Radio-ontwikkelingen: gemak en niches

Op de vorige pagina's viel te lezen over de stand van zaken op het gebied van digitale radio, maar er zijn meer mensen en ontwikkelingen die inspringen op de (mogelijke) nabije toekomst van radio. Twee daarvan vertellen hier hun verhaal.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Radio-ontwikkelingen: gemak en niches

Magazines | AV-Entertainment Nr3 2015

tv&radio Actueel

av-entertainment.nl

Radio-ontwikkelingen

Eén van de mensen die met hun oplossingen inspringen op de (nabije) toekomst van radio, is Vincent Verschuren. Hij levert de automatiseringsoplossing 'Power Studio' en de online commercial planner 'Power Traffic'. Daarmee kan het complete radioproces geautomatiseerd of ondersteund worden, van scheduling en playout tot het automatisch opbouwen van (lokale) nieuwsbulletins. De oplossingen integreren naadloos met elkaar, maar zijn ook standalone te gebruiken. "Power Studio is niet simpelweg een kopie van reeds bestaande pakketten met een eigentijdse skin erover", benadrukt Verschuren. "Het is het resultaat van ervaringen van radiomakers én mijn eigen ervaring. Ik ben geen verkoper, maar een radiomaker en software ontwikkelaar."

Duidelijk

Power Studio bulkt niet van tientallen menu items en knoppen, die voor de programmamaker toch maar verwarrend zijn. Verschuren: "De applicatie is clean en duidelijk. Het werkt gewoon, zodat de programmamaker zich kan focussen op het maken van waardevolle content. Hij hoeft niet te zoeken of na te denken: het wijst zichzelf. De beheerder kan de applicatie natuurlijk volledig fine tunen, maar ook hier zijn overbodige instellingen weggelaten. Ook de prijsstrategie is duidelijk: of je nu koopt of least, je weet wat je krijgt. Zonder dat je extra opties hoeft aan te schaffen of de licentie al op een andere machine in gebruik kan zijn."

Simpele workflow

Gemak is een groot deel van het succes van Power Studio. "Het aan elkaar knopen van losse tooltjes is niet meer van deze tijd", redeneert Verschuren. "Power Studio kan zelf geautomatiseerd playlists maken, commercialblokken vullen en zorgen dat er nieuws is - met zelfgeproduceerde nieuwsitems of van een externe nieuwsprovider - zonder dat daar extra tools voor nodig zijn. Dat zorgt voor een simpele workflow en ik merk dat de gebruikers dat waarderen." Daarnaast is ook de leverancier zelf een groot onderdeel van het succes: klanten hoeven bij Power Studio volgens Verschuren niet eindeloos op een update te wachten, of extra te betalen om support te krijgen over hun aankoop."

"De tijd dat radiomaken vooral plaatjes draaien was, ligt nu toch echt achter ons", vertelt Verschuren verder. "Tegelijkertijd is self-op tegenwoordig de norm, waardoor er ook op het technische vlak meer verwacht wordt dan vroeger. Dit zorgt ervoor dat er veel meer van een programmamaker verwacht wordt. Het is niet meer dan logisch dat radio-automatisering van een muziek-playlist evalueert naar het dragen van het hele programma. De playlist is steeds meer een script waar niet alleen de platen maar ook content zoals bedjes, interviews, etc. in beheerd wordt."

Veranderingen

"Er zijn een aantal duidelijke veranderingen te zien in de manier waarop radio gemaakt wordt en met Power Studio faciliteren we die natuurlijk", legt Verschuren uit. "Door de steeds verdere samenwerking tussen verschillende omroepen en de mogelijkheden die het internet biedt, merk je dat omroepen steeds meer gedistribueerd gaan werken. Niet alle programma's komen uit 'de radiostudio'. Coöperatief geproduceerde programma's komen van een andere locatie en veel omroepen hebben ook meerdere locaties." Vooral bij kleinere omroepen worden veel programma's opgenomen en ook die programma's worden vaak aangeleverd. Verschuren: "Power Studio kan dit zelf afhandelen, zodat het geen extra effort kost, of vergeten wordt."

Flexibel

Andere verandering is dat gebruikers vooral bij omroepen die uit vrijwilligers bestaan, steeds meer vanaf thuis werken. Dat geldt zowel voor voicetracking als redactie en commerciële activiteiten, weet Verschuren: "Vroeger was dat erg lastig, omdat er bijvoorbeeld VPN verbindingen opgezet moesten worden om dit veilig te doen. Met Power Studio is dat verleden tijd. Er zijn geen moeilijke VPN verbindingen meer nodig en Power Studio heeft de meest flexibele Voicetrack editor op de markt. De commercial planner Power Traffic is een online applicatie, zodat reclamecampagnes slechts met een iPad en al bij de klant kunnen worden gepland." Ook bij kleinere omroepen wordt de automatisering steeds vaker direct gekoppeld met de website, (Tekst) TV of Visual Radio. Hierdoor ontstaat een nieuwe manier van connecten met de luisteraars. "Omdat de programmamaker zich moet focussen op de uitzending, is het aansturen hiervan een nieuwe taak van de radioautomatisering. Naast playout en scheduling is system integration een steeds belangrijker onderdeel van een automatiseringsoplossing. Doordat Power Studio is opgebouwd in een flexibele bus-architectuur, zijn de mogelijkheden hier eindeloos!"

Internetradio

"Wij zijn een full service mediabedrijf dat is gevestigd op het Media Park in Hilversum", antwoordt Lars Schotanus op de vraag wat YPCA ? actief in internetradioland ? nou eigenlijk is. "YPCA bedenkt, ontwikkelt, levert en exploiteert callcenterdiensten en mediaconcepten. Dat doen we zowel onder de eigen vlag als in opdracht van klanten, vertegenwoordigd in alle branches." Met internetstation Traffic Radio was YPCA als één van de eersten actief in internetradioland. "De voorsprong die we in internetradioland hebben opgebouwd, hebben wij in rap tempo uitgebreid met nieuwe formats", vertelt Schotanus. "Vorig jaar zijn we met de internetzender ALLsportsradio gestart en zeer recent nog met New Business Radio."    

Content op logische plek

YPCA mikt daarmee op niches. Volkomen logisch, vindt Schotanus: "De radiomarkt is, mede door de komst van internetradio, volledig aan het versnipperen. Vroeger had je maar een paar zenders om te beluisteren en bereikte je heel Nederland. Met de komst van de commerciële zenders is deze markt al verder verdeeld in doelgroepzenders en met de komst van internetradio gaat deze versnippering zich nog verder en versneld doorzetten. Wij maken met onze stations steeds meer content en die content moet relevant zijn en te horen zijn op een logische plek. Autonieuws van Carlo Brantsen hoor je op Traffic Radio en het NK Mountainbike op ALLsportsradio. De modellen veranderen. Het gaat dus niet zo zeer meer om massa en bereik, maar meer om de kwaliteit en de effectiviteit."      

DAB + als tussenstation

Volgens Schotanus staan we nog maar aan het begin van deze verdere versnippering: "Willem van Kooten heeft ooit geroepen 'iedereen z'n eigen radiostation' en daar gaat het inderdaad naartoe. Dat geldt voor de hele radiomarkt. Over een aantal jaar gaat FM uit en zal internetradio de standaard worden. De jeugd groeit hier nu al mee op een weet niet eens wat FM is. We kunnen via internet de hele wereld bereiken en er zullen allemaal nieuwe kanalen ontstaan, waar we nu het bestaan nog niet van weten.  Wij denken overigens dat DAB+ een tussenstation is. Als we straks thuis, op het werk en in de auto continu online zijn is DAB+ volledig overbodig."

Gemak en niches

Op de vorige pagina's viel te lezen over de stand van zaken op het gebied van digitale radio, maar er zijn meer mensen en ontwikkelingen die inspringen op de (mogelijke) nabije toekomst van radio. Twee daarvan vertellen hier hun verhaal.

De radiomarkt is, mede door de komst van internetradio, volledig aan het versnipperen

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment