Inhoud
- Tom Holkenborg (Junkie XL): 'Full-contact composer'
- Uitgelicht: Panasonic VariCam LT
- Ultieme showcase: The Passion
- Multifunctionele (visual) radiostudio voor RTV Noord
- Tim Klijn: groeifactor bij Radio 10
- Tafeldiscussie: IP is de toekomst
- Verslag: NAB 2016
- Kick-off DutchMulticam: spannende tijden
- Het stalen brandscherm, wie heeft dat nog nodig?
- Prolight + Sound 2016
- Hulskamp en AED Lease: nieuwe energie
- Pal Mundo Festival: geslaagde spoedklus
- Primetime terug na brand
- Locker Company: stap in de toekomst
- SCAD Re-Event: het nieuwe tekenen
- Column John Huijbregts: gunfactor
- TV & Radio Nieuws
- Column John Huijbregts: Gunfactor
- Tom Holkenborg (Junkie XL): ‘Full-contact composer’
- Uitgelicht: Panasonic VariCam LT
- Ultieme showcase: The Passion
- Multifuncionele (visual) radiostudio voor RTV Noord
- Tim Klijn: Groeifactor bij Radio 10
- Tafeldiscussie: IP is de toekomst
- Verslag: NAB 2016
- NAB: Hollandse Avond!
- Wet DBA: ‘Ga op tijd het gesprek aan!’
- Kick-off DutchMulticam: spannende tijden
- Theater & Podia
- Het stalen brandscherm, wie heeft dat nog nodig?
- Prolight + Sound 2016
- Show & Events Nieuws
- Hulskamp en AED Lease: nieuwe energie
- Pal Mundo Festival: geslaagde spoedklus
- Primetime terug na brand
- Locker Company: stap in de toekomst
- SCAD Re-Event: het nieuwe tekenen
tv&radio Productie
av-entertainment.nl
Ultieme showcaseNa vijf jaar mogen we het best een traditie noemen: op Witte Donderdag wordt ergens in Nederland flink uitgepakt met The Passion, waar een groot deel van de rest van Nederland dan weer thuis naar zit te kijken op tv. Dit jaar vond het spektakel plaats in Amersfoort. Egripment is één van de partijen die al vijf jaar lang betrokken zijn bij de productie: "Dit is ook voor ons een ultieme showcase", aldus Philippe Tresfon.
Foto's Michael Terlouw, Willem Jan de Bruin en Egripment
Eigenlijk kunnen ze er bij Egripment donder op zeggen. Ergens in oktober wordt het bedrijf door Eye2Eye Media benaderd met een cameraplan dat bedacht is voor de volgende editie van The Passion. "Wij gaan dan kijken naar de invulling en naar de vraag of het allemaal haalbaar is", vertelt Philippe Tresfon op de dag waarop The Passion uitgevoerd gaat worden. "Dit jaar is er bijvoorbeeld een podium op het water gebouwd, waardoor regisseur David Grifhorst een dolly langs de passerelle van het podium wilde hebben. Dat moet dan volledig draadloos zijn en in een bepaalde hoek kunnen bewegen. Met die wensen zijn we aan de gang gegaan en hebben we uiteindelijk het systeem ontwikkeld dat we hier vanavond gaan gebruiken: de Egripment G-Track." Het is een compleet draadloos aangestuurd systeem. Tresfon: "Er zit een kabelsysteem in dat de dolly heen en weer trekt. Ook als het vanavond regent, zal het systeem niet gaan slippen. Dat was ook één van de eerste valkuilen die we moesten omzeilen. Er is een wielstel gemaakt dat om de rails heen knelt, zodat 'ie geen enkele kant op kan."
Eerst waren op de ontwikkelafdeling van Egripment andere producten bedacht, maar die bleken in geval van regen geen zekerheid te bieden. Tresfon: "We zijn toen met dit systeem gekomen, waarbij we echter nog nooit met bochten hadden gewerkt. Bij het testen viel 'ie in eerste instantie dan ook van de rails af. Toen zijn we met andere wielen gaan werken, die zoals gezegd om de rail geklemd zitten. Aan de hand daarvan kom je vervolgens steeds weer dingetjes tegen waar je mee aan de gang moet. Onze tekenafdeling heeft alles steeds ingetekend in de Autocadtekening van het podium. We wisten welke hoeken we nodig hadden, ook omdat we steeds goed contact hadden met de podiumbouwers van Stageco. We hebben de track hier op zondag al gebracht om de tijd te hebben om die kromming daadwerkelijk te maken. Het is echt een mooi systeem dat op afstand bestuurd wordt en wordt aangedreven door een motor die aan de zijkant zit." De ontwikkeling heeft zo'n twee maanden geduurd. "Dan is het kicken als het uiteindelijk lukt", vertelt Tresfon trots.
Sowieso is Tresfon trots op het werk dat Egripment levert bij The Passion. Feitelijk is het een ultieme showcase voor het bedrijf. "We hebben hier van alle varianten eigenlijk wel wat staan. Een telescoopkraan van vijftien meter, een Flyline over een kabel van 170 meter (ook volledig draadloos), twee camerabanen van veertig meter, een draadloze dolly en twee beautyshots met remote heads die op meer dan veertig meter hoogte in woontorens zijn geplaatst." Ook dat laatste zorgde volgens Tresfon voor uitdagingen: "Als je dat soort dingen verkeerd doet, dan is het levensgevaarlijk. Je moet bij alles nagaan of het in werkelijkheid uitvoerbaar is en zo ja, hoe je het dan kan riggen. Eén camera moest uiteindelijk op een schoorsteen geplaatst worden, maar die is zo hoog dat je er met de hoogwerker niet bij kon komen, dus moest er geklommen gaan worden. Voor dat soort zaken is het fijn dat wij al vroeg in het traject bij de productie betrokken worden."
Op zondag bracht Egripment de track naar Amersfoort en op dinsdag werd de kabel voor de flycam gespannen. "Daarvoor moesten eerst de stagebouwers klaar zijn en moesten de heftrucks van het terrein af, aangezien die kabel eerst uitgerold moet worden", legt Tresfon uit. "Dinsdag hebben we ook de beautyshots gebouwd en een deel van de tracken uitgelegd. Gisteren kwamen de camera's en zijn we dat deel echt gaan bouwen. Om 16.00 gistermiddag hadden we overal signalen op en kon de regisseur ook zien wat we konden maken. Gisteravond was er nog een kleine doorloop en straks begint de generale repetitie."
Het is voor Egripment de vijfde keer dat wordt meegewerkt aan The Passion. "Het is een groot project voor ons. We hebben acht mensen in de verhuur werken en die staan dan ook alle acht op deze klus. Het is ook gewoon een heel leuk project om aan mee te werken. Je hebt echt het gevoel dat je een familie bent en met zijn allen iets moois wilt neerzetten. Eye2Eye, NEP, Loc7000?.het zijn altijd dezelfde mensen, die ook allemaal dezelfde drive hebben en dat maakt het zo mooi. Het is live, iedereen praat erover en half Nederland zit vanavond te kijken naar ons werk. Dat maakt het ook wel spannend natuurlijk. Elk jaar wil je weer wat nieuws, daarom is het ook zo mooi dat we dit jaar die track hebben ontworpen voor The Passion. Volgens mij gaat het weer fantastisch worden. Alles loopt, er is geen gestress. Een goede voorbereiding is het halve werk en hier is die voorbereiding altijd uitstekend. Als het vanavond achter de rug is en alles weer in de bussen zit, dan komt pas de ontlading. Dat is genieten. Maar niet te lang, want morgen staan we met zijn allen alweer op de volgende klus."
De ontwikkeling heeft zo'n twee maanden geduurd. "Dan is het kicken als het uiteindelijk lukt", vertelt Tresfon trots.
"Het is live, iedereen praat erover en half Nederland zit vanavond te kijken naar ons werk."