'Een leven lang radio' - Online talkshow Top Format én boek Bart van Gogh

Om het werk, de avonturen en ontwikkelingen van de radiowereld in de spotlights te zetten, organiseert Top Format op 18 november een exclusieve online talkshow inclusief de lancering van het boek ‘Bart! De Van Gogh van de jingles’. In dit unieke online programma (woensdag 18 november tussen 16.00 en 17.30) wordt de release van het boek gevierd en praten Bart van Gogh, Jelle Boonstra (schrijver), Ton Lathouwers (oprichter Sky Radio), Jeroen van Inkel (radiomaker NPO Radio 2) en Uunco Cerfontaine (station manager Sky Radio) over de ervaringen in de radiowereld en hun visie op de toekomst. Wie dit online evenement wil meebeleven, kan zich hier inschrijven: http://topformat.com/bartboek/.

Het einde van de radio is in het verleden al meerdere malen voorspeld. Bart van Gogh werkt veertig jaar in het radio-vak, onder meer als jingle-maker en stem van Sky Radio. Hij voorziet dat radio ook de komst van Spotify en podcasts overleeft, net zoals het de komst van TV overleefde. Radiozenders zouden zelfs nog meer kunnen samenwerken met podcasts en playlists, zodat beide kanalen van elkaars kwaliteiten profiteren.
 
In het recent verschenen boek Bart! De Van Gogh van de jingles (geschreven door journalist Jelle Boonstra) spreekt Van Gogh zich uit over het verleden en de toekomst van radio. Het boek vertelt niet alleen over het leven van Bart van Gogh, maar ook over de ontwikkeling van de piratenzenders, commerciële radio, jingles en digitale kanalen. In dit boek blikt Van Gogh terug en vooruit. Van Gogh begon veertig jaar geleden als radiomaker en groeide uit tot één van de meest bekende producers van jingles. Hij maakte onder meer jingles voor NOS Tour de France, TROS, Radio 2, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica.
 
Samenwerking radio en podcasts
Het einde van de radio is al vaker aangekondigd, stelt Van Gogh. “We herinneren ons het nummer Video Killed the Radio Star nog wel. Net zoals er videotheken en tv-zenders bestonden, kunnen podcasts, playlists en radiozenders ook naast elkaar bestaan. Maar ik denk dat deze partijen wel met elkaar kunnen samenwerken, wat bij radio en tv nooit echt gelukt is. Tv-kijkers keken zapten uiteindelijk niet vaak naar kletsende radio-hosts.”
 
Radio en podcasts kunnen elkaar versterken, stelt Van Gogh. “Radio is altijd al een medium geweest waar mensen nieuwe muziek ontdekten. Waarom zou je er niet ook nieuwe podcasts kunnen ontdekken? Laten we het beste van beide werelden combineren. De radio zou een lineaire etalage kunnen worden voor podcasts en playlists. Podcasts hebben vaak een specifiek- of niche-publiek en daardoor vallen er gerichte advertenties voor te maken, wat voor adverteerders interessant is.”
 
Ruud de Wild en Rauw
Dat het anders kan, bewijst Ruud de Wild. In zijn podcast 30 MINUTEN RAUW stelt hij 30 minuten lang vragen aan een bijzonder persoon. Het resultaat van dit vraaggesprek hoort de luisteraar in de podcast. De podcast wordt gepromoot in het radioprogramma van De Wild op Radio 2, door er fragmenten uit te laten horen. Ook BNR is een voorloper op het gebied van podcasts. Van Gogh: “Ruud de Wild heeft jarenlange radio-ervaring. Dat hij ook inzet op podcasts, stemt me hoopvol. Ik denk dat radiozenders op deze manier toekomstbestendig kunnen worden en blijven. Ook dit mediakanaal zal een digitale transformatie moeten doormaken.”
 
Bij het boek Bart! De Van Gogh van de jingles hoort een (gratis) online magazine, met verdiepende audio- en video-content. Dit zogenoemde Bart van Gogh Magazine is gemaakt door journalist Benno Roozen.
 

Wed, 18-November-2020 11:45

Algemene voorwaarden | privacy statement