Studio Westhaven: turnkey studio op broadcastniveau

Gerbrand Oudenaarden heeft zich (naast de reguliere werkzaamheden voor zijn crossmedia productiebedrijf Engage!TV) een slag in de rondte gewerkt. Na de verhuizing van zijn bedrijf van Utrecht naar Amsterdam, heeft hij in het nieuwe pand een volwaardige televisiestudio gebouwd: Studio Westhaven, met faciliteiten op broadcastniveau en van alle gemakken voorzien. Ideaal voor bedrijven die op zoek zijn naar een turnkey oplossing voor live videocommunicatie. Oudenaarden: ?Ik heb compromisloos voor de beste oplossingen gekozen.?

Alle edities

AV-Entertainment Nr5 2024
AV-Entertainment Nr4 2024
AV-Entertainment Nr3 2024
AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Studio Westhaven: turnkey studio op broadcastniveau

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2017

tv&radio Interview

av-entertainment.nl

Met zijn bedrijf Engage!TV zet Gerbrand Oudenaarden (meercameraregisseur en creatief producent) al jaren o.a. mobiele regiesets in voor verschillende doeleinden: live cameraregistratie met weergave op schermen, videoregistratie zodat evenementen kunnen worden teruggekeken en live webcasting ? de specialiteit van Engage!TV. "In die hoedanigheid verzorgen we regelmatig webcasts en webinars vanuit kantoren van onze klanten, maar daar lopen we vaak tegen allerlei beperkingen aan", legt Oudenaarden uit. "De beschikbare ruimten zijn eigenlijk niet geschikt als studioruimte, door gebrek aan vrije hoogte voor de verlichting, door geluidsoverlast ? airco in vergaderzalen, horeca-apparatuur in bedrijfskantines - en door gebrek aan vrije internetlijnen door dichtgetimmerde bedrijfsnetwerken."

Vlot programma

Aan de andere kant zag Oudenaarden al heel lang een enorme interesse bij bedrijven en overheden om via live video te communiceren. Bijvoorbeeld om regelmatig met hun relaties in contact te komen, om medewerkers te trainen of om de neuzen af en toe dezelfde kant op te zetten. "Opdrachtgevers willen dan dat deze live uitzendingen net zo zorgvuldig vormgegeven zijn als hun website en brochures, maar te vaak wordt dergelijke live communicatie 'erbij' gedaan, óók door de webinarbedrijven. Dan maken ze een klein studiootje, maar is het geheel toch veel te saai en te weinig professioneel. Dat terwijl kijkers juist een vlot programma verwachten, met goede schakels, een perfect uitgelicht beeld, optimaal geluid en een goede regie, net als bij hun favoriete talkshows op televisie. Dát willen wij bieden en dat kan alleen maar in een uitstekend geoutilleerde studio."

Broadcastniveau

Toen Oudenaarden zich oriënteerde op een verhuizing van Utrecht naar Amsterdam, liep hij tegen een pand aan dat uitstekend geschikt was om er naast een magazijn en kantoor ook een 'top of the bill' studio te realiseren. "In eerste instantie dacht ik aan een beperkte verbouwing, maar al snel namen de ambities toe en besloten we dat we voor een optimaal resultaat moesten gaan. De wensenlijst groeide tijdens het hele traject voortdurend. Ik wilde de beste webcaststudio van Nederland ? of misschien wel Europa ? realiseren. Op broadcastniveau en cutting-edge op technisch gebied. Voorbereid op 4K video en binnen enkele jaren volledig klimaatneutraal. Het moest geschikt zijn voor de meest uitdagende interactieve uitzendingen met de allerhoogste kwaliteitseisen. Tegelijk was het streven dat de studio in maximaal een uur tijd voorbereid moet kunnen worden voor een typische corporate uitzending, zoals een webinar of een talkshow."

het beste

Stevige wensen dus, maar wie nu rondkijkt in Studio Westhaven zal merken dat Oudenaarden uitstekend geslaagd is in zijn opzet. Nergens is gekozen voor B-merken of 'houtje-touwtje'-oplossingen. Oudenaarden: "Toen ik een jaar of tien geleden begon met eigen apparatuur meercameraproducties te doen, heb ik nog wel eens gekozen voor een B-merk kabels of apparatuur. Nu wilde ik alleen het beste. Met Riedel intercomapparatuur hadden we op live events al goede ervaringen, dus hebben we ook in de studio gekozen voor Riedel intercom. En Controllux heeft een compleet lichtplafond ingehangen. Zij kwamen gewoon écht met de beste oplossing daarvoor en hebben dus de opdracht gekregen om het lichtgrid en de gordijnen te leveren. Natuurlijk kost dat veel geld, maar ik heb er vol overtuiging voor gekozen en heb er nog geen moment spijt van gehad. We hebben daarnaast ook veel geld uitgegeven voor de verbouwing van de ontvangstruimte en andere nevenruimtes. Juist mensen die niet zo vaak voor de camera gaan zitten, moeten zich namelijk in het hele pand comfortabel voelen. Dan moet je daar niet op bezuinigen, vind ik."

Keuzes

Op techniek en infrastructuur is sowieso niet bezuinigd in Studio Westhaven, geeft Oudenaarden aan: "We hebben tientallen kilometers kabels getrokken om overal video-, audio- en netwerkaansluitingen te maken. In de ogen van sommige collega's die bij ons op bezoek waren is het overdreven veel, maar ik houd ervan om zaken heel grondig aan te pakken." Wat dat betreft heeft Oudenaarden inderdaad niets aan het toeval overgelaten. Doordat hij zelf al een aantal generaties mobiele regiesets heeft gebouwd en ook voor klanten kleinere studio's heeft ingericht, was de technische kennis op het gebied van camera's, geluid en systeemintegratie ruimschoots aanwezig. "Op andere vlakken was het moeilijker om keuzes te maken", geeft hij aan. "Zo kwamen verschillende leveranciers met totaal verschillende oplossingen voor de fysieke constructie van het lichtplafond en de gordijnen, waarbij ik uiteindelijk dus de keuze voor dit grid heb gemaakt. Ook op het gebied van belichting is het een flinke leercurve geweest. Ik ben bijvoorbeeld wezen kijken bij referentieprogramma's als De Wereld Draait Door, Pauw en Buitenhof, om te zien hoe je mensen het beste kunt uitlichten. Voor iedere persoon aan tafel bleken daar drie spotjes te hangen, waarmee het perfect te regelen is. Karakter in het gezicht, diepte ten opzichte van de achtergrond, het publiek lostrekken. Dat wilde ik dus ook en gaandeweg kom je zo steeds meer dingen tegen en groeien je wensen."

Duurzaam

Uit duurzaamheidsoverwegingen wilde Oudenaarden in eerste instantie overal LED-verlichting hebben. "Ik heb me er in verdiept, maar kwam tot de conclusie dat die ontwikkelingen héél snel gaan en dat goede LED-verlichting kostbaar is. Omdat je gewoon écht veel spots nodig hebt voor een optimaal resultaat ? ik heb er hier nu vierentwintig hangen ? heb ik ervoor gekozen om hier nog met conventioneel licht te werken. Op kwalitatief vlak wil ik geen compromissen sluiten. Uiteindelijk moet het wel LED worden, maar ik wacht de ontwikkelingen nog even af", legt hij uit. Duurzaamheid is echter wel degelijk een heel belangrijk uitgangspunt geweest bij de bouw van de studio: "De ruimteverlichting is overal LED, die automatisch uitgeschakeld wordt als er niemand in de ruimte is. Ook willen we uiteindelijk 100% op zonne-energie gaan draaien. Daarvoor hebben we in eerste instantie 24 panelen laten installeren en dat gaan we uiteindelijk uitbreiden als het niet voldoende blijkt te zijn. Ook hebben we warmtepompen besteld voor de koeling en verwarming van het pand."

Regie

Wat naast de studio (standaard ingericht in talkshowsetting) nog meer in het oog springt is de regieruimte die Oudenaarden gebouwd heeft. Ruim, prettig en voorzien van alles wat je nodig hebt bij het soort producties dat in Studio Westhaven gemaakt gaat worden. "Ik heb bedacht dat je veel van die producties met een basiscrew van drie mensen kan doen en daar is de tafel dan ook op ingericht", legt Oudenaarden uit. "Er is een plek voor de audiotechnicus, die ook de autocue bedient. Dat is perfect te combineren. Daarnaast is er een plek voor de regie, schakeltechniek, instarts en titels en is er nog plaats voor een beeldtechnicus voor het geval waarin de studiocamera's gebruikt worden. Als gebruikt gemaakt wordt van de PTZ camera's, dan zit daar degene met de joystick." Zoals in de hele studio, is ook de regieruimte uitgebreid voorzien van alle nodige faciliteiten. "In een studio als deze is bijvoorbeeld vaak helemaal geen intercom aanwezig, maar ik wilde dat graag hebben. We willen op dat vlak niet hoeven improviseren." In de regieruimte wordt ook nog een VIP-plateau gebouwd, waar een producer of opdrachtgever plaats kan nemen om mee te kijken bij de regie, wellicht nog wat in te fluisteren in het oortje van de presentator of bijvoorbeeld om PowerPoints door te klikken."

Talkshow

De studio is bij uitstek geschikt voor bedrijven die op zoek zijn naar een turnkey oplossing voor live videocommunicatie. "Wij bieden de studio, de camerafaciliteiten en de crew, maar ook een prachtige talkshowsetting met een volledig uitgelicht decor dat eenvoudig te 'branden' is door content op een videowall te plaatsen en door achtergrondkleuren aan te passen", geeft Oudenaarden aan. "We verwachten dat de studio veel gebruikt zal worden voor webinars; online kennisseminars in de vorm van actualiteitenprogramma's of interviews. Vooral voor beroepen met verplichte bijscholing ? zoals in de medische en juridische sector ? zijn webinars heel populair. De inhoud wordt op een interessante manier gepresenteerd, de kosten zijn laag, het scheelt reistijd en je kunt alles nog eens terugkijken." Daarnaast verwacht Oudenaarden veel talkshows te mogen uitzenden: "De talkshow, waarbij een vaste presentator met een aantal wisselende of vaste gasten in gesprek gaat, ondersteund door video instarts en eventueel live verbindingen of acts, is een ontzettend effectieve en prettige manier van communiceren. Kijk maar naar hoeveel live events gebruik maken van een DWDD-achtige setting. Ook bedrijven kunnen in onze studio uitstekend gebruik maken van het talkshowformat om onderwerpen op de agenda te zetten, contact te houden met klanten en medewerkers of om hun merk op een frisse manier te promoten."

Wensen

De studio is klaar om producties te draaien, maar toch gaan de komende maanden nog dingen gebeuren. "Het plateau in de regieruimte wordt gemaakt, maar we gaan bijvoorbeeld ook nog nadenken over de decors. Bovendien komen nog voor de zomer de warmtepompen, die worden gekoppeld aan de luchtverversings- en aircoinstallaties. In maart worden bovendien de kleed- en visagieruimtes nog gebouwd." Ook op cameragebied zijn er nog wensen: "We hebben vier PTZ-camera's. Die zijn goed, maar staan wel op de nominatie om binnenkort geüpgraded te worden. Sony heeft nu 4K-camera's uit, de BRC-X1000. Daar wil ik graag naartoe. Ik moet ze nog testen, maar ik denk dat ze qua beeldkwaliteit heel goed te combineren zijn met de studiocamera's. Ik wil gewoon dat alles wat uit deze studio komt spatscherp is en met zo'n upgrade zal dat nog beter gaan."

Trots

Als Oudenaarden rondloopt in Studio Westhaven is hij terecht trots. "Er is heel veel tijd in gaan zitten, maar ik heb nooit een deadline gecommuniceerd. Dat is prettig geweest. Ik heb er ook nooit met tegenzin aan gewerkt, maar ben er wel héél druk mee geweest, soms misschien zelfs op het obsessieve af", lacht hij. "De producties liepen gewoon door, dus het kwam ook veel op de weekenden en avonden aan. Ik ben er echt heel trots op. De eerste opnames en uitzendingen hebben we hier al gemaakt en dat is heel goed bevallen, zowel voor ons als voor de opdrachtgevers. Wat dat betreft ben ik er van overtuigd dat we hier de juiste keuzes gemaakt hebben."

www.studiowesthaven.nl, 020-7508313

 
<

theater&podia nieuws

SSL mengtafels in Paradiso:

Betrouwbaarheid, flexibiliteit, brede acceptatie, geen al te hoge leercurve en bovenal een fantastisch geluid. Ziehier de belangrijkste criteria die de mensen van Paradiso hanteerden in hun zoektocht naar nieuwe mengtafels voor zowel de Front Of House als de monitors. Het was uiteindelijk Audio Electronics Mattijsen (AEM) dat een SSL-L500 (FOH) en SSL-L300 (monitors) mocht leveren en installeren. Paradiso zette er flinke stappen mee vooruit.

Iets meer dan twee jaar geleden werd bij Paradiso het complete PA-systeem vervangen. Er was namelijk geïnvesteerd in een fonkelnieuw Adamson-systeem, dat werd geleverd door Sound & Light Import. Het betekende een flinke upgrade van de audiokwaliteit in de Amsterdamse poptempel en daar zijn onlangs de vervolgstappen voor gezet. De mengtafels van Paradiso begonnen namelijk behoorlijk op leeftijd te raken. Het was tijd voor nieuwe tafels en dus ontstond voor Marian Emmen (Hoofd Techniek en Productie bij Paradiso) en haar team een zoektocht naar de juiste keuzes daarin.

Allereerst werd een longlist met mogelijke merken en leveranciers opgesteld. "Dat is een heel democratisch proces geweest", legt Marian Emmen uit. "Iedereen mocht zijn of haar zegje doen en zo ontstond een longlist met alle goede merken." Na gesprekken en gedegen vooronderzoek kwam daar vervolgens een shortlist uit voort. De bedrijven die op die lijst stonden mochten uiteindelijk met hun tafels naar Paradiso komen, waar ze bij daadwerkelijke producties werden ingezet. Emmen: "Eén van de tafels in de shoot-out kenden we al, de andere twee niet. Daarom wilden we onze mensen vóór de shoot-out al minstens één dag met die tafels in aanraking brengen tijdens een workshop, zodat de drie tafels tijdens de shoot-out op gelijke hoogte zouden beginnen." Na die shoot-out kwam uiteindelijk Audio Electronics Mattijsen als winnaar uit de bus met de SSL-L500 en SSL-L300. Natuurlijk gingen daar héél veel gesprekken aan vooraf, want bij een traject als dit zijn er nogal wat uitdagingen. "Je hebt te maken met vooruitstrevendheid aan de ene kant en brede acceptatie aan de andere kant en dat zijn per definitie zaken die elkaar bijten", vertelt Rafael Nagelkerke (AEM). "De tafels moesten betrouwbaar en makkelijk in gebruik zijn. Los van de bezoekende techneuten heeft Paradiso een team van zo'n veertig mensen, die er allemaal mee willen en moeten kunnen werken. Daarnaast is de programmering ontzettend druk, maar ook enorm breed. Het ene moment staat er een rockband in de grote zaal, de volgende dag is er een toespraak. Het moet dus een heel breed platform zijn."

Het team van Paradiso kwam een aantal keren over de vloer bij AEM, geeft Roland Mattijsen (AEM) aan: "Om naar de tafel te kijken en te leren wat hij doet en kan. Hoe moet je er nou mee werken? Eigenlijk was dat alleen nog maar om naar die shortlist toe te werken. De partijen die echt een kans maakten op de opdracht mochten vervolgens daadwerkelijk shows draaien in Paradiso, zowel bij de FOH als de monitors. Dat gebeurde op een paar opeenvolgende dagen met een vergelijkbare programmering." Eén van de hoofdredenen voor de investering was, naast dat de oude tafels gewoon aan vervanging toe waren, uiteraard het feit dat men de audio-kwaliteit graag verder zag toenemen. "En juist dat heeft uiteindelijk de doorslag gegeven", vertelt Roland Mattijsen terecht trots. "Op een heleboel vlakken kon achter de SSL een vinkje worden gezet, dat was allemaal in orde. Maar toen de faders opengingen, waren ze overtuigd." Sound engineer Dick Versteegh kan het alleen maar beamen: "Het kroop echt onder mijn huid en had die 'wauw-factor' waar je naar zoekt", vertelt hij. "Andere tafels hadden bijvoorbeeld veel toeters en bellen, maar bij de SSL had ik meteen het idee 'dít is een mengtafel'! Alles heeft zijn plaats en het klinkt fantastisch. Ik vind de vele routingmogelijkheden ook te gek. Sommige mensen houden van makkelijk en simpel, maar ik vind het leuk als het soms wat complexer is. Met deze tafels kan het allebei." Ook Marian Emmen was direct overtuigd: "Het klínkt gewoon. Je effecten, je geluidsopbouw, hoe het reageert op wat je doet met de knoppen. Er is gewoon écht een match tussen wat je doet en wat je hoort. Misschien had een andere tafel een iets handigere interface en kwam een tweede tafel meer op de riders voor, maar het is het echt het geluid dat de doorslag heeft gegeven."

Het is ook uitermate handig dat de set-up van de SSL's voor bezoekende engineers vereenvoudigd kan worden tot de gebruikelijke inputkanalen, de traditionele bussen en bekende fader lay-outs. "Als je set-up goed is, kan een engineer er binnen vijf minuten bekend mee raken. Daarbij kun je ook nog eens naar wens veranderingen doorvoeren zonder het geluid te verstoren. Ook dat was voor ons een grote verbetering", legt Versteegh uit. Het zijn ook de geluiden die Marian Emmen hoort: "Ons geluidsteam is trots en blij. Ze kunnen mensen van buitenaf snel wegwijs maken op de tafels en ook vanuit het veld horen we dat we het hier goed voor elkaar hebben. Leuk om te horen natuurlijk." Roland Mattijsen herkent het uit eerdere situaties, geeft hij aan: "Je koopt natuurlijk geen SSL omdat het de goedkoopste tafels zijn, dus dan moet iets anders de doorslag geven. In ons geval is dat de audiokwaliteit en uiteindelijk is dat toch waar het ons allemaal om gaat in het vak."

Marian Emmen beaamt het: "Door de namen die hier komen optreden, moet het op technisch gebied écht top zijn hier. Een falend systeem is natuurlijk écht geen optie. Tussen de twintig en dertig procent van de acts brengt een eigen FOH- of monitordesk, of allebei mee. De rest werkt met de SSL's en zal soms maar tien minuten de tijd hebben om ermee overweg te leren gaan. Soms hebben we bijvoorbeeld minifestivalletjes waarbij vijf bands op één avond spelen. Dan hebben we één soundcheck en moet de rest het 'on the fly' doen. Met deze tafels hebben we daar alle vertrouwen in." Emmen is ook blij met de ondersteuning vanuit Audio Electronics Mattijsen, geeft ze aan: "Ze hebben ons in het hele traject goed bijgestaan. Het is een solide bedrijf met een eigen serviceafdeling die onze systeem engineer heel blij maakt als het aankomt op onderhoud en support. Ook het feit dat SSL zelf een bekend bedrijf is met een heel goede reputatie qua support heeft een rol gespeeld in onze beslissing om de consoles inderdaad aan te schaffen."

Die beslissing viel zo'n beetje in augustus vorig jaar en in de eerste week van november zijn de tafels uiteindelijk geplaatst en geïnstalleerd. Roland Mattijsen: "Met een programmering als die van Paradiso heb je eigenlijk nooit tijd voor dat soort dingen. We zijn er 's avonds naartoe gereden en nadat de laatste knal van de show van die avond was gegeven, hebben we de oude tafels eruit geschroefd en zijn we aan de gang gegaan. De volgende dag zaten ze op een SSL." Het waren volgens Marian Emmen spannende tijden: "Ik had liever twee programmavrije dagen gehad om de klus te klaren, maar dat gaat bij Paradiso nou eenmaal niet. Het klopte gelukkig allemaal. Onze systeemtechnicus had goed over alles nagedacht en veel overlegd met Audio Electronics Mattijsen wat op welke plek moest komen. Daardoor kon het uiteindelijk inderdaad allemaal zo snel gebeuren." De samenwerking met AEM was volgens Emmen sowieso heel prettig: "Ook na de installatie. De eerste weken waren ook steeds hun technici aanwezig om de mensen bij ons op gang te helpen, bijvoorbeeld als er specifieke vragen waren van bezoekende technici. Die steun was heel prettig, omdat het toch een stukje extra zekerheid geeft. Ook nu kunnen we nog altijd bellen als er iets is, dat is een fijn idee. AEM heeft bovendien een eigen technische dienst, dat is iets waar ik ook erg van gecharmeerd ben."

Ook bij Audio Electronics Mattijsen zijn ze enorm trots op het resultaat. "Het voelt gewoon goed, ik kan niet anders zeggen", geeft Mattijsen aan. "Ik ben echt trots op het feit dat zo'n grote en brede technische ploeg het heeft omarmd en vol enthousiasme is. Wat dat betreft heb ik ook niets dan lof voor Marian Emmen en haar team. Probeer maar eens veertig man op één lijn te krijgen en dan ook nog eens met zo'n complex product. Met bijna driehonderd kanalen kan zowat alles met die tafels, maar daarin schuilt dan ook juist weer het gevaar. De mogelijkheden moeten ook niet in de weg gaan zitten. Er werd best wel wat gevraagd van het Paradiso engineersteam. Natuurlijk zijn er af en toe nog vragen, maar dat is normaal. Waar het om gaat is dat er elke dag mensen die schuiven openzetten en dan merken dat het is zoals ze het voor ogen hadden. Beter kan eigenlijk niet."

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment