Rotterdam als middelpunt: MTV EMA


show&events Productie

av-entertainment.nl

Eigenlijk begonnen de feestelijkheden in Rotterdam eerder dan op de dag van de grote awardshow zelf. De week voorafgaand aan de 23e editie van de MTV EMA vond op verschillende plekken in Rotterdam namelijk de MTV Music Week plaats. Die week stond bol van de shows en festivalletjes, met bekende nationale en internationale namen. Zo bracht Douwe Bob zijn bekende 'Fool Bar' naar Rotterdam. Hij begon ooit thuis met het hosten van zijn 'Fool Bar' sessies, waarbij hij akoestische versies van zijn nummer ten gehore bracht aan vrienden, familie en andere artiesten. Eerdere edities daarvan vonden plaats in Stockholm, Amsterdam en op Pinkpop en nu was dus ook Rotterdam aan de beurt. Ook de Paradijskerk vormde een locatie tijdens de Music Week. Daar verzorgde Nielson namelijk een exclusieve MTV Acoustic Session, terwijl Broederliefde die dag een optreden gaf in de Arminiuskerk. Naast deze optredens vond ook 'MTV presents: REC. Festival' plaats op 4 en 5 november. Tijdens dit festival vonden in het centrum van Rotterdam non-stop optredens plaats van artiesten uit verschillende genres."

Vier stages

Het vormde allemaal een opmaat voor waar het uiteindelijk écht om draaide: de grote MTV European Music Awards show op zondag 6 november. In Ahoy was hard gewerkt om de set (gebouwd door Unbranded) op tijd klaar te hebben voor de optredens van artiesten als Green Day, Bruno Mars, Kings of Leon en Lukas Graham. Het gebeurde allemaal onder de auspiciën van Bruce Gillmer, de Executive Producer van de MTV EMA, die sinds 2008 de leiding heeft over dit evenement. De set, dit jaar ontworpen door Julio Himede, was feitelijk een elektronische kunstinstallatie van vier stages die past bij de hedendaagse muziek. Daarnaast was hij uitgevoerd met een geometrische esthetiek waarmee de historische evolutie van de Rotterdamse stedelijke architectuur geëerd werd. In de set, waarin het scaffmateriaal zichtbaar mocht blijven, zat o.a. drie kilometer aan LED strips verwerkt, waarover verderop meer. De vloer was vervaardigd van glas, spiegel, water en LED-verlichting. Ook waren er twee liften in verwerkt en was gezorgd dat mensen in het publiek als het ware 'in' de set gebouwd waren. Opvallend feit: aangezien Nederlanders nog altijd te boek staan als het langste volk op aarde, was het podium iets hoger dan in andere landen doorgaans het geval is. De camera's op de vloer hielden zo vrij zicht op het podium, zonder steeds publiek voor de lens te hebben.

Facts

Wat opvallende feiten op een rijtje dan: MTV boekte rond deze editie van de EMA meer dan 6.000 hotelovernachtingen, verspreid over zeventien verschillende locaties in Rotterdam. Een leger van de allerbeste make-up artiesten en haarstylisten zorgde ervoor dat iedereen op het podium er piekfijn uitzag. Ook de kleding droeg daar aan bij: MTV host Bebe Rexha droeg gedurende de avond vijftien verschillende outfits. Duizend lippenstiften, veertig kilo aan glitters, vijfhonderd paar nepwimpers, tweehonderd bussen haarlak, meer dan vijfhonderd pruiken en genoeg haar-extensions om de lengte van de rode loper twee keer te kunnen leggen?het hoorde er dit jaar allemaal bij.

Registratie

Jaarlijks kijken wereldwijd zo'n veertig miljoen mensen, verdeeld over meer dan zestig televisiezenders, naar de internationale show. Het totaal aantal views op internet loopt tegen de tweehonderd miljoen. United droeg daarbij zorg voor de complete technische infrastructuur van deze prestigieuze show. Het was de vierde keer dat het Hilversumse bedrijf de MTV EMA voorzag van alle denkbare technisch hoogstaande faciliteiten voor de registratie van de diverse onderdelen die tezamen leiden tot de live uitzending op zondagavond. Eerder deed het bedrijf dat al in Glasgow, Amsterdam en Milaan. "Door middel van een grote hoeveelheid netwerkapparatuur werd elk gemaakt stukje content beschikbaar voor iedereen", zegt Bolke Burnaby Lautier, Manager special projects. "Alle onderdelen stonden via een fiber-netwerk met elkaar in contact, via speciale servers. Zo creëerden we een compleet netwerk waar iedereen content vandaan kon plukken. Dus of je nu de regie voor de uitzending in Amerika deed, of video's voor social media nodig had, medewerkers konden constant bij alle bestanden. Welke edit of welke clip je ook nodig had. Zocht je even wat shots van sterren op de red carpet, dan kon dat bij ons eenvoudig."

Communicatie cruciaal

Om het allemaal mogelijk te maken was United met ruim honderd medewerkers en een indrukwekkende hoeveelheid technische apparatuur neergestreken in Rotterdam. Het bedrijf leverde onder meer dertien voertuigen, waaronder vijf grote reportagewagens, een volledig digitale audiowagen, een DDP-truck, veertien mobiele editsets, honderd monitoren en schermen, 38 camera's en kilometers aan kabel. Ook was er een compleet state of the art intercomsysteem opgezet, waarmee honderden mensen voortdurend met elkaar in contact konden staan. "Communicatie is bij zo'n proces namelijk cruciaal", aldus Burnaby Lautier. "We zijn er trots op dat we dit jaar weer het vertrouwen van de organisatie van de EMA hebben gekregen om de facilitaire partner van de EMA 2016 te mogen zijn."

Shading

Ook Broadcast Rental was bij de klus betrokken. "Op de Red Carpet van de EMA hebben we een Sony P1 als steady-

cam verzorgd", vertelt Geert Paul Slee desgevraagd. "Met deze draadloze camera een aantal shots gemaakt van de gasten die voor de show kwamen binnenlopen via de rode loper. Voor deze camera hebben wij zowel de video- als de dataverbinding voor de shading opgezet." Voor de 'main show' werden twee Sony P1's op steadycams verzorgd. "Ook hiervoor hebben we zowel de video- als de dataverbinding voor de shading opgezet. Daarnaast hebben we nog een Sony Handheld en een Canon C300 voorzien van een video-dataverbinding. De verbinding voor de C300 ging via ons eigen ontwikkelde systeem. Daarnaast hadden we nog een minicam geleverd voor effectopnames. Deze camera is met een Sony RCP te shaden. Buiten deze verbindingen hebben we voor de EMA ook twee Bradley Remote Cam-Ball 3 camera's verwerkt in een speciaal decorstuk. Dit alles werd gemonitord vanuit onze eigen porto cabin."

Zichtbare scaff

Stageco is al jarenlang de internationale partner van de MTV Awards en dus was Stageco Nederland op het gebied van crew en materialen uiteraard ook in Rotterdam weer van de partij. "Op die manier kon de klant op de meest efficiënte manier bediend worden", vertelt Eddie Slotboom. De set van de EMA bestond vooral uit zichtbare scaff. Voor Stageco was het geweldig iets te bouwen wat zo zichtbaar blijft, geeft Slotboom aan: "De uitdagingen in de set zaten vooral in stickervrije materialen en zo min mogelijk diagonalen. Daarnaast zaten er in de set twee liften. Lift 1 was een platform van 6x 4 meter, die vanaf twintig centimeter naar een hoogte van 4,5 meter ging. Deze lift werd ingezet tijdens verschillende optredens. Daarnaast zat er een lift in van 2 x 1 meter, die als een glazen lift aan de voorkant van de set bewoog, van podiumvloer naar een hoogte van zes meter. Beide liften waren aangesloten op één motion-systeem. Ondanks dat het een internationale productie was, zaten er meerdere Nederlandse partijen aan tafel en de set vroeg om een nauwe samenwerking tussen Faber, Unbranded en Stageco. Een samenwerking die vanaf onze kant goed is bevallen!"

Video

Met Faber noemt Eddie Slotboom de leverancier voor het videomateriaal in de set. Daarbij werden ook compleet nieuwe oplossingen ingezet. "Ongeveer 2.200 strekkende meters van onze nieuwe ROE Strips werden geïnstalleerd tegen een enorme steiger", legt Cees Jan Faber uit. "Hierdoor ontstond een bijzonder 3D-videoeffect. Een extra dimensie werd bereikt dankzij het slimme gebruik van spiegels in het podium en bij de gang waar de artiesten opkwamen." Voor de hi-res videoschermen op de stage leverde Faber in totaal 144 m2 ROE MC-7H modules, waarmee de schermen werden opgebouwd. De schermen zijn deels beweegbaar gemaakt om een snelle omschakeling mogelijk te maken en te zorgen voor een extra visuele verrassing tijdens optredens. In de voorzijde van de zogenaamde 'Glam Pit' werd 55 m2 aan Zirkon LED videovloer geïnstalleerd. In de catwalk was dat nog eens 29 m2. "Het publiek kon op ieder gewenst moment close-ups van de show ervaren dankzij vier Glux 10 mm. delayschermen, van in totaal meer dan 60 m2", besluit Faber.

De ROE Strip

Voor ROE Visual waren de EMA een perfecte introductie voor gebruik van de onlangs geïntroduceerde ROE Strips in een grote set. "In samenwerking met Faber hebben we een aantal custom-made accessoires voor dit project gemaakt", legt Roelof Bouwman uit. "Voor de installatie aan de layerconstructie werden bijvoorbeeld speciale klemmen gemaakt." Met name de gebruikte diffusor op de LED strip is volgens Bouwman uniek: "In het verleden werd voor het vergroten van de kijkhoek en het oplossen van het moiré-effect op de camera een ronde witte diffusor gebruikt. In het setdesign van de EMA zou dit echter niet goed passen, aangezien alles gebaseerd was op de layerconstructie, die diepte moest geven in de set. Met witte diffusors die zichtbaar zijn als ze uit staan, zouden alle contouren duidelijk zichtbaar zijn. Aan ons derhalve de uitdaging om in zeer korte tijd met een oplossing te komen. Doordat de ROE Strip twee rijen LED gebruikt en een zeer hoge lichtopbrengst heeft, is besloten om een donkere lichtdoorlaatbare diffusor te ontwikkelen."

Recordtempo

Door diverse samenstellingen in het kunststof te proberen, is uiteindelijk na veel testen over en weer (in de fabriek in China, in Nederland bij Faber en ROE én in Londen bij MTV) de juiste sample gekozen. "Toen moest er in recordtempo meer dan 3.000 meter aan covers geproduceerd worden en naar Nederland worden opgestuurd", aldus Bouwman. Uiteindelijk leidde dat tot een verrassend goed resultaat. "En door middel van de speciale mapping en kleurcorrectie in de Brompton software, was het mogelijk de strips goed aan te laten sluiten bij het ROE MC7 scherm, dat zoals gezegd ook in het stage design was verwerkt." Het unieke aan de ROE strip is dat iedere strip pixelnauwkeurig in de processor gemapt kan worden, zodanig dat er geen speciale video rendering noodzakelijk is en posities eventueel op de set gemakkelijk kunnen worden aangepast, inclusief volledige rotatie per strip. "Hoe vaak gebeurt het namelijk niet dat de werkelijkheid toch net iets afwijkt van de CAD tekening? Re-renderen van een video is dan vaak niet meer mogelijk, maar dat probleem is nu voorkomen", besluit Bouwman.

Lokale partijen

Het droeg allemaal bij aan de wederom imposante productie rondom de MTV EMA. Eén van de geheimen rond de productie is het binden van de juiste lokale partijen, zo zei uitvoerend producent Richard Godfrey drie jaar geleden in Ziggo Dome al tegen AV & Entertainment Magazine. Ook deze jaargang is dat MTV weer prima gelukt.

"Communicatie is nij zo'n proces cruciaal."

>

De schermen zijn deels beweegbaar gemaakt om een snelle omschakeling mogelijk te maken en te zorgen voor een extra visuele verrassing tijdens optredens.

Set designer Julio Himede
<

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment