Stevie Wonder stapt over op DPA microfoons

Vrijdag 23 januari 2015
Nadat de legendarische Stevie Wonder onlangs een zomertour door Europa afsloot, waren de technici van zijn audioteam lyrisch over enkele nieuwe items in hun touruitrusting: de daaraan toegevoegde DPA microfoons. Op aanraden van jazz-zanger Dee Alexander testte de front of house (FOH) technicus van Wonder de d:facto™ Vocal en d:vote™ 4099P Instrument pianomicrofoons van DPA uit tijdens de tour. De microfoons bleken de perfecte mix te leveren van toon en detail die nodig is om het brede scala aan stijlen van de muzikant weer te geven. Ze vormen nu een vast onderdeel van de gear bij de optredens van Stevie Wonder. 

Danny Leake is al meer dan 20 jaar de FOH technicus van Wonder en heeft dus ruim voldoende ervaring om te bepalen welke audio tools het beste passen bij de muzikant. Al jaren maakt hij gebruik van de originele 4006 opname mics van DPA voor de percussiesectie van Wonder. De beslissing om ook voor de muzikant zelf DPA mics te gaan gebruiken, was dus niet zo moeilijk.
 
“Ik gebruik nog steeds mijn originele DPA 4006’s voor de percussiesectie”, aldus Leake. “Toen ik eindelijk de kans kreeg om de DPA d:facto Vocal Mic uit te proberen, nam ik die met beide handen aan, en ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Samen met Dwayne Jones, die de in-ear microfoons van Stevie regelt, en John ‘Bugs’ Parkinson van de band monitors, waren we het er allemaal over eens dat de microfoon een breder en krachtiger geluid levert, een goed volume voor feedback heeft en ook in de lage tonen echt vol is.”
 
Naast de eigenschappen met betrekking tot de versterking, merkte Leake nog andere effecten op. “Veel artiesten hebben de neiging de microfoon ‘op te eten’. Dat kan het geluid van een microfoon veranderen vanwege het nabijheidseffect,” verklaart hij. “Dit gebeurt niet bij Stevie omdat de mic verder van hem weg staat op een standaard, maar ik kon nog steeds vaststellen dat het nabijheidseffect van de d:facto perfect was. Dat was voor mij echt cool omdat ik het geluid zo goed binnen de kaders kon houden.”
 
De overstap naar de d:facto van DPA was niet de enige verandering in de mic setup van de artiest omdat Leake ook een studioset van de d:vote 4099P piano mics toepaste, die hij samen met MIDI gebruikte voor Stevie’s vleugelpiano. “Persoonlijk vind ik dat het MIDI spul een beetje droog klinkt, maar daardoor kunnen we het geluid van de hele band goed op elkaar afstemmen, terwijl we de piano toch voorop kunnen houden,” vertelt Leake. “De mics worden gebruikt om sprankeling en realisme aan het geluid van Stevie te geven, omdat hij een fantastische pianist is. Naar mijn mening pikken de d:votes de dynamiek van wat hij doet beter op dan de MIDI. Vergeleken met onze oudere mics zijn de d:votes meer open en klinken ze veel helderder. Ik vind dat ze ook de piano beter op konden pikken omdat je ze precies daar kunt plaatsen waar je ze wil hebben. Voor mij was het echt een verbetering.”
 
Leake heeft nu de d:facto en d:vote mics opgenomen in de rider voor alle toekomstige shows, zodat de muzikant altijd gegarandeerd wordt versterkt met behulp van DPA mics. Leake, als ervaren geluidstechnicus, is ook oud-voorzitter van EARS – de Engineering and Recording Society of Chicago, een organisatie van technici en producers die de Chicago Recording Industry promoten en als mentor fungeren voor studenten.