Top of the league: Queen Elisabeth Antwerp

Queen Elisabeth Hall en congrescentrum in Antwerpen heeft eind 2016 de deuren geopend na een complete make-over en is nu ?top of the league? waar het aankomt op akoestiek. FACE werd in de arm genomen voor het ontwerpen en de installatie van alle AV systemen.

Alle edities

AV-Entertainment Nr2 2024
AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

Top of the league: Queen Elisabeth Antwerp

Magazines | AV-Entertainment Nr1 2017

theater&podia Project

av-entertainment.nl

Eind 2013 begon de transformatie van de Queen Elisabeth Hall naar een moderne theater- en concertlocatie én congreslocatie, die voortaan onder de naam Elisabeth Center Antwerp door het leven zal gaan. Feitelijk bestaat het gebouw uit vier verschillende onderdelen: de Queen Elisabeth Hall, een accommodatie voor het Koninklijk Vlaams Philharmonisch Orkest met kantoren en repetitieruimten, het congrescentrum en de zalen: de Marmeren Zaal, de Darwin Zaal, de Verlat Zaal en de Wintertuin. Met 45 concertdagen en honderd repetitiedagen zal het Koninklijk Vlaams Philharmonisch Orkest het huisorkest van het Elisabeth Center zijn.

FACE werd door Putman Theatec bij het project betrokken om te zorgen voor de integratie van alle audio- en lichtapparatuur en de gigantische AV-infrastructuur. Het ontwerp daarvoor was onder leiding van Paul Franklin gemaakt door AV consultant Charcoalblue. Die partij assisteerde de architecten bij het ontwerp van de hoofdzaal en adviseerde in die rol ook bij het ontwerp van de theatertechnische systemen, de podiumverlichting en de technische engineering.

De Queen Elisabeth Hall is een 'zwevende' hal boven het Artrium en telt meer dan tweeduizend zitplaatsen. Om de akoestiek te verbeteren ? en dat was met een score van maar 60% ook zeer gewenst ? werd de zaal volledig herbouwd naar het ontwerp van de Britse architect Ian Simpson. In een samenwerking met Kirkegaard Associates is er uiteindelijk voor gezorgd dat de zaal op akoestisch gebied nu een uitblinker is. De zaal kent een 'schoendoosontwerp', helemaal afgestemd op de akoestiek, om de resonantie van het geluid perfect te maken. Boven het orkest zijn beweegbare reflectiepanelen geplaatst, zodat qua geluid gevarieerd kan worden. Op de geïsoleerde muren zijn eikenhouten panelen geplaatst, die zorgen voor een goede balans tussen reflecterende en absorberende oppervlakken.

270 graden geluidssysteem

Om één van Europa's vooraanstaande concerthallen te worden, was de keuze voor de juiste speakers uitermate belangrijk. Steven Kemland (Project Division Manager bij FACE) koos ? gevlogen aan beide kanten van het podium - Renkus Heinz VARIAi als main FOH arrays. De arrays omvatten verder gevlogen VAX15 subs en conventionele RHX81 speakers voor de zijbalkons, waarmee voor elk cluster een 270 graden geluidsdekking wordt gezorgd. "Gedurende het hele proces hebben de engineers van Renkus Heinz voortdurend meegedacht", vertelt Steven Kemland. "Ze maakten een eerste ontwerp en zorgden voor de simulaties voordat de speakers in samenwerking met FACE uiteindelijk geplaatst werden." FACE installeerde in drie rijen 26 aangepaste Renkus Heinz CFX41 speakers, omdat het podium is verdeeld in drie beweegbare podiumelementen, speciaal gemaakt voor het Philharmonisch Orkest. Om het plaatje te completeren zijn twee DRS218 subs en twee extra VAX101 arraymodules toegevoegd als infill, evenals drie RHX101 delays voor de bovenste balkons.

Spraaksysteem

In aanvulling op het FOH systeem heeft FACE een geïntegreerd spraaksysteem geïnstalleerd, dat bestaat uit RENKUS Heinz Iconyx IC24 aan beide kanten en twee IC8 luidsprekers voor de zijbalkons en het koor. Als het spraaksysteem in werking is, worden ook de front-fill en delayspeakers gebruikt. De VARIA arrays worden dan tot boven de beweegbare akoestische panelen gehesen en op die manier verborgen in het grid. Voor de versterking koos FACE voor de Powersoft X8, X4 en Ottocanali serie, met een Peavey Media Matrix NION, allemaal uitgerust met Dante netwerkkaarten. "Dankzij de Powersoft Armonia software konden we een complexe setup met een heel gebruiksvriendelijke interface realiseren", aldus Kemland.

In de verschillende congresruimten en voor het algemene omroepsysteem, worden Martin Audio CDD5 en CDD8 in combinatie met C4.8T en C6.8T plafondspeakers gebruikt als belangrijkste audiosysteem. Ook die worden weer versterkt door Powersoft Ottocanali en verwerkt door een NION set-up van Media Matrix. De Queen Elisabeth Hall is volledig uitgerust met een auditief ringleidingsysteem van Ampetronic. Dat systeem is IEC-goedgekeurd en reduceert achtergrondgeluid, concurrerende geluiden, galm en andere akoestische vervormingen die de helderheid van het geluid verminderen. Alle audioapparatuur is ondergebracht in één groot Dante netwerk, dat alle digitale audiosignalen stuurt voor zowel het hoofdsysteem als alle andere zones in het gebouw.

Licht

Voor de belichting van de zaal, het vaste licht en huislicht, alsmede het werklicht in het gebouw, werd nauw samengewerkt met ETC, fabrikant van architecturaal licht. Zo werden 520 dimmerkanalen voor het productielicht geïnstalleerd, allemaal met ETC Sensor3 racks en modules en met de optie om alle kanalen voor dimmen of switchen te gebruiken. Er wordt gebruik gemaakt van het sACN netwerkprotocol, een multicast protocol dat andere protocolsignalen negeert, waardoor er minder overbelasting van het netwerk zal optreden en een zeer betrouwbaar signaal gegarandeerd wordt.

Om het systeem aan te sturen heeft FACE voor de showcontrol een ETC Gio console geïnstalleerd. De Gio is eenvoudig te bedienen en heel toegankelijk voor haar gebruikers. Bruikbaar voor producties van elk formaat en ook gebruikt in vergelijkbare theaters als het National Theatre in Londen en de Deutsche Oper in Berlijn. Het ETC Paradigm systeem is er voor de bediening van al het overige licht, zoals de ruimteverlichting en het werklicht, maar ook het licht in alle technische ruimten. Het systeem biedt de mogelijkheid om presets te maken voor elke afzonderlijke locatie, zoals de backstage, het podium links en rechts en de repetitieruimten. Ook voor elke toepassing, van opera tot popmuziek, zijn dergelijke presets te maken. De technicus kan hiermee voorkomen dat iemand het verkeerde licht aanzet bij een bepaalde show. De Elisabeth Hall heeft negentig vaste Source Four PAR's als huislicht. Ook zijn zestig Source Four Fresnels en dertig Source Four Profile (10 en 14 graden) armaturen ingebouwd. Het vormt meteen ook het basislicht voor het Koninklijk Philharmonisch Orkest.

Communicatie

Naast de infrastructuur voor licht en geluid, is een gloednieuwe ASL Flexus digitale intercom ingezet voor alle communicatie. Met zestien bedrade beltpacks en een gekoppeld draadloze Clearcom Freespeak, zullen alle soorten producties genieten van de voordelen van het in-house communicatiesysteem. Voor de goede verbindingen tussen alle systemen heeft FACE een indrukwekkende hoeveelheid aan licht- en audiokabels getrokken. Alleen al in het hoofdgebouw gaat dat over de honderd kilometer heen. Bijna een jaar lang is een tiental FACE technici bezig geweest om alle bekabeling op de best mogelijke manier te realiseren. Voor elk signaal zijn Van Damme Low Smoke halogeenvrije kabels gebruikt en het projectteam van FACE heeft meer dan 180 op maat gemaakt verbindingskasten ontworpen en gebouwd. Het netwerk bestaat verder uit Fiber en Cat6 ethernetkabels voor het audionetwerk, cue lights, DMX en intercom, wat de hele installatie toekomstbestendig maakt. Alle DMX-distributie in de zaal gebeurt door Luminex.

Moe en trots

Steven Kemland over de klus: "Het was een uitdaging, plezier en eer voor mezelf, onze project manager Stijn Vermeiren ? die meer dan twaalf maanden op de site aanwezig was ? en ons complete projectteam om deze installatie te mogen realiseren. Het is vermoedelijk een van de meest complexe infrastructuren die we in België kennen. Meer dan duizend werkdagen en meer dan vijftienhonderd tekeningen en plannen hebben ervoor gezorgd dat het van een concept uiteindelijk werkelijkheid is geworden. Ja, we zijn moe, maar we zijn vooral ook heel erg trots."

 
<

show&events nieuws

Livetime Productions technisch
producent alle Nederlandse prijswinnaars op 'Global Eventex Awards'!
Eind januari werden in Dublin de 'Global eventex Awards' uitgereikt. Alle evenementen van Nederlandse prijswinnaars die voor deze awards genomineerd waren, zijn uitgevoerd door Livetime Productions als technisch producent. Niet alleen in Dublin zaten de genomineerden op het puntje van hun stoel. Ook binnen het team van Livetime was de spanning voelbaar. Eerder maakte Eventex bekend dat verschillende Nederlandse evenementen die Livetime Productions als technisch producent heeft uitgevoerd, genomineerd waren voor de Global Eventex Awards. Naarmate de award-uitreiking vorderde, werd snel duidelijk dat Nederland goed vertegenwoordigd was en met een aantal prachtige evenementen uit 2016 in de prijzen viel. Activatie- en marketingbureau Xsaga won met het Allerhande Kerstfestival de gouden award voor 'Peoples Choice' en 'Best Brand Engagement' en sleepte een zilveren award in de wacht voor 'Best Festival'. IDTV won een gouden award voor 'Best Campaign' met het verjaardagsconcert van de Jostiband in de Ziggo Dome. Ook viel de Innovation Expo in de prijzen. Dit evenement won een zilveren award voor 'Best Trade Show', geproduceerd door de bureau's Obsession, SVP Sfeerbeheer, PINO, Team van Maanen en LiveHouse. Livetime kijkt terug op een schitterend en tevens drukste jaar ooit. Niet alleen op zakelijk vlak, maar ook binnen het creatieve proces en fijne samenwerking met opdrachtgevers, waarbij deze internationale nominaties en gewonnen prijzen de bekroning zijn op dit werk.
Eurosonic Noorderslag verkozen tot beste festival
In januari vond in Groningen voor de 31e keer Eurosonic Noorderslag plaats. De conferentie trok dit jaar een recordaantal van 4.200 bezoekers uit de hele wereld. Andere #ESNS17 cijfers: 382 acts, 417 internationale festivals en in totaal 40.300 festivalbezoekers. Eurosonic Noorderslag was in heel Europa op radio en televisie, en tevens online te volgen: daarmee is het een van de grootste media-evenementen in Europa. Tijdens een feestelijke ceremonie tijdens de IJzeren Podiumdieren werd Eurosonic bovendien door de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals verkozen tot beste festival. "Het is heel goed om te zien dat er zoveel belangstelling is voor Europese muziek", aldus Peter Smidt, Creatief Directeur Eurosonic Noorderslag: "Eurosonic Noorderslag brengt talent, festivals en media samen, en dat zorgt er heel direct voor dat meer naar Europese muziek wordt geluisterd." Eurosonic Noorderslag kende een uitgebreid panelprogramma waarin onderwerpen als rechten, streaming, blockchain en nieuwe live- en media-formats aan bod kwamen. Foto: Ben Houdijk.
Mojo Barriers overgenomen door EVAGO AG
De Duitse EVAGO Group heeft Mojo Barriers overgenomen. De groep, die o.a. het fullservice evenementenbureau BÜMO omvat, heeft daarmee een belangrijke stap gezet in de plannen om een van 's werelds grootste spelers in de live evenementenmarkt te worden. Door de toevoeging van Mojo Barriers heeft de EVAGO Group nu ook haar intrede gedaan in de belangrijke markten van internationaal crowd management en infrastructuur op evenementen. Goran Marincic (CEO van EVAGO AG) is blij met de overname: "Dankzij deze strategische overname zullen we doorgaan met het versterken van onze positie op de internationale markt. De spullen én mensen van Mojo Barriers staan wereldwijd bekend om hun kwaliteit, flexibiliteit, kennis, ervaring en betrouwbaarheid. We zijn verheugd met het feit dat we een â?'â?'sterk merk, dat perfect aansluit bij onze groep, hebben kunnen aankopen. De groei van beide bedrijven zal hiermee nog verder versnellen." Alex Borger (CEO van Mojo Barriers): "Als onderdeel van de EVAGO Group zullen wij onze marktpositie verder versterken. De markt zit vol kansen en ik heb er alle vertrouwen in dat toekomstige investeringen zullen zorgen dat onze R&D-afdeling ons assortiment zal laten blijven doorontwikkelen om die kansen zo te pakken. Onze klanten en medewerkers zullen profiteren van het feit dat Mojo Barriers nu onderdeel is van een grotere groep van bedrijven."
<

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment