Hans Willems (WICREATIONS) volgt CEO Hedwig De Meyer (Stageco) op

Dinsdag 15 november 2022
Bijna 45 jaar nadat Hedwig De Meyer het Belgische Stageco heeft opgericht, pionier in de wereldwijde podiumbouw, heeft hij besloten zijn rol als CEO van Stageco België over te dragen aan Hans Willems van WICREATIONS en dit met ingang van 1 januari 2023. Deze stap, vertelt de Meyer (68), was eigenlijk al 2 jaar geleden gepland, maar omwille van de pandemie is dit momentum voorbij laten gaan. ”Nu onze business echter weer begint te stabiliseren na een geweldige zomer, voelt de timing om de fakkel aan Hans door te geven juist aan. We hebben er ook alle vertrouwen in dat onze beslissing om Hans als opvolger te benoemen de meest logische keuze is”, aldus De Meyer.

Willems, 51, begon zijn carrière bij Stageco als hoofd van de R&D afdeling en besloot na 13 jaar zijn eigen business uit te bouwen. In 2005 richt hij WICREATIONS op, dat hij samen met zijn team uitbouwt tot een wereldspeler in bewegingstechnologie voor de live event sector. Stageco en WICREATIONS, die complementair zijn in hun aanbod, werken de daaropvolgende jaren ook geregeld samen om een aantal van de grootste concert tours ter wereld op te leveren van het niveau U2, The Rolling Stones, Beyoncé, Rammstein en vele andere.
“Hans kent onze sector door en door en hij is bovendien een excellent bedrijfsleider”, verduidelijkt Hedwig De Meyer. “De manier waarop hij met zijn team WICREATIONS opgetild heeft tot wereldniveau is uitzonderlijk te noemen. Hans wordt CEO van Stageco Belgium en alhoewel beide bedrijven in hun core business onafhankelijk gaan blijven opereren, is nu het optimale perspectief gecreëerd voor nog meer samenwerking.”

Willems zal tot eind 2022 zijn tijd verdelen tussen beide bedrijven om met zijn teams de bedrijfsculturen op mekaar af te stemmen. Volgende stap is de uitbouw van een ecosysteem dat de reeds bestaande synergiëen verder zal optimaliseren en nieuwe opportuniteiten wil aanboren.
“Ik heb gigantisch veel respect voor Hedwig en het Stageco-verhaal”, laat Willems weten “en ik ben bijzonder fier dat ik het vertrouwen heb gekregen om dit iconische bedrijf de toekomst in te leiden. In deze woelige tijden van felle disruptie kan een Europese speler in de live entertainment zich op de wereldmarkten alleen maar sterk positioneren en innovatief blijven als krachten gebundeld worden. We vinden het ook cruciaal om onze authenticiteit te behouden en te opereren vanuit onze eigen sterktes en duurzame waarden. Ik kijk er echt naar uit om dit boeiende nieuwe hoofdstuk aan te vatten.”

En hoewel Hedwig De Meyer chairman van de Stageco Group blijft, verklaart hij zich niet langer te willen inlaten met de dagdagelijkse
bedrijfsvoering. Wel neemt hij vanaf 1 januari 2023 de rol op zich van Chief Visionary Officer om op zijn eigen tempo vanuit de backstage zijn ongelofelijk rijke ervaring, expertise en wereldwijd netwerk in te zetten om de groep te versterken. “Waar ik me ook met plezier mee wil bezighouden is de verdere ontwikkeling van de nieuwe Stageco kantoren en magazijnen op onze nieuwe site, geplande oplevering 2024. Maar het dagelijkse leiding geven laat ik nu achter mij samen met het jaar 2022. Dan breekt de tijd aan om met familie en vrienden wat meer te kunnen genieten van de mooie momenten samen.”

Foto: JelleJansegersPhotography