Pinkpop-directeuren Tirsa Creusen en Ide Koffeman: “Het is écht bijzonder wat we hier hebben”

Dinsdag 24 juni 2025
Zondagavond werd Pinkpop 2025 afgesloten. Diezelfde avond blikten we met Tirsa Creusen en Ide Koffeman, die samen de nieuwe directie van het festival vormen, terug op hun eerste editie in die rol. Hoe pakten de veranderingen die ze hebben doorgevoerd uit? Wat betekende het voor de producenten? En wat maakt Pinkpop nou eigenlijk Pinkpop voor het duo? “Wees er nou maar zuinig op met zijn allen, want het is écht bijzonder wat we hier hebben.” 

Wie Tirsa Creusen en Ide Koffeman op de Pinkpop-zondag ziet rondlopen op het zonovergoten festivalterrein, kan eigenlijk al raden hoe het gaat. Het duo oogt ontspannen, de glimlach verdwijnt niet of nauwelijks van het gezicht. Nog voor de eerste vraag is gesteld wordt Creusen – kind van de regio – onderbroken door een passant, die haar met Limburgse tongval komt begroeten. Zo gaat dat, als je op tien minuten van het festivalterrein bent opgegroeid en inmiddels jarenlang actief bent op Pinkpop. Creusen kent er iedereen en iedereen kent Creusen, zoveel is duidelijk. 

Indeling
Samen met Ide Koffeman, in festivalland een minstens zo bekende verschijning, vormt Creusen sinds dit jaar de directie van Pinkpop. Een blije directie, zo geeft het duo aan op de laatste festivalavond. “Zeg maar gerust een héle blije directie”, zegt Creusen lachend. “Kijk, wat wij doen is eigenlijk maar drie dagen per jaar open. We zijn een jaar lang dingen aan het bedenken en hangen dan voortdurend boven de tekentafel, maar pas als de poorten opengaan zie je of het werkt. Er kunnen altijd dingen gebeuren. Kleine dingen kun je dan oplossen, grotere dingen misschien niet, maar voor deze editie hadden we echt het idee dat het allemaal klopte. Artiesten, het weer, het veld…we zijn echt superblij.” Ook op de festivaldagen zelf merkten Creusen en Koffeman dat het goed was: “We zien gewoon dat het werkt. De indeling van het terrein is significant anders. Op verzoek van veel bezoekers is het beroemde ‘rondje Pinkpop’ teruggekomen. Dat werkt goed. Daardoor hebben we ook bedacht om Stage 4 op het noordterrein te plaatsen. Niet dat het bij de ingang niet goed was, ook dat was een mooi gebied, maar het werd organisch minder goed gevonden. Je kwam er niet toevallig langs, wat nu wel gebeurt wanneer je een rondje loopt.”

Iconisch
Waar Creusen al van kinds af aan over het Pinkpop-DNA beschikte, is dat voor Ide Koffeman anders. Hij is namens Mojo bijvoorbeeld ook directeur van Down The Rabbit Hole, maar hoefde naar eigen zeggen geen moeite te doen om voor zijn nieuwe rol als directeur besmet te worden met het Pinkpop-virus. “Als ik dat Pinkpop-gevoel niet al had gehad, dan was ik hier niet eens aan begonnen”, vertelt hij lachend. “Dat kan gewoon niet in deze rol. De liefde voor Pinkpop is er sinds mijn puberteit. Dat gaat over de muziek, maar ook over de vriendelijkheid en het iconische karakter van dit festival. Daar heb ik veel ontzag en liefde voor. Het is ontzettend leuk als je daar dan onderdeel van mag worden.” Iconisch is een woord dat vaak voorbijkomt als het over Pinkpop gaat. Koffeman: “Het is het langstlopende festival ter wereld en staat zowel nationaal als internationaal goed aangeschreven. Alle grote artiesten hebben er weleens gestaan of willen er staan. Het is een ongelooflijk groot schip waar ik graag aan boord ben gestapt. Daar heb ik niet lang over hoeven nadenken. Tirsa en ik waren al vaker aan het sparren over festivals, omdat we vergelijkbare rollen hadden, daar kwam dit nu logisch uit voort.” 

Showtime is showtime
Onder de nieuwe directie zijn direct de nodige veranderingen doorgevoerd. Op de vraag of dat spannend was, reageert het duo instemmend. Creusen: “Veranderingen zijn altijd spannend, voor iedereen. Maar nu het allemaal de goede kant op is gevallen geeft dat ook wel weer een extra kick moet ik zeggen. Ik heb de crew echt kei- en keihard zien werken om het allemaal voor elkaar te krijgen. Het terrein is flink anders geworden en op dat vlak hebben we ook wel echt veel meer gevraagd van de crew en alles wat daar onder hangt. ‘Showtime is showtime’ zeggen we hier altijd. Je kan de poort niet vijf minuten laten opengooien dan vooraf gecommuniceerd is. Als je dan ziet dat het gelukt is nadat er echt dag en nacht aan gewerkt is…ik krijg daar nog steeds kippenvel van.” 

Door-ontwikkelen
Ook Koffeman heeft zo zijn hoogtepunten tijdens een festivalweekend, geeft hij aan: “Een van die momenten is als het straks weer voorbij is en alles goed is gegaan. Er zijn hier zó veel mensen op het terrein. Theoretisch gezien kan er dan heel veel mis gaan en daar voel je je als directie uiteindelijk echt verantwoordelijk voor. Maar ook de vrijdag was magisch. Voor de poorten opengingen voelde je al dat er iets broeide en dat er iets moois ging gebeuren. Kijk, als een festival zich door-ontwikkelt, dan zijn er ook mensen die zeggen dat het dan niks meer voor hen is. Dat kan natuurlijk. Die mensen zijn er dan ook niet, maar de mensen die er wel zijn, dat zijn mensen die hiervoor gekozen hebben en die ervoor gaan. Dat voel je op een of andere manier. Je ziet al die mensen met die gemene deler bij elkaar komen en genieten. Dat raakt me echt.”

“Je merkt het ook bij de crew”, vult Creusen aan. “Als we hier op locatie beginnen, dan is het alsof je jonge koeien voor het eerste de wei in stuurt. We maken hier ook ieder jaar een groepsfoto met de crew. Iedereen erbij: Rode Kruis, vrijwilligers, studenten….ook dat is voor mij Pinkpop.”

Vriendelijkheid
Het is wat Pinkpop Pinkpop maakt, maar dat geldt voor meer zaken. “Ik vind zelf de vriendelijkheid van het festival misschien wel de meest bijzondere eigenschap”, geeft Koffeman aan. “Dat zit echt in de genen hier en die genen zijn er natuurlijk al een tijd. Je hebt gewoon 55 jaar geschiedenis, dus dat gaat ook echt niet zomaar veranderen. De mensen die het festival draaien zijn de basis van die vriendelijkheid en dat krijg je weer terug in het veld. Daarnaast is er gewoon geen andere plek als Pinkpop, wanneer je ziet wat hier allemaal gebeurt en staat. Dat is er verder gewoon niet in Nederland. Het is ook niet voor niets dat er bij de NPO mensen zijn die er elke keer weer heel hard aan trekken om er ruimte voor te maken in de programmering. Die mogen ook best even genoemd worden. Zij zien ook de kracht van live muziek op televisie. Pinkpop is ook gewoon écht cultuur hè?  Al 55 jaar. Wees er nou maar zuinig op met zijn allen, want het is écht bijzonder wat we hier hebben.” 

Foto: Buro Pinkpop