NOS vertrouwt op Broadcast Rental

Het is even geleden, maar nog steeds de moeite waard. De NOS zond in februari 2014 de Olympische Winterspelen uit, gevolgd door de Paralympics in maart. Tijdens de Spelen waren meer dan honderd technici, verslaggevers en producers actief in het Russische Sotsji. In het International Broadcast Centre (IBC), het centrum van de operatie, faciliteerde Broadcast Rental de NOS via een Master Control Room, montagesets en spreekcellen. Broadcast Rental ontwierp, bouwde en bediende de installatie in nauwe samenwerking met de NOS en werkte samen met de Vlaamse VRT.

Alle edities

AV-Entertainment Nr1 2024
AV-Entertainment Nr6 2023
AV-Entertainment Nr5 2023
AV-Entertainment Nr4 2023
AV-Entertainment Nr3 2023
AV-Entertainment Nr2 2023
AV-Entertainment Nr1 2023
AV-Entertainment Nr6 2022
AV-Entertainment Nr5 2022
AV-Entertainment Nr4 2022
AV-Entertainment Nr3 2022
AV-Entertainment Nr2 2022
AV-Entertainment Nr1 2022
AV-Entertainment Nr6 2021
AV-Entertainment Nr5 2021
AV-Entertainment Nr4 2021
AV-Entertainment Nr3 2021
AV-Entertainment Nr2 2021
AV-Entertainment Nr1 2021
AV-Entertainment Nr6 2020
AV-Entertainment Nr5 2020
AV-Entertainment Nr4 2020
AV-Entertainment Nr3 2020
AV-Entertainment Nr2 2020
AV-Entertainment Nr1 2020
AV-Entertainment Nr6 2019
AV-Entertainment Nr5 2019
AV-Entertainment Nr4 2019
AV-Entertainment Nr3 2019
AV-Entertainment Nr2 2019
AV-Entertainment Nr1 2019
AV-Entertainment Nr6 2018
AV-Entertainment Nr5 2018
AV-Entertainment Nr4 2018
AV-Entertainment Nr3 2018
AV-Entertainment Nr2 2018
AV-Entertainment Nr1 2018
AV-Entertainment Nr6 2017
AV-Entertainment Nr5 2017
AV-Entertainment Nr4 2017
AV-Entertainment Nr3 2017
AV-Entertainment Nr2 2017
AV-Entertainment Nr1 2017
AV-Entertainment Nr6 2016
AV-Entertainment Nr5 2016
AV-Entertainment Nr4 2016
AV-Entertainment Nr3 2016
AV-Entertainment Nr2 2016
AV-Entertainment Nr1 2016
AV-Entertainment Nr6 2015
AV-Entertainment Nr5 2015
AV-Entertainment Nr4 2015
AV-Entertainment Nr3 2015
AV-Entertainment Nr2 2015
AV-Entertainment Nr1 2015
AV-Entertainment Nr6 2014
AV-Entertainment Nr5 2014
AV-Entertainment Nr4 2014
AV-Entertainment Nr3 2014
AV-Entertainment Nr2 2014
AV-Entertainment Nr1 2014
AV-Entertainment Nr6 2013
AV-Entertainment Nr5 2013
AV-Entertainment Nr4 2013
AV-Entertainment Nr3 2013
AV-Entertainment Nr2 2013
AV-Entertainment Nr1 2013
AV-Entertainment Nr6 2012
AV-Entertainment Nr5 2012
AV-Entertainment Nr4 2012
AV-Entertainment Nr3 2012
AV-Entertainment Nr2 2012
AV-Entertainment Nr1 2012
AV-Entertainment Nr6 2011
AV-Entertainment Nr5 2011
AV-Entertainment Nr4 2011
AV-Entertainment Nr3 2011
AV-Entertainment Nr2 2011
AV-Entertainment Nr1 2011
AV-Entertainment Nr6 2010
AV-Entertainment Nr5 2010
AV-Entertainment Nr4 2010
AV-Entertainment Nr3 2010
AV-Entertainment Nr2 2010
AV-Entertainment Nr1 2010
AV-Entertainment Nr6 2009
AV-Entertainment Nr5 2009
AV-Entertainment Nr4 2009
AV-Entertainment Nr3 2009
AV-Entertainment Nr2 2009
AV-Entertainment Nr1 2009
AV-Entertainment Nr6 2008
AV-Entertainment Nr5 2008
AV-Entertainment Nr4 2008
AV-Entertainment Nr3 2008
AV-Entertainment Nr2 2008
AV-Entertainment Nr1 2008
AV-Entertainment Nr6 2007
AV-Entertainment Nr5 2007
AV-Entertainment Nr4 2007
AV-Entertainment Nr3 2007
AV-Entertainment Nr2 2007
AV-Entertainment Nr1 2007
AV-Entertainment Nr6 2006
AV-Entertainment Nr5 2006
AV-Entertainment Nr4 2006
AV-Entertainment Nr3 2006
AV-Entertainment Nr2 2006
AV-Entertainment Nr1 2006
AV-Entertainment Nr1 2005

NOS vertrouwt op Broadcast Rental

Magazines | AV-Entertainment Nr2 2014

NOS vertrouwt op Broadcast Rental:

Olympische Winterspelen in Sotsji

Het is even geleden, maar nog steeds de moeite waard. De NOS zond in februari 2014 de Olympische Winterspelen uit, gevolgd door de Paralympics in maart. Tijdens de Spelen waren meer dan honderd technici, verslaggevers en producers actief in het Russische Sotsji. In het International Broadcast Centre (IBC), het centrum van de operatie, faciliteerde Broadcast Rental de NOS via een Master Control Room, montagesets en spreekcellen. Broadcast Rental ontwierp, bouwde en bediende de installatie in nauwe samenwerking met de NOS en werkte samen met de Vlaamse VRT.

De MCR (Master Control Room), het centrale schakel- en coördinatiecentrum in het IBC, was ontworpen rond een 144 x 144 HDSDI videomatrix, voorzien van een reeks embedders en de-embedders voor programmatisch audio, communicatielijnen en commentaar, via separate lijnen afkomstig van de wedstrijdlocaties, waar NOS over eigen commentaarposities beschikte. Audiocircuits en intercompanelen maakten tevens gebruik van een 64-poorts intercomsysteem. De Avid montagesets voor het maken van samenvattingen, het inspreken van geregistreerd beeld en de montage van achtergrondreportages waren zelfstandig in bedrijf via een Isis server. Het Avid montagesysteem was verbonden met een EVS registratie- en play-outvoorziening, bediend door de MCR-crew van vier man en twee video-coördinatoren. Twee EVS XT-3 servers zorgden gezamenlijk voor zes ingestkanalen voor de montagesets en vier play-outkanalen. Jeroen Huizinga, één van de videocoördinatoren in dienst van NOS, werkte in Sotsji voor het eerst met IPDirector, de toegepaste user-interface. Na een half uur instructie en daarna een wekenlang gebruik was hij buitengewoon enthousiast en onder de indruk van het bedieningsgemak. Naast de centrale installatie in het IBC, leverde Broadcast Rental ook de montageset bij de Adler Arena, het schaatsstadion in Sotsji.

Programma

De NOS-programmering op Nederland 1 betrof zoveel mogelijk live sport, met de focus op het schaatsen. Hiertoe beschikte de NOS onder andere over een eigen reportagewagen bij de Adler Arena, uiteraard heen en weer in verbinding met het IBC. Met eigen camera's werd de coverage uitgebreid en bovendien werd er een middagprogramma toegevoegd, live vanaf de schaatsbaan. De tweede eigen NOS-studio bevond zich direct naast het Holland Heineken House in een voor de gelegenheid opgebouwd glazen gebouw, waar de atleten werden ontvangen na afloop van hun sportieve prestaties. Tussen de horizontaal geprogrammeerde dagelijkse bijdragen vanaf deze locaties was sport te zien van 7 uur 's ochtends tot in de late avond. Broadcast Rental fungeerde als centrale spin in het web door te zorgen dat al het live aanbod en gemonteerde materiaal daar uitkwam waar het bedoeld was, zonder oponthoud of 'schakelfoutjes'.

De Master Control Room

De Master Control Room, het zenuwcentrum bij een dergelijke operatie, is meer dan een volgzaam 'schakelstation'. Bij de totstandkoming van live kruisgesprekken en stand-uppers moeten op het juiste ogenblik beeldverbindingen geschakeld worden. Uiteraard met 'retour': de cruciale IFB-lijnen die via ISDN, vaste circuits of telefoonlijnen tot stand worden gebracht. De operators werken op het scherp van de snede, met alle middelen die men ter beschikking heeft. Er is razendsnelle coördinatie nodig met regie en met de gasten aan de andere kant van de lijnen, die menigmaal minder vertrouwd zijn met live televisie dan de commentatoren en verslaggevers van de NOS. Op het laatst gemonteerde items, live Skype-bijdragen of stukjes ruw materiaal worden pijlsnel doorgezet en bewaakt tijdens de transmissies. Uiteraard gaat het andere reguliere werk, het ingesten van materiaal, doorspelen van 'archief', versturen van bijdragen van NOS Journaal en NOS Radio via real-time overdracht via de circuits of middels FTP gewoon door. MCR-operators moeten stressbestendig zijn en overweg kunnen met pieken en dalen in het werkaanbod. Bovendien zijn ze altijd bereikbaar via de intercom en wordt er bijna nooit 'nee' verkocht.

Verbindingen

De NOS bestelde in Sotsji voor de eerste keer in de lange Olympische geschiedenis een 'dikke' internationale Gigabit ethernetlijn (met gescheiden redundantie), waarover drie JPEG 2000 videoverbindingen, telefonie en data heen en weer werden geleid. Programmatisch audio en commentaar waren embedded in audiokanalen 1 tot en met 16 van de videosignalen, uitgesplitst in Hilversum ter verwerking in montagesets en Studio 7, de laatste voor de uitzendingen. Voldoende 'spare', stabiele netspanning met UPS op 'uitzendkritische' componenten en redundante verbindingen van en naar Hilversum zorgden er in combinatie met de juiste noodprocedures voor dat er geen onderbreking te zien is geweest. "Je lijnen verliezen is misschien wel het ergste wat er is", zegt Marcel Captijn, technisch leider van de operatie en zelf actief in de MCR: "Als je niet op zender kunt omdat er een verbinding afknapt, is alle inspanning die iedereen in de productieketen levert voor niks geweest. Als verbindingstechnicus heb je altijd maar één kant van de lijn in de hand en voor alle problemen buiten je eigen installatie moet je tevoren precies weten wie je dan moet benaderen. Bij storingen moet dat snel en in de juiste voertaal, maar vooral met volledige en juiste informatie, om te voorkomen dat de storing uitgroeit tot een chaos . Gelukkig zijn onze noodplannen en tevoren bedachte rampscenario's overbodig gebleken. Een betrouwbare installatie en goede crew zijn daarbij onmisbaar."

Rusland

"Werken in het buitenland is altijd een uitdaging", aldus Ron Eshuijs, BCR-technicus en MCR-operator voor de NOS gedurende de Olympische Spelen. "Neem nooit zomaar aan dat je simpele zaken zoals geluiddempend tandenschuim voor spreekcellen en dergelijke wel even kunt gaan kopen op locatie. Zelfs als elke bouwmarkt in Nederland de materialen die je nodig zou hebben op de plank heeft liggen, kun je in het buitenland meemaken dat men iets niet heeft of er zelfs nog nooit van heeft gehoord. Mijn advies is dan ook dat je alles waarvan je denkt het nodig te hebben ook zelf meeneemt, en dan ook nog een beetje extra. Je houdt je klant gelukkig en kunt er zo nodig dan ook nog een (internationale) collega mee helpen. De vrienden die je maakt zullen jou in geval van nood ook uit de brand helpen."

Tevreden klant

Op de dag van de sluitingsceremonie van de Spelen liet chef de mission Ewoud van Winsen zich enthousiast uit over de uitstekende technische prestatie: "Ik durf te zeggen dat de technische operatie nagenoeg vlekkeloos is verlopen." Ook zijn rechterhand Jurgen Leurdijk had niets dan positief commentaar: "De operatie verliep soepeler dan ooit!" Hoewel Broadcast Rental zich terdege had voorbereid op het karwei,

inclusief de opbouw van een testconfiguratie in Hilversum voordat de apparatuur op transport werd gezet, blijft het ook voor hen fijn om achteraf te zien dat alles volgens plan is verlopen.

Paralympics

Een dag na de sluitingsceremonie is de installatie ontmanteld. Een deel van de apparatuur op het IBC werd conform gedetailleerde carnets in de juiste flightcases ondergebracht, inclusief de editset die dienst had gedaan op de schaatsbaan. Een afgeslankte installatie bleef achter voor de verslaggeving van de Paralympics. Ook hier met technische ondersteuning van BCR, in de persoon van Martijn Swart. Na zijn werk voor Olympic Broadcasting Services als Deputy Technical Manager op de bobsleebaan in de bergen, mocht hij 'door' als technische duizendpoot voor de NOS. "Een wat overgedimensioneerde installatie is zeker geen handicap," zegt Swart. "Het is handig om alle signalen permanent te kunnen monitoren en je komt gemakkelijker tegemoet aan allerlei operationele wensen van de klant." Tijdens de Paralympics zond de NOS dagelijks een samenvattingsprogramma van twintig minuten uit op de late avond, dat gemiddeld 180.000 kijkers trok. Niet te vergelijken met de Spelen, waar in de pieken meer dan 4 miljoen Nederlanders van genoten, maar door het selecte publiek werden ook deze uitzendingen zeer goed gewaardeerd. De combinatie van sport en human interest, vlot gepresenteerd door Herman van der Zandt, maakte ook de Paralympics tot een waardevolle productie. Mede dankzij de techniek en expertise van Broadcast Rental.

NOS Chef de Mission Ewoud van Winsen

Marcel Captijn, Technisch Leider van de NOS-operatie in Sotsji "Broadcast Rental heeft uitstekend werk geleverd!"

Facebook

Aanbevolen

Gratis AV & Entertainment ontvangen

Vul hier uw emailadres in en u wordt op de hoogte gehouden van de laatste nieuwtjes op AV gebied én ontvangt tevens de gratis digitale editie van AV & Entertainment