Ploegendienst Winterfestival: bedoeld om de tijd te vergeten
AV-Entertainment Nr1 2023
» Dutch Guild bij EMG: de evolutie van televisiewagens
» Studioverlichting: wat is hot?
» De technische code gekraakt: Avastars
» Audac: de onthulling van de Atellio-familie
» Panasonic Lumix DC-S5II: terug in de vaart der AF-volkeren
» Moonbears en partners in Studio Baarn: aangename kennismaking
» IIIMagine in Koninklijk Legermuseum: magische mix van muziek en licht
» Stand van zaken: projectie
» Ploegendienst Winterfestival: bedoeld om de tijd te vergeten
» Tafeldiscussie technisch producenten: “Wereldwijd nog steeds het allerbest”
» Column Willem Westermann: Ik wens je veel evenementen
» Alle records gebroken: Integrated Systems Europe 2023
Alle edities
Ploegendienst Winterfestival: bedoeld om de tijd te vergeten
Op P5, de parkeerplaats naast het voetbalstadion van NAC Breda, vond begin februari Ploegendienst Winterfestival plaats. Op een kale parkeerplaats werd voor twee dagen lang een wereld gecreëerd waarin bezoekers vooral de tijd moesten vergeten. We spraken op de dag voor het festival met organisator Tijn Kapteijns (Kairos Events) en technisch producent Joep van Oosterhout (Oosterhout Eventi). “Creativiteit zit in je kop, die pakt niemand je af”, aldus Kapteijns. Fotografie: Tom Doms Acht jaar geleden vond de eerste editie van het Bredase festival Ploegendienst plaats, een van de concepten van Kairos Events. Het festival kent een zomereditie (tegenwoordig aan de Galderse Meren) en een winterse variant, die begin februari plaatsvond op P5, de grote parkeerplaats naast het Rat Verlegh stadion van NAC Breda. Kairos Ploegendienst (de zomerse variant) vond jaren geleden voor het eerst plaats bij Pier15 (een plaats voor skate-activiteiten en cultuur in Breda) en kwam via Breepark uiteindelijk terecht aan de Galderse Meren. Voor de wintereditie bleek, o.a. uit een heftige ervaring met code rood, dat een verharde ondergrond wenselijk was. “Zo zijn we hier op P5 uitgekomen”, legt Tijn Kapteijns uit. Kapteijns is de man achter Kairos Events. Een ‘creative pur sang’, met een duidelijke uitleg over waar de naam Kairos Events vandaan komt: “In de Griekse mythologie heb je de broers Kairos en Chronos, waarbij laatstgenoemde staat voor de chronologische tijdsvolgorde. Kairos staat daar tegenover; het moment waarop je de tijd vergeet, zeg maar. Dat is bij ons ook echt de achterliggende gedachte. Dat je denkt dat het zes uur is, maar het blijkt al laat in de avond te zijn….dan weet je dat je een goede avond hebt.” Ultieme beleving Het is het doel dat Kapteijns nastreeft. Vanuit een concept werken, een vette productie neerzetten en het allemaal laten samensmelten tot de ultieme beleving. “In 2015 begonnen we met 1.200 bezoekers. Tegenwoordig zijn dat er in de zomer 20.000 en trekken we hier in de winter 16.000 man. Mooi om te zien hoe dat door de jaren heen gegroeid is”, aldus Kapteijns. Technische producent Joep van Oosterhout (Oosterhout Eventi) is al van begin af aan betrokken bij Ploegendienst. Dit jaar doet hij de klus voor het laatst en geeft hij het stokje over aan Tijs Rijvers, die bij Kairos aan de slag gaat. “Het mooie is dat het allemaal heel organisch gegroeid is”, geeft Van Oosterhout aan. “Niet alleen wij, maar ook leveranciers zijn meegegroeid in de jaren dat we met zijn allen bezig zijn.” Kapteijns beaamt het met plezier: “Dat is ook de visie die we hebben. Neem bijvoorbeeld Chapeau Productions, waar we altijd mee werken. Als je jaren met mensen werkt en ze groeien met je mee, dan geef je met zijn allen ook altijd 300 procent. Je kan ook wel met de heel grote partijen gaan werken, maar voor hen zijn wij dan ‘een project’….en dan ook nog een kleiner project. Nu ben je samen gegroeid, dat is tof om te zien.” Andere wereld Op P5 zijn in de week voorafgaand aan het festival vijf stages verrezen. “Maar daarnaast zijn er over het hele terrein nog allerlei secret stages te vinden. Verborgen plekjes waar je eigenlijk alleen toevallig terechtkomt, maar waar wel ook van alles te beleven is”, vertelt Kapteijns. “We willen echt een belevingswereld creëren, waarbij je los komt van alles eromheen. Vanuit die visie zetten we ook hele vette grote hangars en tenten neer, samen met een groot middenobject waaromheen van alles gebeurt. Als bezoeker kom je letterlijk onder een paar containers door en ben je opeens in een andere wereld. Door de grote constructies zie je het stadion e.d. bijna niet meer, waardoor je nauwelijks nog het idee hebt dat je gewoon vlakbij de stad zit. Dat is mijn ogen wel echt de kracht van Ploegendienst ook.” Hele jaar Mede door het feit dat Ploegendienst in de winter én de zomer plaatsvindt, is het voor Kairos Events een project dat het hele jaar door loopt. “We doen nu de wintereditie, maar we zijn natuurlijk ook alweer bezig met de vergunningen en tekeningen voor de zomer. En naarmate de zomer vordert, ga je alweer met de wintereditie aan de gang”, legt Van Oosterhout uit. “Ook qua leveranciers is het tegenwoordig overigens zaak om zaken op tijd uit te vragen. Een paar jaar geleden kon je prima twee maanden voor een evenement bellen omdat je een tent nodig had, maar als je dat nu doet dan beginnen ze te lachen. In de huidige markt moet je niet verwachten dat je dingen nog even snel regelt, daar moet je rekening mee houden.”
In je kop Volgens Kapteijns is het belangrijk om als festival te blijven vernieuwen. “De bezoeker wil steeds weer geprikkeld worden, dus kijk je altijd naar start-ups en nieuwe leuke technieken”, vertelt hij. “Nu hebben we bijvoorbeeld mooie vuurplaatsen, waar je op bankjes omheen zit. Kijk, in het overvolle festivallandschap gaan wij de strijd om de allergrootste namen nooit winnen, maar ik zeg altijd dat ‘de creativiteit in je kop zit’ en die pakt niemand je af. Daarin willen we ons eigen spel spelen. Bij Ploegendienst wordt alles gevangen in het thema ‘werk’. Dat zie je onder andere terug in het decor. Kapteijns: “Op veel foto’s van festivals zie je bijvoorbeeld een grote hangar met licht en geluid. Dat is mooi, maar die foto kan dan op elk festival gemaakt zijn. Ik wil per se herkenbare dingen later terugkomen. Daarom zijn ze op dit moment bezig de laatste hand te leggen aan een zeven meter grote schep met een discobol, die in de lengte in het dak van de techno-area (De Zoutopslag, red.) komt te hangen. Dat soort dingen vind ik vet om te maken. Zo proberen we ook los van de techniek steeds nieuwe dingen te doen en vooral ook creatief te blijven.” Uitgangspunt Het creatief zijn en denken in het concept zit Kapteijns in het bloed. Het is typerend voor Ploegendienst, maar eigenlijk ook voor Kairos Events in het algemeen. “Ook dingen die op een ander feest normaal zijn, wil ik hier niet normaal maken. Je hebt bij ons bijvoorbeeld de Silent Dixie. Naast dat we daar de toiletten hebben, is er dan ook een silent disco, waarmee je ook weer een secret area creëert. En de muntenkassa’s zijn helemaal aangekleed, compleet met muziek en dergelijke. Daar lopen bovendien vaak onze vrouwvakkers rond, vrouwelijke bouwvakkers die vanaf de muntenkassa’s fluiten naar mannelijke bezoekers. Ook op zulke momenten worden de bezoekers dus vermaakt en zullen ze niet met de tijd bezig zijn. Dat is wel constant het uitgangspunt.” Flexibiliteit De creatieve gedachtenkronkels blijven ook komen als de bouw van het festivalterrein al bezig is. Niet alleen bij Kapteijns, maar ook bij andere aanwezigen. Van de grote elementen staat vast waar ze moeten komen, maar met kleinere zaken kan ook in de bouwweek nog wel eens geschoven worden, gewoon omdat ’t het eindresultaat ten goede komt. “Dat vraagt enige flexibiliteit, maar dat is ook wel waar we hier goed in zijn”, vertelt Joep van Oosterhout. “Dan komt er een idee en maken we daar plek voor. Dat proces is zelfs nu nog gaande. Daarbij is wel het voordeel dat op de eerste festivaldag nog niet alle podia open zijn. Aan de rest kan dan eventueel nog werk worden verricht. Het vergt inderdaad flexibiliteit, maar samen zorg je ervoor dat de twee werelden, die van de creatives en die van de technisch producent, samenkomen. Daar zit uiteindelijk ook wel de kracht in.” Soepel Afgelopen week is de bouw van Ploegendienst uitermate soepel verlopen. Een week geleden werd al wat opslag geplaatst, op zaterdagochtend werd daadwerkelijk met de bouw begonnen. “Dat loopt prima”, geeft Van Oosterhout aan. “We hebben heel veel geluk met het weer, maar in vergelijking met de Galderse Meren is het productioneel gezien sowieso al een eenvoudigere plek. Het waaide wel even, maar dankzij het stadion staan we hier een beetje in de luwte. Het enige waar je hier wél flink rekening moet houden is het voetbal, waar we omheen moeten plannen. Op vrijdag speelde NAC een wedstrijd, dan mogen wij dus nog niks doen. Er werden wel al grote transporten geleverd, zoals tenten en vloeren, maar daarvoor hebben we toen naast het stadion een grote opslag gemaakt. De supporters mogen daar geen last van hebben.” Leveranciers Ook de samenwerking met alle leveranciers loopt volgens Kapteijns en Van Oosterhout weer naar volle tevredenheid. “Het zijn ook allemaal partijen waar we al veel vaker mee gewerkt hebben”, vertelt Kapteijns. “MAX Tenten bijvoorbeeld, waar we ook de komende jaren in ieder geval mee doorgaan. Gewoon omdat het veel rust geeft in je productie en het altijd goed voor elkaar is. Chapeau Productions is onze vaste partner voor licht en geluid en voor het decor wordt gezorgd door 20TREE. Verder werken we bijvoorbeeld altijd met partijen als Antonis Verhuur en Doornbos Equipment.” Nooit klaar Op het moment van spreken is er nog één dag te gaan voor Ploegendienst Winterfestival losbarst. Kapteijns en Van Oosterhout zien het met vertrouwen tegemoet. “We staan er goed voor”, bevestigt Van Oosterhout. “Morgen is al een showdag, maar dan hebben we ook nog wel tijd om kleine dingetjes te doen. Het is op het moment best relaxed, ook alle toeleveranciers liggen mooi op schema met de techniek.” Voor Kapteijns is het festival eigenlijk nooit ‘af’, geeft hij aan: “Ik ben tegenwoordig meer als vliegende keeper aanwezig en ben wat minder operationeel bezig, maar als je dan rondloopt over het terrein zie je altijd weer dingen en krijg je altijd weer ideeën. In die zin is het nooit klaar. Maar goed, over 24 uur gaan de hekken open en dat is dan het moment dat het goed is. Het kómt overigens ook altijd goed en het gaat er zeker ook nu weer vet uit zien.”
Personeel Kapteijns en Van Oosterhout merken dit jaar dat het qua personeel (vooral ook kwalitatief gezien) beter gesteld is dan een jaar eerder. “Vorig jaar vroegen we ons af en toe wel af waar ze het personeel allemaal vandaan getrokken hadden. Maar goed, dat was ook gewoon wat er toen aan de hand was. Aan de bovenkant van de markt zijn de afgelopen jaren mensen met ervaring weggevloeid, aan de onderkant kwamen er mensen bij. Die konden soms net een schroeftol vasthouden, maar je had het idee dat ze dingen voor het eerst deden. Nu merk je wel dat het op dat vlak weer beter is. Het heeft tijd nodig, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het weer helemaal terugkomt”, aldus Kapteijns. Blij Na afloop van Ploegendienst Winterfestival komt voor Joep van Oosterhout het moment waarop hij tevreden naar de productie kan kijken: “Het is voor mij een bevredigend gevoel als P5 dan weer helemaal leeg is en we de boel weer kunnen opleveren”, legt hij uit. “Gekscherend zeg ik weleens dat de show een noodzakelijke onderbreking van de op- en afbouw is.” Voor Kapteijns zijn zulke momenten er al eerder, geeft hij aan: “De weg naar de show toe vind ik heel mooi, maar als alles eenmaal loopt en je neemt zaterdagavond om een uur of acht even de tijd om rond te kijken, waarbij je dan ziet dat dingen werken zoals ze bedacht zijn én dat mensen een mooie tijd beleven…ja, dan ben ik een blij man.”
|