elkaar heen. Qua logistiek moet je daar natuurlijk rekening mee houden. Daarnaast was het ook best een uitdaging om het videoscherm mooi 'curved' voor elkaar te krijgen. Dat was een scherm van 29 x 4,2 meter, met een curve van plus en min tien graden ? een behoorlijk serieus scherm dus." Voor de live-registratie (één van de shows werd live uitgezonden op Ziggo) werd gezorgd door veertien camera's van United, dat tevens de schermregiefaciliteiten op zich nam.
De bouw begon op dinsdag 9 februari. "Achter in de zaal werd het podium gebouwd en verder was het vooral trussing en rigging", vertelt Van der Hoeven. "Op woensdag werd alles in het dak gebouwd en werd aan het eind van de dag het podium op zijn plek gerold. In de avond werd het podium netjes afgewerkt, zodat op donderdag de band erop kon, de soundcheck gedaan kon worden en de repetities konden plaatsvinden. Daar hebben we goed de tijd voor genomen, dat is ook wel eens prettig." Van der Hoeven spreekt dan ook over een uitermate soepele productie wanneer het over Ladies of Soul gaat: "Het ging er inderdaad ontspannen aan toe. Iedereen had zijn huiswerk gegaan, werkte hard op locatie en dus ging het heel vlot. We werkten ook met leveranciers die je echt niks meer hoeft uit te leggen. Daarom hebben we twee weken vooraf ook altijd een productievergadering om alle puntjes even door te lopen met zijn allen, als die er al zijn. Het is echt een prettige samenwerking geweest. De leveranciers kennen elkaar ook allemaal, dat bevordert de load-in natuurlijk ook." Het zwaartepunt van de productie zat 'm volgens Van der Hoeven met name in het logistieke aspect. "Er gebeurt heel veel op de vierkante meter en dat zorgt voor een flinke puzzel. Wat hangt er onder elkaar? Wat moet eerst omhoog? Daar moet je scherp op zijn, maar daar zijn wij voor."
Na afloop van de derde show was het meteen breken geblazen. "De show duurde tot half elf en om elf uur zijn we vol aan de bak gegaan", vertelt Van der Hoeven. Om een uur of vijf 's ochtends was de Ziggo Dome weer helemaal leeg, alsof er niks gebeurd was." In het Sportpaleis in Antwerpen staat over een paar dagen één show van de Ladies of Soul op de agenda. "Omdat het daar maar om één show gaat, is de productie iets versimpeld", geeft Van der Hoeven aan. "Licht, podium en geluid gebeuren daar met lokale partijen. Alleen de audiomengtafels met de hele infrastructuur van de band en de aansturing van licht en video komen vanuit Nederland mee. Zelf doe ik ook daar de technische productie, in dit geval in samenwerking met 'België'."
Terugkijkend op Ladies of Soul in de Ziggo Dome is Van der Hoeven vooral trots. "Het gevoel is gewoon goed, echt heel positief. We hebben met zijn alleen een hele goede klus gedaan, waarbij de sfeer van begin af aan heel relaxt was. Iedereen deed zijn werk en kon dat ook op een goede manier doen. Zo mogen de klussen van mij wel meer zijn. Ik ben altijd blij als ik merk dat het publiek een topavond heeft en uit zijn dak gaat. Daar doe je het uiteindelijk met zijn allen voor. Deze drie avonden was dat absoluut het geval en ik verwacht dat het in Antwerpen niet anders zal zijn."
Ontvang nu ruim 35% korting op het reguliere abonneetarief: u betaalt slechts e 25,- ipv e 39,-
U ontvangt naast vakinformatie vele voordelen. Abonneer u nu op het vakblad AV&Entertainment Magazine.
- 6 maal per jaar uw eigen vakblad op de deurmat
- Actueel nieuws op www.av-entertainment.nl
- 10 maal per jaar uw eigen digitale AV&Entertainment Magazine nieuwsbrief
- Extra korting op lezersaanbiedingen in uw vakblad
- Gratis bedrijfsgegevens vermelding in bedrijvengids op www.av-entertainment.nl
- Een korting van e 100 op een uitgebreide vermelding in de bedrijvengids; abonnees betalen e 125 voor een heel jaar ipv e 225
- AV&Entertainment Magazine abonnees ontvangen ook 15% abonneekorting op andere tijdschriften van de uitgeverij van Van Munster Media Groep (www.vanmunstermedia.nl): Porsche Scene Live, Great British Cars, Bodylife Benelux, Meeting Magazine, Office Magazine, Rivierenland Business, Vallei Business, Oost-Gelderland Business, Noord Limburg Business
Indien u geïnteresseerd bent in een van deze uitgaven, kunt u bellen met onze klantenservice op: 024-373 8505 (elke werkdag bereikbaar tussen 9.00 uur en
12.00 uur).
U kunt u ook abonneren op AV&Entertainment Magazine via de website: www.av-entertainment.nl
Jaargang 12 | nummer 1 | maart 2016
www.av-entertainment.nl
Een uitgave van
MVM Producties bv
Postbus 6684 | 6503 GD Nijmegen,
Kerkenbos 12-26c | 6546 BE Nijmegen
T: 024 - 3 738 505 | F: 024 - 3 730 933
Uitgever
Michael van Munster
Hoofdredactie
Teun van Thiel
teun@av-entertainment.nl
Redactiemedewerkers
Arnout van der Hoek, John Huijbregts,
Maud Mentink, Ulco Schuurmans
Email: info@av-entertainment.nl
Vormgeving
Jan-Willem Bouwman
Media-Advies Van Munster Media B.V.
René Janssen T: 024-373 8055
E: rene@av-entertainment.nl
Voor advertentietarieven, neem contact op met onze media-adviseurs of ga naar www.av-entertainment.nl
Abonnementen
Een jaarabonnement bedraagt e 39,- (excl. B.T.W.)
Abonnementen hebben een looptijd van een jaar (tot 31 december) en worden automatisch verlengd. Opzeggen kan schriftelijk en dient ieder jaar vóór 31 oktober te gebeuren.
Vragen over abonnementen en bestellingen kunt u richten aan de afdeling Abonnementenbeheer. Dagelijks telefonisch bereikbaar van 09.00 uur tot 12.00 uur,
T: 024-373 8505,
E: abonnementenbeheer@vanmunstermedia.nl
Nabestellingen: Oude nummers telefonisch
bestellen via 024-373 4467
Copyrights
Het auteursrecht op de in dit tijdschrift verschenen
artikelen wordt door de uitgever voorbehouden.
Abonnees ontvangen
? 6 keer per jaar het vakblad
? Toegang tot het volledige archief op
www.av-entertainment.nl
? Korting op lezersaanbiedingen AV&Entertainment Magazine
? Gratis opname bedrijvengids