Visualisatie van social media in broadcast

Social media bij televisie, radio en evenementen is niet meer weg te denken. Het is niet een kwestie of het als middel wordt ingezet, maar hoe het wordt gebruikt.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Visualisatie van social media in broadcast

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2016

 

Social media bij televisie, radio en evenementen is niet meer weg te denken. Het is niet een kwestie óf het als middel wordt ingezet, maar hóe het wordt gebruikt.

Tekst Arnout van der Hoek, MediaAssist support b.v.

Social media heeft wel een sfeer van hype om zich heen. Het wordt breed omarmd door in eerste instantie de jongere generatie en heeft in de korte tijd van haar bestaan een belangrijke plaats ingenomen bij menig jonge individualist. De praktische inzet tijdens uitzendingen en evenementen is voor producenten nog wel een dilemma. Er is een scala aan online tools, apps en widgets om websites op mobieltjes, tabs en computers te bedienen. Maar hoe kan je dit op een interessante manier gebruiken tijdens de uitzending of het evenement? Social media geeft de producent de mogelijkheid om de hand nog verder uit te steken naar het publiek en deze ook buiten de uitzending of evenement om te bereiken. Het geeft ook de mogelijkheid om het publiek te laten participeren in de uitzending. Maar hoe breng je dat in beeld?

Binnenkomend

Allereerst de binnenkomende social media. De bekendste vormen daarvan zijn het gebruik van tickertapes in beeld van bijvoorbeeld Twitter- en Facebook en rss-feeds. Hierbij worden reacties in lopende tekst onder of boven in beeld getoond. Af en toe ziet men wat meer creatieve grafische vormen. Door reacties direct te tonen in deze vorm wordt het publiek direct live beloond in hun bijdrage. Het is over het algemeen wel belangrijk niet klakkeloos alles 1:1 door te voeren maar redactie te voeren op de binnenkomende data. Mits ongewenste vormen worden uitgefilterd heeft het een aanzuigende vorm voor de rest van het publiek en kan het een echte rol spelen in het evenement. Dat filteren hoeft niet alleen te betekenen dat ongewenste teksten niet worden getoond. Commerciele uitingen bijvoorbeeld, scheldpartijen of teksten die prive zijn of totaal niet met het onderwerp te maken hebben. Het is ook bedoeld om de leesbaarheid te vergroten, zoals het misschien weghalen van 'retweets' die alleen maar de tekst herhalen, of het weghalen van bit-links, die verwijzen naar foto's en websites.

Betrokken

Op schermen op TV en evenementen zijn de vorm en het gebruik anders dan bij dezelfde feed op een website. Hele lappen tekst of snel opvolgende reacties zijn tenslotte slecht leesbaar op een groot scherm, terwijl je op een website de mogelijkheid hebt om even rustig te lezen of terug te scrollen. Tenslotte moet men er zich als organisator bewust van zijn dat hiervoor het scherm niet hoeft te worden gebruikt. De gebruiker heeft daarvoor het 'secundaire scherm' op laptop of mobiel. Maar deze teksten naar het eigen podium brengen kan, mits gefilterd, het publiek een beetje op het podium zetten. De mogelijkheid dat het publiek met eigen mobiel media naar het podium kan pushen wordt steeds interessanter.

Puur een feed gefilterd doorzetten, kan betrokkenheid van het publiek tonen. Zo stond bij het NK klimmen dit jaar een Facebook tickertape op de schermen bij de wedstrijd. Er was ook een live internet stream. Behalve reacties en aanmoedigingen van bezoekers in de klimhal, kwamen er reacties uit het hele land. De wedstrijdklimmers kwamen uit verschillende clubs en zo had iedereen zijn eigen fans. Ook op afstand met teksten op het scherm. Social media kan ook doelmatig worden gebruikt als onderdeel in het programma. Zo wordt het gebruikt voor het stellen van vragen en opmerkingen, inzet in polls, stemmingen en enquetes, spelletjes en verzoekjes.

Server

Het Italiaanse bedrijf Axel Technology en het Franse LiveExpert brengen een grafische server op de markt die behalve titels en sportscores ook social media in eigen te ontwerpen grafische vormen op het scherm kan brengen. Er is een speciale software app bij, waarmee verschillende feeds kunnen worden gemonitord en eventueel kunnen worden geredigeerd. De meest voorkomende feeds zijn Twitter, Facebook en RSS feeds, maar de machine kan ook werken met Flickr en Instagram. Ook meer client based engines zoals Skype en Whatsapp kunnen in eigen graphics naar het scherm worden gebracht. Er wordt zelfs een GSM modem meegeleverd, waardoor vrij simpel ook sms-berichten kunnen worden ge-ingest.

Varianten

Het van origine Nederlandse bedrijf Vidigo, nu onderdeel van ChyronHego, heeft een weliswaar wat simpelere versie, maar ook die is zeer effectief. Ook Ross heeft het licht gezien en heeft de social management tool Inception uitgebracht. Het afgelopen jaar heeft de industrie breed gereageerd op het visualiseren van Social Media in de Broadcast. Virzt is zeer innovatief en opvallend bezig, net als Pixelpower: allemaal zeer de moeite waard om nader te bekijken. NewTek TriCaster heeft veel intuitieve mogelijkheden om data te visualiseren. Het is in eerste instantie een totaalsysteem met toch uitgebreide grafische mogelijkheden. Buiten het feit dat veel systemen als hierboven genoemd eenvoudig via het netwerk kunnen worden aangesloten via het nieuwe NDI protocol, heeft het ook eigen simpele tools ter beschikking. Zo kunnen er via DataLink RSS-feeds en simpele watchfolders worden gemaakt en kan zonder tussenkomst van extra systemen data in gewenste grafische vormgeving live in beeld worden gezet. Heel charmant is de specifieke chromebrowser add-on. Hiermee kunnen platte stukken tekst en foto's live naar de titeltool worden gestuurd. Gewoon door een stuk tekst of foto met de muis in je browser te selecteren. Het studenten social mediateam van de universiteit Wageningen bracht dit voorjaar op deze manier vragen in beeld tijdens een online live open dag van de universiteit. Het enige wat men hoefde te doen was de vraag die zou worden behandeld tijdens de livestream te selecteren en naar het live-systeem te pushen. De schakeltechnicus zette op het juiste moment de vraag in goede vormgeving goed leesbaar in beeld, zonder daar verder extra werk aan te hebben.

Uitgaand

Ook uitgaande media naar social platforms kunnen worden gevoed uit broadcastsystemen. In nieuws en sport is dit al gebruikelijk en heb je het 'internet-first' principe. Publishing naar het web alvorens men live gaat, wordt op brede schaal gedaan. Ook de grote montageplatforms en newsdesk systemen zoals Avid Interplay zijn hierin voorzien. Een reportage die op primetime in het nieuws wordt ingestart is vaak eerst als tekst, foto's en daarna eventueel als video al los gepubliceerd. Via social-, nieuws- en sport-apps zijn de fans al gewaarschuwd. Simpele browser tools vormen de brug tussen het professionele montagesysteem en de werkplek van de redacteur.

Het Canadese bedrijf Ross Video brengt hun Newsroom systeem Inception op de markt. Binnenkort de Enterprise versie Inception 10.0 Dit is een zeer intuitief en schaalbaar systeem met een sterke integratie van social media. Visie van dit systeem is, zoals Jenn Jarvis zegt, om het makkelijk en toegankelijk te houden voor de individuele journalist en redacteur. "The future of journalism is integrated journalism with radio, tv and internet at the same time." Social media van Twitter, Facebook en Instagram kan makkelijk worden gebruikt als deel van een playlist in een tickertape of welke vorm dan ook. Simpele zoekfuncties maken het mogelijk om de tweets bijvoorbeeld te zoeken in een specifiek geografisch gebied, zoals 5 km rond een stadion. Of te zoeken naar enkel tweets met foto's of videoclips. Die foto's en clips kunnen vervolgens weer in het systeem worden geladen om ze vervolgens direct te kunnen publiceren. Een leuke tool in Ross Inception social is de mogelijkheid van polling door het creeren van hashtags. Mensen die willen meestemmen hoeven alleen maar de goede keuze van hashtag te posten en in real time is het resultaat te zien. Het gebruik van User Generated Content kan op deze manier heel krachtig worden gebruikt, doordat het makkelijk kan worden gefilterd en ingeladen in het newsroom systeem. Vooral in toepassingen bij Breaking News, extreem weer, maar ook de zogenaamde 'audience experience' rond een stadion kan zo worden gepubliceerd. Overigens kan Inception ook publiceren naar social media en verschillende CMS systemen. Met versie 10 komt er ook een SDK om met custom made webomgevingen te integreren.

Tijdens live show of evenement is dit minder gebruikelijk, maar steeds vaker ziet men social media redacteuren met camera en montage aan de slag voor het maken van clips die nog tijdens het evenement worden gepubliceerd. In het gunstigste geval kan de redacteur nog tijdens de uitzending media rechtstreeks aftappen, maar vaak moet er worden gewacht tot na het event. Daarna moet de media uiteindelijk ook nog worden verrijkt met metadata, zodat het op juiste plaatsen online te vinden is. United heeft een eigen publishing platform ontwikkeld dat het leven van social media producers makkelijker maakt.

Portfolio

Uiteindelijk is bij publicatie online een enkel clipje vaak te weinig, maar is het wenselijk om direct een heel portfolio aan de gebruiker te kunnen aanbieden. Als men helemaal parallel opereert als social redacteur naast de normale broadcast werkzaamheden, is dat een arbeidsintensief werk. Daarbij is het natuurlijk een gemiste kans als er niet direct gebruik kan worden gemaakt van de videoregistratie die misschien toch al wordt gemaakt. Bij menig evenement, afhankelijk van de afspraken, is het geregeld dat partijen die snel willen publiceren een aftak kunnen krijgen om een eigen recorder op aan te sluiten. Bij grote internationale gebeurtenissen, persconferenties en sportevenementen al heel gebruikelijk.

Outputs

Er is ook een trend waarneembaar om behalve het first- en secundairy screen ook meerdere verschillende outputs mogelijk te maken. Denk hierbij aan de verschillende schermen in een stadion, die kunnen varieren in sportuitslagen, live feeds vanaf het veld en commerciele media. Dit vindt al enige jaren plaats, maar vaak in separate onafhankelijke systemen. Terwijl met integratie de verschillende soorten outputs op elk moment kunnen worden aangepast aan het moment en de wensen. Ook online is Twitter bijvoorbeeld al een heel ander medium dan YouTube of Instagram.

Inperken

Doordat velen hun mobieltje bij zich hebben tijdens een evenement en ook direct online publiceren, is er veel behoefte bij producenten om dit te kanaliseren. Ook worden er toch weer pogingen ondernomen om het mobiele gedrag bij bijvoorbeeld popconcerten in te perken. Zo worden er bij concerten van Alicia Keys speciale hoesjes uitgegeven waar de bezoeker verplicht zijn of haar mobiel in moet stoppen. De hoes is alleen te unlocken buiten de zaal op specifieke plaatsen. Klacht van Alica Keys, maar ook veel andere artiesten, is dat mensen meer met hun mobieltje bezig zijn dan hun optreden. Ook willen ze niet graag nog niet uitgebrachte songs die ze op het podium brengen de volgende dag online zien.

Compact

Compacte live systemen zoals de NewTek TriCaster, combineren broadcast live productie met online productie. Niet alleen live streaming is mogelijk, maar ook streaming naar chat engines zoals Google+ en Skype. Voor deze laatste chat-engine brachten ze dit jaar de vierkanaals Talkshow voor SkypeTX uit. Hiermee kunnen op een professionele manier tegelijkertijd vier Skype gesprekken in een uitzending worden gebracht als separate camera feeds. De hele wereld kan zo instant binnen worden gehaald, maar ook op verschillende kanalen direct worden bediend. Ook de publishing tool van de TriCaster geeft de mogelijkheid om direct stills en clips naar de verschillende platforms te pushen. Met het al genoemde NDI protocol halen social media redacteuren hun eigen tools naar hun laptop. Als ze aangesloten zitten op het medianetwerk van de Tricaster kunnen ze met een gratis recorder elke input of output van de live broadcastset opnemen op hun eigen laptop en direct bewerken. Ook dit werkt twee kanten uit. Zo heeft Sienna een tool ontwikkeld waarmee een iPhone of iPad als wifi camera direct beschikbaar komt in de mixer. Waarom zouden we naast 4K en HDR niet gebruik maken van wat iedereen al in zijn broekzak heeft? Dit is de flexibiliteit die nodig is.

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment