Osram verlicht het Eurovisie Songfestival 2019

Maandag 8 april 2019
Voor de vijfde keer op rij verlicht het hightechbedrijf uit München in Tel Aviv het Eurovisie Songfestival. Een substantieel deel van alle moving heads in het internationale congrescentrum wordt geleverd door het entertainmentmerk Claypaky van Osram. "We zijn erg blij dat we ook dit jaar weer de officiële verlichtingspartner van het Eurovisie Songfestival zijn. Onze verlichtingsoplossingen worden individueel afgestemd op de show van dit jaar, zodat we de vele muzikale hoogtepunten mooi kunnen uitlichten. Zo creëren we een fantastische en unieke sfeer met onze lichteffecten", zegt Gunnar Eberhardt, hoofd Entertainment & Architectural Lighting bij Osram.

Na Lissabon vorig jaar is Osram in Tel Aviv opnieuw de officiële partner die tijdens het Eurovisie Songfestival 2019 haar licht schijnt op de artiesten. Het grootste tv-evenement ter wereld vindt plaats van 12 tot 18 mei in het internationale congrescentrum in Tel Aviv. Onder het motto "Dare to dream!" gaan 42 artiesten de strijd met elkaar aan om te winnen voor hun land. Bar Refaeli, Erez Tal, Assi Azar en Lucy Ayoub presenteren de liveshows. Zowel bij de twee halve finales op 14 en 16 mei als bij de finale op 18 mei zal Osram met zijn zeer effectieve lichtoplossingen van Claypaky een unieke sfeer vol emoties creëren. Het motto van de verlichtingsexpert voor dit jaar is afgestemd op de locatie: "Feel the Vibe" weerspiegelt de vitaliteit en energie van de stad. Als geen andere stad belichaamt Tel Aviv een mix van traditie en innovatie, waarbij het beste van de geschiedenis en de moderne tijd met succes wordt gecombineerd. Dat gevoel straalt ook uit naar het Eurovisie Songfestival en wordt ondersteund door de innovatieve verlichtingsoplossingen van Osram op het podium en in de stad.

Een show met honderden entertainmentarmaturen van Osram
De spectaculaire lichtshow op het Eurovisiepodium wordt ontworpen door lichtontwerpers Ronen Najar en Dakar Azulay. De vele armaturen zijn daarbij essentieel. Honderden ervan, en dus een substantieel deel van het totale verlichtingssysteem, worden weer geleverd door Claypaky, het innovatieve entertainmentmerk van Osram. Het bedrijf is een van de belangrijkste merken ter wereld voor entertainmentverlichting en heeft met zijn verlichtingsoplossingen de afgelopen jaren een grote rol gespeeld in het succes van de Songfestivals. De Sharpy Plus, voor het eerst geïntroduceerd in 2019, heeft een geïntegreerde Osram ontladingslamp en is een van de hoogtepunten op het hoofdpodium. Het 100% hybride licht met een krachtige Osram Sirius HRI 330W X8 lamp combineert spot- en bundelmodi en zorgt voor homogene projectie en indrukwekkende bundels. In beide modi kan het volledige zoombereik van 3° tot 36° worden gebruikt om de artiesten in het juiste licht te zetten. Er worden ook Axcor 600-spots met geïntegreerde SSL-technologie gebruikt. De krachtige 500W Pure White LED lichtengine van deze veelzijdige armaturen levert tot 28.000 lumen bij een kleurtemperatuur van maximaal 6.500 K, afhankelijk van de uitvoering. Ook de Unico uit de Scenius-familie gaat weer voor grote effecten zorgen. De Sharpy Wash wordt buiten het podium gebruikt, als aanvulling op het verlichtingsconcept van Claypaky. "De dit jaar gebruikte Claypaky-armaturen, zoals spotlight-, bundel-, profiel- en washerarmaturen, geven ons uitgebreide ontwerpmogelijkheden. Met deze krachtige producten kunnen we geweldige visuele ervaringen creëren door middel van licht van topkwaliteit en allerlei zeer uiteenlopende effecten", zegt lichtontwerper Dakar Azulay. Hij maakt dit jaar, samen met zijn collega-lichtontwerper Ronen Najar, voor het eerst deel uit van het Eurovisie Songfestival. Naast de Claypaky-producten worden ook armaturen van andere merken met Osram lamptechnologie in het systeem geïntegreerd, zoals de BMFL van Robe.

Opmerkelijke lichtcomposities buiten het Eurovisiepodium
Buiten het Eurovisiepodium zullen ook de bezienswaardigheden van de stad Tel Aviv schitteren in felle kleuren. Dit jaar wordt bijna de hele oude stad van Jaffa verlicht met Osram spots. Bezienswaardigheden zoals de klokkentoren en de Sint-Pieterskerk uit de tijd van het Ottomaanse Rijk, worden in verschillende kleuren verlicht. Hetzelfde geldt voor het internationale congrescentrum, waar het Eurovisie Songfestival plaatsvindt. In welke kleuren de gebouwen worden verlicht, wordt door de kijkers bepaald met behulp van de officiële app van het Eurovisie Songfestival. Via Osram light voting kunnen ze tijdens de twee halve finales en de finale op de verschillende artiesten stemmen. De schaal loopt van één tot twaalf. De gemiddelde waarde van alle stemmen levert een eindscore op en daarmee de kleur waarin de bezienswaardigheden worden verlicht. De resultaten zijn direct zichtbaar in de stad en via webcams in de app ook overal in de wereld.