ACINT: importeur uit liefde voor geluid
AV-Entertainment Nr3 2016
» Visualisatie van social media in broadcast
» BBP Light: 'Het ene LED armatuur is het andere niet'
» NOMOBO en Grass Valley op The Flying Dutch
» ACINT: importeur uit liefde voor geluid
» Live microfoons: maken of breken
» Open Huis Nestlé in Zwitserland: Hollands Glorie
» Marktonderzoek onderstreept visie en potentie Rent Around
» Coldplay on tour: alles draait om beleving
» Best Kept Secret 2016: race tegen de klok
» Nieuw pand na verwoestende brand: Primetime is terug!
» Column John Huijbregts: respectloos
Alle edities
ACINT: importeur uit liefde voor geluid
"Als je rijk wilt worden, dan moet je niet in de audio gaan", zegt Arnoud van Buren lachend. En hij kan het weten, aangezien hij zelfs met twee petten op actief is in de markt. Als fabrikant van het hoogwaardige merk SevenSound en als distributeur, met zijn bedrijf ACINT. Niet om rijk te worden dus, maar uit liefde voor het vak: "Alle mensen die ik ken in de markt hebben een bepaalde passie voor het vak en dat geldt voor mij ook. Samen met klanten en eindgebruikers die tevreden zijn met hun systeem, is dat wat het werk zo mooi maakt." Eén persoon, twee bedrijven. Dat is feitelijk waar het op neerkomt bij Arnoud van Buren, die in 2003 SevenSound startte. "Uit hobby en uit liefde en passie voor geluid", geeft hij zelf aan. Nog in zijn middelbare schooltijd begon Van Buren met het bouwen van speakers en dat ging 'm goed af. "Op een gegeven moment moet je dan je producten een naam gaan geven, dat werd SevenSound", legt hij uit. Na zijn studie HTS Electrotechniek wilde Van Buren fulltime aan de slag in de audio. "Met speakers alleen kon ik het toen nog niet verdienen, dus ben ik ook import gaan doen. Vooral om geld te verdienen voor de ontwikkeling van de geluidssystemen. ACINT is nu dus ook de distributeur van SevenSound, naast merken als Newtec, Linea Research en Omnya." SevenSound Bij ACINT is de kennis van audio aanwezig tot op de losse componenten. Een advies gaat derhalve verder dan alleen de specificaties van de fabrikant op tafel leggen. Het is echt een kwestie van kijken of een bepaald product gaat werken in een specifieke situatie. SevenSound beslaat voor ACINT nog altijd het grootste deel van de omzet en tijdsbesteding. "En doordat we de ontwikkeling zelf doen, is het ook de grootste kostenpost", vertelt Van Buren. Wat SevenSound betreft, begint elk ontwerp letterlijk met een leeg vel papier. "Daar komen de wensen op te staan, waarna we de kast vanaf 'scratch' gaan ontwerpen. Vervolgens is het dan een kwestie van testen en uiteindelijk re-designen, zodat de klant een perfecte versie krijgt. Alles binnen de normen. Natuurlijk, ook SevenSound kan kapot gaan, maar dan moet je er wel héél hardhandig mee omgaan. We kijken naar alle variabelen die je kan bedenken en combineren dat tot een optimaal resultaat en rendement." Mini-wereldmerk Het doel daarbij is voor Van Buren altijd helder: een eerlijk geluid met rendement, op alle vlakken. "Niet alleen financieel kun je kijken naar rendement, maar zeker ook wat betreft energie en versterkervermogen", legt hij uit. "Aan de hand van de specificaties maken we de keuze voor een analoge of DSP filter. Voordeel van een DSP is dat je veel verder kan gaan in lineaire toepassingen en fasegedrag, maar het kost wel wat meer. We werken nu samen met een aantal fabrikanten voor onze elektronica. Zodoende kan SevenSound als mini-wereldmerk beschikken over de laatste technieken en lopen we zeker niet achter op de concurrentie." Merken Naast SevenSound is ACINT zoals gezegd ook importeur van drie andere audiomerken: Newtec (Italiaans design audio), Linea Research (high end audio uit Groot-Brittannie) en OMNYA (spraakversterking uit Italie). "Stuk voor stuk leveranciers met een specifieke passie voor audio", geeft Van Buren aan. "De producten van Newtec zijn uniek qua design en afstraling, terwijl Linea Research getypeerd wordt door het zeer geavanceerde ontwerp van DSP en Class D versterkers. Zij staan echt aan de top van de wereld, zekers als je ook kijkt naar de mensen die er werken. We kijken ook echt naar de mensen áchter een merk. Zo heeft OMNYA een kleine markt in Nederland, maar de producten klinken super en de eigenaar is een bijzonder aardige man, die net als wij meedenkt met de klanten." Bij ACINT werkt het bovendien ook de andere kant op. Eén van de kenmerken van het bedrijf is namelijk dat ook met de merken sterk wordt meegedacht. Van Buren: "Als wij mogelijke verbeteringen zien in ontwerpen van producten, dan koppelen we dat meteen terug. We krijgen dan vaak positieve feedback en uiteindelijk ook een gereviseerd product. Zo hebben de leveranciers op hun beurt ook weer een beter product, waarmee ze de gebruiker nog beter kunnen bedienen." Trends Uiteraard probeert Van Buren met zijn bedrijven altijd naadloos aan te sluiten op de trends in de markt. Ook nu staan er weer nieuwe ontwikkelingen op de rol. "SevenSound is bezig met een fase lineair systeem (vanaf zo'n 300 Hz) met een lage latency, door middel van een filtertechniek van Linea Research: 4-weg, SUB, SUB cancel, MID, HIGH. Zo kun je met één vierkanaals versterker per kant je systeem aansturen (4 x 5.000 Watt/ 2 Ohm max.)." Bij Linea Research wordt hard gewerkt aan nieuwe Class D versterkers, vier- en achtkanaals inclusief DSP, van maximaal 20kW." Allemaal ontwikkelingen die voor nog meer tevreden eindgebruikers gaan zorgen en dat is precies wat Van Buren graag ziet: "Onze klanten en eindgebruikers zijn namelijk de factoren die mijn werk zo mooi maken. Als zij tevreden zijn met hun systeem, dan is die waardering voor mij meer dan voldoende."
|