Hamburg Open - broadcast & av technologie

In Hamburg (Duitsland) vond half januari het traditionele broadcast- en netwerkevent Hamburg Open plaats. Met name gericht op de Duitse broadcast- en entertainmentbedrijven, maar ook voor de Nederlanders en Vlamingen was er voldoende interessant nieuws te vinden op de beurvloer van de Hamburg Messe. AV & Entertainment Magazine zet de highlights op een rijtje.

Alle edities

AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Hamburg Open - broadcast & av technologie

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2024


Highlights van de beursvloer
Hamburg Open – Broadcast & AV technologie

In Hamburg (Duitsland) vond half januari het traditionele broadcast- en netwerkevent Hamburg Open plaats. Met name gericht op de Duitse broadcast- en entertainmentbedrijven, maar ook voor de Nederlanders en Vlamingen was er voldoende interessant nieuws te vinden op de beurvloer van de Hamburg Messe. AV & Entertainment Magazine zet de highlights op een rijtje.

Tekst en foto’s: René van der Kolk

In totaal waren zo’n honderd verschillende leveranciers overzichtelijk opgesteld in 1 hal van de Hamburg Messe. Aan beide zijden van de grote hal waren er twee doorlopende voorstellingen en presentaties van leveranciers, maar ook van producenten en mediabedrijven. Het gebruik van AI in de nieuwsvoorziening was op veel plekken onderwerp van discussie maar bleek ook een hot item om uit te proberen. Het laten presenteren van nieuwsbulletins is meest gehoord, maar ook het gebruik van AI voor optimalisatie van audiokwaliteit en voor de selectie van content in productieomgevingen zijn actuele pilots op diverse plekken waar over gesproken werd. Men is erg kritisch over het feit dat controle op inhoud anders (en in sommige gevallen zelfs minder) wordt.

Software as a service
Hamburg Open is uitvalsbasis voor een aantal bekende merken, maar dit jaar waren er ook de nodige nieuwe partijen aanwezig. Wat opviel is dat innovatie bij veel partijen hoog op de agenda staat en dat er veel nieuwe mogelijkheden zijn, die vaak cloud- en webbased zijn. De ‘software as a service’-aanpak zet stevige stappen. Ook de traditionele partijen die bekend zijn van state of the art hardware werken aan de mogelijkheid om als extra add-on een pakket aan te bieden waarin softwaremogelijkheden hybride beschikbaar zijn. Het stelt ze in staat om flexibeler en innovatiever te zijn, maar ook om het sneller beschikbaar te stellen aan de markt. Soms kiezen partijen ervoor om softwaremogelijkheden in eigen huis te ontwerpen, maar een eigen home-base met apps kan natuurlijk ook worden voorzien door externe softwarecomponenten. Voor de eindgebruiker is dit optimaal. Een totaalpakket aan mogelijkheden, flexibel, as-a-service, betalen wanneer je het nodig hebt, maar ook inspelend op de snel veranderende markt. De markt verandert omdat traditionele productie- en mediabedrijven hun content op veel verschillende plekken moeten laten landen, simpelweg omdat publiek dit verwacht. Bovendien komt content ook tot deze partijen via veel verschillende (social) media. De ontwikkeling van CAPEX naar OPEX is daarbij het toverwoord. Geen grote investeringen meer die over langere periode worden afgeschreven maar mogelijkheden inhuren waar aan een leverancier voor betaald zo lang als dat wenselijk is. Opschalen en afschalen is eenvoudig mogelijk. Operationele kosten worden anders verdeeld, maar vaak ontstaat er budget en ruimte voor innovatie.

ScoopyFlex
Enkele partijen die op Hamburg Open aanwezig waren vertelden met veel enthousiasme over nieuwe mogelijkheden. Of ze gaven de tussenstand weer van actuele software ontwikkelingen. Op gebied van apparaten voor reporterdoeleinden waren er twee mooie nieuwe features; het Franse bedrijf AETA demonstreerde op de vloer haar nieuwe product ScoopyFlex. Een erg mooi apparaat - de afgelopen jaren compleet nieuw ontwikkeld - waarin alle input van de markt is verwerkt. Voor live radio- en tv-toepassingen waarbij commentatoren in stadions verslag kunnen doen en ook mobiel kunnen werken. Leuke feature is dat dit apparaat meerdere streams kan aanmaken, waardoor twee commentatoren apart op de eindlocatie aankomen. Ze kunnen in de mix afzonderlijk remote worden in- en bijgesteld. Ook het inbellen door een eindregie op een aparte lijn is mogelijk voor regieaanwijzingen. Alle moderne IP-protocollen en streaming encoder mogelijkheden zijn mogelijk, net als bonding van connectiviteit. De user interface bevat veel fast key knoppen die instelbaar zijn, waardoor voor de gebruiker er een relatief overzichtelijke bediening aanwezig is. AETA is in Nederland niet erg prominent aanwezig, maar in Frankrijk en Duitsland is men erg succesvol en staat het bedrijf in nauw contact met publieke omroepen.

fernReport
Een alternatieve mogelijkheid voor reporterdoeleinden is een nieuwe unit van het Duitse bedrijf Ferncast. Zo’n vijf jaar geleden ontstaan, waarbij de focus lag (en ligt) op innovatieve software voor distributie en monitoring bij mediabedrijven en CDN providers. Softwarematige audio codecs die alle moderne protocollen bieden. Software as a service gebouwd op een wendbare backend en frontend omgeving. Maar een logische stap voor Ferncast was het integreren van een aantal onderdelen uit hun portfolio in een mobiel device: de fernReport. Tobias Dornbusch, Product Expert vertelt: “Door het gebruik van een RasPad (IPad look) en daar de software van Ferncast op te installeren, ontstaat een bijzonder compacte mogelijkheid voor verslaggevers om hun werk remote te doen.” De unit heeft alle moderne streaming protocols uiteraard aan boord, maar geeft in het display een erg heldere indicatie van de werking van diverse onderdelen. Alles is touchscreen. Ook een simpele audio-editor is aanwezig en eerder opgenomen bestanden kunnen simpel worden afgespeeld. Slimme opties zoals AGC en een limiter zijn beschikbaar. Vanzelfsprekend werkt dit op 5G, WIFI en LAN. Engineers in een master control room kunnen remote alles instellen en veranderen op de fernReport. Bij Ferncast, maar ook bij andere partijen op de beurs, is het protocol Opus steeds meer populair aan het worden. Op basis van low latency en de beste audiokwaliteit.

Podcasting
Podcasting was op Hamburg Open niet erg prominent aanwezig. Toch was er één mooie feature op dit gebied bij het bedrijf 2wcom uit Duitsland. Voor het remote, cloud en webbased produceren van een podcastproductie, maar ook voor gebruik waarbij gasten simpel aan een live radioshow kunnen deelnemen.  De naam van deze software as a service oplossing is up2talk. Het welbekende SIP protocol is ook in deze applicatie beschikbaar. Het is modulair qua mogelijkheden, maar is in basis een applicatie die in een browser werkt en een producent in staat stelt de verschillende deelnemers op eenvoudige wijze uit te nodigen, door het proces van audio- en video-instellingen loodst en vervolgens zich kan concentreren op de inhoud van de productie. Het aantal deelnemers kan oneindig zijn. Een audioclip die afgespeeld moet tijdens de productie kan worden afgespeeld door de moderator. Dit platform wordt gehost in de 2wcom hostingomgeving. Alle bediening gebeurt uiteraard webbased. De kwaliteit van de audio wordt bewerkt en geoptimaliseerd door gebruik van AI software componenten. Na afloop van de opname is het mogelijk om de verschillende audiosporen separaat van elkaar te downloaden en zelf te bewerken in een audio-editor. Die editor wordt niet meegeleverd. Het product up2talk sluit naadloos aan op de welbekende MoIN software en hardware producten van 2wcom. In MoIN kan immers iedere binnenkomende verbinding worden verbonden met andere locaties.

DHD en AVT
Op de beursvloer waren twee grote prominente Duitse partijen gezamenlijk aanwezig: DHD en AVT. De eerste partij is welbekend vanwege de broadcastconsoles en routers. In Nederland heeft RTV Drenthe recent een indrukwekkende nieuwe installatie met DHD in gebruik genomen en in Duitsland is er een mooie setup bij Hamburg 2 gerealiseerd. Naast de hardware is DHD ook voorzien van de welbekende software voor configuratie en routing. Op IBC in Amsterdam werd al gesproken over de integratie van externe software van de uit Nederland afkomstige Hans van Zutphen, resulterend in de implementatie van software van StereoTools in DHD, in het duurdere topsegment van DHD. Hierdoor is het mogelijk om audio die uit DHD komt te voorzien van goede audio-processing die geschikt is voor online uitzendingen. De DSP power wordt geleverd door het mainframe van DHD. Volgens DHD’s Chris Settele, International Sales Manager, wordt nu gewerkt aan de logische vervolgstappen voor de audio processing, waardoor er nog meer mogelijkheden zijn voor de broadcaster. AVT, welbekend van hybride IP telefoonmodules en alle producten voor encoding, multiplexing en monitoring van DAB+ signalen, toonde de welbekende range van verschillende mogelijkheden. Interessant om te noemen wellicht, met oog op de komende nieuwe mogelijkheden voor streekomroep in Nederland en de benodigde apparatuur daarvoor.

Orban
Op het gebied van audio processing mag het merk Orban niet ontbreken. Ook deze organisatie was op Hamburg Open aanwezig en toonde aan de Duitse markt haar nieuwe product, de Orban 5950. Een nieuw concept, waarbij de broadcaster in staat gesteld wordt om met één unit meerdere bronnen te voorzien van perfecte audio. In vergelijking met de bekende eerdere units een nieuw concept; compact, 1 RU, met een nieuw display en een welbekende nieuwe webbased user interface, maar ook met micro MPX en SMPTE-ST2110 in- en outputs nu geïntegreerd. Op basis van input uit de markt gemaakt en eigenlijk tegenwoordig onmisbaar. Processing voor FM / DAB+ en streaming vanuit één unit.

LAWO
Afgelopen jaar toonde LAWO al op de TonMeistertagung een nieuw product, de Crystal. De naam is hetzelfde als een voormalig product, maar daar houdt de overeenkomst wel op. LAWO is erin geslaagd echt een prachtige, zeer compacte, nieuwe module te bouwen met een vooruitstrevend concept, waarbij remote werken (via VPN) wel een hele nieuwe dimensie krijgt. Op Hamburg Open toonde men de dark versie van de Crystal. Een zeer compact module waarbij er zes of acht faders beschikbaar zijn. Dat kan uitgebouwd worden tot zelfs 22 in totaal. Op de desk zijn alle wenselijke mogelijkheden overzichtelijk beschikbaar zijn in de display, onder de rotaries of onder de faders die ook een swap layer functie hebben. Minder belangrijke bronnen kunnen onder de tweede laag worden weggezet. Het totaalpakket aan mixing consoles omvat bij LAWO natuurlijk veel meer, maar voor de bekende radiopartijen op nationaal, regionaal maar ook lokaal niveau is dit wel zeker een mooi product. 

Remote werken krijgt een nieuwe dimensie omdat het connecten van de desk met een mainframe je de mogelijkheid geeft om alle bronnen die centraal zijn aangesloten van afstand te bedienen. Commercial Playout van afstand, bediening van andere inkomende bronnen bijvoorbeeld. Maar het maakt ook een efficiencyslag mogelijk bij vernieuwing van technische infra als partijen gaan samenwerken. Immers, meerdere locaties die worden aangesloten op een core, kunnen mogelijkheden delen op deze wijze. Centraal opgestelde hardware kan zo gedeeld worden. De touchscreen bediening op de topmodule ziet er erg modern uit en biedt alle mogelijkheden. Dit product connect met LAWO’s Home management platform, waar allerhande aanvullende software mogelijkheden as a service beschikbaar zijn. LAWO biedt hiermee innovatieve oplossingen en ontzorgt broadcasters door een compleet pakket aan te bieden, waarmee de komende periode nieuwe interessante mogelijkheden ontstaan.

Next generation platform
Tot slot twee nieuwe partijen: MakePro X en Joy Event & Media. MakePro X uit Duitsland zegt een next generation platform te bieden. En eigenlijk is dat misschien wel zo. Controle-oplossingen voor TV-registraties en uitzendingen, voor live events, voor radio of voor een MCR. Het ziet er erg vernieuwend uit en maakt het mogelijk om optimaal flexibel te zijn en allerhande persoonlijke oplossingen te bedenken. Het vraagt wel om kennis van IP, programmeren en goed nadenken hoe je de desk zelf wenst in te richten, maar op de beurs toonde men erg veel verschillende mainframes die er op zo’n beurs erg kil uitzien doordat je enkel een frame, knopjes en lampjes ziet. Maar als je vervolgens ziet wat er softwarematig mogelijk is en wat je kan programmeren, waar dit toe kan leiden en welke mogelijkheden er zijn voor signal routing, dan is dit wel een erg vernieuwend en innovatief concept. Het bedrijf bestaat nog niet zo lang, maar heeft wel een indrukwekkend portfolio opgebouwd. De focus ligt tot nu toe op televisieproducties, MCR met live playout of omgevingen voor audioproductie, zoals bij commercials.

Call control en Playdeck
Joy Event & Media uit Aken toonde op Hamburg Open twee oplossingen: Call control en Playdeck. Manager Maurits Kuiper ontdekte bij het gebruik van VMix software dat het produceren van deelnemers ingewikkeld was en ontwikkelde daarom een eigen applicatie met zijn collega’s die de productie makkelijker en overzichtelijker maakt. Deelnemers aan een Vmix productie worden in Call control als gast aangemaakt, krijgen een invite en worden in een que geplaatst voor VMix. Ze zijn ook als bron zichtbaar en gebruiksvriendelijk toe te voegen aan VMix. Call control is een eigen applicatie en werkt (nog) niet samen met bestaande redactiesystemen, maar het is wel degelijk een slimme toevoeging voor VMix gebruikers. Om de productlijn van Joy Event compleet te maken heeft men ook een eigen applicatie (on premise) ontwikkeld voor een overzichtelijke en innovatieve Windows video playout. Call control Productie, VMix en Playdeck playout is de keten die op gebied van video voor Joy Event & Media hun productportfolio voor nu compleet maakt. In Nederland is Play Deck in gebruik bij een landelijke speler.


Meer events
Hamburg Open was een evenement waar veel engineers en ontwikkelaars de meest recente innovatieve mogelijkheden konden zien en tevens uitgebreid met elkaar konden netwerken. ANGACOM is het eerstvolgende grote evenement (in mei), met meer focus op contentdistributie. Van 17 t/m 19 maart is er al het jaarlijkse evenement RadioDays Europe in München, waar strategie en innovatie aan de zijde van content creatie meer centraal staan.



 

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment