Uitermate soepel: Ladies of Soul 2016


>

show&events productie

av-entertainment.nl

Uitermate soepel:

Op 12, 13 en 14 februari was de Ziggo Dome het terrein van alweer de derde editie van de Ladies of Soul: Berget Lewis, Glennis Grace, Edsilia Rombley, Trijntje Oosterhuis en Candy Dulfer, die ook nog eens bijval kregen van o.a. special guest Billy Ocean. De technische productie was in handen van Sightline Productions. "Zoals deze productie mogen er wel meer verlopen", aldus technisch producent Jos van der Hoeven.

Fotografie Jorrit Lousberg

We spreken Jos van der Hoeven in de week na de optredens in Ziggo Dome, maar vóór de show in het Antwerpse Sportpaleis, waar de Ladies of Soul één avond te zien zullen zijn. "De drukte is nog niet helemáál achter de rug dus", geeft hij aan. "Maar eigenlijk viel het met die drukte best mee." Dat zat 'm volgens Van der Hoeven voor een groot deel in het feit dat qua set in de basis werd uitgegaan van de set van vorig jaar, toen de Ladies of Soul ook al in de Ziggo Dome stonden. "Die basis is feitelijk één op één doorgezet", legt hij uit. "Het lichtplan is opnieuw gemaakt en aangepast en datzelfde geldt voor het videoverhaal, aangezien er ook een heel ander scherm hing. De basiskleur van het decor is ook veranderd en mede daardoor leek het een compleet andere set."

Door elkaar

De eerste creatieve meetings vonden afgelopen oktober plaats. "Maar toen was al bekend welke kant het met de set op zou gaan", verduidelijkt Van der Hoeven. "In september hebben we het plaatje met het andere videoscherm al gemaakt, de eerste impressie zeg maar. Vanaf daar begon het vervolgens allemaal te lopen." Het scheelt qua voorproductie uiteraard wat stappen als de basis vooraf al zo is bepaald. "Dat maakt het allemaal minder complex, aangezien je de set nu eenmaal al een keer gemaakt hebt. Maar op de vloer liepen de verschillende processen wel behoorlijk door elkaar heen. Qua logistiek moet je daar natuurlijk rekening mee houden. Daarnaast was het ook best een uitdaging om het videoscherm mooi 'curved' voor elkaar te krijgen. Dat was een scherm van 29 x 4,2 meter, met een curve van plus en min tien graden ? een behoorlijk serieus scherm dus." Voor de live-registratie (één van de shows werd live uitgezonden op Ziggo) werd gezorgd door veertien camera's van United, dat tevens de schermregiefaciliteiten op zich nam.

Ontspannen

De bouw begon op dinsdag 9 februari. "Achter in de zaal werd het podium gebouwd en verder was het vooral trussing en rigging", vertelt Van der Hoeven. "Op woensdag werd alles in het dak gebouwd en werd aan het eind van de dag het podium op zijn plek gerold. In de avond werd het podium netjes afgewerkt, zodat op donderdag de band erop kon, de soundcheck gedaan kon worden en de repetities konden plaatsvinden. Daar hebben we goed de tijd voor genomen, dat is ook wel eens prettig." Van der Hoeven spreekt dan ook over een uitermate soepele productie wanneer het over Ladies of Soul gaat: "Het ging er inderdaad ontspannen aan toe. Iedereen had zijn huiswerk gegaan, werkte hard op locatie en dus ging het heel vlot. We werkten ook met leveranciers die je echt niks meer hoeft uit te leggen. Daarom hebben we twee weken vooraf ook altijd een productievergadering om alle puntjes even door te lopen met zijn allen, als die er al zijn. Het is echt een prettige samenwerking geweest. De leveranciers kennen elkaar ook allemaal, dat bevordert de load-in natuurlijk ook." Het zwaartepunt van de productie zat 'm volgens Van der Hoeven met name in het logistieke aspect. "Er gebeurt heel veel op de vierkante meter en dat zorgt voor een flinke puzzel. Wat hangt er onder elkaar? Wat moet eerst omhoog? Daar moet je scherp op zijn, maar daar zijn wij voor."

Versimpeld

Na afloop van de derde show was het meteen breken geblazen. "De show duurde tot half elf en om elf uur zijn we vol aan de bak gegaan", vertelt Van der Hoeven. Om een uur of vijf 's ochtends was de Ziggo Dome weer helemaal leeg, alsof er niks gebeurd was." In het Sportpaleis in Antwerpen staat over een paar dagen één show van de Ladies of Soul op de agenda. "Omdat het daar maar om één show gaat, is de productie iets versimpeld", geeft Van der Hoeven aan. "Licht, podium en geluid gebeuren daar met lokale partijen. Alleen de audiomengtafels met de hele infrastructuur van de band en de aansturing van licht en video komen vanuit Nederland mee. Zelf doe ik ook daar de technische productie, in dit geval in samenwerking met 'België'."

Positief

Terugkijkend op Ladies of Soul in de Ziggo Dome is Van der Hoeven vooral trots. "Het gevoel is gewoon goed, echt heel positief. We hebben met zijn alleen een hele goede klus gedaan, waarbij de sfeer van begin af aan heel relaxt was. Iedereen deed zijn werk en kon dat ook op een goede manier doen. Zo mogen de klussen van mij wel meer zijn. Ik ben altijd blij als ik merk dat het publiek een topavond heeft en uit zijn dak gaat. Daar doe je het uiteindelijk met zijn allen voor. Deze drie avonden was dat absoluut het geval en ik verwacht dat het in Antwerpen niet anders zal zijn."

De bijdrage van Stageco
"Als huisleverancier van de Ziggo Dome hebben we het standaard huispodium aangevuld met circa twintig ton aan layhermateriaal", vertelt Eddie Slotboom van Stageco. "Dat bestond uit een podiumopbouw t.b.v. de band en artiestenopkomst. Daarnaast is het huispodium ook aangevuld met catwalks, wings en diverse cameraverhogingen. Bij dergelijke projecten is er vaak weinig tijd en werken veel partijen tegelijkertijd op de vloer. Doordat wij alles op wielen bouwen, zijn we flexibel in de bouwplek. Zodoende bouwen we het geheel op in twee shifts. Eén shift was verantwoordelijk voor de ruwbouw. De tweede shift heeft alles op zijn plek gerold en alle aansluitingen verzorgd."
De bijdrage van Grooney Pyro Effects
Qua pyro en special effects werd de show ondersteund door Grooney Pyro Effects. René Grooney: "Het moet altijd groter en beter dan de vorige editie en die uitdaging neem ik graag aan." Voor de opening van de show werden 'blue with tail wire rockets' afgeschoten. "Dat zijn vuurpijlen die langs staalkabels van achteruit de Ziggo Dome richting het podium werden geschoten", legt René Grooney uit. "Eén rocket voor elke lady, gevolgd door een grond van luide 'crackle mijnen'." Andere zaken die door Grooney werden ingezet:
? Een intiem 'low smoke' droogijs moment tijdens het nummer Hello door Edsilia Rombley
? Custom made brandende oliedrums voor Candy Dulfer
? Co2 jets rondom de B-stage
? Zilveren fonteinen ter afsluiting van het optreden van Billy Ocean
? Felle magnesiumflitsen bij het nummer Nutbush City door Berget Lewis
? Zilveren sterrenconfetti, dwarrelend uit het dak
? De finale bestond uit 108 airburst nevelexplosies
? De nieuwe Zilver Spinners ? 1 seconde draaizonnetjes, een totale sequence van 20 seconden.
De bijdrage van CT Holland
"Sightline creëert hele innovatieve concepten en vraagt ons om bij hun visie aan te sluiten en de concepten technisch  te realiseren", vertelt Jeroen Boere van CT Holland. "De uitdaging voor ons is 'kan het'? En in de dialoog met Sightline: 'kan het nog beter?'. Zo ontstaat synergie en zijn wij een versterkende factor op hun concept." Sightline wilde een set die geheel  bestond uit vloeiende lijnen, cirkels en ovalen waarin het scherm zoveel mogelijk in het setdesign verwerkt was. "Een curved scherm dus. Het publiek kon zo naar een ideale mix van decor en video kijken zonder op één scherm te hoeven focussen." Het was technisch de uitdaging om content in een zo efficiënt mogelijke manier over te dragen en toch het canvas over de gehele breedte te kunnen benutten. "We hebben gekozen voor het LED-scherm ROE MC7HB (7 mm) omdat dit scherm van zichzelf al de mogelijkheid heeft om tot 10 graden te curven. Bovendien heeft dit scherm vanwege zijn hoge zwartwaarde een hoog contrast, maar is onzichtbaar in het donker als het uitstaat. Handig in een intiem nummer met een spot. We adviseerden Sightline om een kleine aanpassing te doen in het scherm zodat alle content  vanuit één mediaserver bediend kon worden. Dit scheelde kosten, maar belangrijker nog: hierdoor kregen de programmeurs nog meer vrijheid in het plaatsen van pips (picture in picture) omdat alle content synchroon uit dezelfde bron komt."
"Wij zijn de spin in het web om de videotechniek technisch te realiseren. Zodra we het ontwerp zagen hebben we een pixelmap gemaakt, waardoor contentmakers weten hoe groot zij hun beelden moeten maken", legt Boere uit. "De programmeurs weten waarbinnen zij creatief kunnen programmeren, en wij weten daarmee hoeveel infra en processoren er nodig zijn. Vervolgens kunnen wij de riggers laten weten hoeveel gewicht er in het dak komt en kunnen we de technisch producent vertellen hoeveel power we nodig zullen hebben. "
"Een belangrijk onderdeel van het projectmanagement is ervoor zorgen dat alles klopt en werkt.  Alles wat je voor de opbouw hebt gecheckt maakt dat de techniek op het event naadloos werkt. Zo bleek na het controleren van de tekening dat er aan beide uiteinde een creatieve oplossing moest komen voor de grotere curve", aldus Boere. "Dit hebben we gerealiseerd door van de standaard gradenhoek van de tegel af te stappen en hier een eigen gradenhoek aan te bevestigen. Hierdoor konden we exact de gevraagde curve bouwen welke de klant zo graag wou zien. Het eindresultaat was een strak, naadloos, gecurved scherm van 3840 pixels breed (2 x HD) die perfect in de set verwerkt was. Het publiek kon dus genieten van een waanzinnige show met als enorme eyecatcher een scherm van 28,8 meter breed bij 4,2 meter hoog waarop een perfecte mix van grafische content en live camera beelden te zien was."
<

Ontvang nu ruim 35% korting op het reguliere abonneetarief: u betaalt slechts e 25,- ipv e 39,-

U ontvangt naast vakinformatie vele voordelen. Abonneer u nu op het vakblad AV&Entertainment Magazine.

Abonnee voordelen:

- 6 maal per jaar uw eigen vakblad op de deurmat

- Actueel nieuws op www.av-entertainment.nl

- 10 maal per jaar uw eigen digitale AV&Entertainment Magazine nieuwsbrief

- Extra korting op lezersaanbiedingen in uw vakblad

- Gratis bedrijfsgegevens vermelding in bedrijvengids op www.av-entertainment.nl

- Een korting van e 100 op een uitgebreide vermelding in de bedrijvengids; abonnees betalen e 125 voor een heel jaar ipv e 225

- AV&Entertainment Magazine abonnees ontvangen ook 15% abonneekorting op andere tijdschriften van de uitgeverij van Van Munster Media Groep (www.vanmunstermedia.nl): Porsche Scene Live, Great British Cars, Bodylife Benelux, Meeting Magazine, Office Magazine, Rivierenland Business, Vallei Business, Oost-Gelderland Business, Noord Limburg Business

Indien u geïnteresseerd bent in een van deze uitgaven, kunt u bellen met onze klantenservice op: 024-373 8505 (elke werkdag bereikbaar tussen 9.00 uur en

12.00 uur).

U kunt u ook abonneren op AV&Entertainment Magazine via de website: www.av-entertainment.nl

Jaargang 12 | nummer 1 | maart 2016

www.av-entertainment.nl

Een uitgave van

MVM Producties bv

Postbus 6684 | 6503 GD Nijmegen,

Kerkenbos 12-26c | 6546 BE Nijmegen

T: 024 - 3 738 505 | F: 024 - 3 730 933

Uitgever

Michael van Munster

Hoofdredactie

Teun van Thiel

teun@av-entertainment.nl

Redactiemedewerkers

Arnout van der Hoek, John Huijbregts,

Maud Mentink, Ulco Schuurmans

Email: info@av-entertainment.nl

Vormgeving

Jan-Willem Bouwman

Joost Franken

Media-Advies Van Munster Media B.V.

René Janssen T: 024-373 8055

E: rene@av-entertainment.nl

Voor advertentietarieven, neem contact op met onze media-adviseurs of ga naar www.av-entertainment.nl

Abonnementen

Een jaarabonnement bedraagt e 39,- (excl. B.T.W.)

Abonnementen hebben een looptijd van een jaar (tot 31 december) en worden automatisch verlengd. Opzeggen kan schriftelijk en dient ieder jaar vóór 31 oktober te gebeuren.

Vragen over abonnementen en bestellingen kunt u richten aan de afdeling Abonnementenbeheer. Dagelijks telefonisch bereikbaar van 09.00 uur tot 12.00 uur,

T: 024-373 8505,

E: abonnementenbeheer@vanmunstermedia.nl

Nabestellingen: Oude nummers telefonisch

bestellen via 024-373 4467

Copyrights

Het auteursrecht op de in dit tijdschrift verschenen

artikelen wordt door de uitgever voorbehouden.

Abonnees ontvangen

? 6 keer per jaar het vakblad

? Toegang tot het volledige archief op

www.av-entertainment.nl

? Korting op lezersaanbiedingen AV&Entertainment Magazine

? Gratis opname bedrijvengids

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment