Verhuursoftware Demodag

Eind november verzorgde AV & Entertainment Magazine een Verhuursoftware Demodag. Want veel verhuurders gebruiken dan wel een softwarepakket om hun verhuuractiviteiten mee te regelen, maar weten vaak niet wat er nog meer op de markt is. Welke aanbieders zijn er? Wat onderscheidt hun oplossingen? En welk pakket past nou eigenlijk het best bij de activiteiten van een bepaalde verhuurder? Een volle dag van demo's, met tussendoor een door Rent Around aangeboden lunch in De Ruwenberg Hotel - Meetings - Events. AGP, OakSoft, Rentman en inspHire toonden hun oplossingen en de bevindingen van de deelnemende verhuurders vind je in dit verhaal.

Alle edities

AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Verhuursoftware Demodag

Magazines | AV-Entertainment Nr6 2016

show&events Verhuursoftware

av-entertainment.nl

Rentman is in relatief korte tijd uitgegroeid tot een meer dan gevestigde naam in de verhuurwereld. Het draait volledig in de cloud en is mede daardoor overal en altijd bereikbaar.

Zo'n 5.000 gebruikers in 26 landen loggen dagelijks in om gebruik te maken van het verhuurpakket. Doordat het webbased is, krijgen gebruikers ook niet te maken kosten voor aanschaf of onderhoud van hard- of software. Het is echt een kwestie van inloggen en aan de gang gaan. Iedere medewerker heeft inzicht in de voor hem of haar belangrijke informatie. Het dashbord toont de taken voor vandaag, materialen die gepakt moeten worden en verlopen opties. Vanuit één agenda worden alle projecten beheerd en wordt de relevante informatie gecommuniceerd naar de betreffende medewerkers en freelancers. Er zijn ook losse modules voor handen, zoals uitgebreidere personeelsplanning. Met de lancering van RM4G wordt dat nog verder uitgediept. Offertes, contracten en facturen zijn snel te genereren en verzenden en met de template-editor is het eenvoudig professionele bonnen in de eigen lay-out te maken. Ook de personeelsplanning is volledig geïntegreerd in het pakket.

www.rentman.nl

Reacties deelnemers:
Daniëlle Buitendijk (Ampco Flashlight Rental): "Een pakket met veel potentie. Wij hebben al een eerste kennismakingsgesprek gehad. De basis is heel goed, over alles is nagedacht. Een zeer interessant pakket, overzichtelijk en heel sterk in de basis."
Mike Smit (Heuvelman Sound & Vision): "Dit pakket oogt heel 'schoon' en fris. Ik kende het pakket nog niet, maar het laat een goede indruk achter. Over de functionaliteit kan ik niet oordelen, daarvoor zou je meer de diepte in moeten gaan."
Matthijs Dijkstra (NFGD Audiovisueel): "Wij werken met Rentman 3.0, maar zijn heel nieuwsgierig naar Rentman 4G, waar nu aan gewerkt wordt. Dat ziet er veelbelovend uit. Rentman is enorm uitgebreid, overzichtelijk, zeer professioneel en echt gericht op AV-verhuur. Het is niet alleen een toppakket, er zit ook nog eens een flexibel topteam achter."
Bjorn Lentjes (Rent-All): "Ik was al bekend met Rentman en heb er ook al een demo van gezien. Het ziet er visueel heel goed ui. Voor Rent-All is het op dit moment geen optie, aangezien er geen oplossing voor multi-warehousing in zit. Over de functionaliteit en breedheid kan ik niet oordelen, daar is een half uur uitleg te kort voor."
Hinse Hogenboom (Grafisch Lyceum Rotterdam): "Een duidelijk en heel compleet pakket. Echt breed, wat ook maakt dat er modules zijn die op dit moment bij ons niet nodig zijn. Het zou voor ons zeker een optie zijn. Al met al lijkt het me een erg goed pakket."

OakTree Rent van OakSoft Rental Software is een complete ERP-oplossing binnen de verhuurbranche. Het pakket is feitelijk een totaaloplossing waarbij alle afdelingen van een verhuurder zullen samenwerken met één centrale administratie.

OakTree gaat een stapje verder dan voorraadbeheer en projectafhandeling alleen. Het is bijvoorbeeld voorzien van een magazijn in- en uitslagmodule en levert bovendien een compleet in eigen beheer ontwikkelde financiële administratie (OakTree Finance), die samen met de verhuursoftware voor nog meer kwaliteit en inzage zorgt. Op het moment wordt bij OakSoft hard gewerkt aan de volledig webbased applicatie RentBuddy. RentBuddy geeft direct online inzage en controle over de verhuuractiviteiten. Waar je ook bent en op welk apparaat dan ook. Omdat RentBuddy 100% uitwisselbaar is met OakTree Rent, geeft dit de garantie dat de online software van RentBuddy veilig als 'proven technology' binnen de organisatie geïmplementeerd kan worden.

www.oaksoft.eu

Pieter van Roijen (Grafisch Lyceum Rotterdam): "Een heel uitgebreid pakket, waarvan wij in 2014 al een demo hebben gehad. Zeer functioneel, met heel veel mogelijkheden. Het is bovendien ook heel goed aan te passen aan de behoefte van de klant."
Bjorn Lentjes (Rent-All): "Ik kende het pakket van Story Sound, dat er gebruik van maakt. Het is een modern en compleet pakket, heel uitgebreid. Het lijkt me een prima pakket, dat voldoet aan onze wensen. Het zou voor ons dus een serieuze optie kunnen zijn."
Jeroen Pos (BPRvisie Audiovisueel): "Wij gebruiken dit pakket al vijf of zes jaar en zijn er tevreden over. Het voldoet op heel veel fronten. Het is functioneel en ziet er ook nog eens goed uit."
Daniel van der Horst (Musicsensation Entertainment): "Mijn eerste indruk? Smooth en gebruiksvriendelijk. Ik kende het nog niet, maar voor ons is dit qua functionaliteit en breedheid zeker voldoende. Het is een erg interessant systeem, dat zeker zal worden overwogen."
Roel de Weerd (Ampco Flashlight Rental): "Dit pakket kan heel veel. Het is redelijk compleet en biedt veel mogelijkheden. Voor ons zou het derhalve mogelijk interessant kunnen zijn."
René Simmers (NFGD Audiovisueel): "Zeer uitgebreid. Het ziet er goed uit, maar ik ben wel benieuwd naar hoe het ervoor staat met de verkoopmodule. Daar was de tijd nu wat te kort voor. Voor ons zéker interessant, met name omdat het echt een 'alles-in-één-pakket' is.
Robbie van de Wijst (RWP Audio Video Lighting): "OakTree ziet er goed uit, heel duidelijk. Qua breedheid en functionaliteit prima en prijstechnisch volgens mij ook in orde. Dat geldt overigens ook voor de uitleg die we kregen. Al met al prima, duidelijke software."

inspHire levert sinds 1997

verhuur- en vlootmanagement-software aan verhuurbedrijven over de hele wereld.

De software helpt de efficiëntie te verhogen en het gebruik van de verhuursoftware te maximaliseren door gebruik te maken van functies zoals CRM om klanten ervan te verzekeren dat ze de beste service ontvangen door middel van kernfuncties die alle belangrijke documenten produceren. Dat gaat van offerte en afleverbonnen tot contracten, schaderapporten en facturen. Met duizenden installaties in meer dan dertig landen mag inspHire zich een wereldspeler noemen. Geschikt voor bedrijven met één gebruiker en één vestiging, maar net zo goed voor 300 vestigingen en meer dan duizend gebruikers. Heel handig is ook inspHire Mobiel. Dat verleent de gebruiker ook onderweg toegang tot de verhuurgegevens. Het biedt mogelijkheid zowel online als offline veranderingen door te voeren. Doordat steeds real time gegevens direct in inspHire worden doorgevoerd, verbeterd ook hier weer de efficiëntie terdege. Op het moment wordt ook hard gewerkt aan de toevoeging van personeelsplanning in inspHire.

www.inspHire.com/nl

Peter Scholing (ICO Kunstencentrum):
"inspHire is in mijn ogen een overzichtelijk en compleet pakket. Het is breed en goed toepasbaar en voor ons als ICO Kunstencentrum, met veel interne 'verhuur', zeker interessant. Al met al een goed pakket."
Matthijs Dijkstra (NFGD Audiovisueel): " Ik weet dat ze er mee bezig zijn, maar zonder crewplanning is het voor ons niet interessant. Het is veel klikken en daarmee en pakket waarin je je weg zal moeten vinden. Oogt nu wat complex."
Daniëlle Buitendijk (Ampco Flashlight Rental): "Een interessant pakket, dat wij al via internet en van naam kenden. Het ontbreken van de crewplanning is nu nog een gemis, maar verder is het een interessant pakket met veel sturingsmogelijkheden. Dit pakket stemt hoopvol. Op de lange termijn, dus inclusief de crewplanning, zou dit voor ons zeker interessant kunnen zijn."
Daniël van der Horst (Musicsensation Entertainment): "De eerste indruk van dit pakket is voldoende, wat ook meteen voor de breedheid geldt. Voor ons als Musicsensation ook zeker relevant om ons verder in te gaan verdiepen."
Jeroen Pos (BPRvisie Audiovisueel): "Het pakket oogt eenvoudig, maar het is wel heel veel klikken. Voor ons bedrijf komt het op dit moment nog tekort, simpelweg omdat de crewplanning er niet nog niet in zit. Daar kunnen wij niet zonder."

AGP Rent software is een breed opgezet modulair ERP systeem, met name bedoeld voor grotere bedrijven (10+). Het biedt een totaaloplossing van acquisitie, calculatie, offerte, werkvoorbereiding, in- en verkoop, relatiebeheer, projectuitvoering en planning tot facturering.

Het is een breed basispakket, dat naar wens kan worden aangevuld met extra modules, zoals barcodescanning en RFID. Overbodige functies blijven zo achterwege. Verhuurders willen bij het opstellen van een offerte realtime inzicht hebben in de voorraad voor een bepaalde huurperiode. Bovendien wil je als verhuurder een artikel of dienst zo vaak mogelijk verhuren met minimale inspanning, zonder dat dubbele boekingen ontstaan. Bij AGP Rent is dat allemaal mogelijk. De software voorziet namelijk in actuele inzichten in de voorraad, een nauwkeurige verhuurplanning en correcte facturatie. AGP Rent is toepasbaar binnen de hele verhuurbranche. Een grote groep verhuurbedrijven, van kleine tot grote organisaties, maakt al dagelijks gebruik van de verhuursoftware.

www.agp.nl

Roel de Weerd (Ampco Flashlight Rental): "We kenden AGP al van naam en vandaag maakt het een goede indruk op ons. Het is heel breed en juist interessant voor grotere bedrijven, zoals wij. Zou voor ons derhalve ook zeker interessant kunnen zijn."
Thomas Koehler (Grafisch Lyceum Rotterdam): "Ik kende AGP Rent nog niet, maar je ziet al snel dat hiermee heel veel mogelijk is. Het is erg 'customizable'. Door alle extra modules zou het interessant kunnen zijn. Een goed alternatief voor als we op den duur meer maatwerk nodig zouden hebben."
Mike Smit (Heuvelman Sound & Vision): "Wij gebruiken zelf AGP Rent en zijn daar erg tevreden over. Het is gewoon een goed pakket, dat ook nog eens heel uitgebreid is. Als cijfer zou ik het een 7,5 geven."
Peter Scholing (ICO Kunstencentrum): "Een professioneel pakket, erg veelzijdig en breed. Voor onze toepassing minder geschikt, maar ik kan me heel goed voorstellen dat andere en grotere partijen hier blij mee zijn."
Robbie van de Wijst (RWP Audio Video Lighting): "Een pakket waar je heel erg veel mee kan, maar dat voor RWP wat al te functioneel is.Als we wat groter gegroeid zijn kan het zeker een interessant pakket voor ons zijn."
Jeroen Pos (BPRvisie Audiovisueel): "Het pakket laat een goede indruk op me achter. Ik had het al eens gezien, maar kende nog geen details. Het ziet er goed uit en zou voor ons zeker interessant kunnen zijn."

show&events Productie

Rotterdam als middelpunt:

Voor de tweede keer in drie jaar tijd vond de show rond de uitreiking van de MTV Europe Music Awards (MTV EMA) in Nederland plaats. In 2013 was Ziggo Dome plaats van handeling, afgelopen november was het de beurt aan Ahoy. Andere locatie dus, maar met hetzelfde recept: grote sterren, een spectaculaire show en de nodige Nederlandse technische inbreng.

Eigenlijk begonnen de feestelijkheden in Rotterdam eerder dan op de dag van de grote awardshow zelf. De week voorafgaand aan de 23e editie van de MTV EMA vond op verschillende plekken in Rotterdam namelijk de MTV Music Week plaats. Die week stond bol van de shows en festivalletjes, met bekende nationale en internationale namen. Zo bracht Douwe Bob zijn bekende 'Fool Bar' naar Rotterdam. Hij begon ooit thuis met het hosten van zijn 'Fool Bar' sessies, waarbij hij akoestische versies van zijn nummer ten gehore bracht aan vrienden, familie en andere artiesten. Eerdere edities daarvan vonden plaats in Stockholm, Amsterdam en op Pinkpop en nu was dus ook Rotterdam aan de beurt. Ook de Paradijskerk vormde een locatie tijdens de Music Week. Daar verzorgde Nielson namelijk een exclusieve MTV Acoustic Session, terwijl Broederliefde die dag een optreden gaf in de Arminiuskerk. Naast deze optredens vond ook 'MTV presents: REC. Festival' plaats op 4 en 5 november. Tijdens dit festival vonden in het centrum van Rotterdam non-stop optredens plaats van artiesten uit verschillende genres."

Vier stages

Het vormde allemaal een opmaat voor waar het uiteindelijk écht om draaide: de grote MTV European Music Awards show op zondag 6 november. In Ahoy was hard gewerkt om de set (gebouwd door Unbranded) op tijd klaar te hebben voor de optredens van artiesten als Green Day, Bruno Mars, Kings of Leon en Lukas Graham. Het gebeurde allemaal onder de auspiciën van Bruce Gillmer, de Executive Producer van de MTV EMA, die sinds 2008 de leiding heeft over dit evenement. De set, dit jaar ontworpen door Julio Himede, was feitelijk een elektronische kunstinstallatie van vier stages die past bij de hedendaagse muziek. Daarnaast was hij uitgevoerd met een geometrische esthetiek waarmee de historische evolutie van de Rotterdamse stedelijke architectuur geëerd werd. In de set, waarin het scaffmateriaal zichtbaar mocht blijven, zat o.a. drie kilometer aan LED strips verwerkt, waarover verderop meer. De vloer was vervaardigd van glas, spiegel, water en LED-verlichting. Ook waren er twee liften in verwerkt en was gezorgd dat mensen in het publiek als het ware 'in' de set gebouwd waren. Opvallend feit: aangezien Nederlanders nog altijd te boek staan als het langste volk op aarde, was het podium iets hoger dan in andere landen doorgaans het geval is. De camera's op de vloer hielden zo vrij zicht op het podium, zonder steeds publiek voor de lens te hebben.

Facts

Wat opvallende feiten op een rijtje dan: MTV boekte rond deze editie van de EMA meer dan 6.000 hotelovernachtingen, verspreid over zeventien verschillende locaties in Rotterdam. Een leger van de allerbeste make-up artiesten en haarstylisten zorgde ervoor dat iedereen op het podium er piekfijn uitzag. Ook de kleding droeg daar aan bij: MTV host Bebe Rexha droeg gedurende de avond vijftien verschillende outfits. Duizend lippenstiften, veertig kilo aan glitters, vijfhonderd paar nepwimpers, tweehonderd bussen haarlak, meer dan vijfhonderd pruiken en genoeg haar-extensions om de lengte van de rode loper twee keer te kunnen leggen?het hoorde er dit jaar allemaal bij.

Registratie

Jaarlijks kijken wereldwijd zo'n veertig miljoen mensen, verdeeld over meer dan zestig televisiezenders, naar de internationale show. Het totaal aantal views op internet loopt tegen de tweehonderd miljoen. United droeg daarbij zorg voor de complete technische infrastructuur van deze prestigieuze show. Het was de vierde keer dat het Hilversumse bedrijf de MTV EMA voorzag van alle denkbare technisch hoogstaande faciliteiten voor de registratie van de diverse onderdelen die tezamen leiden tot de live uitzending op zondagavond. Eerder deed het bedrijf dat al in Glasgow, Amsterdam en Milaan. "Door middel van een grote hoeveelheid netwerkapparatuur werd elk gemaakt stukje content beschikbaar voor iedereen", zegt Bolke Burnaby Lautier, Manager special projects. "Alle onderdelen stonden via een fiber-netwerk met elkaar in contact, via speciale servers. Zo creëerden we een compleet netwerk waar iedereen content vandaan kon plukken. Dus of je nu de regie voor de uitzending in Amerika deed, of video's voor social media nodig had, medewerkers konden constant bij alle bestanden. Welke edit of welke clip je ook nodig had. Zocht je even wat shots van sterren op de red carpet, dan kon dat bij ons eenvoudig."

Communicatie cruciaal

Om het allemaal mogelijk te maken was United met ruim honderd medewerkers en een indrukwekkende hoeveelheid technische apparatuur neergestreken in Rotterdam. Het bedrijf leverde onder meer dertien voertuigen, waaronder vijf grote reportagewagens, een volledig digitale audiowagen, een DDP-truck, veertien mobiele editsets, honderd monitoren en schermen, 38 camera's en kilometers aan kabel. Ook was er een compleet state of the art intercomsysteem opgezet, waarmee honderden mensen voortdurend met elkaar in contact konden staan. "Communicatie is bij zo'n proces namelijk cruciaal", aldus Burnaby Lautier. "We zijn er trots op dat we dit jaar weer het vertrouwen van de organisatie van de EMA hebben gekregen om de facilitaire partner van de EMA 2016 te mogen zijn."

Shading

Ook Broadcast Rental was bij de klus betrokken. "Op de Red Carpet van de EMA hebben we een Sony P1 als steady-

cam verzorgd", vertelt Geert Paul Slee desgevraagd. "Met deze draadloze camera een aantal shots gemaakt van de gasten die voor de show kwamen binnenlopen via de rode loper. Voor deze camera hebben wij zowel de video- als de dataverbinding voor de shading opgezet." Voor de 'main show' werden twee Sony P1's op steadycams verzorgd. "Ook hiervoor hebben we zowel de video- als de dataverbinding voor de shading opgezet. Daarnaast hebben we nog een Sony Handheld en een Canon C300 voorzien van een video-dataverbinding. De verbinding voor de C300 ging via ons eigen ontwikkelde systeem. Daarnaast hadden we nog een minicam geleverd voor effectopnames. Deze camera is met een Sony RCP te shaden. Buiten deze verbindingen hebben we voor de EMA ook twee Bradley Remote Cam-Ball 3 camera's verwerkt in een speciaal decorstuk. Dit alles werd gemonitord vanuit onze eigen porto cabin."

Zichtbare scaff

Stageco is al jarenlang de internationale partner van de MTV Awards en dus was Stageco Nederland op het gebied van crew en materialen uiteraard ook in Rotterdam weer van de partij. "Op die manier kon de klant op de meest efficiënte manier bediend worden", vertelt Eddie Slotboom. De set van de EMA bestond vooral uit zichtbare scaff. Voor Stageco was het geweldig iets te bouwen wat zo zichtbaar blijft, geeft Slotboom aan: "De uitdagingen in de set zaten vooral in stickervrije materialen en zo min mogelijk diagonalen. Daarnaast zaten er in de set twee liften. Lift 1 was een platform van 6x 4 meter, die vanaf twintig centimeter naar een hoogte van 4,5 meter ging. Deze lift werd ingezet tijdens verschillende optredens. Daarnaast zat er een lift in van 2 x 1 meter, die als een glazen lift aan de voorkant van de set bewoog, van podiumvloer naar een hoogte van zes meter. Beide liften waren aangesloten op één motion-systeem. Ondanks dat het een internationale productie was, zaten er meerdere Nederlandse partijen aan tafel en de set vroeg om een nauwe samenwerking tussen Faber, Unbranded en Stageco. Een samenwerking die vanaf onze kant goed is bevallen!"

Video

Met Faber noemt Eddie Slotboom de leverancier voor het videomateriaal in de set. Daarbij werden ook compleet nieuwe oplossingen ingezet. "Ongeveer 2.200 strekkende meters van onze nieuwe ROE Strips werden geïnstalleerd tegen een enorme steiger", legt Cees Jan Faber uit. "Hierdoor ontstond een bijzonder 3D-videoeffect. Een extra dimensie werd bereikt dankzij het slimme gebruik van spiegels in het podium en bij de gang waar de artiesten opkwamen." Voor de hi-res videoschermen op de stage leverde Faber in totaal 144 m2 ROE MC-7H modules, waarmee de schermen werden opgebouwd. De schermen zijn deels beweegbaar gemaakt om een snelle omschakeling mogelijk te maken en te zorgen voor een extra visuele verrassing tijdens optredens. In de voorzijde van de zogenaamde 'Glam Pit' werd 55 m2 aan Zirkon LED videovloer geïnstalleerd. In de catwalk was dat nog eens 29 m2. "Het publiek kon op ieder gewenst moment close-ups van de show ervaren dankzij vier Glux 10 mm. delayschermen, van in totaal meer dan 60 m2", besluit Faber.

De ROE Strip

Voor ROE Visual waren de EMA een perfecte introductie voor gebruik van de onlangs geïntroduceerde ROE Strips in een grote set. "In samenwerking met Faber hebben we een aantal custom-made accessoires voor dit project gemaakt", legt Roelof Bouwman uit. "Voor de installatie aan de layerconstructie werden bijvoorbeeld speciale klemmen gemaakt." Met name de gebruikte diffusor op de LED strip is volgens Bouwman uniek: "In het verleden werd voor het vergroten van de kijkhoek en het oplossen van het moiré-effect op de camera een ronde witte diffusor gebruikt. In het setdesign van de EMA zou dit echter niet goed passen, aangezien alles gebaseerd was op de layerconstructie, die diepte moest geven in de set. Met witte diffusors die zichtbaar zijn als ze uit staan, zouden alle contouren duidelijk zichtbaar zijn. Aan ons derhalve de uitdaging om in zeer korte tijd met een oplossing te komen. Doordat de ROE Strip twee rijen LED gebruikt en een zeer hoge lichtopbrengst heeft, is besloten om een donkere lichtdoorlaatbare diffusor te ontwikkelen."

Recordtempo

Door diverse samenstellingen in het kunststof te proberen, is uiteindelijk na veel testen over en weer (in de fabriek in China, in Nederland bij Faber en ROE én in Londen bij MTV) de juiste sample gekozen. "Toen moest er in recordtempo meer dan 3.000 meter aan covers geproduceerd worden en naar Nederland worden opgestuurd", aldus Bouwman. Uiteindelijk leidde dat tot een verrassend goed resultaat. "En door middel van de speciale mapping en kleurcorrectie in de Brompton software, was het mogelijk de strips goed aan te laten sluiten bij het ROE MC7 scherm, dat zoals gezegd ook in het stage design was verwerkt." Het unieke aan de ROE strip is dat iedere strip pixelnauwkeurig in de processor gemapt kan worden, zodanig dat er geen speciale video rendering noodzakelijk is en posities eventueel op de set gemakkelijk kunnen worden aangepast, inclusief volledige rotatie per strip. "Hoe vaak gebeurt het namelijk niet dat de werkelijkheid toch net iets afwijkt van de CAD tekening? Re-renderen van een video is dan vaak niet meer mogelijk, maar dat probleem is nu voorkomen", besluit Bouwman.

Lokale partijen

Het droeg allemaal bij aan de wederom imposante productie rondom de MTV EMA. Eén van de geheimen rond de productie is het binden van de juiste lokale partijen, zo zei uitvoerend producent Richard Godfrey drie jaar geleden in Ziggo Dome al tegen AV & Entertainment Magazine. Ook deze jaargang is dat MTV weer prima gelukt.

De set, dit jaar ontworpen door Julio Himede, was feitelijk een elektronische kunstinstallatie van vier stages die past bij de hedendaagse muziek.

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment