Stand van zaken: moving heads

Over de mogelijkheden (en populariteit) van moving heads hoeven we hier niets meer te vertellen, maar er is nogal wat aanbod op dat gebied. De kwaliteit daarvan varieert bovendien en wat staat ons volgens de kenners in de nabije toekomst te wachten op het gebied van moving heads?

Alle edities

AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Stand van zaken: moving heads

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2017

theater&podia Actueel

av-entertainment.nl

Carlos Rego was jarenlang nauw betrokken bij het merk GLP en was verantwoordelijk voor de vertegenwoordiging ervan in Nederland. Onder de naam SENCI is hij afgelopen jaar een nieuw bedrijf gestart, waarmee hij de import van GLP heeft voortgezet. Met name in Duitsland en de Verenigde Staten behoort het merk tot de grootsten en zijn lichtontwerpers gek op de combinatie van looks en prestaties. Daardoor zie je de GLP's daar bijvoorbeeld veelal terugkomen in grote tv-shows maar ook bijvoorbeeld de grootste shows van de wereld zoals bijvoorbeeld een Super Bowl Halftime. Volgens Rego zijn de ontwikkelingen in de markt van bewegend licht de laatste jaren erg hard gegaan: "Vandaag wordt iets uitgebracht met heel specifieke features en is het een ongelooflijke hype, maar morgen is de hype weer veranderd en kun je de spullen aan de straatspullen niet meer kwijt", zegt hij enigszins chargerend. "Voor verhuurbedrijven is het hierdoor moeilijk geworden een keuze te maken. Het in hoog tempo uitbrengen van nieuw modellen bewegende armaturen ter vervanging van een oude serie ? wat echt killing is voor de waarde van de verhuurvloot van een verhuurbedrijf ? lijkt ook een trend te zijn geworden."

Multifunctioneel

Het antwoord van GLP daarop is volgens Rego het ontwerpen van spots die technologisch vooruitstrevend en multifunctioneel inzetbaar zijn. "De spots kunnen breder worden ingezet, wat de omloopsnelheid in de verhuur groter maakt", legt hij uit. "Mooi voorbeeld is de GLP Impression X4. Een armatuur dat in 2012 op de markt is gebracht en in haar range nog altijd behoort tot de beste bewegende LED washes in de wereld." Op het gebied van LED is GLP een van de pioniers geweest, geeft Rego aan: "De eerste LED wash die in de professionele wereld geaccepteerd werd en ook werd ingezet bij grote tours van wereldartiesten was de Impression 90 en de eerste serieuze spot voorzien van een LED bron met uitmuntende prestaties was de SpotOne. Ook heeft GLP veel aandacht besteed aan de looks van haar producten, wat heeft geresulteerd in het kenmerkende ontwerp zonder de klassieke base."

De technologische veranderingen zullen altijd door blijven gaan, weet Rego: "Maar de snelheid van de hele grote veranderingen is wel wat afgenomen. De GLP Impression X4 BAR en de Impression X4s zijn de hardlopers op dit moment en zijn al in dezelfde voetsporen getreden van hun populaire voorgangers. Bij een technologisch bedrijf als GLP wordt altijd gewerkt aan productontwikkeling en ook nu zitten weer nieuwe producten in de pijplijn. Veel kan ik er nog niet over kwijt, maar wel dat ze op Prolight + Sound in Frankfurt te zien zullen zijn."

Kleiner en krachtiger

Robert Winters, eigenaar van Rolight, ziet een doorlopende ontwikkeling naar telkens meer output per fixture. "In LED zagen we de afgelopen jaren de diodes kleiner worden bij gelijk vermogen. Vervolgens gebruiken fabrikanten telkens meer diodes per armatuur. Tegelijkertijd zijn de laatste jaren gasontladingslampen compacter geworden, met hogere vermogens bij een kleiner filament", legt hij uit. "Kleinere, krachtiger lichtbronnen maken meer features in een behuizing mogelijk. Hierdoor wordt het mogelijk om grote, zware fixtures te vervangen door gelijkwaardige armaturen met evenveel functies, zelfs een hogere output. Dat zie je nu duidelijk in de ontwikkeling en beschikbaarheid van hybride spots: armaturen die zowel als spot en als beam gebruikt kunnen worden, en zelfs als washlight.

Onze leverancier PR Lighting werkt altijd aan innovaties. Denk bijvoorbeeld aan armaturen met laser als lichtbron. Dat zou een grote nieuwe stap voorwaarts kunnen worden in entertainment fixtures en daar zijn we dan ook erg nieuwsgierig naar. In videoprojectie levert laser bijvoorbeeld al grote verbeteringen op."

Specialiseren

Sowieso gaan de ontwikkelingen snel, weet Winters verder: "En we zien dat onze leveranciers zich steeds meer specialiseren om hun producten relevant en innovatief te maken. Zij richten zich niet alleen op het verder ontwikkelen van bestaande technologie, maar ook op nieuwe technieken en lichtbronnen. Een revolutionaire nieuwe spot kan voor een fabrikant een grote doorbraak betekenen, maar als de introductie niet goed verloopt kan het ook meteen je merk om zeep helpen. Juist daarom is het voor ons zo belangrijk om goed te kijken wat onze leveranciers op de markt brengen en op welke manier dat kan bijdragen aan onze ondersteuning van klanten." Volgens Winters is het daarom belangrijk in contact te blijven met de markt. "Onze klanten in het veld weten het beste wat ze nodig hebben en waarnaar ze op zoek zijn. Wij willen hun bevindingen horen en streven ernaar zo goed mogelijk op die feedback te reageren. We trekken specialisten aan die ? op basis van kennis en ervaring uit de praktijk - onze klanten kunnen helpen hun weg te vinden in deze nieuwe ontwikkelingen. Hybride spots bijvoorbeeld, zijn een nieuwe ontwikkeling, en nieuwe ontwikkelingen vergen specifieke kennis en toepassingen. Wij zorgen dat we daar bovenop zitten. Daarnaast kijken we verder dan alleen maar een hoge output of veel features: armaturen moeten geschikt zijn voor hun toepassing en daarom geven wij onze bevindingen en die van onze klanten aan onze leveranciers door. Als een fixture slimmer gemonteerd kan worden om onderhoud te vereenvoudigen, of als de ventilatoren die de lamp koelen naar ons idee teveel geluid maken, gaan we het gesprek aan met de fabrikant, en proberen we de ontwikkelingen bij te sturen."

Aansluiten

De keuze in moving lights is momenteel heel breed en uitsluitend kijken wat de concurrentie doet is niet genoeg, weet Winters. "Wij houden dus goed in de gaten welke fixtures populair zijn, maar dan willen we ook weten waaróm mensen ze prettig vinden om mee te werken. Nog niet zolang geleden was een moving washlight met LED al een succes als er veel licht uitkwam, maar nu hoef je al niet meer aan te komen met minder dan RGBW kleurmenging, en momenteel verlangen klanten van een washlight al snel dat de fixture er ook uit ziet als een single point source, zodat je de individuele LED-cellen niet meer ziet. Dat moet je weten als handelsorganisatie, want je klanten willen producten aanschaffen die een lange tijd mee kunnen. Niet alleen technisch, maar zeker ook naar de visuele trends van het moment en van de toekomst. Wij bieden sinds kort als dealer de armaturen van Chauvet aan in Nederland, een uitstekend voorbeeld van een merk met een breed pakket aan armaturen die niet alleen innovatief zijn, maar tegelijk ook uitstekend aansluiten bij bestaande behoeften in het veld."

Serieuze concurrent

Het sluit ook allemaal aan bij de visie van Rolight, geeft Winters aan: "Zoals gezegd zijn wij altijd opzoek naar partners die producten aanbieden waarvan wij geloven dat onze klanten er baat bij hebben. Moving lights van Chauvet en PR Lighting passen naadloos in onze visie. Apparatuur van hoge kwaliteit voor concurrerende prijzen, met de zekerheid dat Rolight de producten kent en ondersteunt." Winters ziet Chauvet als een serieuze concurrent voor de bekende topmerken: "We zijn dus erg blij dat we deze fixtures kunnen aanbieden. Hun moving heads verhouden zich zeer positief ten opzichte van hun directe concurrenten, en ook hun LED-versies van vertrouwde conventionele fixtures zijn van hoge kwaliteit. Van Expolite komen nieuwe producten in de verkoop die hen nog sterker op de kaart gaan zetten in de markt voor kleine, krachtige LED-armaturen. PR Lighting concentreert zich op dit moment op het ontwikkelen van fixtures voor de grootste toepassingen. Ze hebben al sterke producten voor het hogere middensegment, maar hun meest recente armaturen, zoals de PR-6000 serie en de X-LED 4022, gaan vol overtuiging voor de allergrootste podia."

Kinderschoenen

Op de vraag wat Winters voor de nabije toekomst verwacht op dit gebied, reageert hij: "Laser als lichtbron zou een gamechanger kunnen blijken, maar het is afwachten hoe snel de technologie toepasbaar is. In LED zullen de vermogens nog hoger worden, waardoor ook Chip-on-Board (COB-LED) telkens meer te zien zal zijn: hoe kleiner de lichtbron, hoe makkelijker de bundel te manipuleren is. In profielspots is voor LED nog een wereld te winnen en dat geldt natuurlijk zeker voor bewegende profielspots. Verder verwachten we dat fixtures nog wat kleiner en sneller worden. Bewegende onderdelen zullen verder verdwijnen en er komt een nog verdere integratie tussen licht en video. Digital lighting staat eigenlijk pas in de kinderschoenen."

Ingehaald

Volgens Jeroen van Aalst (Controllux) worden de eerste generaties LED spots op dit moment ingehaald door betere producten. "Het vermogen neemt toe, er is een breder pakket en meer functionaliteit. Er is vrijwel niets meer dat niet door LED vervangen kan worden", geeft hij aan. Als voorbeeld noemt hij de Robe Spiider, de 'next generation' LED WashBeam: "Ongelooflijk helder, met 50.000 lux op vijf meter, een zoombereik van 4 tot 48 graden en een volledige Pixel Control. Samen met bijvoorbeeld een ArKaos MediaMaster is het eenvoudig om showcontent op de de Spiider weer te geven. Daarnaast is de nieuwe Robe Viva CMY ook een goed voorbeeld van de snelle ontwikkeling van moving heads. Een elegante en vooral ook betaalbare all-round LED spot die 700W en 800W gasontlading spots vervangt. Een ander groot voordeel van deze LED spots is dat ze licht in gewicht zijn en dat je nooit meer lampen hoeft te kopen."

Uitgebreid

Controllux is leverancier van A-merken en richt zich derhalve voornamelijk op het hogere segment. "Toch denken we ook graag mee als het budget een topoplossing niet toestaat", geeft Van Aalst aan. "We bieden een totaalpakket aan in alle segmenten, zoals theater, rigging, verhuur, architectuur, poppodia en scholen en dergelijke. Naast verkoop voorzien we daarbij ook in de installatie, het ontwerp, goede service en onderhoud." De visie van Controllux is en blijft volgens Van Aalst altijd gericht op de eindgebruiker: "Relatiebeheer is een heel belangrijk facet. Wensen die we in het veld horen, geven we door aan de fabrikant. En de ontwikkeling van de producten gaat zo razendsnel. In enkele jaren hebben onze leveranciers een volwaardig pakket LED armaturen gemaakt die bijna alle halogeen en gasontlading armaturen kunnen vervangen." Robe heeft onlangs het assortiment moving heads al flink uitgebreid, geeft Van Aalst verder aan: "De DL4 spot en wash en de DL7 spot, wash en PC hebben ervoor gezorgd dat er een complete range van geluidsarme LED moving heads is met een zeer hoge lichtkwaliteit die uitermate geschikt zijn voor theater, televisie en evenementen. De Spikie, Spiider en de Square zorgen er nu al voor dat we in de verhuur een nieuwe golf van investeringen zien, omdat deze armaturen hele specifieke en vernieuwende eigenschappen hebben. In het algemeen verwachten we dat er nieuwe armaturen komen die functies en/of prestaties combineren of juist heel specifiek iets kunnen. En dat er ook betere aansturing komt voor deze nieuwe functies. Al deze vernieuwing brengt meer complexiteit en vraagt de mogelijkheid ze makkelijk te bedienen."

Verdrongen

"Op een modern podium zijn moving heads niet meer weg te denken", geeft Tim Dautzenberg (Highlite International) aan. Door prijs- en productontwikkelingen hebben moving heads de traditionele scanners bijna helemaal verdrongen." Eén van de belangrijkste trends is volgens Dautzenberg dat de units zo klein mogelijk moeten zijn, met zo hoog mogelijke lichtopbrengsten. "Enerzijds zijn ze daardoor gemakkelijker in te zetten in relatief lage ruimtes, anderzijds kunnen ze (extreem) kort op elkaar geplaatst worden. Hierdoor wordt een heel pallet aan nieuwe effecten mogelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan waves en color-flows." Verder worden de producten via steeds meer protocollen aan te sturen. "De tijd dat we enkel de traditionele DMX gebruikten ligt achter ons. Een product voor de professionele markt is aan te sturen via DMX, ArtNet en RDM. Verder is het de laatste jaren steeds eenvoudiger geworden om de producten in te stellen en zijn er meer instelmogelijkheden gekomen. Er is een transitie geweest van eenvoudige dip-switches naar full-color displays met uitgebreide menu-structuren."

Met Showtec en Infinity speelt Highlite erop in door de technologische ontwikkelingen nauwlettend te volgen. Showverlichting is daarbij een heel specifieke markt, weet Dautzenberg: "Wij zien de nieuwste LED-technieken vaak in bredere marktsegmenten geïntroduceerd worden, waarna we de technologie zo snel mogelijk in onze showverlichting beschikbaar maken. Via ons uitgebreide netwerk hebben we nauw contact met klanten die onze producten gebruiken en we luisteren aandachtig naar hun wensen. Met die basis ontwikkelen we producten met de juiste features tegen de juiste prijsstelling."

Energie in LED

Onderscheidend aan Showtec en Infinity is daarbij dat ze bij de eerste merken hoorden die de LED technologie omarmden en doorontwikkelden: "Die uitgebreide ervaring heeft ons een stevige positie gegeven op de moving head markt. Ook zorgt de eerder genoemde input van onze klanten voor steeds uniekere en onderscheidende producten die in de behoefte van de markt voorzien. Onze visie is dat wij onze klanten oplossingen moeten bieden die aan hun wensen voldoen en daarbij nét handiger of beter inzetbaar zijn. Door een product neer te zetten dat in de behoeften van de markt voorziet, kan je je positief onderscheiden, zowel op het gebied van kwaliteit als functies." Input van de klanten is erg belangrijk voor Highlite, maar ook de snelle ontwikkelingen op de markt worden nauwlettend gevolgd: "Het gaat namelijk echt snel. De traditionele MSD-250 en HMI-575 gasontladingslampen zijn zo goed als verdwenen. Vrijwel alle energie wordt in de ontwikkeling van LED gestoken. Op dit moment is LED nog niet voor alle types moving head de oplossing, maar gezien de ontwikkelingen is dat een kwestie van tijd. De meeste washlights en spots zijn nu gebaseerd op LED, alleen de beams met hoge vermogens zijn nog met gasontladingslampen uitgerust.

In de nabije toekomst zal de opmars van LED gestaag doorzetten. Door onze nauwe banden met LED producenten weten we al welke technologieën eraan zitten te komen, maar helaas kunnen we hier nog niet te veel over prijs geven. De LED kan steeds meer vermogen aan en wordt vooral ook steeds efficiënter gemaakt. Daardoor worden de toepassingsmogelijkheden ruimer en zullen bijvoorbeeld high-power beam moving heads met LED niet lang op zich laten wachten. Tijdens Prolight + Sound introduceren we diverse nieuwe moving heads. Een tipje van de sluier is een reeks van drie moving- heads die uitgerust zijn met 40W RGBW-LEDs, maar uiteraard komen we met meer primeurs."

Hybride

Bas van Schelven is Sales Manager Licht bij Ampco Flashlight Sales. Ook hij noemt als algemene ontwikkeling uiteraard de introductie van nieuwe LED lichtbronnen: "Daarbij gaat het om grotere vermogens en hogere kleurechtheid, met CRI waarden van boven de 90, door hogere kwaliteit halfgeleiders die een completer spectrum licht uitstralen. Daarnaast kan nu met COB LED technologie, met een LED chip een puntbron gerealiseerd worden in plaats van een grote print met meerdere kleuren LED bronnen naast elkaar." Uiteraard ziet ook Van Schelven daarnaast de opkomst van de hybride LED moving heads, met meerdere functies (beam, wash of spot) tegelijk. Eén van de hoofdmerken die Ampco Flashlight Sales voert, is SGM. Van Schelven: "Dat merk onderscheidt zich doordat al haar producten voldoen aan IP65/66 . Dat betekent dat deze armaturen waterdicht zijn en dus outdoor ingezet kunnen worden, deze ook stofdicht zijn. Dat laatste vermindert enorm het aantal storingen en het onderhoud. Dus geen lenzen of ventilatoren meer schoonmaken! Denk bijvoorbeeld aan inzet in omgevingen met veel rook of haze. Op Prolight + Sound verwachten we een nieuwe SGM G-4 spot te presenteren die zich zal onderscheiden in prijs-kwaliteit-verhouding met IP66."

Omloopsnelheid

Naast SGM behoren ook ETC, Elation en GDS tot de hoofdmerken bij Ampco Flashlight Sales. "Die merken lopen voorop in de toepassing van LED lichtbronnen en aansturing hiervan in armaturen voor de entertainment industrie", vertelt Van Schelven. "De toepassing van nieuwe LED technologieën gaat onverminderd door. Er is echter wel een onderscheid in fabrikanten die meer R&D capaciteit hebben en zorgvuldiger omgaan met het ontwikkelen van producten voor ze die in de markt zetten. Naast bewaking van de kwaliteit is ook belangrijk dat de omloopsnelheid waarmee steeds nieuwe type armaturen worden geïntroduceerd niet te hoog wordt; bij sommige fabrikanten is deze zo hoog dat (verhuur)bedrijven grote investeringen doen in state of the art producten, die na een half jaar alweer worden opgevolgd door weer nieuwe spots. Return on investment staat dan erg onder druk, omdat de markt zal vragen naar het laatste type spot."

Toekomst

Van Schelven verwacht voor de nabije toekomst veel van ETC: "ETC ontwikkelt op dit moment een nieuwe serie LED movingheads. Zoals we van ETC gewend zijn, nemen ze de tijd voordat nieuwe producten geintroduceerd worden. ETC besteedt veel aandacht aan kwaliteit, met een focus op kleurechtheid, toepasbaarheid in de veeleisende theateromgeving en een gegarandeerd lange verkrijgbaarheid."

Niet té snel

Ook bij Fairlight zien ze de adoptie van LED techniek als belangrijkste ontwikkeling. Marcel Zandbergen: "Al een groot aantal poppodia en concertzalen in Nederland is recent overgegaan op LED. De LED profile van Martin, de MAC Quantum Profile, wordt dan ook ingezet in Paradiso, Paard van Troje, TivoliVredenburg, 013 en het Burgerweeshuis." Martin Professional onderscheidt zich volgens Zandbergen met de Quantum Profile door het gebruik van een witte LED-bron in combinatie met CMY kleurenmenging, waardoor de lichtopbrengst zeer hoog is. "Ook is de rider acceptatie wereldwijd nog steeds ongeëvenaard. Belangrijk punt bij de snelle ontwikkeling van LED is dat nieuwe producten in dezelfde lijn elkaar niet té snel opvolgen in verband met de toch aanzienlijke investeringswaarde en standaardisatie in de markt. Wat betreft nieuwe ontwikkelingen op het gebied van LED moving heads is het aan te raden om de stand van Martin Professional in de gaten te houden tijdens de Prolight + Sound in Frankfurt", besluit hij.

Gevolgen

Steven Mansvelt is Managing Director van AED Rent. De algemene trend waar de fabrikanten vandaag aan werken, is volgens hem de ontwikkeling rond efficiëntie: "De verlaging van het energieverbruik én van het gewicht van de fixture, in combinatie met het verhogen van de light output en het streven naar een ideale prijs-kwaliteitverhouding. Dat heeft ook verdere gevolgen: lichtere toestellen behoeven minder zware rigging en moving heads die minder verbruiken hebben minder uitgebreide stroomvoorzieningen nodig."

"Naast de voordelen van een lager gewicht en energieverbruik, wordt bij LED-technologie ook de levensduur aanzienlijk verlengd", gaat Mansvelt verder. "In de ontwikkeling van de laser source technologie, moet er nog een efficiëntieslag gemaakt worden om het totaalgewicht van de fixture te kunnen verlagen, alsook de kostprijs van de lichtbron. De nieuwe technologie maakt ook plaats voor meer creativiteit in de toepassing. High End Systems is al enige tijd absolute voorloper met het gebruik van LED-technologie in de productontwikkeling en plukt daar vandaag de vruchten van. Ook bij de verdere ontwikkeling van Luxibel, het eigen merk dat we sinds eind 2016 voeren vanuit AED, zijn de meeste producten al gebaseerd op LED-technologie en bieden ze een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding in ons budgetgamma."

Footprint

Bij AED vindt men het belangrijk om inspanningen te leveren om de audiovisuele industrie te 'vergroenen' door te investeren in technologie met een lager energieverbruik. Mansvelt: "Kleinere en lichtere toestellen zorgen ook voor minder belastende transporten. De kwaliteit gaat erop vooruit, en de ecologische footprint wordt verminderd: daar wordt iedereen beter van. Deze visie zien we bijvoorbeeld perfect vertaald in modellen zoals de Clay Paky Unico, de High End Systems Uno, en de Luxibel B-Narrow: een kleine, lichtere fixture met een hoge licht output van hoge kwaliteit." De audiovisuele markt blijft voor fabrikanten een relatief kleine afzetmarkt, geeft Mansvelt aan. "Als je onze sector bijvoorbeeld vergelijkt met de automotive industrie, liggen de budgetten voor R&D een stuk lager. Dat verklaart bijvoorbeeld waarom Audi en BMW al meer dan drie jaar laser source technologie gebruiken in de koplampen van bepaalde modellen. Op termijn wordt deze technologie zeker beschikbaar voor toepassingen in de professionele AV-industrie."

Boost

"De ontwikkeling van de LED- & laser source technologie krijgt zeker een verdere boost op korte termijn", vertelt Mansvelt. "De kwaliteit en de levensduur gaan er verder op vooruit. De traditionele lichtbronnen, zoals gasontlading, kwik, xenon, krypton en halogeen zullen verder terrein verliezen in de toekomst. De meeste fabrikanten waar wij mee praten geven ook aan dat de limieten van gasontladingstoepassingen bereikt zijn, en geven ook aan om op korte of langere termijn ook definitief te zullen stoppen met verdere ontwikkeling op dit platform. De fabrikanten bekijken ook het gebruik van nieuwe materialen, bijvoorbeeld koolstofvezel, om het gewicht van de fixture te kunnen verlagen. Zelf zijn wij momenteel hard bezig om ons eigen Luxibel gamma verder te ontwikkelen en uit te breiden. We kennen de vraag van de markt door luisteren naar onze klanten, verhuurbedrijven, operatoren, installateurs en light designers om producten op de markt te brengen die aansluiten op hun verwachtingen. De grenzen van de creativiteit zijn nog lang niet bereikt en vanuit AED zullen wij al het mogelijke doen om ons aanbod van materiaal hier verder op af te stemmen."

"Onze klanten in het veld weten het beste wat ze nodig hebben en waarnaar ze op zoek zijn. Wij willen hun bevindingen horen en streven ernaar zo goed mogelijk op die feedback te reageren. "

PR Xled 4022RZ
 
Infinity

"Laser als lichtbron zou een gamechanger kunnen blijken, maar het is afwachten hoe snel de technologie toepasbaar is."

Robe Spiider
Showtec Phantom 50 LED Spot

"Wij zien de nieuwste LED-technieken vaak in bredere marktsegmenten geïntroduceerd worden, waarna we de technologie zo snel mogelijk in onze showverlichting beschikbaar maken."

Luxibel B-Narrows
Martin MAC
Quantum Profile
<
Voorbeschouwing
HSL2 - Locktree

Een innovatie die in Frankfurt te zien zal zijn is zelfhijsende trek met de naam HSL2PLUS ? een tegenhanger van de kettingtakel en bestaande decortrekken, die is bedacht en ontworpen door Hans Slotboom en Harold Derks en voldoet aan alle eisen die in de markt gesteld worden. "Een écht innovatie en niet het zoveelste voortborduursel op traditionele lieren", vertelde Hans Slotboom (Locktree Stagetechnology) ons eerder. "Op beurzen zag ik wel eens oplossingen waarvan ik dacht: 'dat moet toch beter en efficiënter kunnen? Met minder hoogteverlies ook? Van daaruit zijn we gaan nadenken." Na een flinke zoektocht, o.a. naar de juiste aandrijving en de meest geschikte leveranciers, werd uiteindelijk de HSL2PLUS ontwikkeld. Derks: "Het is een tegenhanger van de kettingtakel, de bestaande decortrekaandrijvingen en studiolieren, weggewerkt in de SQ31 BoxTruss. De installatie voldoet aan alle veiligheidseisen en is ook nog eens als 'groen' aan te merken. Het verbruik is maar vier ampère per 250 kilogram hefhijsgewicht. Prijstechnisch is het ook nog eens veertig procent goedkoper dan de bestaande producten van andere leveranciers ? ook niet geheel onbelangrijk. Op de markt is verder gewoon niks te koop met deze vorm van flexibiliteit en met zo'n lage inbouwhoogte. Het is de hoogte van de truss, meer niet."

Rentman Verhuursoftware

Ook Rentman verhuursoftware is aanwezig op Prolight + Sound. Op de beursvloer zullen demonstraties gegeven worden van hun onlangs gelanceerde Rentman 4G pakket. Joost Kraaijkamp van Rentman vertelt: "Mensen denken vaak dat het gebruiken van verhuursoftware ingewikkeld is of een steile leercurve heeft en zijn daardoor huiverig om bij hun verouderde oplossing weg te gaan. Deze beurs biedt ons de mogelijkheid om AV-verhuurders op een laagdrempelige manier te laten zien dat het ook heel eenvoudig kan. We hebben een achttal demo-booths waarin je zelf kunt ervaren hoe je met het vernieuwde Rentman 4G binnen enkele minuten een compleet verhuurproject plant en offreert." Daarnaast toont het team van Rentman een aantal nieuwe functionaliteiten: "We hebben het inhuren bij collega's nog eenvoudiger gemaakt, laten zien hoe je met behulp van de nieuwe tools geen omkijken meer hebt naar de communicatie naar freelancers en medewerkers en tonen hoe je inzicht krijgt in de historie van het project." Je vindt Rentman in hal 4, stand A22.

CLF Lighting

CLF Lighting presenteert in Frankfurt drie nieuwe lighting essentials, waaronder de Yara RGBW LED par. Dit outdoor armatuur is een veelzijdig werkpaard met hoge lichtopbrengst en zeer gelijkmatige kleurenmenging. Er zijn veertien high power LED's aan boord die zorgen voor een strakke 15 graden lichtbundel. Verder heeft de Yara een goede witbalans en intense kleuren. De bracket van de Yara heeft een unieke vorm en kan bovendien flexibel gebruikt worden. Tenslotte is de behuizing bijzonder robuus,t waardoor de Yara hét armatuur is voor ieder verhuurbedrijf.

Daarnaast wordt ook het kleinere broertje van de alom bekende Ares gepresenteerd, de Ares XS. Net zoals zijn grotere broer is de XS een flexibel in te zetten wash met een uiterst hoge lichtopbrengst en egale projectie. Bovendien zijn de LED's verdeeld in drie segmenten die ook los aan te sturen zijn. De bundel is standaard  21°, maar met behulp van de diverse verkrijgbare filters is dit gemakkelijk naar wens aan te passen. W-DMX en RDM zijn aan boord en een barndoor en staander worden meegeleverd.

De laatste toevoeging aan het productengamma is de LEDwash XL. Dit armatuur bestaat uit twee LED bars die individueel aan te sturen zijn. Verder zijn beide bars handmatig te positioneren waardoor het armatuur flexibel in te zetten is. Eén bar is uitgerust met een 25° lens, de andere met 55°. Kom zeker langs op de stand van CLF om de vele mogelijkheden van dit armatuur te ontdekken!

ShowTex

Ook dit jaar zal Prolight + Sound weer het decor zijn waarin ShowTex uitpakt met een inspirerende beursstand vol innovatieve producten voor event- en entertainment professionals. Eén van die nieuwe innovaties is PepperScrim; een extra breed en transparant gaasdoek dat naadloze holografische projecties mogelijk maakt op grote schaal. Dit haast onzichtbare weefsel beschikt over een uitzonderlijk hoge lichtopbrengst en biedt daardoor oneindig veel creatieve mogelijkheden aan licht- en video-ontwerpers. Bezoek stand D11 in hal 3 en stap binnen in de magische black box van ShowTex om de unieke stof zelf in actie te zien. De vederlichte en opvouwbare PepperScrim is bruikbaar voor zowel front- als retroprojectie en vindt het aloude Pepper's Ghost-effect helemaal opnieuw uit. Het gaasdoek wordt verticaal gebruikt, waardoor er minder ruimte verloren gaat op het podium. Er is geen nood meer aan een gekantelde spiegel, noch aan een extra projectiescherm. Tijdens de live demo's zal je zelf ervaren hoe levensecht hologrammen kunnen zijn.

Naast de uitgebreide collectie vlamwerende podiumdoeken en ophangbenodigdheden, zal de ShowTex stand ook focussen op schijnbaar naadloos gelaste projectieschermen, een gevarieerd aanbod aan geprinte stoffen, railsystemen, podium hardware en unieke oplossingen voor tijdelijke wanden. Zo maak je op de stand ook kennis met het modulaire AV Drop systeem. Dankzij deze compacte aluminium frames en handige klemmen, bouw je vrijstaande wanden op maat van elk evenement, zonder gereedschap of ophangpunten. Een handige oplossing dus voor conferenties, presentaties, beurzen, modeshows en meer.

Riedel

Wat is state-of-the-art draadloze communicatie? Dat is de vraag waarop je op de stand van Riedel antwoord kan krijgen tijdens Prolight + Sound. Riedel toont op stand D25 in hal 4 namelijk een draadloze innovatie, waarover het vooraf aan de beurs nog niet al te veel kan vertellen. Wat wel beloofd wordt: een compleet nieuwe, state-of-the-art draadloze ervaring. Dat klinkt sowieso als de moeite van een bezoek waard. Op de stand kan ook worden kennisgemaakt met Riedel's nieuwe MultiViewer, de gedecentraliseerde routeroplossingen en een nieuwe handsfree app voor het SmartPanel.

Tronios

Op de stand van Tronios (hal 5, stand C10) is een gloednieuwe lichtshow (op time code) te zien. Deze nieuwe show wordt gerealiseerd met bestaande en nieuwe professionele producten van beamZ.

Interal TC

Ook Interal TC is aanwezig in Frankfurt (hal 3, stand F31). Interal wordt meer en meer de Nederlandse fabrikant van truss-systemen. "We maken truss-elementen in alle maten en alle vormen", vertelt Jan Verheijen (Managing Director bij Interal). "Circa de helft van de omzet bestaat uit custom made truss-elementen. Kwaliteit met alle benodigde certificeringen zoals TUV en de EN1090." Interal onderscheidt zich volgens Verheijen ook van anderen door snel te kunnen schakelen: "Klanten komen laat met hun vragen, daarom beschikt Interal TC over korte lijnen. Veelal op dezelfde dag krijgt de klant een aanbod op de gestelde vraag en vervolgens beschikken we over een productieapparaat dat heel snel werkt. Tekenwerk gebeurt in eigen huis, constructieberekeningen veelal extern, het maakwerk bij ons in Venray in de fabriek. We hoeven niet de grootste te worden, maar willen ons graag meten met de top in de trusswereld." Ander onderscheidend punt is dat Interal TC ook beschikt over een verhuurdivisie. "We verhuren truss-systemen en truss-producten. Onze verhuurvloot behoort tot de grootste van Nederland. Als het gaat om verhuren van cirkels en van pre rig trussen en towersystemen behoren we tot de top van Europa. Truss verhuur gaat op basis van dry rental. Al het andere is het werk van onze klant, wij willen niet op de stoel van onze klanten zitten. Omdat we zowel verkoop en productie als verhuur doen, is er natuurlijk ook veel synergie. En dat gekoppeld aan passie en inzet, maakt dat wij voor velen in de wereld van de glitter en glamour, niet alleen onder T van Trussen in het boekje staan, maar ook onder de S van (capital) Service, 24/7, 52 weken per jaar."

Highlite International

In Frankfurt toont Highlite International o.a. de nieuwe generatie Showtec Phantom moving heads. Wat ooit begon als een serie met uitsluitend gasontladingslampen is uitgegroeid tot een begrip onder moving heads en er worden hoofdzakelijk LED lichtbronnen gebruikt. Voor Prolight + Sound staat een aantal primeurs op de planning. Om te beginnen is er de Phantom 65. Deze vervangt een favoriete spot van de industrie: de Phantom 50 mk2. Qua verschillen vallen drie zaken op: een 30% sterkere LED, een eenvoudigere bediening van het kleurendisplay en het uiterlijk is verbeterd, waarbij twee handige handgrepen en Powercon in en uit zijn toegevoegd. De Phantom 50 is al lange tijd een favoriet onder de lichtdesigners vanwege de uitstekende specificaties voor de prijs en de betrouwbaarheid. De Phantom 65 heeft verder alle functies waar de gebruikers van de Phantom 50 mk2 dol op zijn. De roterende gobo's zijn eenvoudig te vervangen. Natuurlijk mag het drievoudige prisma niet ontbreken, een functie die veelvuldig gebruikt wordt op de Phantom 50. Met dit prisma splits je de gobo op in drie losse gobo's. Ook de handmatige focus zit er weer op, waardoor het niet uitmaakt of de zaal hoog of laag is: de spot kan eenvoudig worden afgesteld waardoor de gobo's altijd scherp geprojecteerd worden.

Een andere nieuwe moving head is de 3R Hybrid. Deze is, zoals de naam al doet vermoeden, uitgerust met een 3R gasontladingslamp. Volledig nieuw ontwikkeld, waarbij het hybride gedeelte het belangrijkste speerpunt is: hij doet dienst als beam, spot en wash dankzij de grote, snelle zoomrange en het ingebouwde frostfilter. Verder zit er alles op wat je kunt wensen op een moving head: een kleurenwiel, twee gobowielen (waarvan één roterend), twee verschillende, roterende prisma's en zoom en focus via DMX. Ander moving heads die tijdens de beurs onthuld worden zijn de Phantom 3R beam, de Phantom 130 LED Spot, de Phantom Matrix 5x5 en tenslotte de Phantom COB. Die laatste is voorzien van een krachtige COB-led met een grote reflector. Daarmee is hij uitstekend in te zetten als wash omdat de afstraalhoek groot is en de kleurmening uitstekend.

Na acht jaar en meer dan 30.000 verkochte fixtures is de Spectral M800 geüpgraded naar een RGBW-spot. Hiermee wordt de inzetbaarheid nóg verder vergroot omdat er nu mooi, wit licht gekozen kan worden zonder kleurschaduwen. Verder is de totale output met 30% toegenomen. De bediening gaat nog steeds via DMX (inclusief RDM functionaliteit) of op het apparaat zelf. Het ingebouwde, virtuele kleurenwiel bevat de populairste kleuren en vereenvoudigt de bediening. De Spectral M800 Q4 is weer beschikbaar als Tour- en IP-versie. De Tour-versie beschikt over professionele Powercon in en ?outputs en 3-polige XLR-verbindingen. De IP-versie heeft een rating van IP65 en is daarmee geschikt voor outdoor gebruik. De power- en XLR connectors zijn van Seetronic en zorgen voor een betrouwbare, waterdichte verbinding. De nieuwe Spectral M800 Q4 is dus weer helemaal bij de tijd!

Meer informatie over de beurs is te vinden op: www.pls.messefrankfurt.com

De Frankfurter Messe vormt van 4 t/m 7 april weer het toneel van Prolight + Sound, dé Europese beurs op het gebied van theater- en evenemententechniek. Frankfurt zal weer vier dagen lang de ultieme ontmoetingsplaats zijn voor exposanten, handelaren en professionals uit de theater- en evenementenwereld. Enkele exposanten vertellen hier alvast wat we in Frankfurt van hen mogen verwachten.

Foto's Prolight + Sound 2016

theater&podia Beurs

Gratis toegang tot Prolight + Sound
Wij mogen veertig kaarten weggeven voor Prolight + Sound. Wil je aanmerking komen voor gratis toegang
tot de beurs? Stuur een mail naar teun@av-entertainment.nl o.v.v. 'Kaarten Prolight + Sound'. Wij zorgen vervolgens voor de rest! Wie bij de gelukkigen hoort, krijgt automatisch de kaart toegestuurd.

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment