Column Willem Westermann: Hippe Vragen

Media kijken, vooral in de zomermaanden als het overige nieuws wegzakt, naar evenementen. Ze stellen dan allerlei vragen aan organisatoren, locaties en leveranciers. Veel daarvan mag ik namens de branche oppakken, om te kijken wat we er nu eigenlijk van vinden.

Alle edities

AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Column Willem Westermann: Hippe Vragen

Magazines | AV-Entertainment Nr4 2023

Media kijken, vooral in de zomermaanden als het overige nieuws wegzakt, naar evenementen. Ze stellen dan allerlei vragen aan organisatoren, locaties en leveranciers. Veel daarvan mag ik namens de branche oppakken, om te kijken wat we er nu eigenlijk van vinden.

Duurzaamheid is zo’n thema. “Doen jullie daar iets mee?” - Het lijkt bijna een nieuw uitgevonden begrip, terwijl het voor ons al vele jaren vervlochten is in onze bedrijfsvoering. Veel innovaties komen eerst bij ons langs om later ook in bijvoorbeeld de bouw of de ‘normale’ samenleving gebruikt te worden. We hebben veel partijen die duurzaam werken en een extra boost geven waar nodig. Vaak laten we een footprint achter die per bezoeker goed te verdedigen is. En we kijken altijd hoe dat nóg beter kan.

“Stijgende kosten, hebben jullie daar last van?” - Natuurlijk! Terwijl we onze ticketprijs vaak al in 2022 bepaalden, zien we grote kostenstijgingen sinds najaar 2022. Een heel lastige situatie. Elke organisator heeft zijn berekeningen die bijgesteld moesten worden. Veel media zien niet dat de organisator aan het einde van de keten zit. Als alle leveranciers hogere kosten (en dus hogere tarieven) hebben, dan moet een organisator ook de prijzen verhogen. Niet leuk, maar wel noodzakelijk als we de sector willen behouden. Media-aandacht wil anders doen geloven, maar ik geloof echt dat we dat niet slecht doen.  

“Waarom is niet alles cashless?” - Grappige vraag als je bedenkt hoe hard je moet werken om een festival cashless uit te voeren. Goede verbindingen, tientallen tot honderden terminals, het is niet zomaar te doen. Maar de media maken je soms tot ‘ouderwets’ of ‘graaier’ als je nog met munten werkt. Dus maar weer uitleggen hoe ons ‘mini-stadje’ de afweging maakt welk systeem voor die locatie en die gelegenheid het beste werkt. 

“Ziet u ook dat alle evenementen last hebben van zakkenrollers?” - Hoezo alle? Als er ergens een incident is, wordt het vaak groter gemaakt dan het is. Natuurlijk is het slecht dat er zakkenrollers zijn op een evenement en probeer je te doen wat mogelijk is; lastig in een drukke omgeving, zeker bij open evenementen. Maar de gedachte dat dat overal gebeurt, klopt niet. Er zijn allerlei incidenten, van zelfs messtekers tot kettingtrekkers en dus ook zakkenrollers. Op drukke plekken als een evenement is er meer kans dat het gebeurt, maar bij ons is er ook meer kans dat er met bijvoorbeeld de beveiliging wat tegen te doen is. Het is dus onderdeel van ons werk en moet goed geregeld worden. Helaas blijft het onderdeel van de maatschappij en kunnen we niet alles voorkomen. 

“Drugsgebruik bij evenementen, is dat nog wel in de hand te houden?” - Standaard antwoord was dat we meer last hebben van alcoholgebruikers, als het gaat om sociaal gedrag en openbare orde. Veel drugsgebruik is er al lang, maar niet per se hinderlijk. En we zien, met de hele maatschappij, de laatste jaren een stijgend gebruik en grotere en bredere acceptatie daarvan. Jaren geleden erkenden we al dat drugsgebruik er is en werk veroorzaakt bij entree en EHBO. Het onderkennen daarvan is belangrijker dan ooit, voor veilig en gezond uitgaan.

“Inclusiviteit, doen jullie daar aan?” - Leuke vraag aan een evenement, als een afspiegeling van een stukje wereld. Met allerlei bezoekers, die afkomen op elkaar, op het programma waar ze zich bij thuis voelen. Waarbij we, net als in de reguliere maatschappij, best nog veel werk te doen hebben om bij alle betrokkenen de diversiteit goed in de gaten te hebben. Met actieplannen voor toegankelijkheid, voor meiden in de techniek, voor beter gedrag via de Taskforce Go en nog veel meer initiatieven werken we aan de voorsprong én de achterstand die we hebben. 

Concluderend zie ik dat we met onze evenementen gewoon deel van de ‘gewone wereld’ zijn. Er is weinig wat exclusief op een evenement voorkomt. Wel zijn wij door onze ‘kort en hevig-aanpak’ soms het vergrootglas waardoor iets extra opvalt. We moeten en kunnen dat gebruiken, om juist bepaalde rariteiten aan te pakken. Weinig branches zijn zo innovatief en wendbaar, zo in staat om af en toe een extra stap te zetten. Hopelijk blijven we daar extra aan trekken en zullen ook de media dat ontdekken.


 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment