Digitaal luisteren is de nieuwe norm voor radio

Woensdag 8 juni 2016
In navolging van de landelijke publieke omroep starten ook de landelijke commerciële radiostations met verdere uitrol van een landelijk dekkend digitaal DAB+ netwerk. Verdichting van het netwerk levert naast een landelijk bereik ook verbeterde ontvangst van DAB+ binnenshuis. Nederland maakt onderdeel uit van de digitaliseringsslag die in Europa gaande is. Voor verdere groei van digitale radio is de samenwerking tussen publieke en commerciële omroepen, overheid, fabrikanten, retailers en auto-industrie essentieel. Dit bleek dinsdag 7 juni tijdens tijdens het symposium Dag van de Digitale Radio in Hilversum.

Als primeur in Nederland werd tevens de eerste “Digital Radio-app” voor smartphones gelanceerd, een smartphone app die kan schakelen tussen DAB+, WiFi en 3G/4G. Meer dan 60 DAB+ stations zijn in deze app verenigd, landelijke en regionale, publieke en commerciële. De app is nu beschikbaar op de LG Stylus 2 DAB+, ’s wereld eerste smartphone met ingebouwde DAB+-chip. De basis is hiermee gelegd voor beluistering van digitale radio op smartphones zonder streaming kosten.
 
Menno Koningsberger, vice-voorzitter Stuurgroep Digital Radio NL: “Digitaal radio luisteren neemt een vlucht en gebeurt tegenwoordig al op een scala aan digitale devices. DAB+ zal de definitieve opvolger worden van FM voor ether broadcasting. Digitale hybride ontvangst, een combinatie tussen DAB+, 4G en Wifi, is de toekomst van radio. Op smartphones zal de combinatie hiervan zorgen voor een meer gepersonaliseerde radio-ervaring. Onze gezamenlijke ambitie is dat ieder toestel dat verkocht wordt, digitale radio kan ontvangen.”
 
Groei digitale radio zet door
Tegenwoordig gaat al bijna de helft van de radio-ontvangst buiten de ether FM om (bron: NLO-distributieonderzoek 2015). Het aantal verkochte DAB+ radio’s in Nederland is wederom fors gegroeid. Volgens GfK een groei van 71% in de periode april ’15 tm maart ’16 vergeleken met dezelfde periode het jaar daarvoor. In 2015 reed 16% van de nieuw verkochte auto’s de garage uit met een DAB+ autoradio aan boord (bron: JATO Dynamics). Binnenkort worden negenduizend winkelvloermedewerkers getraind op kennis over digitale radio (bron: Uneto-vni).