Chauvet: Brutalisme in Europese tour Lenny Kravitz
Dinsdag 10 september 2024
Soms zijn de beste nieuwe ideeën juist diegene die ons het meest ongemakkelijk maken. Dat was het geval met het Brutalisme, een stroming in grafisch en architectonisch ontwerp die in de jaren 1950 opkwam. Met de nadruk op strakke, gedurfde vorm en functie boven versiering, betekende het Brutalisme een radicale breuk met het traditionele denken. Hoewel velen dit nieuwe concept bekritiseerden als 'onromantisch', sloeg het uiteindelijk aan, waardoor onze opvattingen over design veranderden en de menselijke verbeelding nieuwe horizonten bereikte.Deze zomer, zo'n zeven decennia nadat het Brutalisme voor het eerst de designwereld opschudde, heeft de zeer gewaardeerde licht- en productontwerper Bryan Barancik de krachtige essentie ervan benut om een meeslepende en diep ontroerende show te creëren voor Lenny Kravitz, tijdens de 27-steden Europese tour van de viervoudige Grammy-winnaar, die op 23 juni begon in Hamburg in de Sporthalle.
Met verbluffende brede zooms, monochrome kleurenschema’s en een intens, door Stufish ontworpen decor met doorzichtige videokubussen, brengt de Kravitz-show de boodschap scherp en direct over, geheel in de stijl van Brutalisme, en verbindt het het publiek met de kern van de artiest's optreden op het podium. Barancik krijgt bij het belichten van dezeproductie hulp van 150 CHAUVET Professional Color STRIKE M gemotoriseerde strobe-washes, geleverd door PRG, UK. Even cruciaal is wat hij beschrijft als een "ongelooflijk team van topmedewerkers", waaronder Ray Winkler van Stufish, lichtprogrammeur Felix Peralta, associate LD Joe Mac McGinley en lichtregisseur Mike Gionfriddo.
Tijdens de hele show accentueren Barancik en zijn team het krachtige, compromisloze verhaal van de show door de lichtstijl aan te passen op basis van de muziek, andere media en input van zijn opdrachtgever. Soms wordt het hele podium bedekt met intense stroboscoopeffecten, om vervolgens bijna volledig in het zwart te verdwijnen, waarna het weer wordt opgeladen met uitbarstingen van wit of gekleurd licht.
“Ik gebruik graag brede zoomprofielen om de omgeving te beschilderen met monochrome lichtbronnen als contrast met meer beamachtige looks,” zei Barancik. “Soms is het geweldig om de sfeer te laten veranderen zonder dat er een drukke architectuur in de lucht hangt. Het was voor mij op deze tour ook belangrijk om de architectuur van de volledige visuele compositie de ruimte te geven om te ademen. We wilden dat de verlichting, het decor en de driedimensionale videoschermen samen zouden leven.”
“Er zit een verhaal in deze show dat voortkwam uit de eerste creatieve gesprekken met Lenny Kravitz,” vervolgde Barancik. “Je kunt het omschrijven als moderne elektrische brutalistische spiritualiteit. Er zijn nummers met slechts een paar cues, waarbij we de bandleden zelf belichten en het decor wit is. En dan zijn er andere nummers die je drie minuten lang een klap in het gezicht geven. Het omvat het hele spectrum.”
Barancik zorgde ervoor dat zijn verlichting synchroon werkte met het decorontwerp van Stufish om dit verhaal verder te brengen. “Het decorontwerp was bedoeld om een zware, beladen, sterke energie te creëren, met behulp van kubussen en subtiele videopanels om diepte te helpen creëren,” zei hij. “Het lichtplan was bedoeld om dat brutalistische gevoel voort te zetten. Daarbij kwam ook een stuk praktisch nut – het eerste deel van de tour bestond voornamelijk uit festivals. Dit beïnvloedde veel lineaire beslissingen en programmeerkeuzes, zodat de visuele intentie van de show zoveel mogelijk zou overkomen tussen festivals en arena’s.”
Toegevoegd aan de rauwe kracht van het ontwerp zijn de Color STRIKE M-lampen van de rig, waarvan vele zijn geplaatst langs de voorrand van het podium of op de uiteinden van trussen, terwijl andere achter de videokubussen zijn geplaatst, waar ze worden gebruikt voor doorzichtige effecten en voor het verlichten van de binnenstructuur van de kubussen op verschillende manieren als een decoratief element.