GLP stijgt tot grote hoogte met Florence and the Machine

Vrijdag 12 mei 2023
De grote wereldtournee van Florence and the Machine, die eind vorige zomer in Noord-Amerika begon en vervolgens shows bevatte tot in Melbourne en Londen, zal opnieuw bewijzen dat afstand geen barrière is nu het festivalseizoen nadert, met op handen zijnde openluchtevenementen in Brazilië en Europa. 

De verlichting is bedacht door een grotendeels nieuw creatief team en is gebaseerd op een origineel concept van de zeer fantasierijke Andi Watson, als aanvulling op het decorontwerp van Es Devlin. Sam O'Riordanen, die al erg lang voor Florence werkt, is echter de lichtregisseur van de show. 

Upstaging leverde een hypermoderne set, met onder andere grote hoeveelheden GLP JDC1 hybride strobes, enkele X4 Bar 10's en Bar 20's, originele X4's op het podium en de machtige X4 L in het grid. Maar het belangrijkste was dat hij een groot aantal van de meer recente JDC Line 1000 specificeerde, een uniek LED-pixelmapping-deivce waarmee de krachtige stroboscooplijn ondersteund wordt.

Tegen de tijd dat Watson zich bij de creatieve hub voegde, hadden Es Devlin en associate designer Ben Lucraft het concept al gedefinieerd. Later in het ontwerpproces werden ze vergezeld door Jason Ardizzone-West. In dit geheel koos de LD zijn verlichting met typische zorg en doelgerichtheid. "Elk armatuur in de show is specifiek gekozen om de licht- en visuele effecten te creëren die ik wilde", zegt hij.

Een van de sleutel-armaturen is de JDC Line 1000. "De meerderheid is verborgen achter de backdrop, maar ze drukken zeker hun stempel en hebben me in staat gesteld om een ??unieke presentatie van licht op het podium te realiseren", bevestigt Watson. "Ik zag het armatuur voor het eerst in juli 2021 in het Royal Opera House. Omdat ik al erg bekend was met de JDC1, hield ik van de JDC Line, die absoluut iets heel unieks en speciaals had." 

Bij dit project moest hij echt vertrouwen op de mogelijkheden van de armatuur: “Ik wilde oorspronkelijk een volledig LED-scherm direct achter een upstage-projectiescherm plaatsen, maar dat paste niet goed bij het budget, dus stelde ik een dubbele lijn voor van JDC Line-armaturen op een bewegingsgestuurde truss achter het scherm, zodat we een dynamische lichtband aan de achterkant kunnen creëren. Helaas ging de bewegingscontrole onderweg verloren, dus de positie en oriëntatie van de truss, en dus de lichten, werden uiteindelijk 'vast'.

Twee doorlopende rijen JDC Line 1000 worden aan een enkele 12-inch truss gehangen, achter het scherm, ongeveer 15-inch uit elkaar. "Het resultaat is verbluffend mooi", zegt Watson. "Het kostte wat experimenteren om het succesvol te laten werken, maar het is echt magisch nu we de details hebben uitgewerkt." Naast de gevlogen eenheden staan ??nog eens vijf JDC Line 1000's in een boog op podiumniveau achter Florence, met een enkele kortere JDC Line 500 verticaal gemonteerd op vloerniveau achter elk bandlid.

Als aanvulling op de JDC-lijnen zijn er drie lagen van JDC1's gecreëerd. Eén array is op de horizontale spanten boven het podium gemonteerd om te zorgen voor verlichting naar boven en naar het publiek; een andere upstage-lijn van JDC1's doet ook dienst als backlight en zorgt voor extra licht op het upstage-gaas en RP-scherm; en nog een aantal van de hybride strobes wordt ingezet op een verhoging midden achter het altaarstuk, die dynamisch de stof en kandelaars van het scenische element verlichten.

Ten slotte haalde Watson enkele klassieke GLP-stukken uit de catalogus, waaronder de impression X4 L. De ontwerper geeft toe: “Ik ben een enorme fan van deze armaturen en heb ze eerder bij veel producties gebruikt. Het zijn geweldige werkpaarden en hun vermogen om modulerende, mooie lichtvlakken te creëren wanneer ze samen worden gebruikt, was cruciaal voor dit ontwerp."

Andi Watson is meer dan opgetogen over het creatieve element van de show. "Het is een mooie show", vertelt hij. “De JDC Lines achter het RP-scherm gaven me iets waarvan ik geen idee had hoe ik het anders had kunnen bereiken, wat geweldig was. De andere GLP-armaturen gedroegen zich en presteerden bewonderenswaardig, maar ik verwachtte ook niets minder van hen."

Foto: ArtPunk Photography Caroline Anne