'Bezoekers muziekevenementen zijn smartphones zat'

Donderdag 29 november 2018
Een nieuw onderzoek van Eventbrite (NYSE:EB), een wereldwijd ticketing en event technologieplatform dat miljoenen evenementen mogelijk maakt, wijst uit dat ruim 64% van de  Nederlanders die de afgelopen 12 maanden een muziekevenement heeft bezocht open staat voor maatregelen om smartphonegebruik tijdens een concert, festival of clubbezoek te beperken. Van de ruim 500 ondervraagden die het afgelopen jaar een muziekevenement hebben bezocht zegt meer dan 50% liever te hebben dat anderen minder foto’s en video’s zouden maken tijdens een optreden, dat terwijl 64% zegt zelf ook opnames te maken. Bijna een vierde van hen zegt weleens het gevoel te hebben gehad dat ze zich niet zoveel hadden moeten concentreren op het nemen van foto’s, maar meer hadden moeten genieten.

Jasper Dijkstra, Country Director Eventbrite Benelux: "Ga naar een concert, club of festival en je ziet het merendeel van de bezoekers opnames maken. Andere bezoekers raken er steeds vaker door geïrriteerd. En dat niet alleen. Eigenlijk is iedereen, het publiek, artiesten en organisatoren, die we gesproken hebben het er wel mee eens: als je teveel met je smartphone bezig bent dan geniet je niet meer van het optreden. We hopen dat ons onderzoek het begin is van een goed gesprek over hoe we meer uit een optreden kunnen halen. Met of zonder smartphone.”

De visie van de industrie
Bekende artiesten als Adele, Alicia Keys, Nick Cave, Kendrick Lamar en wijlen Prince, vroegen fans om van het moment te genieten en in sommige gevallen af te zien van het gebruik van hun telefoons tijdens een optreden. Bekende stand up comedians zoals Chris Rock en Kevin Hart, en de voormalige frontman van White Stripes, Jack White, verbieden smartphones helemaal tijdens hun optredens. Een rondvraag bij meerdere Nederlandse clubs, locatie-eigenaren, festivals en artiesten wijst erop dat ook bij hen de discussie onder smartphonegebruik levend is: het merendeel van de professionals maakten zich tot op een zekere hoogte zorgen over het smartphonegebruik tijdens optredens.

Een club die proactief smartphonegebruik aanpakt is De School in Amsterdam. Zij plakken de lens van een smartphone af en vragen bezoekers van de club om vooral te dansen. Jochem Wertheimer, eigenaar van De School: “Alles in onze club straalt uit dat luisteren en opgaan in de muziek belangrijker is dan het vastleggen van een moment.”

Nederland - Duitsland - Groot-Brittannië
De bevindingen in Nederland sluiten aan bij de resultaten uit een vergelijkbaar onderzoek van Eventbrite onder 2.000 bezoekers, in Duitsland en Groot-Brittannië, die in de afgelopen 12 maanden een live evenement hebben bezocht. In beide landen staat de meerderheid van de bezoekers (D:75%, GB:69%) open voor maatregelen om het maken van foto’s en video’s tijdens live evenementen in te perken. 

Artist ambassador van The Association of Electronic Music in Groot-Brittannië, DJ, producer en eigenaar van een platenlabel Anja Schneider zegt in een reactie op het Britse onderzoek: "Als DJ wil ik mensen entertainen. Ik bouw aan een set die misschien wel de hele nacht duur of aan het einde van een after-party is gepland. Je kunt dat dan niet samenvatten in een klein stukje video, gefilmd op een telefoon, van drie minuten of twintig seconden of zoiets. Zie ik een woud van telefoons in de lucht als ik aan het optreden ben. Natuurlijk. Voor mij is dat een probleem, omdat je de mensen niet kunt zien. Je kunt de sfeer niet bepalen en je kunt de gezichten van mensen niet zien."

Tot slot nogmaals Jasper Dijkstra: “Bij Eventbrite houden we van mobiele technologie. Het biedt veel extra’s voor organisatoren en bezoekers van evenementen. Maar het is duidelijk dat er heel veel mooie momenten zijn die je beter kan ervaren zonder een scherm.”