Panasonic Lumix DC-S5II: terug in de vaart der AF-volkeren
Panasonic staat bekend als bouwer van solide, redelijk compacte en bij video en foto goed presterende fullframe hybride systeemcamera’s. De Mark II-versie van de S5 doet daar nog een flinke schep bovenop met een vernieuwde fasedetectie autofocus, uitstekende videospecificaties, ergonomische bediening en een aantrekkelijke prijstelling. Er zijn twee uitvoeringen, de standaard S5II en de X met als extra’s ProRes (442 en 422 HQ), HDMI RAW-uit, IP-streaming en externe SSD-uitvoer.
AV-Entertainment Nr1 2023
» Dutch Guild bij EMG: de evolutie van televisiewagens
» Studioverlichting: wat is hot?
» De technische code gekraakt: Avastars
» Audac: de onthulling van de Atellio-familie
» Panasonic Lumix DC-S5II: terug in de vaart der AF-volkeren
» Moonbears en partners in Studio Baarn: aangename kennismaking
» IIIMagine in Koninklijk Legermuseum: magische mix van muziek en licht
» Stand van zaken: projectie
» Ploegendienst Winterfestival: bedoeld om de tijd te vergeten
» Tafeldiscussie technisch producenten: “Wereldwijd nog steeds het allerbest”
» Column Willem Westermann: Ik wens je veel evenementen
» Alle records gebroken: Integrated Systems Europe 2023
Lees volledige uitgave online

Alle edities
Panasonic Lumix DC-S5II: terug in de vaart der AF-volkeren
Panasonic staat bekend als bouwer van solide, redelijk compacte en bij video en foto goed presterende fullframe hybride systeemcamera’s. De Mark II-versie van de S5 doet daar nog een flinke schep bovenop met een vernieuwde fasedetectie autofocus, uitstekende videospecificaties, ergonomische bediening en een aantrekkelijke prijstelling. Er zijn twee uitvoeringen, de standaard S5II en de X met als extra’s ProRes (442 en 422 HQ), HDMI RAW-uit, IP-streaming en externe SSD-uitvoer. Tekst: Ulco Schuurmans De autofocus bleef een dingetje bij de verder goed presterende Panasonic fullframe S-lijn. Niet dat het oude AF-systeem van de Lumix-camera’s nu echt onder de maat scoorde, maar er waren betere concurrenten. Daar is nu met de introductie van hybride fase detectie AF met 779 scherpstelpunten op de S5II definitief een einde aan gekomen. Bij deze techniek vergelijkt deze geavanceerde AF twee views uit een verschillend perspectief van de scène, lijkend op wat een linker en rechter oog van de mens doen. Door deze beide beelden te vergelijken creëert de AF de optimale scherpte- en diepte-indruk. Dat brengt de S5II naar het topniveau van Sony, Canon en Nikon. Het is de eerste systeemcamera van Panasonic met hybride fasedetectie autofocus aan boord, waarbij fasedetectie AF gecombineerd wordt met contrastdetectie. Deze AF werkt bij video gewoon goed op single en AFC-modus. Voor het kunnen toepassen van hybride fasedetectie waren zowel een nieuwe beeldsensor als -processor nodig. Dat maakt niet alleen de automatische scherpstelling een stuk sneller en betrouwbaarder, maar biedt ook een geavanceerde tracking van het onderwerp bij sport, actie en wild. De AF en tracking werken bovendien goed bij lastige lichtomstandigheden, zoals schemering en tegenlicht. Tevens heeft de S5II Focus Bracketing. Bij de herkenning van het onderwerp past de S5II Artificial Intelligence toe waarbij je prioriteiten kunt stellen zoals gezichten, ogen, hoofden, lichamen en diervormen. Een ware videocamera Panasonic positioneert de S5II als een ware fullframe videocamera. Naast uiteraard 4K UHD (Standaard en Cine) op 60p ook 6K (UHD en DCI in 4:2:2 10 bit) op 30p en zelfs open gate 6K 3:2 op 30p in 4:2:2:0 10 bit. Ook slow motion bij 180p. Die extra 6K capaciteit van de sensor wordt tevens ingezet voor een betere 4K beeldkwaliteit d.m.v. oversampling. En zoals gebruikelijk bij videocamera’s van Panasonic is er een grote keuze uit verschillende videoformaten, standaarden en variabele beeldsnelheden (VFR). Verder aan boord een 14+ stop V-log en V-Gamut, Real Time LUT-functie Waveform Monitor, Vector Scope, Zebra-patroon, regelbare Systeemfrequentie en Synchro Scan, Amorf en native Dual ISO. De gewone S5II slaat op als H.264 en H.265 Long GOP in .MOV en MP4. Extra bij de X-versie zijn ProRes en All-Intra ook mogelijk. Body Op de camerabody prijkt nu een rode II. Onder de motorkap zijn er meer verschillen: een vernieuwde 24 MP CMOS beeldsensor en -processor, een OIS voor 5 tot 6,5 stops en een interne koeling voor ongelimiteerd filmen. Het stof- en spatwaterdichte camerahuis valt met 134 x 102 x 90mm en een gewicht van 720 gram relatief compact en licht te noemen voor een fullframe. |