Indrukwekkend: Clouseau Centraal
AV-Entertainment Nr1 2015
» Nieuwe strategieën en structuren nodig - Content Everywhere
» New Media Centre TU Delft - Hoezo postproductie?
» Yamaha Nuage in Merayah Studio - "Werken als een muzikant"
» Roland M-5000 OHRCA workshop bij AEM - Mengtafel met mogelijkheden
» Billy Elliot - Ultieme versie
» Project van de grote aantallen - Nationaal Militair Museum
» Prolight + Sound 2015
» Adamson in poptempel: 'Geluid dat past bij Paradiso'
» Tafeldiscussie technisch producenten: "Allemaal hetzelfde steekje los"
» Faber Audiovisuals - 'Nu ook Amerikaanse markt veroveren'
» Cross Media Café - Innovatieve media oplossingen verrijken Live Events
» Indrukwekkend: Clouseau Centraal
Alle edities
Indrukwekkend: Clouseau Centraal
Indrukwekkend:
Clouseau
Centraal
De Belgische groep Clouseau speelde vier concerten lang de pannen van het dak met de show 'Clouseau Centraal' in het Sportpaleis in Antwerpen. De volledige setting, podium, licht en visualisaties werden op maat ontworpen door Luc Peumans van creatief ontwerpbureau Painting With Light. Elke Briers, Dirk Kestens en Louise Stickland Clouseau speelde vier jaar geleden voor het laatst in het Sportpaleis, waar een jaarlijkse traditie was opgebouwd om een concertreeks te spelen tegen het einde van het jaar. In 2014 kwamen ze terug in stijl, met een tournee van 6 maanden en als afsluiter een spectaculaire show om niet snel te vergeten. Voor dit concept vond negen maanden eerder de eerste ontmoeting plaats tussen Luc Peumans (Painting With Light) en Koen en Kris Wauters, de mannen van Clouseau. Zij gaven aan van al hun optredens in het Sportpaleis, het meest genoten te hebben van de 'in the round'-show in 2003. In the round "Clouseau heeft een hechte band met zijn fans en Koen Wauters houdt ervan om dicht bij zijn publiek te staan", vertelt Luc Peumans. "Ze besloten daarom om opnieuw te kiezen voor het concept 'in the round'. "Om het origineel en anders aan te pakken, stelde ik een setting voor, gebaseerd op een rechthoek in het midden van de zaal, met vier zig-zag verbindingen uit iedere hoek van de zaal. Zo is 'Clouseau Centraal' eigenlijk geboren." Op de verbindingen werd een print aangebracht van een 3D blokpatroon, dat tot leven kwam wanneer het werd belicht. Zo kregen vooral de toeschouwers die hoger zaten een ruimtelijk gevoel. Het podium werd gebouwd door StageCo. Het ontwerp viel ook erg in de smaak van promotor Jan Van Esbroeck, van PSE Belgium, omdat er een capaciteit van 21.000 bezoekers ontstond. Alle vier voorstellingen waren binnen enkele minuten uitverkocht. Uitdagingen "De in the round (of liever de rechthoekige) setting bracht ook wat uitdagingen met zich mee", legt Luc Peumans uit. "De zaal heeft zowel een hoger gelegen balkon als inklapbare tribunes. We moesten er uiteraard voor zorgen dat iedereen een perfect zicht op het podium had en dat de voorstelling er visueel fantastisch uitzag, vanuit alle hoeken. Los van het creëren van spektakel en interactie met het decor, moest er ook rekening worden gehouden met hoe het publiek in en uit de zaal geraakte. De vier voorstellingen vonden namelijk plaats in blokken van twee opeenvolgende data." Peumans geeft er, in dien mogelijk, de voorkeur aan een show visueel volledig zelf te ontwerpen, om zo het geheel samenhangender en vloeiender te kunnen maken. "Daarom was dit de uitgelezen gelegenheid om de veelzijdigheid van Painting With Light te laten zien." Dynamische look Het in elkaar steken van een 'in the round' show is behoorlijk ingewikkeld. Daarom besliste Peumans dat een bewegend plafond een flexibel staaltje architectuur was om het podium te completeren. Hij ontwierp ook een rooster van 300 apart via DMX aangestuurde LED's, met zogenaamde 'Pixel Balls', hangend aan kabels, over de volledige lengte van de set. Deze eye-catcher werd gefabriceerd en geleverd door Inventdesign en daarna aangekocht door de productie. De kabels werden bestuurd via de grandMA2 lichtconsole, samen met een MADRIX-systeem en zweefden als het ware naar de juiste positie. Dit zorgde voor een dynamische look van de ruimte en bracht ook kleur in de zaal. De ballen hadden een diameter van een halve meter en bevonden zich op zo'n twee meter van elkaar. De belangrijkste bedoeling van de verlichting was het gevoel van emotie te verhogen en te helpen om zo een onvergetelijke Clouseau-ervaring te bezorgen aan het publiek. Diepte Een van de eerste uitdagingen die Peumans te verduren kreeg was de op de millimeter precieze positionering van de 108 Robe Pointe bewegende lampen, die zich langs het podium en de catwalks bevonden. Als deze recht omhoog schenen, mochten ze niet tegen één van de driehonderd LED-ballen schijnen die in het plafond hingen. "Deze Pointes werden gebruikt om in de volledige zaal en in het publiek te schijnen en zo een gevoel van diepte te creëren. De look met de tralies zorgde ook meteen voor een afbakening van de podiumruimte. Nog eens twintig Pointes hingen aan het balkon, verspreid in de zaal ? indrukwekkend in spot-modus ? en 76 Pointes hingen kriskras aan de draagstructuur, die boven het podium zweefde." Veertig Clay Paky A.lede K20 washes met roterende B-EYE-lenzen waren verspreid over de zaal en zorgden voor een krachtig en bij momenten twinkelend effect. De Martin MAC Viper DC washlichten (met shutters) werden gebruikt als hoofdverlichting voor het podium, terwijl er 24 Vari*Lite VL3500Q spotjes gebruikt werden als key light en specials. Een mooie aanvulling op de creative tool-box waren de 76 SGM Q7 LED-strobes, die volledig tot hun recht kwamen tijdens de intense accentmomenten die de volledige zaal verlichtten. Alle lichten ? zo'n vijfhonderd in totaal ? werden geprogrammeerd door Luc Peumans en Paco Mispelters van Painting With Light en bediend door Paco. LED-kubus "Ook video vormde een belangrijk deel van de show, maar het mocht de aandacht van het podium en de band niet afleiden", aldus Luc Peumans. "Een uitdaging voor IMAG was ervoor te zorgen dat iedereen, ook de verste plaatsen, een perfect zich op de show had. Een gigantische LED-kubus werd vlak boven het podium gehangen en vier schermen, gericht in elke richting, zweefden van en naar het centrum. Zo konden alle 21.000 aanwezigen genieten van de beelden van zes camera's, geregisseerd door Hans Pannecouke." De LED-kubus bestond uit 60 m² Roe MC 7 7mm pitch high definition LED, speciaal gekozen door Peumans omwille van de kwalitatieve output en het lichte gewicht, wat het gemakkelijk op te tillen maakt. De schermen werden gevoed door twee Panasonic 12K-projectoren, vastgemaakt in het dak. De binnenkant van de kubus was bekleed met GLEC Phantom 30 low res doorschijnend LED-materiaal. Zo kon het publiek dat op de grond stond en recht omhoog keek op de onderkant van de kubus ook de beelden zien, in plaats van een zwart gat. Video Dit soort oog voor detail is waarmee Painting With Light het verschil maakt, zo geven de betrokkenen aan. Michael Al Far en Aitor Biedma van Painting With Light zorden voor de video content van de show. De Coolux Media Server werd geprogrammeerd en bediend door Katleen Selleslagh, eveneens van Painting With Light. Deze werden verder op smaak gebracht door de beelden van IMAG. Dezelfde video content (vanuit Pandora's Box) werd gebruikt om op de LED-banners af te spelen, die zich vooraan de balkons rondom de hele zaal bevonden. Zoals in wel meer shows van dit formaat was ook rook een vitaal element in de visuele beleving. Het is belangrijk net voldoende te gebruiken om de belichting te accentueren, maar niet zó veel dat het de videobeleving hindert. De rook mocht bovendien geen moeilijkheden opleveren voor de airconditioning van de zaal, dus is er beroep gedaan op twee Concept Vi-Count rookmachines en zes Look Systems Viper NT2.6. Een krachtig vertical rookeffect tijdens 'Vonken en Vuur' werd ondersteund door acht Robe Cyclones (LED wash licht en ventilator gecombineerd) strategisch verspreid rondom het podium. Trots Clouseau speelde een energieke set van drie en een half uur, met een korte pauze om op adem te komen. De show bevatte talloze hoogtepunten waaronder een adembenemende vliegstunt waarbij Koen Wauters, vastgeketend aan een Fly-By-Wire-kabelsysteem van Toprek Rigging (zie kader), naar het balkon vloog en zo handen gaf aan publiek over de hele zaal. De volledige technische uitrusting ? rigging, licht, geluid en video ? werd voorzien door PRG. De chef Lighting Crew was Filip Van Broeckhoven en de Poduction Manager was Walter D'Haese. "Ik ben uitzonderlijk trots om deel uit te mogen maken van een team dat deze show op poten heeft gezet", besluit Luc Peumans. "Er is hier ontzettend veel vernuft, hart en ziel in gestoken en er zijn enkele onvoorstelbare samenwerkingen voor deze productie aangegaan... en het resultaat spreekt voor zich." Vliegen Het vliegsysteem dat werd gebruikt was het Flying By Wire systeem van Toprek Rigging. Toprek Rigging zette dit maal twee 3D Flying By Wire vliegsystemen in. Iets wat nog nooit gedaan is in zowel België als Nederland. Hoewel de Flying By Wire systemen van Toprek Rigging inmiddels een wereldwijd begrip zijn, was het tot die tijd nog nooit in België toegepast. Wederom heeft Toprek laten zien dat zij met het Flying By Wire systeem toonaangevend zijn. In de tweede helft van het concert werd het publiek verrast met twee spectaculaire vliegacts van Koen Wauters. De eerste keer werd er gevlogen bij het nummer 'Wat Een Leven'. Vanaf de plek waar de monitormix stond, steeg Koen Wauters plotseling omhoog om driedimensionaal over de tribune te vliegen. Twee nummers later verraste Wauters het publiek aan de andere zijde van de zaal om daar tijdens het nummer 'Van Binnen' over de tribune heen te vliegen. Diter Toprek (Toprek Rigging): "In November werden wij door PRG-EML gecontacteerd om voor Clouseau een vliegact te verzorgen. Na een aantal gesprekken en het uitwerken van wat ideeën hebben we de plannen aan Koen en Kris Wauters en het managementteam gepresenteerd. Omdat het uitgangspunt van het vliegen een 2D systeem betrof, zaten we echter nog steeds met de uitdaging van hoe en waar op te stijgen en te landen. Na een avondje puzzelen bleek de oplossing te liggen in het installeren van twee 3D systemen. Nu konden we vanuit de zaal opstijgen om vervolgens over het publiek op de tribunes op de lange zijde heen het te vliegen." Een andere uitdaging was om Koen Wauters binnen een afzienbare tijd in het vliegharnas te hijsen, hem vervolgens aan het systeem vast te maken om hem vervolgens aan de vlucht te laten beginnen. "Het leek wel een pitstop", aldus Toprek. "We hadden voor het aanklikken van Koen minder dan een minuut tijd. Om dit mogelijk te maken stonden we met drie mensen klaar om Koen zijn harnas aan te doen en hem aan het systeem vast te maken. Daarbij hebben we ook op de handeling getraind."
Abonnee Aanbieding 2015 Ontvang nu ruim 35% korting op het reguliere abonneetarief: u betaalt slechts e25,- ipv e39,-
U ontvangt naast vakinformatie vele voordelen. Abonneer u nu op het vakblad AV&Entertainment Magazine.
Abonnee voordelen: - 6 maal per jaar uw eigen vakblad op de deurmat - Actueel nieuws op www.av-entertainment.nl - 10 maal per jaar uw eigen digitale AV&Entertainment Magazine nieuwsbrief - Extra korting op lezersaanbiedingen in uw vakblad - Gratis bedrijfsgegevens vermelding in bedrijvengids op www.av-entertainment.nl - Een korting van e100 op een uitgebreide vermelding in de bedrijvengids; abonnees betalen e125 voor een heel jaar ipv e225 - AV&Entertainment Magazine abonnees ontvangen ook 15% abonneekorting op andere tijdschriften van de uitgeverij van Van Munster Media Groep (www.vanmunstermedia.nl): Porsche Scene Live, Great British Cars, Bodylife Benelux, Meeting Magazine, Office Magazine, Rivierenland Business, Vallei Business, Oost-Gelderland Business, Noord Limburg Business Indien u geïnteresseerd bent in een van deze uitgaven, kunt u dit vermelden op bijgevoegde antwoordkaart of bel direct onze klantenservice: 024-373 8505 (elke werkdag bereikbaar tussen 9.00 uur en 12.00 uur). U kunt u ook abonneren op AV&Entertainment Magazine via de website: www.av-entertainment.nl Jaargang 11 | nummer 1 | maart 2015 www.av-entertainment.nl Een uitgave van MVM Producties bv Postbus 6684 | 6503 GD Nijmegen, Kerkenbos 12-26c | 6546 BE Nijmegen T: 024 - 3 738 505 | F: 024 - 3 730 933 Uitgever Michael van Munster Hoofdredactie Teun van Thiel Redactiemedewerkers Arnout van der Hoek, Lucas Vroemen, Loet van Bergen, Ulco Schuurmans Email: info@av-entertainment.nl Vormgeving Jan-Willem Bouwman Coverfoto Alastair Muir Media-Advies Van Munster Media B.V. René Janssen T: 024-373 8055 Voor advertentietarieven, neem contact op met onze media-adviseurs of ga naar www.av-entertainment.nl Abonnementen Een jaarabonnement bedraagt e 39,- (excl. B.T.W.) Abonnementen hebben een looptijd van een jaar (tot 31 december) en worden automatisch verlengd. Opzeggen kan schriftelijk en dient ieder jaar vóór 31 oktober te gebeuren. Vragen over abonnementen en bestellingen kunt u richten aan de afdeling Abonnementenbeheer. Dagelijks telefonisch bereikbaar van 09.00 uur tot 12.00 uur, T: 024-373 8505, E: abonnementenbeheer@vanmunstermedia.nl Nabestellingen: Oude nummers (5 euro per exemplaar) telefonisch bestellen via 024-373 4467 Copyrights Het auteursrecht op de in dit tijdschrift verschenen artikelen wordt door de uitgever voorbehouden. Abonnees ontvangen ? 6 keer per jaar het vakblad ? Toegang tot het volledige archief op www.av-entertainment.nl ? Korting op lezersaanbiedingen AV&Entertainment Magazine ? Gratis opname bedrijvengids |