P3 Purmerend vernieuwt verlichting met Robe

Vrijdag 6 juni 2025
Een dynamisch pakket van Robe moving lights is geïnstalleerd in het drukbezochte poppodium P3 in Purmerend. De recente upgrade, die oorspronkelijk vóór de pandemie was gepland en werd uitgevoerd zodra de beperkingen werden versoepeld, bestond uit 14 x ESPRITES, 8 x PAINTES, 16 x LEDBeam 350s, 8 x LEDBeam 150sen 4 x T1 Profiles. P3 beschikt over twee muziekzalen – met een capaciteit van respectievelijk 850 en 350 personen – en een theaterzaal die plaats biedt aan 130 bezoekers. De locatie opende op 1 april 2006, en Ferry Veenman, nu hoofd techniek en productie, werkt er al 17 jaar – de eerste zes als barman. Eén van de vaste lichttechnici, Edo van Randen, is er zelfs al 18 jaar actief.

Ferry is nu verantwoordelijk voor alle technische zaken in de drie zalen voor livemuziek, plus vijf repetitieruimtes, waarvan één is ingericht als studio. Het gebouw kenmerkt zich door moderne, functionele architectuur met onder andere een opvallende hydraulische entree en fungeert als een bekend creatief centrum in de regio.

Er worden wekelijks minstens twee à drie shows en evenementen georganiseerd, waarvan een deel in eigen productie. Het is dus een dynamische en drukke omgeving die vraagt om flexibele verlichting.

Toen P3 bijna 19 jaar geleden opende, hingen er al Robe 575 ColorSpot en ColorWash moving lights in de grote zaal. Deze waren destijds een van de eerste in Nederland en opmerkelijk genoeg functioneerden ze nog steeds toen ze onlangs werden verwijderd en vervangen!

In 2012 werden er tien Robe LEDWash 300’s aangeschaft bij Controllux, de Benelux-distributeur van Robe. Ook deze waren destijds een van de eerste vaste installaties in het land.

Net als veel andere podia in Nederland wordt P3 gefinancierd door de gemeente en beheerd via een stichting. Het gesprek over een verlichtingsupgrade begon tijdens corona, mede ingegeven door de landelijke eis dat alle podia overstappen op energiezuinige LED-verlichting.

Ferry – die ook werkt als freelance lichtontwerper – raadpleegde zijn crew, de vaste freelancers van P3, het bestuur en enkele externe lichtprofessionals. Hij wilde goed inzicht krijgen in ieders mening over de ideale combinatie van armaturen, vanuit verschillende perspectieven.

Natuurlijk werden ook andere merken overwogen, maar een doorslaggevende reden om opnieuw voor Robe te kiezen, was dat de oude ColorSpot 575s nog steeds werkten na 18 jaar. “Als je zó lang met een armatuur kunt doen, is dat simpelweg uitstekende prijs-kwaliteitverhouding,” aldus Ferry. “Het is echt geen hogere wiskunde!”

De TE-lichtbron van Robe in de ESPRITES en PAINTES versterkte deze gedachte. “Ik heb met eigen ogen gezien hoe duurzaam de Robe hardware is,” merkte Ferry op. “Dat je de LED-engine kunt vervangen is echt een groot voordeel.”

Een ander pluspunt is de goede relatie en support die ze ervaren met Controllux. Alles bij elkaar opgeteld, was Robe de duidelijke keuze.

Sinds 2008 maakt P3 gebruik van Avolites-consoles – oorspronkelijk aangeschaft op aanraden van Maikel Sakkers, die toen als lichttechnicus en programmeur werkte en inmiddels key accountmanager verlichting is bij Controllux.

Zo’n 95% van de shows bij P3 wordt belicht door Ferry en zijn team. Hij vertelt dat het even wennen was aan de kracht en creativiteit die de nieuwe armaturen bieden, maar dat ze een enorm verschil maken in hoe shows belicht kunnen worden. Ze tillen de productie naar een hoger niveau, voor iedereen, inclusief het publiek.

Ferry is enthousiast over de 'kracht, punch en ongelooflijke optiek' van de ESPRITES. De helderheid van de PAINTES – zeker gezien hun compacte formaat – overtrof zelfs zijn verwachtingen. Hij benadrukt ook hun snelheid en hoe goed ze functioneren als blinders, zeker in combinatie met de LEDBeam 350s in de kleine zaal – een perfecte match.

De LEDBeam 150s maken deel uit van een floor package samen met vier ESPRITES. Dit pakket kan flexibel tussen beide zalen worden verplaatst. De T1 Profiles worden ingezet voor uitstekende front- en keyverlichting in de grote zaal.

Foto: Louise Stickland