Alcons Pro-Ribbons geven gehoor aan Richard Dorland's 'Oor voor Detail'

Vrijdag 26 juni 2020
Met meer dan dertig jaar ervaring in het mixen van livemuziek (theater en concerten) is Richard van Dorland een geluidstechnicus met een muzikaal hart. Werkend met artiesten die zowel akoestische als elektrische instrumenten bespelen en muziek maken met een groot dynamisch bereik, ziet hij zichzelf als een verlengstuk van de muzikanten en hun performance. Zijn investering in een Alcons Audio pro-ribbon systeem heeft er mede voor gezorgd dat het publiek van elk geluidsdetail kan genieten. “Ik geef elke muzikant de aandacht die hij/zij nodig heeft, zodat er ruimte ontstaat voor hun instrument en samenspel. Elk instrument krijgt zijn eigen plaats in het geluidsbeeld, met een natuurlijk klankbeeld en heldere balans. Dit geheel vertaal ik naar een open en transparante geluidsbeleving voor de luisteraar", aldus Van Dorland.

Richard van Dorland staat in Nederland bekend om zijn werk met diverse nationale en internationale artiesten, waaronder de bekende Nederlandse zangeres en muzikanten Hildegard Mandos & Friends, die elementen van jazz, bossanova, soul, Afrikaans, Zuid-Amerikaans en pop in hun muziek verwerken. Met muziek die zo’n breed spectrum bestrijkt, zijn er veel dynamische elementen in de uitvoeringen, dus een PA systeem dat al deze elementen zou kunnen weergeven was cruciaal. Andere vereisten waren een zeer gecontroleerde afstraling en een uitstekende gain-before-feedback.

Van Dorland investeerde in een Alcons Audio pro-ribbon systeem, bestaande uit zes LR7 micro line array modules, met 6.5” woofer en RBN401 4”pro-ribbon driver, en twee stuks BF121, Alcons’ nieuwe compacte 12” subwoofer, aangestuurd door een Sentinel10 4-kanaals amplified loudspeaker controller. "Voor mij was de pro-ribbon luidsprekertechnologie van Alcons een duidelijke keuze, omdat de pro-ribbon driver veel voordelen heeft ten opzichte van het compressie driver/hoorn systeem dat in de meeste luidsprekers wordt gebruikt", zegt hij. “De 90 graden spreiding van de LR7 dekt ook echt 90 graden tot zelfs boven 20kHz. Het frequentiebereik blijft in balans en elk detail is hoorbaar, zelfs bij een zeer laag volume.”

Van Dorland heeft tevens frames aangeschaft waarin tot 5 stuks LR7 per kant kunnen worden gemonteerd. Indien gecombineerd met een BF121 of BF151mkII subwoofer is deze statiefoplossing flexibel genoeg om uitmuntend geluid te leveren in ruimtes variërend van een kleine studio tot een middelgrote club. “Ik hou van de detaillering en het open karakter van het systeem”, zegt Van Dorland; "Zowel de muzikanten als ikzelf zijn erg blij met de keuze voor Alcons!"

Meer info op: www.richardvandorland.nl en www.alcons.audio