Ruggengraat evenementenbranche dreigt te verdwijnen

Zondag 10 januari 2021
<p>De grote, kapitaalintensieve evenemententoeleveranciers dreigen te verdwijnen, wanneer het plafond van de huidige TVL-regeling niet verdwijnt. De ruggengraat van de evenementensector zal verdwijnen, als er nu direct geen extra steun komt. Het Evenementen Toeleveranciers Collectief (ETC) doet een dringend beroep op de overheid om extra steun te verstrekken aan deze bedrijven. Als dit namelijk niet gebeurt, dan zal dit grote consequenties hebben voor de kwaliteit en veiligheid van toekomstige evenementen.

Ongeveer 75 tot 100 grote, kapitaalintensieve toeleveranciers in de evenementensector in Nederland, met een jaaromzet vanaf €4.000.000,- omzet, dreigen te verdwijnen, doordat de steun in de TVL-regeling voor deze bedrijven niet toereikend is om te overleven. Dit is de top van de branche; deze bedrijven behoren tot de Champions League in de evenementensector en staan garant voor een zeer groot deel van de werkgelegenheid. Het voorstel van ETC is dan ook om het plafond van €30.000,-/maand per direct te laten vervallen voor bedrijven met meer dan 50% omzetverlies, zodat de zwaarst getroffen bedrijven toch kunnen overleven.

Meer schade, maar minder steun
Voor de grotere, kapitaalintensieve bedrijven, zoals o.a. licht en geluidsbedrijven, tentenbouwers en podiumbouwers is en blijft de schade het grootst en zijn de reserves nu verdwenen. Het maximale bedrag van €30.000,- per maand die deze kapitaalsintensieve bedrijven nu ontvangen, is bij lange na niet toereikend. Het moet mogelijk worden dat deze evenementenbedrijven, die voor Corona financieel gezond waren, met de juiste steunregeling kunnen overleven. De buffers zijn opgebruikt, waardoor hun voortbestaan aan een zijden draadje hangt en faillissement dreigt. De gevolgen hiervan voor de rest van de evenementenbranche zijn niet te overzien als dit gebeurt. Het is onmogelijk en niet reëel om na 10 maanden te verwachten dat deze bedrijven deze buffers aan kunnen blijven vullen. Deze bedrijven zijn de ruggengraat van de evenementensector. De doelstelling, in zowel de toegang als de uitvoering voor deze bedrijven, moet zijn dat de ongelijkheid in de steun wordt opgeheven en dat ook de grotere MKB-bedrijven de steun krijgen die ze nodig hebben om te overleven.

De evenementensector in Nederland is wereldwijd koploper in veiligheid, kwaliteit en innovatie. Deze sector is eerder, harder en langduriger getroffen door de coronacrisis dan welke sector dan ook. Wanneer deze Champions League bedrijven verdwijnen binnen de branche zal veel kennis en kunde verloren gaan.

Evenementen toeleveranciers collectief (ETC)
Met het voortduren van de crisis en het uitblijven van de stip aan de horizon voor de evenementenbranche, hebben diverse evenemententoeleveranciers brancheverenigingen zich genoodzaakt gevoeld zich te verenigen om de gezamenlijke pijnpunten nóg beter in beeld te brengen. Dit gebeurt binnen het Evenementen Toeleveranciers Collectief [ECT]. In dit collectief zijn verenigd

•        Front of House Toeleveranciers [FOHt]

•        Branchevereniging van Nederlandse Tentenverhuurbedrijven [TVD]