Rebranding voor Painting With Light: nieuwe strategie in visual imagineering en sleutelklare oplossingen

Maandag 10 januari 2022
Painting with Light (PWL) kondigt een volledige rebranding aan met nieuw logo en website ter ondersteuning van de nieuwe strategische marktvisie: www.pwl.be. De dramatische impact van de crisis op de event en entertainment sector heeft bedrijven aangezet tot herpositionering.  PWL is international erkend voor zijn expertise in lighting, visual, show en production design. Op basis van deze kerncompetenties ontwikkelde het PWL management een nieuwe strategische richting met marktdiversificatie, digitalisatie en A tot Z project management services voor intense visuele ervaringen.

Het PWL team is actief in live entertainment zoals musicals, concerten, festivals en TV-producties. Enkele 2021 referenties zijn: 24 Hour Live, Clouseau Live, de musicals Daens en 40-45, K3 Dreams show, Tomorrowland around the world, Tien Om Te Zien, James De Musical, The Cooke & Verhulst Show, Niels De Stadsbader ‘Stronger-concert’, DWW showcases met Ed Sheeran en Angèle, en nog veel meer.

Luc Peumans, CEO van PWL, licht toe: “De voorbije jaren zijn we als team wendbaarder geworden om in te spelen op de snel evoluerende markt. Onze klanten vragen meer digitale toepassingen, alsook volledige turnkey services die hen volledig ontzorgen. We hebben ons dienstenaanbod in die richting aangepast, en bouwden onder meer onze studio om tot een  chromakey TV studio. Deze is uitgerust met augmented reality technologieën voor virtuele events en live broadcasting. We breiden deze diensten zelfs verder uit tot het op maat bouwen van virtual studios voor klanten op hun locatie. Dit sluit perfect aan op onze missie, het creëren van onvergetelijke ervaringen door krachtige visual imagineering en multisensorische emoties.”

PWL heeft het team uitgebreid met 50% aan nieuwe ontwerpers, ontwikkelaars, project en sales managers om zo tegemoet te komen aan de groeiende vraag. Deze betreft sterke visuele belevingen in steden en winkelcentra, pretparken en festivals, maar ook voor kerken en gebouwen. Enkele projecten in 2021 zijn onder meer projection mapping voor Flanders Vaccination Campaign, Wintergloed in Brugge, de interactieve tentoonstelling Kunstuur in Mechelen (derde editie), Twilight Land in Genk, binnen-en buitenverlichting voor het kerkje van Borgloon, Plopsa Hotel en Plopsaqua Landen, alsook tijdelijke installaties voor het stadshuis en de kerk van Tienen evenals de Corda watertoren in Hasselt. Het PWL team werkt nauw samen met stadsarchitecten en engineers om video animaties, licht en geluidinstallaties in te zetten voor memorabele bezoekerservaringen.  Check hier enkele projecten.

Mix entertainment en architecturaal lichtontwerp
PWL’s dynamische en multidisciplinaire mix van entertainment en architecturale lichtexpertise maakt hotels en bedrijfsgebouwen tot echte herkenningspunten.  Het team ontwikkelde het lichtontwerp voor het nieuwe PWC (Price Waterhouse Cooper) hoofdkantoor in Brussel, opnieuw in opdracht van Ghelamco. De voorgevel van dit 12 verdieping tellende gebouw, met een totaaloppervlakte van 28.000 m², is een opvallend en creatief baken vanop de Brusselse ring. PWL gebruikte duurzame en kwalitatieve lichtpunten, volledig in lijn met de milieuvriendelijke bouw, die bovendien rekening houdt met de hedendaagse noden van werknemers.

Voor het Plopsaland Hotel,  het nieuwe vlaggenschip van het pretpark in De Panne, ontwierp PWL een volledige geïntegreerd all-LED lichtschema. De belichting van de voorgevel benadrukt het magische aspect van het gebouw, een eclectische mix van architecturale stijlen zoals sprookjeskastelen en prestigieuze herenhuizen met indrukwekkende poorten. Het atrium van het hotel biedt een majestueuze aanblik over drie verdiepingen met vele balkonnetjes en een centrale kroonluchter. De belichting draagt bij tot een krachtige visuele ervaring, ondesteund door theatrale, filmsche en praktische elementen.

Luc Peumans concludeert: “Ik ben oprecht trots dat ons team, onze partners, klanten en onze hele sector zoveel solidariteit, creativiteit en enagagement aan de dag leggen. We zijn er nog niet helemaal maar ik ben rotsvast overtuigd dat we hier sterker uitkomen. Samen laten we iedereen opnieuw lachen, roepen, zingen en dansen!”

Over PWL
PWL werd opgericht in 1999 door CEO Luc Peumans en is gevestigd in C-Mine te Genk, België. Deze innovatieve studio voor verlichting en videodesign heeft wortels in live entertainment, concerten en TV-producties. Het gespecialiseerde team ontwikkelt geavanceerde licht- en videotechnologieën voor boeiende verhalen en visuele ervaringen in de entertainment- en vrijetijdsmarkten evenals in retail en architecturale toepassingen. De laatste innovatie is een volledige uitgeruste Virtual Event Studio met spectaculaire augmented reality decors en licht-en geluidsinstallaties voor opname en weergave van virtuele live events.

PWL rust dark rides uit met slimme lichttechnologie, waaronder de veelvuldig bekroonde Popcorn Revenge in Walibi, België, Basyliszek in Legendia, Polen, evenals Plopsaland hotel en de waterparken. Het team verzorgt ook creative showverlichting en videodesign voor musicals zoals 40-45 en Daens, concerten en festivals, voetbalstadia, monumenten en gebouwen over heel de wereld.