Extra RIVAGE PM voor Philharmonie Luxembourg

Donderdag 10 juni 2021
In 2016 werd de Luxemburgse Philharmonie Luxembourg de eerste Europese klassieke concertlocatie die permanent een Yamaha RIVAGE PM10 digitaal mengsysteem installeerde. Het bleek zo'n succes dat het een RIVAGE PM7 heeft toegevoegd. Het Grand Auditorium (met plek voor ruim 1300 bezoekers) van Philharmonie Luxembourg combineert de akoestiek van klassieke schoenendoosconcertzalen met de sfeer van een Shakespeare-theater. De kleinere Salle de Musique de Chambre heeft gebogen muren en biedt plaats aan 313 mensen, terwijl de vier foyers van de locatie ook kunnen worden gebruikt voor uitvoeringen.

De locatie beschikt sinds de opening in 2005 over digitale mengsystemen van Yamaha; aanvankelijk een PM5D en M7CL-32, daarna een CL5 en de RIVAGE PM10. De superieure geluidskwaliteit van de RIVAGE PM10 was zo indrukwekkend dat in 2020 werd besloten om de CL5 te vervangen door een RIVAGE PM7-systeem. “De geluidskwaliteit van het RIVAGE PM10-systeem is uitstekend. We werken er al mee sinds de eerste firmwareversie en de prestaties zijn bij elke update verbeterd. Zelfs complexe opstellingen zijn nu eenvoudig te maken”, zegt Thomas Leisen, een freelance mixing engineer die regelmatig samenwerkt met het in-house Philharmonie Luxembourg team. "De mogelijkheid om de afzonderlijke vakken te scheiden en zo met twee operators op de console te werken, is een goede eigenschap en met de offline editor kunnen nieuwe operators een goed overzicht krijgen van de systeemfuncties en gemakkelijk setups voorbereiden. Het systeem voldeed volledig aan mijn verwachtingen en is een plezier om mee te werken. Het wordt ook goed ontvangen door gastingenieurs, die er snel hun weg in vinden.”

"Het systeem is erg populair bij de gasttechnici", bevestigt Marko Schneider, een andere ingenieur die regelmatig shows mixt in Philharmonie Luxembourg. “Velen hebben hier voor het eerst aan een RIVAGE PM-systeem gewerkt. Hun eerste actie is altijd om er selfies mee te maken!”

Het succes van het PM10-systeem betekende dat het audioteam van de zaal op zoek ging naar een complementair systeem, dat geschikt zou zijn voor het mixen van monitoren in het Grand Auditorium en ook als een flexibele oplossing voor geavanceerde toepassingen in de andere ruimtes.

“Toen we in RIVAGE PM7 investeerden, ruilen we ook onze Rio3224-D I/O-racks in voor de nieuwe D2-versies. Dit zou ons twee high-end 64 invoersystemen opleveren: de PM10 met het RPio622 I/O-rack en de PM7 met de D2 R-serie racks. Wanneer ze worden gecombineerd, kunnen de twee systemen FoH en monitoren aan voor onze grotere producties in het Grand Auditorium”, zegt Hagen Tschek, Senior Manager Stage Operations van Philharmonie Luxembourg.

Het nieuwe systeem werd geleverd door Amptec, België en ondanks de Covid-19-pandemie, waardoor het gebruik tot nu toe beperkt was, merkte het technische team onmiddellijk een verschil. "De combinatie van RIVAGE PM7 en de D2 I/O-racks leverde een enorme verbetering in geluid op, dankzij de verbeterde hoofdversterkers", zegt Marko Schneider. “Alles klinkt helderder en bij gebruik voor monitoring werkt het delen van winst met het PM10-systeem perfect. Nu hebben alle mengsystemen van Philharmonie Luxembourg de sonische kwaliteit die past bij zijn status als locatie van echt wereldklasse.”