NAB 2014: 4K en AVB

De broadcastwereld vond zichzelf tussen 5 en 10 april weer terug in Las Vegas, waar de NAB 2014 convention plaatsvond. 4K en AVB voerden veelal de boventoon op de Amerikaanse beursvloer.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

NAB 2014: 4K en AVB

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2014

NAB 2014

4K en AVB

De broadcastwereld vond zichzelf tussen 5 en 10 april weer terug in Las Vegas, waar de NAB 2014 convention plaatsvond. 4K en AVB voerden veelal de boventoon op de Amerikaanse beursvloer.

Het zal de meeste broadcast professionals niet ontgaan zijn dat NAB 2014 heeft plaatsgevonden. Deze jaarlijkse vakbeurs voor 'filmed entertainment' groeit nog steeds en mocht dit jaar ruim 98.000 bezoekers ontvangen uit 159 landen. Een stijging van 7% ten opzichte van 2013. Volgens de NAB zijn dit de 'on site registraties'. Ter vergelijking: de IBC in onze eigen RAI (elk jaar in september) ontving de afgelopen editie zo'n 52.000 bezoekers en dat was exclusief 29.000 dubbelingen en no-shows. Dat er een hoop te zien is op zowel de NAB als IBC blijkt uit het feit dat beide beurzen ruim 1.500 exposanten binnen hebben die werkelijk alles wat er op het gebied van broadcasting gemaakt wordt, presenteren.

Terug naar de NAB waar dit jaar, volgens onze schatting, zo'n 250 Nederlanders als exhibitor of bezoeker aanwezig waren. Zo'n vijftien jaar geleden was de NAB nog een 'uitje' waar de inkopers van facilitaire bedrijven en omroepen (buiten het bereik van GSM, zonder mobiel internet en met negen uur tijdsverschil) flink gefêteerd werden door de grote fabrikanten. Die tijd is voorbij, feestjes zijn er nog nauwelijks en door de 100% bereikbaarheid wordt er tussen het beursbezoek door driftig gemaild en via conference calls vergaderd met Nederland.

4K

Inhoudelijk was de NAB 2014 zoals de meesten al hadden voorspeld: vooral veel aandacht voor 4K. Vrijwel alle grote spelers lieten apparatuur zien die dan wel geschikt is voor 4K, dan wel '4K-ready' is. Dat het zo'n vaart niet zal lopen bespraken we in dit blad al eerder tijdens een ronde tafel gesprek. Wel lijkt 4K een betere toekomst tegemoet te gaan dan de hype rond 3D enkele jaren geleden. De Ultra HD resolutie is ook al volop beschikbaar aan de voorkant (camera) en de achterkant (projectoren en monitoren) van de workflow. Om alle data echter op een nette wijze van playout tot aan de kijkers thuis te krijgen is een tweede. Een bedrijf als Ericsson liet op de NAB echter al wel zien hoe men een 4K sportwedstrijd, uitgezonden in Londen, via satelliet feilloos op de beursvloer in de oorspronkelijke resolutie kon aanschouwen. Ericsson werkt al jaren met 4K en ontwikkelt compressors, encoders en decoders om de signalen te transporteren. Ericsson ontving op de beurs dan ook de prestigieuze NAB Technology Innovation Award, voor haar pionierswerk in Ultra High Definition 4K.

Eerste Europese koper

Aan de camerakant zagen we dat ook Grass Valley de sprong naar 4K gemaakt heeft met een systeemcamera uit de LDX serie die geschikt is voor 4K. De meeste aandacht ging echter uit naar de nieuwe ultra slow motion camera: de LDX XtremeSpeed. Deze camera kan met 6x de snelheid in full HD opnamen maken, en dat terwijl de camera verder als een 'gewone' camera gebruikt wordt. Geert Paul Slee en Martijn Swart van Broadcast Rental waren via D&MS de eerste Europese koper (zie ook op de nieuwspagina's voorin dit blad). Ook gingen de gesprekken op de Grass Valley stand natuurlijk over de overname van het bedrijf door Belden en de hierop volgende 'fusie' met Miranda. In sneltreinvaart wist het bedrijf een nieuwe huisstijl te ontwikkelen én uit te rollen over de NAB.

Gat in de markt

Sony blijft in Nederland de belangrijkste fabrikant van ENG-camera's. Op de NAB presenteerde men een nieuwe XD-Cam camera, de PDW-850, als opvolger van de PDW-700 en PDW-800. De PDW-850 heeft betere CCD sensors, is lichter dan haar voorgangers en verbruikt minder stroom. Men blijft trouw aan de XD-Cam disk, wat bij veel facilitaire bedrijven en freelance camera-eigenaren niet verkeerd zal vallen. Tegelijkertijd zien we ook steeds meer programma's gedraaid op grote 35mm sensoren, zoals de Sony PMV-F5 of F55, die ook geschikt zijn voor 4K opnamen. Sony haakt hier op in door een cradle te ontwikkelen waarmee deze camera's als 'gewone handheld ENG' gebruikt kunnen worden. Een gat in de markt waar bedrijven als Vocas overigens ook al ingestapt waren.

Ook Canon ziet deze ontwikkeling en ontwikkelde een ENG lens die geschikt is voor 35mm 4K sensors: de Cine-Servo CN7x17 KAS S (17?120 mm). De lens biedt de voordelen van een echte ENG lens, maar kan worden gebruikt op bijvoorbeeld de eerder genoemde F5 en F55, maar ook Canon EOS camera's. De lens is beschikbaar in PL- of EF-mount. Het gevolg is dat je typische ENG items met de kwaliteit van 35mm sensors kunt draaien, wat veel creatieve mogelijkheden biedt.

Niet te onderschatten

Ook de andere grote fabrikanten als Panasonic en Black Magic Design kwamen met 4K camera's. Laatst genoemde verrast vriend en vijand al enige jaren met goedkope alternatieven voor diverse apparatuur. Kwam men vorig jaar met een zeer goed betaalbare 'filmcamera', op deze beurs werd een 'broadcast studio camera' geïntroduceerd voor slechts $1.995,-. Hoewel er onder de Nederlandse collega's hiervoor nog weinig enthousiasme werd getoond, is Black Magic Design wel degelijk een niet te onderschatten partij geworden met producten die ook in Nederland gretig aftrek vinden. De gigantische drukte op de stand was hier tevens een teken van.

Axon Digital Design uit Gilzen is uitgegroeid tot een grote wereldwijde speler en lijkt goed op weg te zijn met haar keuze voor het Audio Video Bridging protocol. Doordat het niet mogelijk was om (zoals op de IBC) een complete OB-Van op de stand te zetten, koos men in samenwerking met United, D&MS en Carrosserie Akkermans voor een 'Live-Pack', oftewel een flightcaseset waarin gedemonstreerd werd hoe met AVB prima een meercamera productie op locatie kan worden gemaakt. Axon won ook nog eens twee awards op de NAB voor haar Neuron Ethernet AVB product: De IABM Game Changer award en de NewBay Media's Best of Show Award, gepresenteerd door het blad TV Technology.

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment