TV & Radio Nieuws


tv&radio column

av-entertainment.nl

Vakwerk
Wat hebben we een mooi vak. Wat maken we veel mee, zien we veel, beleven we een hoop, komen we het ene moment in dieptepunten en in een ander moment vol euforie. We mogen altijd voorop staan, dichtbij de actie van mooie, maar ook minder leuke dingen. Als je het goed bekijkt moet je eigenlijk je verstand op nul zetten en gewoon doen wat je moet doen. Als ik terugkijk op al die jaren, dan heb ik dit soort situaties vaak meegemaakt. Vooral toen ik nieuws deed, van een item over een moord tot iemand die miljoenen won, van beiden verslag maken op één dag! Switch het om, sla het op en ga van het ene uiterste naar het andere. Vaak met gemak, maar soms ook met moeite.
Wat ik me nog goed herinner is de uitvaart van een jongetje dat op school is vermoord. Het hele dorp was uitgelopen en de volledige internationale pers was ter plaatse. Gewoon om een shot te maken van de rouwstoet. In weer en wind. Wat is dan nog de nieuwswaarde, vraag je jezelf wel eens af. Er wordt wel eens negatief gesproken over persmuskieten, maar ik denk dat vooral hier in Nederland daar niet over gesproken kan worden. Ik ken geen enkele collega die hier respectloos mee omgaat. Uiteraard zijn ze er wel voor een nieuwsitem, maar zeker op een integere manier.
Als cameraman zeg ik vaak dat de camera me eigenlijk niet interesseert, maar wat voor de lens gaande is geeft je als persoon de nodige voldoening. De interesse die je dan hebt is veel belangrijker dan het cameraman zijn. De techniek die je in handen hebt, is slechts een stuk gereedschap waarmee je hebt leren werken. Vergelijk dit met een timmerman en zijn hamer, die heeft hij nodig om de boel aan elkaar vast te maken, meer niet. Uiteindelijk komt daar een stuk vakwerk uit dat van hem verlangd wordt.
Datzelfde geldt dus ook voor een cameraman: breng emotie en beleving zo goed mogelijk in beeld. Maar hoe doe je dat? Eigenlijk heel erg simpel, gewoon door je te verdiepen in het onderwerp. Door te voelen wat er gebeurt en dat over te brengen in je beelden. Dan probeer je in te schatten wat er een stap verder gaat gebeuren en daar ga je op anticiperen. Continu meedenken, inleven, techniek beheren, mooie plaatjes maken en montagebewust denken. Als je zo een dagje bezig bent, en voor ons zijn het vaak hele lange dagen, kom je in ieder geval afgemat thuis. De echte voldoening is er als je niets hebt gemist, het verhaal klopt en de beleving is overgebracht.
Zo probeer ik mijn werk al dertig jaar te doen en ik hoop er nog vele jaren aan vast te plakken en nog veel dingen te mogen beleven. Het maakt me een rijk mens!
John Huijbregts
cameraman ? editor - regisseur
john@camerateam.nl
<
>

tv&radio Beurs

Nabeschouwing:

Ook op zijn vijftigste verjaardag heeft IBC weer de bezoekersrecords verbroken. Gedurende zes dagen bezochten bijna 58.000 mensen de beurs in de Amsterdamse RAI, waar ze in vijftien hallen getrakteerd werden op het allernieuwste op broadcastgebied en aanverwante technologieën.

Social media tv, OTT, VR, AR, Cloud, IP, Bots, 5G?.er kwamen nogal wat populaire terminologieën voorbij op de Amsterdamse beursvloer. Op het belang van het beveiligen van je content (en IP-netwerken) gaan we uitgebreid in op pagina 28 en verder, maar ook op IBC was er heel veel aandacht voor.

IBC introduceerde drie nieuwe initiatieven, die een succes bleken. De IP Showcase trok heel veel mensen die demonstraties zagen van IP end-to-end workflows voor poductie en playout die zich in het veld al bewezen hebben. Het Startup Forum, dat in samenwerking met Media Honeypot werd gerealiseerd, zorgde voor een nieuwe interessante beursstructuur die startups en scaleups in contact bracht met (mogelijke) investeerders. Bijzondere gast was Prins Contantijn, die zich inzet voor een goed Nederlands ecosysteem voor startups. Tijdens het C-Tech Forum kwamen senior executives uit het medialandschap samen om te discussiëren over de industrie, waarbij Cyber Security en 5G op de meeste aandacht mochten rekenen.

Panasonic

Natuurlijk was er ook heel veel nieuws te vinden op de beursvloer en daarvan pikken we er hier wat uit. Zo was daar Panasonic met de compacte AU-EVA1 camcorder, waarover in deze uitgave van AV & Entertainment uitgebreid te lezen is. De eerste beelden die met de camera gemaakt zijn ? opgenomen in IJsland en geregisseerd door Filippo Chiesa ? lieten zien hoe krachtig de nieuwe Super-35-sensor met zijn 7.5K-resolutie en dubbele native ISO van 800 en 2.500 is. Chiesa kon hierdoor onder vrijwel alle lichtomstandigheden werken, zo bleek. De EVA1 beschikt over een dynamisch bereik van 14 stops en maakt gebruik van een native EF-mount, die voor cameramannen een breed assortiment EF-lenzen toegankelijk maakt. De camcorder ondersteunt verder ook HDR-productie, waarbij de 14 stops van de V-Log-curve perfect voldoen aan de HDR-vereisten, terwijl de V-Gamut de kleurruimte REC.2020 overtreft. Filippo Chiesa, regisseur en filmmaker: "Je krijgt niet vaak de kans om een camera op voorhand uit te proberen waar iedereen al zo lang naar uitkijkt. Ik ben blij dat Panasonic mij het vertrouwen heeft gegeven om de camera als eerste uit te mogen proberen en ik moet zeggen dat de camera mijn verwachtingen ruimschoots overtroffen heeft. Dankzij het rijke kleurenpalet en de hoogwaardige beeldkwaliteit had ik alle vrijheid tijdens het filmen. De camera is echt fantastisch."

Nela Pertl, Marketing Manager EMEA van Panasonic, was op zijn beurt content met Chiesa: "We zijn erg blij met de filmbeelden van Filippo. IJsland is al een prachtig natuurlijk decor op zich, maar hij heeft het met de camera op film nog mooier gemaakt. De veelzijdigheid van de EVA1 is tijdens deze opnames zwaar op de proef gesteld en omdat de camera zo compact is konden we ook verschillende opstellingen proberen, zelfs bevestiging aan een drone." 

Rigs

SHAPE introduceerde op de beurs meteen een lijn accessoires voor de AU-EVA1, waaronder een Top- en Baseplate. Naast een Baseplate met 15mm rods voor optionele accessoires zoals een Follow Focus of matte box, heeft SHAPE de Telescopic Top handle ontwikkeld. Dit is een uitschuifbaar handvat bovenop te de camera, speciaal ontwikkeld voor meer bewegingsruimte en controle tijdens opnames. Speciaal voor de EVF heeft SHAPE  een EVF mount bracket ontwikkeld. Deze zorgt voor betere positionering van de Viewfinder en is uitgerust met hun Mini Push Button Technology.

Voor de onlangs geïntroduceerde Canon C200 heeft SHAPE een gloednieuw cage systeem en een serie accessoires ontwikkeld. De cage bestaat, zoals we van SHAPE gewend zijn, uit aluminium en wordt met precisie gefreesd. Hierdoor sluit de cage perfect op de camera aan, om deze te beschermen. Daarnaast bevat deze meerdere threaded mounting points om een SHAPE Magic Arm op te bevestigen en een ARRI Rosette voor de SHAPE Remote Extension Handle. De Remote Extension Handle is afgeleid van de alom geroemde SHAPE FS7 Handle voor maximale controle tijdens de opnames. De Canon C200 kan ook uitgebreid worden met een Base- en Top plate. De Baseplate bevat de universele 15mm rods waar een Follow Focus en EVF op te bevestigen zijn.

NightHawk

Datavideo introduceerde op de IBC in Amsterdam haar nieuwste camera, de NightHawk. Deze camera is een uitgebreid modificeerbare Full HD camera die in staat is 12 bit HDR beelden te schieten. De zeer lichtgevoelige sensor heeft een maximum ISO van 409.600. Gecombineerd met een Android of iOS smartphone kun je direct vanaf het systeem streamen via 4G naar elke RTMP server. De NightHawk camera's zijn gebouwd als solide body's met voldoende ruimte voor het bouwen van je eigen rig. Datavideo heeft extra zorg besteed aan riggingvoorzieningen, die aan vier kanten beschikbaar zijn. Zo kun je naar eigen wens bouwen rondom deze camera. Er is een aparte microfooningang beschikbaar op het toestel zodat je niet in de weer hoeft met het synchroniseren van audiosporen. De 4/3" sensor heeft 1080p25/30 processing en zorgt voor prachtige HDR beelden. Deze HDR beelden kunnen worden opgeslagen in een aangesloten telefoon of externe recorder. De sensor is zeer lichtgevoelig en produceert ook met hoge ISO waarden weinig ruis. Dit zorgt voor uitstekende prestaties in omgevingen waar weinig licht is, zoals het maken van producties in theaters of nachtclubs. De lens is verwisselbaar en bevat een Micro Four Thirds vatting voor lenzen van onder andere Leica, Panasonic en Olympus. Hierdoor kun je lichtsterke lenzen gebruiken met een vast brandpunt om zo een prachtige scherptediepte te krijgen. Deze vatting is alom vertegenwoordigd en geeft dus voldoende flexibiliteit in het aanbod van lenzen. De NightHawk is vanaf nu verkrijgbaar in twee varianten: NH-10 en NH-20. De NH-10 bevat 3 HDMI uitgangen, en de NH-20 bevat 2 SDI uitgangen.

Prijs voor Shoulderpod

Een mix van metalen onderdelen, rubber, leer, Sapeli hout en een goed ontwerpteam, dat is het geheim achter de modulaire telefoonrigs van Shoulderpod. Deze modulaire systemen zijn tijdens de IBC2017 niet onopgemerkt gebleven. Ieder jaar maken alle fabrikanten die aanwezig zijn tijdens de IBC kans op de prijs voor 'What Caught My Eye' voor een innoverend en vernieuwend product. Dit jaar is deze prijs gegaan naar de rigs van Shoulderpod. Shoulderpod mag zich nu scharen tussen Sony voor hun A9 camera, Canon met de EOS C200 en RØDE met hun VideoMic Pro +. Shoulderpod heeft zijn range van producten uitgebreid, waarbij de onderdelen nu ook los verkrijgbaar zijn. Hierdoor is een mobiele rig als de R2 compleet uit te bouwen om aan de wensen van de gebruiker te voldoen. Dit is ideaal om gaandeweg de rig uit te bouwen naar de ultieme setup.

RedPro wordt HedBox

Ander nieuws dan. Lang geleden is

de merknaam RedPro geboren in Zwitserland. Deze naam kwam tot stand doordat de nationale kleur van Zwitserland rood (red) is en het bedrijf zich richt op de professionele markt (pro). Aan de andere kant van de wereld, in Amerika, wordt cameraproducent RED, bekend van de RED Epic-W en Weapon, ook steeds populairder en groeit daarmee de aanname dat RedPro onderdeel zou zijn van de Amerikaanse camerafabrikant RED. Aangezien de RedPro een onafhankelijk bedrijf is en in geen enkel opzicht gelieerd is aan de camerafabrikant, heeft RedPro gekozen om hun naam te wijzigen naar HedBox. Naast deze wijziging van naam brengt HedBox ook een aantal nieuwe batterijen op de markt. De eerste is de HED-BP75D. Deze hoge capaciteit 75Wh Lithium-ion battery pack kan elke Sony HD camcorder, die gebruik maakt van een BPU-stijl batterij, van stroom voorzien. HedBox brengt ook een 95Wh variant op de markt onder de naam HED-BP95D. Beide batterijen hebben daarnaast een Dual D-Tap DC output socket waardoor deze batterij, naast de camera, ook on-camera LED verlichting of draadloze transmitters en digitale recorders van stroom kan voorzien.

Axon

Axon Digital Design, dit jaar 30 jaar in de broadcast industrie, heeft tijdens IBC2017 een breed scala aan infrastructuurproducten en -oplossingen laten zien, die ontwikkeld zijn om complexe workflows simpeler te maken en die de uitdagingen in de hedendaagse broadcast-omgeving aankunnen. Tijdens deze IBC lag de nadruk op 4K, HDR en IP oplossingen. Axon's uitgebreide portfolio bedient een grote reeks aan missie-kritische applicaties, waaronder live sportproductie en content-distributie.

Axon demonstreerde o.a. de Synapse NIO440, een 8-kanaals bi-directionele Ethernet/SDI bridge die video transport en decentraliseerde routing verzorgt van 3G/HD-SDI naar uncompressed Ethernet en terug. De NIO440 helpt klanten om de switch te maken naar een op IP gebaseerde infrastructuur met daarbij de compatibiliteit met alle mogelijke huidige en toekomstige standaarden. Met zijn zeer flexibele architectuur kan de NIO440 gebruikt worden als een point-to-point video/audio/data connectie (daarbij gebruik makend van standaard glasvezelkabels of van SMPTE camerakabels, waardoor CWDM infrastructuren en kosten vermeden kunnen worden). De NIO440 verzorgt ook point-to multi-point routing en distributie door gebruik te maken van IT switches. Op dit moment is deze module compatible met zowel AVB/TSN als S2022. Toekomstige standaarden zoals ST2110 ? en natuurlijk SMPTE-2059 ? zullen ook ondersteund worden en zijn verkrijgbaar via software upgrades.

Bezoekers aan de Axon stand zagen ook de nieuwste SynView modulaire multiviewer, die in staat is 4K en elk IP videoformaat aan te kunnen. Gemaakt voor een breed scala aan applicaties en voor kleine tot zeer grote monitoringwanden. Twee basismodellen zijn beschikbaar, elk in twee versies (met SDI I/O of Ethernet I/O). Deze versies kunnen gemixt worden om een multiviewer te bouwen met honderden inputs en acht 1080p heads (op SDI) of twee heads met UHD/4K resolutie.

Verbeterde control en monitoring

Verder toonde Axon zijn immens populaire Cerebrum control en monitoring platform, dat hard op weg is de control-oplossing te worden voor productie, master control en vooral live sportproducties. Flexibeler en meer open dan ooit te voren controleert Cerebrum verscheidene apparaten via een gebruiksvriendelijke interface en het integreert naadloos met de technologieën van producenten als SAM, Evertz, AJA, AXIA, Allen & Heath, Panasonic, Ross, Yamaha, Rohde & Schwartz en BlackMagic. Als krachtig en open platform herdefinieert Cerebrum de controle in IP- omgevingen, het versimpelt workflows door de integratie van bestaande SDI content en de nieuwe IP-technologieën, waardoor het creatieve proces vergemakkelijkt wordt en het daarnaast voor operationele efficiëntieverbetering zorgt. Een aantal van Axon's recente projecten zijn BT Sport, MediaCorp, Timeline's IP HDR OB, Arena TV, CTV, ITV en SABC ? om een paar wereldspelers te noemen.

Naadloze 6K 360° imaging

Axon heeft tijdens de IBC tevens een 6K lens gelanceerd voor haar AZilPix Studio.One systeem dat naadloze 360° beelden mogelijk maakt. Studio.One past ultrahoge resolutie camera's met groothoek of fish-eye lenzen toe voor het opnemen van een live-evenement vanuit meerdere hoeken. Het systeem is ontworpen om traditionele en IP-omgevingen te integreren en naadloos te laten samenvloeien met Virtual Reality videoproducties. Dit maakt Studio.One ideaal voor remote internet of voor het uitzenden van live-producties zoals muziekconcerten, sportevenementen, kerkdiensten en conferenties.

Newtek

Voor de allereerste keer toonde NewTek tijdens de IBC haar compleet nieuwe end-to-end IP oplossing. Het bedrijf showde 's werelds eerste NDI PTZ camera met video, audio, PTZ control, tally en power over één standaard ethernetkabel. Ook toonde NewTek de ConnectSpark portable NDI converters, die ontwikkeld zijn om SDI- of HDMI-videosignalen, bedraad of draadloos, naar een computer of IP netwerk te brengen en die ook tally en direct recording herbergen. De NewTek NDI PTZ Camera en Connect Spark-apparaten werken met alle NDI-compatibele producten, waaronder LiveStream Studio, SplitmediaLabs XSplit, Streamstar, OBS Studio, Vision ProPresenter 6, StudioCoast vMix, Telestream Wirecast, NewTek TriCaster en honderden andere producten. Ook de TriCaster TC1 (al eerder in de prijzen gevallen) en de IP Serie, de meest complete productie-oplossing die beschikbaar is in de industrie, waren in Amsterdam te zien. Deze systemen bieden switching, streaming, opname in HD, 3G en 4K UHD 60p op alle ingangen. Het hart van NewTek's IP-revolutie wordt gevormd door de royaltyvrije NDI-technologie. Al deze producten maken gebruik van NDI versie 3, de derde generatie van NewTek's IP videotechnologie standaard. Deze nieuwe versie biedt geavanceerde functies en prestatieverbeteringen. Naast tientallen andere verbeteringen ondersteunt NDI versie 3 o.a. multicast met foutcorrectie; een high efficiency modus geschikt voor draadloze of lange afstand transmissie; PTZ camera controle en tally; verbeterde encodingsprestaties en nog veel meer.

NDI is in de industrie de standaard geworden voor het delen van IP video over een Gigabit ethernetnetwerk, een infrastructuur die nu al bestaat in scholen, hotels, bedrijven, kerken, stadions en andere live venues. Er zijn miljoenen NDI-geschikte applicaties, apparaten en systemen in gebruik en NewTek liet zien hoe de NDI-standaard de snelste en makkelijkste manier is om IP-video in je producties te krijgen. Om de volledige full-end IP workflow te completeren, liet NewTek ook een demonstratie van de MediaDS zien, een realtime media encoding en live streaming video delivery platform, net als TalkShow, het multi-channel video calling productiesysteem met vrijwel onbeperkt toegang tot videobronnen en videomix-mogelijkheden.

Lees verder: Column John Huijbregts: Vakwerk

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment