Big Battery Box verduurzaamt stroom ESNS

Maandag 21 januari 2019
ESNS (Eurosonic Noorderslag) maakte van 14 tot en met 19 januari gebruik van de Big Battery Box, het mobiele systeem voor energieopslag van Bredenoord. ESNS is het grootste indoor platform voor Europese (pop)muziek en heeft in concertzaal Oosterpoort meer energie nodig dan het elektriciteitsnet kan leveren. The Powershop is al jaren de huisleverancier op ESNS van de tijdelijke stroomvoorzieningen voor het evenement. Samen met hun partner Bredenoord is gekeken naar een batterij-oplossing voor de extra stroomvraag.

De Big Battery Box van Bredenoord is een container met lithium ion batterijen met een capaciteit van 600 kWh, en kan op verschillende manieren worden ingezet. Bij ESNS wordt de Big Battery Box gekoppeld aan het elektriciteitsnet. Wanneer catering, geluidsinstallaties en andere faciliteiten samen meer stroom vragen dan het net aankan, springt de Big Battery Box automatisch bij. De capaciteit van de batterij en het net samen is ruim voldoende om het programma van ESNS van stroom te voorzien.

De nieuwste techniek voor vergroening
ESNS werkt aan het verduurzamen van het festival. Festival directeur Dago Houben: “ESNS wil de opgelopen achterstand  uit het verleden snel inlopen en nieuwe ontwikkelingen op gebied van duurzaamheid een plek geven binnen het evenement. Ons doel is om in de toekomst alle energie voor het festival op te wekken zonder aggregaten, en daarmee onnodige CO2, roet en geluid te besparen. Deze oplossing van The Powershop en Bredenoord is een mooie stap in die richting. Hiermee hoeven we alleen nog maar een aggregaat, draaiend op biodiesel uiteraard, in te zetten als backup op het hoogtepunt van het muziekprogramma. Dat scheelt liters diesel, wat zorgt voor een aanzienlijke reductie in CO2, roet en overlast.”

Energieopslag multi-inzetbaar
“Vanuit diverse organisaties krijgen we steeds vaker de vraag om mee te denken aan hoe een evenement of festival anders om kan gaan met de stroomvoorzieningen,” aldus Paul Wittenhorst, directeur van The Powershop. “Zo kwam ook vanuit ESNS de vraag of en hoe we de extra stroomvraag in de Oosterpoort konden opvangen zonder direct het inzetten van een aggregaat. De ervaring die we afgelopen jaar hebben opgedaan met de Big Battery Box op o.a De Zwarte Cross en Lowlands gaf ons het vertrouwen om de batterij ook op ESNS in te zetten.” De toepassing van de Big Battery Box op ESNS geeft aan hoe belangrijk de techniek van energieopslag nu al is in de energietransitie.

Margien Storm van Leeuwen, manager New Business van Bredenoord: “De energietransitie waar we vandaag de dag inzitten betekent vooral dat we onze klanten helpen met duurzame energieoplossingen. Mobiele batterijsystemen spelen daarin de komende jaren een essentiële rol. We zetten onze systemen samen met onze kennis en ervaring zorgvuldig in zonder concessies te doen aan betrouwbaarheid en stroomzekerheid. We hebben inmiddels al 3 MWh aan direct in te zetten mobiele batterijsystemen beschikbaar, en voorzien voor 2019 een aanzienlijke uitbreiding van de capaciteit. Systemen als de Big Battery Box bieden evenementen goed toe te passen mogelijkheden om daadwerkelijk aanzienlijk te vergroenen. Door daarbij nog slimme combinaties te maken met andere verduurzamende Clear Concept oplossingen die wij bieden, kan een evenement vandaag zo duurzaam draaien als het zelf kiest. ”