Nieuwe manier van werken op het gebied van formatontwikkeling en productie van content

Vrijdag 13 november 2020
Producenten Erik van der Hoff, Pieter Cerutti en regisseur Tim van Gils bundelen de krachten en starten coöperatie De Coproducent. Een totaal nieuwe manier van werken op het gebied van formatontwikkeling en productie. De afgelopen maanden werkten de heren aan de start van de coöperatie, het enthousiasmeren van freelancers om aan te haken en het uitwerken van formats en content voor tv en online. Er worden momenteel gesprekken gevoerd met diverse omroepen. De eerste productie van De Coproducent is het satirische programma De Zak van Sinterklaas. Het programma voor BNNVARA wordt uitgezonden op zaterdag 14 november om 22.15 op NPO 1.

De Coproducent is een coöperatie, dat houdt in dat alle leden (mede-)eigenaar zijn. Het begint bij een idee, het wordt samen uitgewerkt en vervolgens wordt het beste team samengesteld om het format te produceren. En zoals de naam van de coöperatie al doet vermoeden, ze stellen zich ook echt op als coproducent. Want het motto is: samen sta je sterker. Door de krachten te bundelen, als zzp’ers onderling en met andere producenten, ontstaan de mooiste dingen.

Totstandkoming
Eerder dit jaar zagen de drie initiatiefnemers met hun spontane project Media voor de zorg al hoeveel resultaat je kunt boeken als je de krachten bundelt. In samenwerking met het Rode Kruis brachten zij in no time een grote groep zzp’ers uit de media bijeen met wie zij samen mondkapjes en beschermende middelen voor de zorg inzamelden. Van der Hoff: “Deze explosie van energie en flexibele, positieve mensen die op vrijwillige basis hun handen stevig uit de mouwen staken, maakte iets in mij wakker: dit zijn allemaal ondernemers die van aanpakken weten! Ik denk dat we, door de krachten te bundelen, als zzp’ers onderling en met andere producenten, mooie dingen kunnen creëren. Mijn motto is altijd: samen sta je sterker. Ik ken dit van het platteland, waar boeren ook samenwerken in coöperaties".

Overmand door zoveel bereidheid, werklust en daadkracht kwam het drietal daarom op het idee om een coöperatie op te richten: De Coproducent. Een plek waar leden hun eigen creatieve ideeën kunnen ontwikkelen, beter maken, verkopen en produceren. Van tv-programma’s tot documentaires, van online content tot drama. Niet alleen, maar met behulp van andere specialisten. Van Gils: “Zo blijven freelancers producent van hun eigen idee, bijgestaan met een op maat gemaakt team. Geen trage trajecten, maar korte lijnen zodat de energie in het project blijft.” 

Bijkomend voordeel van zo’n onafhankelijke coöperatie is dat het budget grotendeels naar de uitwerking van de ideeën gaat, omdat er geen vaste mensen in dienst zijn en nauwelijks overheadkosten. Cerutti, uitvoerend producent en penningmeester bij De Coproducent licht toe: “De leden van de coöperatie blijven gewoon hun reguliere, freelanceklussen doen, maar binnen de coöperatie ontwikkelen en produceren we elkaars concepten en bepalen we samen hoe de winst wordt verdeeld. Per project bekijken we welke creatieve kracht nodig is. We willen dat nieuwe ideeën - en sterke ideeën die om welke reden dan ook nog steeds op de plank liggen -  een eerlijke kans krijgen".